Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: 30.1.2012 Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ JAZYK Téma: TVAROSLOVÍ - spojky Ročník: 8.-9. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
SPOJKY
Petr šel nakoupit a Eva se učila. Pavel a Jana šli nakoupit. SPOJKY spojují větné členy nebo věty Petr šel nakoupit a Eva se učila. Pavel a Jana šli nakoupit. Musím jíst pravidelně a střídmě. Když nebude pršet, půjdeme na výlet. Brzy jsme došli k domu, kde bydlela Iva. Nevíme, kdy se vrátí domů.
DRUHY – SPOJKY SOUŘADÍCÍ mezi hlavními i vedlejšími větami v souřadném poměru mezi větnými členy v několikanásobném větném členu jsou to např.: a i ani nebo anebo či ale však avšak nýbrž neboť proto vždyť totiž tudíž a proto
DRUHY – SPOJKY PODŘADÍCÍ mezi větou závislou a větou řídící jsou to např.: že aby který jaký odkud kudy kdy zdali jako že kam proč když jakmile protože třebaže takže nežli zatímco takže
Do souvětí doplň vhodné spojky podřadící. Ujel mi autobus, ______ jsem zaspala. Je stejně starý, _____ je naše Markéta. Poprvé jsem viděl moře, _____ mi bylo 5 let. ______ byl včas hotov, musím mít plán. Petr odešel,_______ mu to zakázali. Pavel nevěděl,______má pokračovat v cestě. Ještě přesně nevím,_____ pojedu domů. Ráno zjistil,___ nemá u kabátu knoflík. Šel jsem tam,_____ šla celá naše výprava.
Ujel mi autobus, protože jsem zaspala. Řešení. Ujel mi autobus, protože jsem zaspala. Je stejně starý, jako je naše Markéta. Poprvé jsem viděl moře, když mi bylo 5 let. Abych byl včas hotov, musím mít plán. Petr odešel, i když mu to zakázali. Pavel nevěděl, kudy má pokračovat v cestě. Ještě přesně nevím, kdy pojedu domů. Ráno zjistil, že nemá u kabátu knoflík. Šel jsem tam, kam šla celá naše výprava.
Do souvětí doplň vhodné spojky souřadící. Bolí mě hlava, ______ zůstanu raději doma. Rychle odemkla dveře, _____ zvonil telefon. Otevřel okno ___ nevěřil svým očím. Plavci se snažili, _____ závod nevyhráli. Venku byla vichřice,______ zůstal přes noc. Pozvali jsme ho na oslavu, ____ on nepřišel. Nejdříve se najedl, ______ si napsal úkol. Přijel za námi na chatu,______ zůstal celý týden.
Bolí mě hlava, proto zůstanu raději doma. Řešení. Bolí mě hlava, proto zůstanu raději doma. Rychle odemkla dveře, neboť zvonil telefon. Otevřel okno a nevěřil svým očím. Plavci se snažili, ale závod nevyhráli. Venku byla vichřice, a tak zůstal pře noc. Pozvali jsme ho na oslavu, ale on nepřišel. Nejdříve se najedl, potom si napsal úkol. Přijel za námi na chatu, dokonce zůstal celý týden.
Zdroj: Vlastní tvorba Citace: Základní mluvnice českého jazyka Zdroj: Vlastní tvorba Citace: Základní mluvnice českého jazyka. Praha: SPN pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2004. ISBN 80-7235-018-8. Klíč k češtině: aneb Na češtinu od lesa. Praha: Albatros nakladatelství, a. s., právní nástupce, 2005. ISBN 80-00-01593-5.
Český jazyk: Přehled učiva základní školy Český jazyk: Přehled učiva základní školy. Praha: Nakladatelství Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-527-5. Anotace: Žáci se seznámí s druhy spojek. Získají ucelený přehled. Do vět doplní vhodné spojky.