Marketing a řízení NNO.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Advertisements

Manažerské kvantitativní metody I Literatura Gros I.: Matematické modely pro manažerské rozhodování. Vydavatelství VŠCHT Praha ISBN
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Standardy kvality sociálních služeb. soubory měřitelných a ověřitelných kritérií, které popisují, jak má vypadat kvalitní sociální služba. Jsou použitelné.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Úvod k přednáškám o Jištění kvality technologických procesů VŠCHT pd v
4 Marketingové prostředí Mikroprostředí Makroprostředí.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Rozhodování. Podle typu rozhodovacího problému  za jistoty  za rizika (nejistoty)  za neurčitosti Kdo bude řešit  Skupina  Jednotlivec.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
2 Marketingové koncepce
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Procesní management v oddělení logistiky
Strategické plánování
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Marketing v NO Vymezení pojmu marketing Nejčastější definice
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Řízení vztahů se zákazníky ve vybraném podnikatelském subjektu v oblasti.
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Výrobní faktory v organizaci
Rozhodování 1.
Situační analýzy prostředí – v konečném sestavení SWOT
31 Základní typy zdravotnických systémů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Základní informace o poskytovateli
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základy a obsah marketingu
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Řízení neziskových organizací Marketing neziskových organizací
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
MSŘ = marketingový systém řízení
karel oliva Akademie věd ČR
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Organizační struktura
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
MARKETING V CESTOVNÍM RUCHU
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Marketing a management 2. ročník
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Prodeji produktu nebo služby
Organizace práce na prodejně
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Transkript prezentace:

Marketing a řízení NNO

Základní literatura P. Kotler: Marketing management, Grada Publishing, Praha 2004, ISBN 80-247-0513-3 M. Foret: Marketingová komunikace; MU Brno 1997, ISBN 80-210-1681-7 M. Foret, M. Doležal, K. Doležalová, R. Škapa: Marketing ESF MU, Brno 2004, elektronická verze

Zaměření na organizace soukromého neziskového sektoru Zájmová literatura Zaměření na organizace soukromého neziskového sektoru Hannagan, Tim, J. Marketing pro neziskový sektor. Praha: Management Press, 1996. ISBN 80-85943-07-7.

Zaměření na neziskové organizace a organizace veřejného sektoru Zájmová literatura Zaměření na neziskové organizace a organizace veřejného sektoru Škarabelová, S. Marketing ve veřejném sektoru Brno: MU, 2007. ISBN 978-80210-4292-6

Co je marketing?- Ph. Kotler: „Marketing je hledání a uspokojování potřeb způsobem, který přináší pozitivní hodnoty pro obě zúčastněné strany.“

Co je marketing? – Autorizovaný institut marketingu „je manažerským procesem, který umožňuje zjištění, předvídání a uspokojení požadavků spotřebitelů rentabilním způsobem“

Co je marketing?- M. Foret: „Systém propracovaných principů a postupů, s jejichž pomocí organizace prakticky poznávají přání a potřeby svých zákazníků a následně na ně reagují.“

Co je marketing?- obecně: „Dodání správných věcí na správné místo za správnou cenu ve správný čas“

Co mají tyto koncepce společného?

Společné Komplexní soubor s orientací na trh Základním cílem je směna hodnot Základ – odhalení spotřebitelských potřeb Stálý prodej produktu a dosažení zisku

Pojímání marketingu v organizaci

Posun směrem k integrované marketingové organizaci I. Marketing jako rovnocenná činnost: Výrobek,služba Finance Zákazník Zaměstnanci Marketing

Posun směrem k integrované marketingové organizaci II. Marketing jako sjednocující činnost: Výrobek/služba M A R K E T I N G Zákazník Finance Zaměstnanci

Posun směrem k integrované marketingové organizaci III. Marketing jako integrovaný a organický prvek organizace orientované na zákazníka Výrobek/služba Marketing Zákaz- ník Finance Zaměstnanci

Marketing-management, resp. marketingové řízení: Proces plánování a provádění koncepce, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, zboží a služeb s cílem vytvářet směny, které upokojují cíle jednotlivce i organizací. (Kotler, 2001)

