Školení povodňové komise

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Pravomoci orgánů obcí dle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Zkušenosti města Valašské Meziříčí s rozvojovými projekty Město Valašské Meziříčí Zdeněk Studeník Praha
Setkání partnerů projektu Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Dne 23.září 2013 Ústí nad Labem.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
POVODEŇ Povodeň je přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda zaplavuje území mimo koryto vodního toku.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory –Ochrana před živelními pohromami ve vztahu k cyklu krizového managementu Operační program Vzdělávání pro.
Publikace klasifikace zdravotního stavu lesa na bázi TM Landsat pomocí webových služeb jako součást OPRL Ústav pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad.
Budování cyklostezek z pohledu správce vodních toků Mladá Boleslav Ing. Růžena Divecká Povodí Labe, státní podnik.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Hlásná předpovědní a povodňová služba a odborné pokyny pro její provádění Mgr. Ondřej Kosík Regionální předpovědní pracoviště ČHMÚ, pobočka Ostrava.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Činnost služby dopravní policie v roce 2011 v dohledu nad silničním provozem plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 12. ledna 2012.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Situace na trhu práce v JmK a veřejná služba
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Typová činnost složek IZS při společném zásahu u mimořádné události s velkým počtem raněných a obětí STČ – 09/IZS.
Úřad práce České republiky
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
Opatření k jednodušší a rychlejší administraci projektů
Opatření 1.2 HASIČI PŘÍPRAVA PROJEKTU
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Stavební uzávěra základní informace
Bojový řád jednotek požární ochrany Činnost hasičů na místě zásahu
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Odpovědnost za poškození životního prostředí
Pracovnělékařské služby
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
OHEŇ – DOBRÝ SLUHA, ZLÝ PÁN
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
STAVEBNÍ ZÁKON.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Ochrana člověka za mimořádných událostí
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
PODPORA SPECIFICKÝCH SKUPIN OBČANŮ PŘI MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTECH
Zvládání sucha a stavu nedostatku vody
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
DOBROVOLNÉ SVAZKY OBCÍ
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Školení starostů obcí ORP České Budějovice
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
SPRÁVNÍ PRÁVO.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Výstrahy ČHMÚ DISTRIBUCE
Transkript prezentace:

Školení povodňové komise Dobříš 24. 10. 2017 Mgr. Lenka Ondráčková, Ing. František Bureš

Zaměření školení Určeno pro členy povodňových komisí (obcí, ORP) Činnosti povodňové komise a jejích členů Dokumenty se kterými pracuje povodňová komise Fungování povodňové komise při povodních i mimo ně Možnosti čerpání informací o povodních Ukázka zpracovaného dPP

Povodňový plán Povodňový plán je základním dokumentem pro řízení ochrany před povodněmi ve studovaném území Řeší opatření pro zmírnění následků povodně, koordinaci krizového řízení

Povodňové orgány Povodňové orgány v období mimo povodeň: Ministerstvo ŽP Krajské úřady Orgány obcí, měst, ve statutárním městě – úřad městské části Povodňové orgány po dobu povodně Ústřední povodňová komise Povodňová komise krajů Povodňová komise ORP Povodňová komise obce/města

Povodňová komise ORP x povodňová komise obce V době povodně, která svým rozsahem a působenými škodami přesáhne územní obvod jedné obce, nebo v případě že daná povodňová komise situaci nezvládá vlastními silami, převezme řízení ochrany před povodněmi povodňová komise ORP V případě souběžné činnosti povodňové komise obce a ORP, pověřuje starosta řízením povodňové komise obce jiného člena komise V případě, že se povodňová situace dotýká pouze správního obvodu jedné obce, zasedá pouze povodňová komise této obce O tomto se vždy musí provést zápis do obou povodňových knih

Povodňová komise obce Předseda povodňové komise – starosta rozhoduje o svolání PK, řídí činnost PK, organizuje a koordinuje činnosti PK svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu rozděluje úkoly členům PK vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity na území obce schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření rozhoduje o nasazení sil a prostředků, humanitární pomoci na území obce v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise nebo pověřený člen PK Místopředseda povodňové komise – místostarosta

Povodňová komise Další členové komise: Tajemník Zapisovatel/ka - jmenuje ze zaměstnanců obce a zástupců orgánů a právnických osob, které jsou způsobilé k provádění opatření, případně pomoci při ochraně před povodněmi (dobrovolní hasiči, vlastníci stavebních strojů a podobně) Tajemník Zaměstnanec obecního úřadu, zajištuje administrativu kolem povodní, plní úkoly, které mu zadá předseda a je ve spojení s ostatními orgány Zapisovatel/ka Obsluha telefonů, která je na telefonu po celou dobu povodně, vedou zápisy v povodňové knize, zajištují občerstvení pro zasahující členy povodňové komise Doporučený minimální počet členů je 5 Neurčovat osoby, které by mohly být při povodni ohroženy Povodňovou komisi zřizuje starosta, sám je jejím předsedou - zodpovědnost za povodňovou připravenost obce a za řešení povodňových epizod

