Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Vítáme vás! Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Projektové záměry v OP VaVpI: 173 projektových záměrů předloženo 20 projektů v kategorii 50 mil. EUR a více 29 projektů v kategorii 25 – 49,9 mil. EUR Pozn.: některé projekty (zatím 5) nejsou zahrnuty do posuzování projektových záměrů, protože buď větší část projektového listu není vyplněna, jeden projekt je zcela nerelevantní (bude doporučen pro OP VpK).
Počet velkých projektů (50 MEUR +)
Projekty nad 25 MEUR Přibližná alokace OP VaVpI
Kumulativní alokace N+3 Roční indikativní alokace
? ? Celkem 14 projektů v PO 3 Celkem 49 projektů v PO 4
„Podíl projektů s číselnou hodnotou“ představuje % vyjádření množství projektů, které udaly výši nákladů na udržitelnost z počtu projektů, které jen označily příslušný zdroj pro udržitelnost
Analýza posuzování projektových záměrů OP VaVpI: 20 projektů v kategorii 50 mil. EUR a více 29 projektů v kategorii 25 – 49,9 mil. EUR Pozn. Projekty č. 2, 3, 10, 12 a 48 nejsou v analýze zahrnuty z důvodů: projekty 2 a 3 nepřesahují hranici 25 mil. EUR (chyba řádů), projekty 10 a 48 nehodnoceny pro nedostatek údajů, projekt 12 irelevantní k OP VaVpI (bude doporučen do OP VpK) 14
Kritéria pro posuzování projektů Úvodní otázky Relevance cíle, výsledky, výstupy, aktivity, regionální/národní potřeby, cílové skupiny, předkladatelé Připravenost institucionální, finanční, kapacity předkladatelů, projektová dokumentace, udržitelnost Logika a provázanost jednotlivých částí záměru Návaznost na jiné projekty MAXIMÁLNÍ POČET 80 BODŮ
16
Společná kritická místa projektů nad 25 MEUR Zdůvodnění projektu – u většiny projektů chybí konkrétní zdůvodnění potřeby v regionu, cílových skupin, subjektů na trhu: problém s chápáním konkurenceschopnosti jako EKONOMICKÉ kategorie zcela nedostatečné podchycení (budoucí) poptávky po činnosti v podpořených či vzniklých zařízeních a po jejích výsledcích Relevance – požadavky PO směřující do aplikační sféry často ignorovány či nepochopeny či nebrány v úvahu Logika projektového záměru - orientace v terminologii, chybí konkrétní specifikace provázanosti na další aktivity (start-up granty, aplikační sféru, lidské zdroje, …)
Společná kritická místa projektů nad 25 MEUR Partnerství – věnována malá pozornost, záměna partnerů a „klientů“, velmi obecný popis klientů, většina projektů má mnoho druhů partnerů bez dostatečné specifikace, problém partnerů ze soukromého sektoru (veřejná pomoc). Adekvátnost rozpočtů - problematický poměr nákladů k očekávaným výstupům a výsledkům (hodnota za peníze) Finanční udržitelnost – většina nepočítá s hmotnou obnovou (reprodukcí) majetku, z velké části na státním rozpočtu, další finanční zdroje zanedbatelné
Problémy relevance projektů nad 25 MEUR PO 1 – často příliš široké zaměření, pochybnost zdali je možné dosáhnout excelence ve všech oblastech, nereflektují požadavek OP na spojení s aplikační sférou, často velice obecné popisy využití vzniklé infrastruktury PO 2 – podobně jako u PO1, napojení na aplikační sféru a její potřebu slabé, význam pro regionální konkurenceschopnost jen v obecných tvrzeních, neurčitý popis budoucích „klientů“ PO 4 – většinou se neuvažuje s „vnější“ potřebou cílových skupin či budoucích zaměstnavatelů studentů škol, jen s vnitřní potřebou škol, relevance nechápána v logice PO4, ale mechanicky, návaznost výuky na výzkum deklaratorní
Problémy připravenosti projektů nad 25 MEUR PO 1 a PO 2 statut zřizovatelů nové instituce/“konsorcia“ -> problém OP VaVpI a pravidel na úrovni státu, ne předkladatelů -> důsledkem někdy pochybnosti o dostatečné budoucí kapacitě projektového týmu věcné rozdělení rolí partnerů v projektu je nejasné, nekonkrétní, nedostatečně popsané -> problém předkladatelů projektová dokumentace často nepřipravená nebo nedostatečně připravená -> problém státu – velké naáklady na přípravu a nejistota budoucího financování -> důsledkem bude patrně velké zpoždění realizace
Problémy připravenosti projektů nad 25 MEUR Prioritní osa 4 opomíjení významu spolufinancování, přestože je to jedno z hlavních kritérií PO 4 investice soustředěny na budovy, nikoliv technologie nedostatečně popsán přechod a zajištění nové kvality výuky v nových prostorách finanční udržitelnost popisována velmi obecně, často jako automatický přechod stávajících institucionálních zdrojů
Doporučení pro práci s projekty Předběžné rozdělení projektů do skupin (podle velikosti, regionálně apod. Série seminářů či workshopů s cílem : Stručně vysvětlit požadavky OP VaVpI v kontextu politiky soudržnosti a důsledky pro přípravu projektových záměrů Seznámit předkladatele s cyklem přípravy a realizace projektů strukturálních fondů (který se poněkud liší od obecné přípravy investičních projektů) Poskytnout doporučení a vodítka pro rozpracování projektových záměrů do formy budoucích žádostí
Doporučení pro další práci s projekty nad 50 MEUR (nad 25 MEUR) Individuální setkání, doplnění a prověření informací z projektových listů, průběžná komunikace s předkladateli Podrobnější popis individuálních problémových míst a návrh zaměření technické asistence či jiné formy pomoci Možnost snížení rozpočtů s ohledem na relevanci (přesun z kategorie 50+ do kategorie 25+) Zvážení zvláště nerelevantních projektů Příprava a realizace technické pomoci
Doporučení pro práci s projekty pod 25 MEUR Pravidelná setkávání ve skupinách s cílem informovat: Záměrech řídícího orgánu a konzultovat aktuální problémy předkladatelů Konkrétních požadavcích vyplývajících z OP VaVpI Identifikovat klíčové projekty hodné zvláštní pozornosti, možnost rozdělit projekty do kategorií Připravit zaměření technické pomoci spojené s rozpracováním projektových záměrů do skutečných projektů Několik forem technické pomoci budoucím žadatelům
Doporučení pro hledání synergií mezi projekty Tématická facilitovaná setkání předkladatelů ze stejných oborů nebo z oborů, kde je třeba očekávat spolupráci: Identifikovat potenciální duplicitní projekty a zabránit jejich vzniku Umožnit navázat komunikaci a stimulovat společné záměry budoucího výzkumu, či provázanost budovaných infrastruktur