Marketingové směnné transakce v ziskové organizaci:   Zboží, služby Výrobce Spotřebitel Peníze

Marketingové směnné transakce v neziskové organizaci: . Dodavatel, resp. poskytovatel služby Donátor, Veřejný rozpočet, Daňový příjem Spotřebitel,klient, Návštěvník, Daňový odvod

Marketing ve veřejném sektoru? ANO či NE? Řada rozporuplných názorů:

Argumenty PROTI I: realizace marketingu v neziskových organizacích je spojena s neadekvátními náklady, které jsou částečně hrazeny z veřejných rozpočtů, marketingový průzkum v některých odvětvích veřejného sektoru – např. ve zdravotnictví – je pseudovědecký, protože spotřebitelé služby – nemocní – nemají preferenci v oblasti forem léčení, jednotlivé pracovní procesy v neziskových organizacích jsou specifické a jedinečné,

Argumenty PROTI II: spotřeba služeb, poskytovaných některými neziskovými organizacemi, vyplývá ze specificky vynucené spotřeby, při rozhodování o realizaci služeb nejsou cenové motivy rozhodující, rozhodování spotřebitelů se v těchto podmínkách nerealizuje běžným způsobem, určeným zákony jejich hraničního užitku a ekonomické efektivnosti, služby neziskových organizací nemají tržní charakter.

Argumenty PRO I: neziskové organizace se v posledních letech dostávají do situace rostoucí soutěživosti o získání příjmů i klientů. Konkurence pro ně vytváří jak  organizace veřejného sektoru, tak  privátní organizace; veřejná kontrola činnosti neziskových organizací vyžaduje dosáhnutí komunikativního chování, efektivnosti v nákladové a řídící oblasti;

Argumenty PRO II: rostoucí požadavky spotřebitelů vyžadují zvyšování kvalifikace a kvality dialogu, především v oblasti výměnných relací, která je základním úsekem hodnocení; nákladové omezení vyžaduje vyšší efektivnost využívání zdrojů, která se dá dosáhnout právě prostřednictvím vyššího stupně účasti spotřebitelů v procesu služeb.

Argumenty PRO III: rostoucí profesionální úroveň pracovní síly vyžaduje vyšší úroveň managementu vnitropodnikových vztahů, tj. regulaci nejen prostřednictvím peněžních vztahů; výsledky marketingového průzkumu jsou zásadním vstupem pro proces strategického managementu, identifikaci okolí, jeho požadavků, což je základním předpokladem pro zpracování cílů, rozpočtů a definic produktu organizace;

Argumenty PRO IV: nedostatek finančních zdrojů libovolného charakteru vyžaduje rozvoj podnikatelské činnosti, jako doplňkového zdroje příjmů. Tyto činnosti fungují plně v podmínkách tržní regulace a vyžadují rozvoj marketingové činnosti neziskových organizací.

Co je specifické pro marketing NO?

Služby vs. Produkt Nehmotnost Proměnlivost Neoddělitelnost Pomíjivost

Důsledky nehmotnosti Nemají hmatatelnou, viditelnou podobu (zákazník musí poskytovateli věřit) Služby nemohou být patentovány Služby nemohou být vystavěny a „komunikovány“ Subjektivní vnímání – horší ocenění Nepřenositelnost vlastnických práv

Důsledky proměnlivosti Doručení služeb a spokojenost zákazníků závisí na tom, co udělají zaměstnanci Kvalita služeb závisí na mnoha faktorech, často nekontrolovatelná Neexistuje jistota, že služba, která byla dodána přesně odpovídá tomu, co bylo naplánováno a propagováno

Důsledek neoddělitelnosti Zákazníci se účastní služby a ovlivňují její charakter (poskytovatel a zákazník najednou) Zákazníci ovlivňují jeden druhého (například v letadle) Důležitost prvního dojmu a osobního kontaktu Masová výroba je obtížná

Důsledky pomíjivosti Obtížné sladění poptávky a nabídky Služby nejde vrátit a prodat znovu „return and resold“ – nelze skladovat na příště

MARKETINGOVÝ POSTUP NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ

Marketing neziskových organizací nesmí být vnímán jenom jako technika Marketing neziskových organizací nesmí být vnímán jenom jako technika. Je to základní přístup, jak činnost organizace pojímat a organizovat.

