Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum, Strojírenství, Ekonomika a podnikání a Provoz a ekonomika dopravy Vzdělávací oblast: Základy společenských věd – Politologie Název učebního materiálu: Veřejná správa Jméno autora: Mgr. Zděnka Němečková Datum vytvoření: 3. 9. 2012 Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0627
Klíčová slova: Veřejná správa, státní správa, místní samospráva, obec, kraj Anotace: Aby mohla být veřejná moc účinně vykonávána, musí mít k naplnění svých cílů vhodné orgány na celém svém území. Předmětem tohoto materiálu bude dělení veřejné správy a též jakým způsobem se veřejná správa prostřednictvím těchto orgánů realizuje. Metodické pokyny: Řízeným rozhovorem žáci pracují s texty, schématy a obrázky.
Definice a dělení veřejné správy Veřejná správa je činnost vykonávaná ve veřejném zájmu a nejde o činnost, jež je soudnictvím či zákonodárstvím. Veřejná správa se dělí na Státní správu – ta se skládá ze správních orgánů s různou mírou působnosti Samosprávu – umožňuje jejím členům/subjektům aktivně participovat na rozhodování o záležitostech, jež se jich týkají. Samospráva je projevem demokracie. Představitelem územní (místní) samosprávy jsou obce a kraje Kromě samosprávy místní známe i samosprávu zájmovou popř. profesní – jde např. o Českou advokátní komoru či Českou lékařskou komoru
Veřejná správa
Ústavní principy veřejné správy Hlavními principy veřejné samosprávy jsou stanoveny v čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod – „Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví.“ Výkon státní správy je upraven v hlavě třetí Ústavy a výkon územní samosprávy je upraven v hlavě sedmé Ústavy
Státní správa Státní správa je činnost státu prostřednictvím těchto orgánů Ústředních orgánů státní správy – ministerstva, Státní úřad pro jadernou bezpečnost Územních orgánů státní správy – Finanční úřad Ostatních orgánů státní správy – Státní fond životního prostředí Jiných subjektů, na něž to stát pravomoci delegoval či přenesl – Rybářská stráž, Stanice technické kontroly, obce v přenesené působnosti Mezi těmito institucemi jsou vztahy nadřízenosti a podřízenosti (například Generální ředitelství cel může kontrolovat a rozhodovat o jednotlivých celních úřadech)
Samospráva Samospráva umožňuje svým členům, aby o některých svých záležitostech rozhodovali samostatně Samosprávu dělíme na dvojí Územní (místní) je vykonávána územně samosprávnými celky (obce) a vyššími územně samosprávnými celky (kraje) Zájmovou či profesní – některé profese jsou obligatorně členy určité komory například Česká lékařská komora či Česká advokátní komora Mezi veřejnou mocí a samosprávou není vztah nadřízenosti a podřízenosti a samosprávu lze kontrolovat jen na základě zákona a způsobem v zákoně stanoveným
Definování a působnost obce Její postavení je upraveno v hlavě sedmé Ústavy ČR a zákoně č. 128/2000 Sb., v zákoně o obcích. Hlavní město Praha má svůj statut upraveno ve zvláštním zákoně o hl. městě Praze č. 131/2000 Sb. Obec definujeme dle § 1 zákona o obcích „základním územním samosprávným společenstvím občanů; tvoří územní celek, který je vymezen hranicí území obce.“ Obec může vlastnit majetek, jež využívá všestrannému rozvoji svého území a k uspokojování potřeb svých občanů. Je finančně nezávislá na státu a patří jí příjmy z některých daní (např. daň z nemovitosti je 100%ním příjmem obce) Obec vykonává dvojí působnost Samostatnou působnost – vykonává obec pro všestranný rozvoj svého území a potřeb svých občanů. Je definován v § 35 zákona o obcích. Obec může být kontrolována jen na základě zákona a v jeho mezích. Při výkonu samostatné působnosti je obec vázána pouze zákonem. Přenesená působnost – na základě zákona je na obec delegován výkon státní správy. Jde například o rozhodování o správním trestání fyzických osob, jež způsobí přestupek. Při výkonu přenesené působnosti je obec vázána nejen zákonem, ale i právními akty a rozhodnutími vyšších orgánů státní správy (například správním aktem krajského úřadu)