Povinnosti členů povodňové komise V době mimo povodeň Seznámit se s obsahem povodňového plánu Hlásit změny v osobních údajích předsedovi Oznámit předpokládané omezení dosažitelnosti Mít zapnutý telefon Při povodni Prověření zprávy o povodni do 10 minut Nejpozději do hodiny, na vyžádání předsedy PK by měli být vybraní členové na stanovišti povodňové komise Když nastane I. SPA je nutná nepřetržitá dostupnost členů PK

Vybavení povodňové komise Povodňová kniha – musí být na obci k dispozici, slouží jako podklad při hodnocení odpovědnosti při řešení povodní, zapisují se zde provedené úkony, opatření, přijaté informace, předané informace Povodňový plán obce Výtah z Povodňového plánu Mapu obce Kontaktní spojení na členy povodňové komise a další důležité kontakty Telefon, PC Vhodné psací a kancelářské potřeby Fotoaparát Baterka

Schéma toku informací

Činnost povodňové komise Řídí, kontroluje, koordinuje a přijímá opatření k ochraně před povodněmi Nejdůležitější je zajistit včasné a srozumitelné informace pro vlastníky ohrožených objektů Pro správnou činnost je důležité mít správné a aktuální informace Základním dokumentem je povodňový plán (zde je činnost detailně popsána) Kapitola „organizace povodňové služby“ 1. Příprava na povodně 2. Zvládání povodňové situace

1. Příprava na povodně Zpracování povodňového plánu obce Povodňový plán (§ 71 odst. 2 zákona č. 254/2001 Sb.) je základním dokumentem ochrany před povodněmi Kontakty udržovat stále aktuální Zaměřit se na systém varování a předávání informací mezi sousedními obcemi Povodňové plány vlastníků nemovitostí (§ 71 odst. 4 zákona č. 254/2001 Sb.) Provádění povodňových prohlídek Zjišťuje se, zda na vodních tocích a dílech a v záplavových územích nejsou závady, které by mohly zvýšit nebezpečí povodně

2. Povodňové prohlídky Provádí povodňový orgán + zástupce správce toku, příp. správce povodí Minimálně jednou ročně (před obdobím jarního tání, před obdobím letních povodní) Z prohlídek se zpracují zápisy (+ fotodokumentace) Na základě prohlídek se přijímají patřičná opatření, která vedou k odstranění rizik při povodni (odstranění křovin, skládek a podobně) Povodňový orgán může vyzvat vlastníky pozemků, staveb a zařízení v záplavovém území k odstranění předmětů, které by mohly omezit odtokové poměry Pokud neuposlechnou ve stanovené lhůtě, uloží jim povinnost správním rozhodnutím

Povodňové prohlídky V rámci povodňové prohlídky se kontrolují vodní toky v intravilánu i nad ním, zejména v okolí mostních objektů a propustků Kontroluje se zejména: Průtočnost toků, mostů, propustků, kontrola uložení materiálů, stav porostů Průtočnost údolnic v místech, kde se vytváří povrchový odtok z přívalových srážek – i suché terénní zářezy! Stav vodních děl, stav hlásných profilů Připravenost evakuačních míst

Zvládání povodňové situace Předpovědní povodňová služba (ČHMÚ) Zajištuje ČHMÚ, který spolupracuje se správci povodí Hlásná povodňová služba (obce, ORP) Obec předává informace PK ORP, povodňovým komisím nacházejícím se níže na tocích, ohroženým osobám (sirénou, rozhlasem, pochůzkou) ORP dále informuje Hasičský záchranný sbor, krajský úřad, ČHMÚ a dispečink správce povodí Obec přebírá informace od nadřízeného ORP ORP přebírá informace od kraje a od obcí ve správním obvodu Hlídková služba Sleduje vývoj povodňové situace na území města, zajišťuje informace Zahajuje činnost dojde-li ke zvýšenému nebezpečí povodně na území města I. SPA – minimálně 1 x denně II. SPA – minimálně 4 x denně III. SPA – každé tři hodiny -> Předává informace PK

Povodňové záchranné práce Technická a organizační opatření prováděná za povodně v zaplavených územích nebo v územích, kde zaplavení hrozí Jedná se o ochranu a evakuaci obyvatelstva, péči o ně, zachraňování majetku atd. Řídí je povodňový orgán ORP Provádí je povodňový orgán obce Náklady hradí ten, kdo uložil jejich provedení Postupy a pravidla pro zajištění záchranných prací jsou uvedeny v povodňovém plánu

