Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Školení starostů obcí ORP České Budějovice

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Školení starostů obcí ORP České Budějovice"— Transkript prezentace:

1 Školení starostů obcí ORP České Budějovice
Mgr. Petra Kamišová Magistrát města České Budějovice, krizové řízení

2 Obec Je základním prvkem v systému orgánů krizového řízení, podílí se tak na zajištění bezpečnosti území Starosta obce zajišťuje připravenost obce na řešení krizových situací, ostatní orgány obce se na tom podílejí připravenost je: materiální, personální, dokumentační, finanční)

3 Připravenost obce Personální
Zřízení krizového štábu obce (starosta, místostarosta, zastupitel, velitel JPO) Materiální Pořízení základního materiálu k překonání krizové situace např.: deky, čerpadla, vysoušeče.. Dokumentační Zpracování krizové dokumentace obce viz HZS Finanční Rezerva v rozpočtu obce na řešení krizové situace

4 Kdo vám může pomoci? Vámi předem vytvořený krizový štáb obce, který bude pro Vás podporou při rozhodování a zvládání krize a zabezpečí dokumentaci všech činností Nebudete v tom sami! Doporučujeme zřídit KŠ i v nejmenších obcích, neboť i tam můžete jednou řešit velký problém! Dokumentaci k vytvoření KŠ předává HZS při návštěvách jednotlivých obcí.

5 Kdo vám může pomoci? Integrovaný záchranný systém – základní i ostatní složky JPO obce; právnické a podnikající fyzické osoby v obci (materiál, technika, ubytovací kapacity); materiál v obci připravený k řešení krizové situace; nářadí a drobný materiál (nákup, materiál fyzických osob v obci); dobrovolníci; charitativní organizace; materiál a technika Správy státních hmotných rezerv; pracovní povinnost, pracovní výpomoc;

6 Povinnosti obce vůči ORP
Starosta obce plní úkoly stanovené starostou obce ORP a orgány krizového řízení při přípravě na krizové situace a při jejich řešení a opatření uvedení v Krizovém plánu obce s rozšířenou působností České Budějovice. Obecní úřad poskytuje podklady a informace ke zpracování krizového plánu ORP

7 Zajištění připravenosti ORP ČB na MU a KS
Dnešní školení starostů ve spolupráci s HZS JČK a KU JČK Krizová dokumentace pro starosty obcí (kontakty, postup obce při řešení MU a KS, spolupráce s velitelem zásahu, formuláře, přehled krizových opatření hejtmana) Individuálními konzultacemi u vás Webové stránky krizového řízení Sekce Pro starosty

8 Spolupráce obce a ORP Nabízíme pomoc při zpracování krizové dokumentace obce Nabízíme pomoc konzultační v rámci přípravy na MU a KS Nabízíme pomoc při řešení KS v rámci krizového štábu ORP - vyžadování nezbytných dodávek

9 Kontakty na pracoviště krizového řízení
Mgr. Miloslav Soukup, tajemník BR a KŠ Tel: Ing. Václav Vašek, KŠ Tel: Mgr. Petra Kamišová, KŠ a PK města Tel: Ing. Jaroslava Snížková, PK ORP

10 Dle VHP v místech nouzového ubytování starosta příjmové obce zajistí:
vybavení místa nouzového ubytování potřebným materiálem dle potřeby (lehátky, karimatky, deky, spacáky apod.); ubytování evakuovaných osob; dostatečnou kapacitu parkovacích míst pro osobní vozidla zpracování, průběžné vedení evidence ubytovaných osob a její předání OÚ příjmové obce dle požadavků HZS JčK; stanovený režim v ubytovacím zařízení; řešení otázek spojených se zabezpečením potřeb ubytovaných osob (zdravotní, sociální, hygienické, případně jiné nezbytné životní potřeby); stravování ubytovaných osob; vzájemnou komunikaci mezi místem ubytování a starostou obce.