Dělení obcí a orgány obce Na území ČR se nachází 6 253 obcí, nicméně obce se mohou podle velikosti nebo počtu obyvatel dělit na Obce – jsou obcemi do 3 000 obyvatel Městys – jde o historický titul města, jež byl udělen předsedou Poslanecké sněmovny Město – jde o obec nad 3 000 obyvatel nebo historicky udělený titul, uděluje ho předseda Poslanecké sněmovny Statutární město – má pravomoc dělit své území na městské obvody či části, v zákoně o obcích je taxativně stanovený výčet statutárních měst, je jich 26 např. Karviná či Most Základními orgány obce jsou Zastupitelstvo – je základním orgánem obce, voleno v přímých, rovných a tajných volbách každé 4 roky, ze svého středu volí starostu a členy rady. Rozhoduje o rozpočtu obce a vydává obecně závazné vyhlášky v samostatné působnosti Rada obce je tvořena starostou, místostarosty a členy a je výkonným orgánem obce Starosta – volen zastupitelstvem, má ceremoniální pravomoci Obecní či městský úřad – starosta, místostarosta a zaměstnanci vykonávají samostatnou i přenesenou působnost obce
Kraje Jejich postavení je upraveno v ústavním zákoně č. 347/1997 Sb. a zákoně o krajích č. 129/2000 Sb. Jde o vyšší územně samosprávné celky a je jich celkově 14 (vč. Hlavního města Prahy) Působnost a orgány jsou analogické k obci
Scénář 1 Právě jsi získal řidičský průkaz a našetřil sis a koupil sis starší auto. Jednou při příjezdu ke svému bytu pojedeš v obci 80 km/hod místo 50 km/hod. Co z daného scénáře patří pod samostatnou a co pod přenesenou působnost obce? Pod přenesenou působnost obce patří vydání řidičského průkazu popř. zaregistrování motorového vozidla do evidence a taktéž projednávání přestupku proti plynulosti a bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích. Tato zmocnění najdeme pod § 124 odst. 5 zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích Z daného scénáře žádná situace nespadá pod samostatnou působnost obce
Scénář 2 V obci Český Jiřetín závažným způsobem narostla kriminalita. Zastupitelstvo obce se mělo ve svém rozpočtu volné finanční prostředky, a proto se rozhodlo, že si zřídí obecní policii. Jde o výkon samostatné či přenesené působnosti obce? A co by mohlo dělat v případě, kdyby si nechtělo obecní policii zřídit? Jde o rozhodnutí v samostatné působnosti obce (dle § 84 odst. 2 písm. O) zákona o obcích. Pokud by obec Jiřetín nechtěla si z jakéhokoliv důvodu zřídit obecní policii mohla by uzavřít veřejnoprávní smlouvu s jinou obcí, že by k ní tamější obecní policie ve prováděla svojí činnost ve sjednaném rozsahu.
Kontrolní otázky 4) Jak se odlišuje statutární město od jiných měst? 1) Jak se dělí veřejná moc? Na státní správu a samosprávu Na státní správu a ostatní správu Na samosprávu a ostatní správu 2) Jakým subjektem veřejné správy je Česká stomatologická komora? Státní správy s celostátní působností Územní samosprávy Zájmové samosprávy 3) Kde je upraveno postavení obce? V zákoně o provozu na pozemních komunikacích V zákoně o krajích V zákoně o obcích 4) Jak se odlišuje statutární město od jiných měst? Nemůže se členit na městské obvody či části a výčet měst je demonstrativně vymezen v zákoně o obcích Může se členit na městské obvody či části a výčet měst je demonstrativně vymezen v zákoně o obcích Může se členit na městské obvody či části a výčet měst je taxativně vymezen v zákoně o obcích 5) Kolik je celkově na území krajů (vč. Hlavního města Prahy)? 13 14 15
Správné odpovědi Správnými odpověďmi jsou 1)A 2)C 3)C 4)C 5)B
Použité zdroje Hendrych, D. a kol. (2009): Správní právo. Praha: C.H.Beck Kolektiv autorů (2004): Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Nakladatelství Didaktis Listina základních práv a svobod Cabada, L. – Vodička, K. (2007): Politický systém České republiky. Praha: Portál Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích
Odkazy obrázky http://priseka.unas.cz/images/znacka3.jpg http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQN_fGDlKvaYnS6WjmigpG5h-J2NjFQNQP-DCZsNl1bo38FXfrE