Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Konference Personalistika, právo a vzdělávání ve veřejné správě Brno

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Konference Personalistika, právo a vzdělávání ve veřejné správě Brno"— Transkript prezentace:

1 Zkušenosti z kontrolní činnosti SÚIP ve školství Formulace pracovní smlouvy ve školství
Konference Personalistika, právo a vzdělávání ve veřejné správě Brno Dalimila Solnická Státní úřad inspekce práce Státní úřad inspekce práce, Kolářská 451/13, Opava tel.: , fax: ,

2 Státní úřad inspekce práce se sídlem v Opavě
Orgány inspekce práce Státní úřad inspekce práce se sídlem v Opavě 8 oblastních inspektorátů práce Orgány inspekce práce jsou kontrolními orgány na úseku ochrany pracovních vztahů a pracovních podmínek.

3 Opava 

4 Organizační struktura orgánů inspekce práce STÁTNÍ ÚŘAD INSPEKCE PRÁCE
MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ STÁTNÍ ÚŘAD INSPEKCE PRÁCE OPAVA TECHNICKÁ INSPEKCE ČESKÉ REPUBLIKY PRAHA OBLASTNÍ INSPEKTORÁTY PRÁCE

5 Oblastní inspektoráty práce

6 Právní rámec kontrolní činnosti inspekce práce
Kontrola Plánovaná Neplánovaná Pracovní úrazy, Podněty, Stížnosti Kontrola dle Hlavních úkolů, Mimořádné kontrolní akce Opatření (náprava zjištěných nedostatků, stanovena lhůta) Protokol Zákaz Rozhodnutí Pokuta Státní úřad inspekce práce, Horní nám. 103/2, Opava tel.: , fax: ,

7 Kontrolní činnost inspekce práce v oblasti školství
Oblastní inspektoráty práce provedly v oblasti školství v roce kontrol v roce 2018 dosud kontrol 2017 261 kontrol v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci 241 kontrol v oblasti pracovních vztahů a podmínek 24 kontrol zaměřených na nelegální zaměstnávání 17 kontrol v oblasti zákona o zaměstnanosti 2018 216 kontrol v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci 106 kontrol v oblasti pracovních vztahů a podmínek 16 kontrol zaměřených na nelegální zaměstnávání 10 kontrol v oblasti zákona o zaměstnanosti

8 Kontrolní činnost inspekce práce v oblasti školství
Nejčastěji zjišťované nedostatky (porušení právních předpisů, nesplnění povinností uložených právními předpisy) u zaměstnavatelů ve školství, v oblasti pracovních vztahů a podmínek pracovní poměr, dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr (vznik, změny, skončení pracovněprávního vztahu, překročení povoleného rozsahu práce na základě dohod) – zjistilo 74 kontrol v roce 2017, 43 x 2018 odměňování zaměstnanců – 52 x 2017, 27 x 2018 pracovní doba – 24 x 2017, 13 x 2018 náhrady (např. náhrady mzdy, platu za překážky v práci, cestovní náhrady) 25 x 2017, 6 x 2018 rovné zacházení – 10 x 2017, 5 x 2018 pro zajímavost – nelegální zaměstnávání – zjistily 3 kontroly v roce 2017, 2 x 2018

9 Podněty ke kontrolám inspekce práce v oblasti školství
Orgány inspekce práce přijímají podněty ke kontrolám. Všemi podněty se zabývají. Podnět nemá charakter řízení o žádosti, o provedení kontroly rozhoduje Státní úřad inspekce práce / oblastní inspektorát práce pode účelnosti kontroly a svých kapacitních možností. V roce 2017 obdržely SÚIP a OIP 229 podnětů ke kontrolám ve školství, z toho 188 podnětů směřujících do oblasti pracovních vztahů a podmínek. Tyto podněty byly impulsem k provedení 177 kontrol. V roce 2018 se do současné doby jednalo o 138 podnětů, z toho 123 podnětů do oblasti pracovních vztahů a podmínek. Na jejich základě bylo dosud zahájeno 93 kontrol. Nejčastější úseky, do kterých směřují podněty v oblasti pracovních vztahů a podmínek: pracovní poměr, dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr rovné zacházení odměňování zaměstnanců pracovní doba náhrady další oblasti – méně četné: dovolená, ochrana soukromí a osobních práv, součinnost s odborovou organizací

10 Sankce uložené orgány inspekce práce v oblasti školství
Inspektor práce je oprávněn uložit kontrolovanému zaměstnavateli Opatření k odstranění nedostatků zjištěných při kontrole a určit přiměřenou lhůtu k jejich odstranění. Za zjištěná porušení právních předpisů ukládají SÚIP a OIP pokuty stanovené zákonem o inspekci práce a zákonem o zaměstnanosti, a to v přestupkovém řízení. Za nedostatky zjištěné kontrolami v roce 2017 uložily SÚIP a OIP zaměstnavatelům ve školství 21 pokut v celkové výši Kč. Za nedostatky zjištěné kontrolami v roce 2018 uložily SÚIP a OIP zaměstnavatelům ve školství dosud 25 pokut v celkové výši Kč.