11 Děkuji za pozornost Dotazy?

12 Povodně Povodeň – přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrch.vod, při kterém voda již zaplavuje území mimo koryto vodního toku a může způsobit škody. Může to být i zaplavení území při soustředěném odtoku srážkových vod. Zvláštní povodeň – porucha na vodním díle- přelití nebo protržení hráze. Ochrana před povodněmi: Předcházení a zvládnutí povodň.rizika v ohroženém území. Prevence: vyhlášení záplavových území, důsledné zadržování srážkových vod na místě vzniku: správné hospodaření na zem.půdě, retence vody v retenčních nádržích, zasakování, zpomalování odtoků, v územních plánech vymezovat plochy pro retenci, respektovat vyhlášená záplavová území. Další prevencí jsou povodňové prohlídky na tocích- kontrola skládek v okolí toků, údržba toků.

13 Preventivní opatření- jsou i povodňové plány, prohlídky v zápl
Preventivní opatření- jsou i povodňové plány, prohlídky v zápl. územích a v blízkosti toků, příprava účastníků povodň. ochrany, předpovědní a hlásná povodň. služba, příprava limitů stupňů povodň. aktivity Stupně povodň. aktivity- 3 1.stupeň – bdělost- při nebezpečí přirozené povodně- vydání výstražné informace ( tento stav může být – hodnota na vodním toku) 2.stupeň - pohotovost- nebezpečí povodně přerůstá v povodeň – znamená to, že začíná povodeň- můžou to být mezní hodnoty na toku- aktivizují se povod. orgány, provádějí se opatření ke zmírnění průběhu povodně 3.stupeň – stav ohrožení- vznik velkých škod, ohrožení životů a majetku osob v záplavovém území, provádějí se povodň.zabezpečovací práce, záchranné práce , popř. evakuace.    2. a 3. SPA vyhlašují a odvolávají ve svém územním obvodu povodň.orgány. O tomto vyhlašování je povodň.orgán povinen informovat subjekty uvedené v PP a vyšší povodň.orgán.

14 Povodňové orgány obcí- povodňové komise v obcích, v jejichž územních obvodech je možnost vzniku povodní. Předsedou PK je starosta, další členy jmenuje starosta z členů zastup. a z fyzických osob a právnických osob, které jsou způsobilé k provádění opatření při povodních. Záplavová území – administrativně určená území, která mohou být při povodni zaplavena. Navrhuje vždy správce vodního toku. Aktivní zóny- zákaz staveb s výjimkou vodních děl ( ochrana před povodněmi, odvádění odpadních vod, apod.),zákaz těžení nerostů a zeminy, skladovat odplavitelný materiál, zřizovat oplocení, živé ploty, zřizovat kempy. Povodňové plány- dokumenty, které obsahují způsob zajištění včasných a spolehlivých informací o vývoji povodně, způsob zajištění aktivizace povodň.orgánů, zabezpečení hlásné a pov.služby, organizace záchr.prací, stanovení SPA- norma TNV

15 Věcná část povodň.plánů-
Charakteristika území, výskyt povodní v území, vodní díla, zvláštní povodně, ohrožené objekty a kritická místa- konkrétně kde PP vlastníků nemovitostí- celkem kolik bytů, RD, osob Hlásné profily- na jakých tocích- 1.SPA – hladina, kritické místo, 2.SPA Předpovědní povodň.služba- od ČHMÚ nebo cestou HZS nebo hromadné sdělovací prostředky nebo ORP nebo PK sousední nebo obyvatelé Opatření k ochraně před povodní- Za povodně: odstraňování překážek v toku, sanace sesuvů, nátrží, stabilizace břehů, stavby protipov.zábran, opatření proti vzdutí vody – zpětné klapky na kanalizaci, opatření proti znečištění pitné vody Po povodni: dokumentační práce, vyhodnocení , pomoc obyvatelům, povodň. prohlídky- min.1x ročně za účasti správce toku--- zápisy, foto----opatření-skládky, dřeviny. Vyhodnocení povodní- povod.kniha, zaznamenání průtoků, nejvýše dosaž.hladiny- fota Evakuace- evakuační místa, objízdné trasy, nouzové zásobování vodou Organizační část- složení povodňových komisí Grafická část PP- mapy vodních toků, vodní díla, hlásné profily


Stáhnout ppt "Školení starostů obcí ORP České Budějovice"

Podobné prezentace


Reklamy Google