5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Advertisements

Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Chcete se něco dozvědět o naší škole? Potom …VstupteVstupte.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
KONCEPT NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Science centrum Lázně Chomutov???
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Plánování ve školní tělesné výchově
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické metody Androdidaktika.
EU_52_sada 1_01_ZPM_Bezpečnost ve školní kuchyni_Lich
Výklad jako jedna z metod výuky
Bylinková zahrádka I. – Jak připravit bylinkový čaj
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Metody psychologie IV.část – Pomocné metody
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
Hrátky s čerty čert, anděl a Mikuláš.
Základní informace o poskytovateli
4. Organizace vzdělávání
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Didaktické zásady Literatura:
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Příspěvek na konferenci
Pedagogická psychologie
KASTELÁN Svazky klíčů.
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
Metody práce s dětmi Zora Syslová.
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
VÝROBA ŚÍPKOVÉHO ČAJE sebeobsluha.
Jak nám roste krokus vnímání.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Sůl nad zlato Zdraví, bezpečí.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Od semínka k pastelkám Řešení problémů, učení   .
Hrajeme si na fotografa
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
Malujeme vodovkami vnímání.
Organizační formy a metody vzdělávání
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Orientujeme se v prostoru
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
VYPRÁVĚNÍ PODLE OBRÁZKŮ
Co si vezmu na….
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 2_35
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Rozlišování obrazných znaků a symbolů, grafické vyjadřování
GEOMETRICKÉ TVARY PoZNÁVEJ.
Strategické řízení a plánování
Vztah k životnímu prostředí
Řemeslo má zlaté dno Autorky: J…,A….
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Science centrum a návštěvník se zrakovým handicapem
VÁNOCE Jak pomáháme mamince?.
Hudební nástroje vnímání.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení Prožitkové a kooperativní učení (RVP PV)

Klasifikace metod METODY SLOVNÍ METODY NÁZORNÉ METODY PRAKTICKÉ

METODY SLOVNÍ Monologické (popis, vysvětlování, vyprávění..) Dialogické (rozhovor, diskuse, dramatizace…) Metody práce s učebnicí, textem

METODY NÁZORNĚ DEMONSTRAČNÍ Pozorování Předvádění Demonstrace obrazů Projekce

METODY PRAKTICKÉ Nácvik poh. a prac. dovedností Experiment Pracovní činnosti Výtvarné činnosti

AKTIVIZUJÍCÍ METODY Diskusní Situační Inscenační Didaktické Specifické

Pyramida učení (Shapiro, 1992) Přednášky (5%) Čtení (10%) Audiovizuální metody (20%) Demonstrace (30%) Diskuse ve skupinách (50%) Praktické cvičení (70%) Vyučování ostatních (90%)

ITV o učení: 10% toho, co slyšíme 15% toho, co vidíme 20% toho, co současně vidíme i slyšíme 40% toho, o čem diskutujeme 80% toho, co přímo zažijeme nebo děláme 90% toho, co se pokoušíme naučit druhé

Metoda prožitkového učení spontaneita objevnost komunikativnost prostor pro aktivitu a tvořivost konkrétnost celostnost

SPONTANEITA přistupují děti k činnostem aktivně, samy ze svého vlastního popudu? Připravila jsem takovou nabídku, aby z ní mohly vybírat všechny děti?

OBJEVNOST integruji nové poznatky do starých? Navazuji na staré, stanovím je jako problém? Jsou vybrané poznatky z nejbližšího okolí, to co děti žijí? Postihuji je (podařilo se mi je pojímat) v logických souvislostech? Připravila jsem činnosti tak, aby umožňovaly dětem samostatně objevovat, řešit a tím si uspořádávat, zpracovávat a uplatňovat své dosavadní zkušenosti? Potom děti pronikají do reality a mají radost z poznávání.

KOMUNIKATIVNOST vytvořila jsem dětem prostor pro komunikaci (verbální i neverbální) a spolupráci ? Protože právě při ní se nejvíce komunikuje.

AKTIVITA A TVOŘIVOST promyslela jsem a připravila prostředí tak, aby se děti mohly rozhodovat mezi činnostmi, měly možnost experimentovat? Měly dostatek materiálu a pomůcek?

KONKRÉTNOST připravila jsem konkrétní činnosti, neužívám příliš povídání o...?

CELOSTNOST Piaget říká „Dítě myslí rukama“: volila jsem činnosti tak, aby procházely rukama dětí, bylo při nich zapojeno více jejich smyslů?

KOPERATIVNÍ UČENÍ viz znak prožitkového učení „komunikativnost“

LITERATURA HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1 MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-853-8 PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky, 1.díl. 4. vydání. Praha: SPN, 1964. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Věstník MŠMT. SMOLÍKOVÁ, K. a kol. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP. Praha : VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6 ŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204.