11 Právní úprava pracovněprávních vztahů v oblasti školství
Speciální právní předpis: Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů Prováděcí právní předpis Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko – psychologické činnosti pedagogických pracovníků Obecný právní předpis: Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce Zákon č. 89/2012, občanský zákoník

12 Formulace pracovní smlouvy
Zákon o pedagogických pracovnících ji neupravuje - řídí se tedy § 34 zákoníku práce. Pracovní smlouva musí obsahovat druh práce, který má zaměstnanec pro zaměstnavatele vykonávat (vhodná formulace: učitel, vychovatel) místo nebo místa výkonu práce, ve kterých má být práce vykonávána den nástupu do práce Povinná písemná forma pro pracovní smlouvu, dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr i pro jejich dodatky.

13 Formulace pracovní smlouvy
Druh práce, který má zaměstnanec pro zaměstnavatele vykonávat může být vymezen úžeji nebo šířeji (učitel matematiky / učitel) obsah pracovního poměru (druh práce a místo výkonu práce dle pracovní smlouvy) je možné změnit jen dohodou (= se souhlasem) konat práce jiného druhu, než byly sjednány v pracovní smlouvě, je zaměstnanec povinen jen v zákonem uvedených případech (§ 40 odst. 2 zákoníku práce, převedení na jinou práci - § 41 zákoníku práce – např. zdravotní důvody, zákaz činnosti, pozbytí předpokladů pro výkon práce, mimořádné události) Šířeji vymezený druh práce dává zaměstnavateli širší možnost přidělit zaměstnanci více pracovních činností učitel – může v případě potřeby vyučovat různé předměty učitel matematiky – nemůže např. suplovat fyziku (resp. může odmítnout)

14 Formulace pracovní smlouvy
Fakultativní ujednání v pracovní smlouvě zkušební doba – musí být sjednána nejpozději v den sjednaného nástupu do práce, písemně pracovní poměr na dobu určitou – pozor na ust. § 23a zákona o pedagogických pracovnících ! kratší pracovní doba (výše úvazku) - úměrně se sníží rozsah přímé pedagogické činnosti i prací souvisejících s přímou pedagogickou činností rovnoměrné /nerovnoměrné rozvrhování pracovní doby souhlas s pracovními cestami souhlas s výkonem práce přesčas popř. pracovní pohotovost mzda – pozor, nelze poté změnit mzdovým výměrem !

15 Pracovní poměr na dobu určitou pedagogického pracovníka
Ust. § 23a zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících (1) Na pracovní poměr na dobu určitou pedagogického pracovníka se vztahuje zákoník práce, nestanoví-li tento zákon jinak. (… ale on stanoví, viz. níže) (2) Doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogického pracovníka mezi týmiž smluvními stranami činí nejméně 12 měsíců a může být ode dne vzniku prvního pracovního poměru opakována nejvýše dvakrát. od ; účelem je, aby pedagogičtí pracovníci na prázdniny nebyli nuceni registrovat se na úřadu práce jako nezaměstnaní (dotace ze státního rozpočtu na žáka i na platy je přeci na celý školní rok včetně prázdnin); neznamená to ale, že oněch 12 měsíců musí být nutně od 1.9. do 31.8. (3) Celková doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogického pracovníka mezi týmiž smluvními stranami nesmí přesáhnout ode dne vzniku prvního pracovního poměru 3 roky. přísnější úprava než je v zákoníku práce – ten umožňuje až 9 let

16 Pracovní poměr na dobu určitou pedagogického pracovníka
Ust. § 23a zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících (4) Ustanovení odstavce 2 se nevztahuje na případy, kdy byla doba trvání pracovního poměru na dobu určitou sjednána s pedagogickým pracovníkem jako náhrada za dočasně nepřítomného pedagogického pracovníka na dobu překážek v práci na straně tohoto pracovníka nebo b) který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle § 22 odst. 7. (pozn. - dnes odst. 6) pozor, odstavec 3 přitom stále platí ! (5) Sjedná-li zaměstnavatel s pedagogickým pracovníkem dobu trvání pracovního poměru na dobu určitou v rozporu s odstavci 2 až 4, a oznámil-li pedagogický pracovník před uplynutím sjednané doby písemně zaměstnavateli, že trvá na tom, aby ho dále zaměstnával, platí, že se jedná o pracovní poměr na dobu neurčitou. Návrh na určení, zda byly splněny podmínky uvedené v odstavcích 2 až 4, mohou zaměstnavatel i pedagogický pracovník uplatnit u soudu nejpozději do 2 měsíců ode dne, kdy měl pracovní poměr skončit uplynutím sjednané doby.

17 Evidence pracovní doby ve školství
Zákoník práce v ust. § 96 stanoví zaměstnavateli povinnost vést u jednotlivých zaměstnanců evidenci s vyznačením začátku a konce odpracované - směny - práce přesčas - noční práce - doby v době pracovní pohotovosti - pracovní pohotovosti, kterou zaměstnanec držel této povinnosti zaměstnavatele ve školství žádný speciální právní předpis nezbavuje, a to ani ve vztahu k tzv. nepřímé pedagogické činnosti včetně práce vykonávané doma ! rozvrh vyučovacích hodin není evidencí pracovní doby !

18 Státní úřad inspekce práce, Kolářská 451/13, 746 01 Opava
Děkuji za pozornost  Státní úřad inspekce práce, Kolářská 451/13, Opava tel.: , fax: ,

19 Přestávka 


Stáhnout ppt "Konference Personalistika, právo a vzdělávání ve veřejné správě Brno"

Podobné prezentace


Reklamy Google