Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

zpracovaný v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "zpracovaný v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Matematika 6 Název Desetinná čísla_4 Klíčová slova desetinná čísla, odčítání, slovní úloha Pomůcky dataprojektor Druh interaktivity výklad, cvičení Stupeň a typ vzdělání II. stupeň základní školy Potřebný čas 1 vyučovací hodina Velikost 686 kB Zdroje viz použitá literatura a elektronické zdroje, archiv autora

2 DESETINNÁ ČÍSLA 4 Odčítání Matematika 6
Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592 Mgr. Bc. Hana Amlerová, 2011

3 OBSAH Početní operace s desetinnými čísly Odčítání
Slovní úlohy z praxe

4 ODČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL I.
Odčítání pod sebou: Menšence a menšitele musíme zapisovat tak, aby jejich desetinné čárky byly pod sebou. Odčítaná čísla s nestejným počtem desetinných míst můžeme doplnit za desetinnou čárkou nulami. Například: 768, , ,859 – 437,14 – 4, – 43,710 331, , ,149

5 Cvičení Zapište pod sebe a odečtěte: 27,395 – 6,802 835,517 9 – 48,506
1 894,12 – 65,37 – 1,076 5 Vyjádřete rozdíl v metrech: 12,6 m – 16 cm 1,268 km – 26,54 m 20,593; 787,0119; ,6735 12,60 – 0,16 = 12,44 m; ,00 – 26,54 = 1241,46 m

6 Cvičení Odečtěte písemně: 28,516 194,529 82,465
28, , ,465 – 15, – 62, – 35,407 87, , ,099 – 6, – 962, – 632,99 1. ř. 13,14; 132,145; 47,058 2. ř. 81,354; 106,1536; 303,109

7 ODČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL II.
Odčítání vedle sebe: Odčítáme čísla na řádech, které k sobě patří – desetiny od desetin, setiny od setin atd. Odčítaná čísla s nestejným počtem desetinných míst můžeme doplnit za desetinnou čárkou nulami. Například: 12,6 – 3,2 = 9, ,73 – 3,25 = 3,48 12,30 – 3,24 = 9, ,340 – 3,205 = 9,135

8 Cvičení Odečtěte zpaměti:
11,8 – 3,5 3,54 – 2, ,48 – 2,37 7,4 – 2,09 3,18 – 0,071 5,353 – 1,06 Doplňte místo hvězdiček chybějící číslice: * , 4 7 * * 3 * , * 4 0 – 1 * 8 * , * – 4 5 * 7 , 0 * 1 5 * 4 , 0 * * , 2 3 * 1. ř. 8,3; 1,40; 4,11 2. ř. 5,31; 3,109; 4,347 1881,477 – 1287,438 = 594,039 1,7; 2,7,4; 9,3 8439,240 – 4587,001 = 3852,239 4,9,2; 8,0; 3,9

9 PYRAMIDA Doplňte čísla podle klíče

10 Slovní úloha Pan Smutný má na bankovní účtu 7 826,40 Kč. U pokladního okénka vybírá hotovost ve výši 870 Kč na úhradu zálohy za elektrickou energii. Odhadni, zda mu na účtu zbude více nebo méně než Kč Vypočítej, kolik Kč přesně mu na účtu v bance zůstane. Odhad - na účtu zbude panu Smutnému méně než Kč. Zůstatek na účtu je 7 826,40 – 870 = 6 956,40 Kč.

11 METODICKÉ POZNÁMKY str. 1 – 3 Úvodní strany, povinné údaje, obsah.
Výklad, řízený rozhovor s žáky. Slide možno použít pro zápis do sešitu, diskusi s žáky, opakování. str. 5 – 6 Cvičení: Správný zápis desetinných čísel pod sebe pro odčítání (samostatná práce, skupinová práce), převody délkových jednotek a rozdíl – společná kontrola, práce s chybou; odčítání desetinných čísel pod sebou je možné zadat jako samostatnou práci žáků (procvičování) str. 7 str. 8 – 10 Cvičení, problémové úlohy (doplňování číslic, pyramida, slovní úloha) – samostatná práce žáků, soutěž. Na slide „PYRAMIDA“ se objeví řešení po kliknutí myší. str. 11 – 12 Metodické poznámky, zdroje. Slide 4 – 10 může učitel využít pro výše uvedené činnosti dle vlastního uvážení. Výsledky prezentovaných příkladů a úloh jsou uvedeny v poznámkách k jednotlivým slide.

12 POUŽITÁ LITERATURA CIHLÁŘ, J.; ZELENKA, M. Matematika 6. Praha: Pythagoras Publishing, s. ISBN ODVÁRKO, O.; KADLEČEK, J. Matematika pro 6. ročník základní školy, 2. díl. Praha: Prométheus, s. ISBN PůLPÁN, Z.; ČIHÁK, M.; MüLLEROVÁ, Š. Matematika 6 pro základní školy - aritmetika. Praha: SPN, s. ISBN


Stáhnout ppt "zpracovaný v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google