Povodňové zabezpečovací práce Technická a organizační opatření prováděná za povodně v zaplavených územích nebo v územích, kde zaplavení hrozí Jedná se o opatření ke zmírnění průběhu povodně a jejích škodlivých následků Odstraňování překážek ve vodním toku, rozrušování ledových nápěchů, opatření proti přelití, instalace protipovodňových zábran atd. Práce zajišťují správci vodního toku, vlastníci či jiné osoby na příkaz povodňového orgánu Hradí je správci vodních toků, vlastníci vodních děl Postupy a pravidla pro zajištění zabezpečovacích prací jsou uvedeny v povodňovém plánu

Stupně povodňové aktivity - SPA Dle Zákona: „Stupni povodňové aktivity se pro účely tohoto zákona rozumí míra povodňového nebezpečí vázaná na směrodatné limity, jimiž jsou zpravidla vodní stavy nebo průtoky v hlásných profilech na vodních tocích, popřípadě na mezní nebo kritické hodnoty jiného jevu uvedené v příslušném povodňovém plánu.‘‘ I. Stupeň povodňové aktivity – bdělost Není vyhlašován, ale nastává při nebezpečí přirozené povodně, stav bdělosti nastává rovněž při vydání výstražné informace HPPS ČHMÚ II. Stupeň povodňové aktivity – pohotovost Vyhlašuje povodňový orgán když nebezpečí povodně přerůstá v povodeň, když ještě nedochází k větším rozlivům a škodám, uvádějí se do pohotovosti prostředky na zabezpečovací práce nebo evakuace III. Stupeň povodňové aktivity – ohrožení Vyhlašuje povodňový orgán při bezprostředním nebezpečí, ohrožením majetku a životů v Z.Ú., provádějí se zabezpečovací a podle potřeby záchranné práce

Způsob vyhlašování SPA I. SPA– bdělost O nebezpečí vzniku povodně jsou občané informování hromadnými sdělovacími prostředky: ČT, Čro, Internet, místní rozhlas II. SPA – stav pohotovosti a III. SPA– stav ohrožení Vyhlásí předseda povodňové komise Občané jsou informování: Spuštěním sirény „všeobecná výstraha“ s verbálním doplněním nebezpečí povodňové vlny, místní rozhlas, megafon, SMS, telefonát, mobilní či pěší spojkou V případně nutnosti stanovení časového pořadí mají přednost bezprostředně ohrožené obyvatelstvo a následně majitelé nemovitostí v záplavovém území Jsou vázány na dosažení směrodatných limitů v povodňových plánech

Činnost povodňové komise dle SPA I. SPA – bdělost („pozor, něco se děje“) Kontrola mezní hodnoty SPA – I. SPA nastává Sleduje se vývoj vodních stavů a úhrnů srážek Zahajuje činnost hlásná a hlídková služba (nezasedá PK) Zvýšená pozornost vodnímu toku nebo jinému zdroji povodňového nebezpečí – kontrola HP a kritických míst Připravenost členů PK – dostupnost na telefonu (nebo stanovišti PK, či v terénu) II. SPA – stav pohotovosti („pozor, připravit se na činnost v terénu“) Aktivizují se povodňové orgány a další účastníci ochrany před povodněmi – zahajuje činnost PK (hlásná a hlídková služba pokračuje v činnosti) – PK svolává předseda Vyhlašuje se II. SPA = povodeň Uvádějí se do pohotovosti prostředky na zabezpečovací práce – připravit dostupnost prostředků / informovat o situaci jejich vlastníky (kontaktní osoby) … Provádějí se opatření ke zmírnění průběhu povodně podle PP – kontrola průtočných profilů a případně jejich čištění, příprava PPO, manipulace na vodních dílech dle manipulačních řádů, … Vedou se záznamy v povodňové knize, dokumentační práce

Činnost povodňové komise dle SPA III. SPA – stav ohrožení („pozor, je třeba jednat“) Pokračují činnosti dle II. SPA Provádí se povodňové zabezpečovací práce podle povodňových plánů a podle potřeby záchranné práce V případě zvyšujícího se nebezpečí připravuje PK prostory pro evakuaci a při vybřežování vod zahajuje a organizuje evakuaci osob, majetku a zvířat Vyžaduje v případě nutnosti pomoc fyzických a právnických osob V případě nezvládání povodňové situace již nasazenými prostředky, lze požádat o pomoc u složek IZS Podílí se na organizaci zdravotní a hygienické péče Při zaplavení komunikací žádá PČR o jejich uzavření a vyznačení objízdné trasy

