Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
Advertisements

Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_05.
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Pracovní právo. Pohovor
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Pracovní smlouva Vypracoval: Lukáš Karlík.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - cz.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Aktivní politika zaměstnanosti prezentuje Jana Krupičková, DiS. specialista trhu práce Úřad práce v Liberci Liberec
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
1 Koordinace dávek v nezaměstnanosti. Nezaměstnanost jako sociální událost Podle MOP je nezaměstnaná osoba, která se nachází v situaci, kdy práci hledá.
PRACOVNÍ PRÁVO III. Pracovní doba. Mzda.. Definice pracovní doby. Je to stanovená doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat práci pro zaměstnavatele.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Téma 3: Dovolená a překážky v práci, srážky ze mzdy.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Pracovně právní vztahy
Koordinace rodinných dávek, pohřebné
Pojem přeměna obchodní společnosti
Místní rozpočtové jednotky
IAS 17 Leasingy.
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
31 Základní typy zdravotnických systémů
Historické milníky EU Monika Matysová.
Sekundární právo v oblasti sociální politiky
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
Vznik pracovního poměru
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Ing. Veronika Dostálková MBA
Pracovnělékařské služby
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Právo sociálního zabezpečení
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání
Správa sociálního zabezpečení
Základní znaky Jde o právnickou osobu ve formě družstva
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
PRACOVNĚ PRÁVNÍ VZTAHY
GDPR aneb to chceme.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Práva a povinnosti odborové organizace v oblasti BOZP
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
DOTAČNÍ PŘÍLEŽITOSTI PRO ŠKOLY
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zvláštní odborná způsobilost
Slaďování pracovního, rodinného a soukromého života: Výzva současnosti
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
zpracovaný v rámci projektu
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Konference Personalistika, právo a vzdělávání ve veřejné správě Brno
DUM - Digitální Učební Materiál
Aktivní politika zaměstnanosti Společensky účelné pracovní místo
Seminář AMG, Písek 2018 GDPR.
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Další subjekty působící v oblasti zaměstnanosti
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců

Sociální ochrana zaměstnanců Změny ve struktuře zaměstnavatele – dopad va větší počet zaměstnanců i na trh práce Rozdílná úprava ve členských státech měla dopad na fungování vnitřního trhu – v tzv. zlatém věku pracovního práva (70. léta 20.století) přijata úprava týkajících se ochrany zaměstnanců při: platební neschopnosti zaměstnavatele hromadném propouštění převodu zaměstnavatele (části zaměstnavatele)

Ochrana zaměstnanců při platební neschopnosti jejich zaměstnavatele Platební neschopnost zaměstnavatele – dopad do sociální sféry zaměstnanců i jejich rodin Současná úprava - směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/94/ES ze dne 22. října 2008 o ochraně zaměstnanců v případě platební neschopnosti zaměstnavatele – nahradila předchozí úpravu

Základní pojmy Platebně neschopný zaměstnavatel - pokud bylo na základě platební neschopnosti zaměstnavatele požádáno o zahájení kolektivního řízení podle příslušných právních a správních předpisů členského státu, jehož součástí je částečné nebo úplné zabavení aktiv zaměstnavatele a jmenování likvidátora nebo osoby s podobnou funkcí, pokud orgán, který je příslušný na základě zmíněných právních a správních předpisů, a) buď rozhodl o zahájení řízení; nebo b) konstatoval konečné zavření podniku nebo provozovny zaměstnavatele a nedostatek volných aktiv opravňujících k zahájení řízení.

Účel úpravy a rozsah Zajistit nesplacené pohledávky zaměstnanců vůči zaměstnavateli alespoň v minimální výši Pohledávky zaměstnanců vznikající z pracovních smluv nebo pracovních poměrů

Nemožnost vyloučení ochrany zaměstnance na částečný pracovní úvazek ve smyslu směrnice 97/81/ES; zaměstnance v pracovním poměru na dobu určitou ve smyslu směrnice 1999/70/ES; zaměstnance v dočasném pracovním poměru ve smyslu čl. 1 bodu 2 směrnice 91/383/EHS. členské státy nesmějí stanovit minimální dobu trvání pracovní smlouvy nebo pracovního poměru jako podmínku pro to, aby zaměstnanci mohli uplatnit své nároky podle této směrnice.

Záruka splacení pohledávek zaměstnanců Povinnost členských států zajistit vyplacení pohledávek zaměstnanců vůči platebně neschopnému zaměstnavateli provedla záruční instituce Možnost stanovit horní hranici úhrady prováděné záruční institucí (sociální účel směrnice)

Zásady organizace záručních institucí a) majetek institucí musí být nezávislý na provozním jmění zaměstnavatelů a musí být vytvořen tak, aby nemohl být v úpadkovém řízení zabaven; b) zaměstnavatelé musí přispívat na financování, ledaže je plně zajištěno orgány veřejné moci; c) povinnost institucí uhradit pohledávky je nezávislá na splnění povinnosti přispívat na financování.

Implementace v ČR Zákon č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců v případě platební neschopnosti jejich zaměstnavatele Mzdové nároky zaměstnanců Z pracovního poměru Z dohody o pracovní činnosti Vylouční zaměstnanců pracujících na základě dohod o provedení práce

Úprava Záruční instituce – úřad práce Zaměstnanec může požádat kterýkoli úřad práce Maximální výše vyplacené úřadem práce je 1,5 násobek průměrné mzdy v národním hospodářství

Ochrana zaměstnanců při hromadném propouštění Hromadné propouštění – dopad na existenci pracovněprávních vztahů zaměstnanců i na trh práce Úprava - směrnice Rady 98/59/ES ze dne 20. července 1998 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se hromadného propouštění

Hromadné propouštění Možnost členského státu definovat: 1. buď v období 30 dnů alespoň 10 v podnicích, které obvykle zaměstnávají více než 20 a méně než 100 zaměstnanců, - alespoň 10 % z počtu zaměstnanců v podnicích, které obvykle zaměstnávají alespoň 100, ale méně než 300 zaměstnanců, alespoň 30 v podnicích, které obvykle zaměstnávají alespoň 300 zaměstnanců 2. v období 90 dnů alespoň 20 bez ohledu na počet zaměstnanců, kteří jsou obvykle zaměstnáni v dotyčných podnicích

Povinnosti zaměstnavatele Informovat zaměstnance o: Důvodech plánovaného propouštění, Počtu a kategoriích zaměstnanců, kteří mají být propuštěni, Počtu a kategoriích zaměstnanců, kteří jsou obvykle zaměstnáni, Době, kdy se má propouštění uskutečnit, Kritéria výběru hromadně propuštěných zaměstnanců

Povinnosti zaměstnavatele Konzultovat se zaměstnanci (zástupci zaměstnanců) Možnost předcházení hromadného propouštění Omezení počtu zaměstnanců, kteří mají být hromadně propuštění Zmírnění důsledků hromadného propouštění

Implementace v ČR Zákoník práce – případy, kdy dochází k výpovědi dle ust. 52 písm. a) až c) a) Zrušení zaměstnavatele nebo jeho části b) Přemístění zaměstnavatele nebo jeho části c) Nadbytečnost zaměstnance