Činnost povodňové komise po povodni Po povodni („vše zdokumentovat a obnovit funkci území“) Odvolává II. a III. SPA (a informuje o tom) Podílí se na organizaci obnovy povodní narušených funkcí Podílí se na provádění povodňových prohlídek Zajišťuje sepsání povodňových škod Podílí se na odstraňování povodňových škod Zajišťuje náhradní stravování a ubytování osobám postižených povodní Shromažďuje materiály na vypracování souhrnné zprávy o povodni Zpracovává souhrnnou zprávu o povodni

Povodňová kniha – vzory zápisů Evid. číslo Datum a čas přijetí zprávy Od koho zpráva přijatá Název a obsah zprávy odeslání zprávy,způsob odeslání Komu byla zpráva odeslána Kdo zprávu přijal Podpis osoby, která zprávu zapsala 01/97 7.7.97 12.46 p.Vančíková Čapková 1792 Přerušení kanalizace mezi napojovací šachtou u objektu a hlavním řádem 12.50 telefonem Dispečer JM VaK p.Řehák   02/97 8.7.97 04.55 Ing.Divoký Požaduje od TSZ hydraulickou plošinu s motorovou pilou (Malenovice- Ke Hradu-u bývalé MŠ před lesním úřadem ostrá zatáčka cca 150 m za je z pravého břehu nahnutý strom nad dráty-velmi akutní 04.56 Dispečer TS Zlín p.Toman 03/97 04.58 p.Tomaštík Není obsluha hydraulické plošiny. Zavolat v 06.00 04.59 ing.Divoký

Dokumentace vyhodnocení povodní Zabezpečení průkazních a objektivních záznamů o průběhu povodně a jejím řešení (záznamy v povodňové knize, průběžné záznamy vodních stavů, fotografie, videozáznamy Zpráva o povodni Zpracovává povodňový orgán Vypracovává se v případě, že vznikly povodňové škody, byly prováděny zabezpečovací a záchranné práce Vypracovat se musí do 3 měsíců od ukončení povodně Předává výš (obec → na ORP + správci toků, ORP → na krajský úřad + správci toků) Součástí je i návrh ke zlepšení protipovodňové ochrany do budoucna

Dokumenty, vzory

Zdroje informací Děkujeme za pozornost! Mgr. Lenka Ondráčková +420 775 571 542 ondrackova@envipartner.cz Ing. František Bureš +420 737 979 799 bures@envipartner.cz Zdroje informací

Kde hledat informace Povodňový informační systém POVIS www.povis.cz

Povodňový informační systém POVIS Editor dat

Státní podniky povodí (Moravy, Labe, Odry, Ohře, Vltavy) www.pmo.cz, www.pla.cz, www.pod.cz, www.poh.cz, www.pvl.cz

Státní podniky povodí (Moravy, Labe, Odry, Vltavy, Ohře) Portál SaP – Stavy a průtoky

Povodí Odry, státní podnik – www.pod.cz Atlas vodních toků

Povodí Moravy, s. p. + SLOVENSKÝ VODOHOSPODÁRSKY PODNIK, štátny podnik http://spolecnamorava.cz

Český hydrometeorologický ústav www.chmi.cz

Český hydrometeorologický ústav Aktuální vodní stavy a průtoky

Český hydrometeorologický ústav Radarová data – srážky (http://radar.bourky.cz/)

Český hydrometeorologický ústav Aktuální data ze srážkoměrů

Český hydrometeorologický ústav Systém integrované výstražné služby – SIVS

Český hydrometeorologický ústav Indikátor přívalových srážek (duben-říjen)

Český hydrometeorologický ústav Zásoby vody ve sněhu (cca říjen-duben)

Euro radar http://www.radareu.cz/

Elektronický digitální povodňový portál www.edpp.cz

Elektronický digitální povodňový portál

Hladiny.cz / Envimonitoring.cz

Centrální datový sklad mapy povodňového nebezpečí a povodňového rizika Zvýšené povodňové riziko Povodňové riziko Rychlosti proudění Rozlivy Q5 - Q500

Mapy kritických bodů – Výzkumný ústav vodohospodářský TGM

Voda v krajině - www. vodavkrajine Voda v krajině - www.vodavkrajine.cz Strategie ochrany před negativními dopady povodní a erozními jevy přírodě blízkými opatřeními v České republice Opatření v krajině, odtokové poměry

Děkujeme za pozornost! … dotazy? Mgr. Lenka Ondráčková +420 775 571 542 ondrackova@envipartner.cz Ing. František Bureš +420 737 979 799 bures@envipartner.cz … dotazy?