1.Určení vazby mezi marketingovým a strategickým plánem organizace Strategický plán: KAM SE CHCEME DOSTAT KDE JSME JAK SE TAM DOSTANEME

K určení této vazby se používá: SWOT analýza = „odrazový můstek“ celého marketingového procesu i strategického řízení. Marketingový průzkum – zjišťuje různé inf. Potřeby a přání klientů Postoje a uznávané hodnoty Efektivitu marketingové komunikace Efektivitu nabízených služeb Oprávěnost/smysluplnost nabízených služeb Velikost a rozdělení/segmentaci trhu

SWOT analýza Analýza vnitřního prostředí organizace, tzv. MIKROPROSTŘEDÍ (silné a slabé stránky organizace) + Analýza vnějšího prostředí organizace, tzv. MAKROPROSTŘEDÍ (příležitosti a hrozby)

MIKROPROSTŘEDÍ – tvořeno Naším trhem Personál firmy Financování Oblast techniky a technologie, Využívání informačního systému Marketingový audit Zákazníky Konkurencí Našimi dodavateli

MAKROPROSTŘEDÍ tvořeno: Prostředí: demografické, ekonomické prostředí, technologické a ekologické, politické a legislativní, kulturní a sociální Tržní prostředí, resp. blízké okolí podniku, tj. konkurence, zákazníci, dodavatelé.

Makroprostředí - další používané analýzy STEP - sociální, technologické, ekonomické a politické vlivy Porterova analýza pěti sil a) pozice mezi konkurenty = „jízdní prostor“ b) síla zákazníků c) síla dodavatelů d) hrozba nově vstupujících na trh e) hrozba substituce výrobků a služeb

SWOT analýza STRENGHTS Silné stránky WEAKNESSES Slabé stránky OPPORTUNITIES Příležitosti THREATS Hrozby

2. Stanovení marketingových cílů Akční cíle = konkrétní, specificky zaměřené měřitelné výsledky. Většinou se týkají věcí, které lze spočítat, např. počet lidí, kteří se zúčastní akce, množství získaných peněž či počet nových členů, apod. Cíle v oblasti image = neměřitelné, podobné prohlášení, vizi, či poslání organizace, např. „Dolnoslezská cyklistická společnost chce být vnímána jako pokroková občansky orientovaná organizace, která prosazuje ježdění na kole jako efektivní způsob, jak zbavit město exhalací.“

3. Představení organizace na trhu je vhodné hlavně tehdy, když organizace vstupuje na trh poprvé, nebo změnila-li v průběhu své existence cíl své činnosti, nabízený produkt nebo službu. Měla by však vždy usilovat v rámci svého představení na trhu o jasná a pravdivá sdělení, která bude opírat o vysokou kvalitu jí poskytovaných služeb, nebo nabízených produktů.

4. Marketingový audit = poměr mezi jednotlivými složkami mark 4. Marketingový audit = poměr mezi jednotlivými složkami mark. mixu (4 P) Zisková sféra: CENA (price) = odpovídá situaci na trhu, v neziskové sféře se pro ni hledají zdroje dotování, aby služby byly klientům dostupné, VÝROBEK/SLUŽBA (product) = služba, produkt nebo program, který naplňuje potřeby klientů, MÍSTO/DISTRIBUCE (place) = produkt, služba nebo program jsou dostupné, PROPAGACE/KOMUNIKACE (promotion) = jak oslovuji vybrané cílové skupiny a dárce.

PRODUKTOVÝ MIX TRŽNÍ SEGMENTY Kvalita produktu K O M U N I A Č Í I X Služba zákazní- kům Sortiment Značka C E N O V Ý M I X PR Cena TRŽNÍ SEGMENTY Osobní prodej Kredit Podpora prodeje Rabat Logistika (uskladnění, Doprava, Dodací lhůty,apod.) Skonto Reklama Odbytové cesty DISTRIBUČ NÍ MIX

U neziskového marketingu podle Johns Hopkins University v Baltimore (USA) se k nim připojuje ještě: CÍLOVÁ SKUPINA (public) = zákazníci/klienti, dárci, zaměstnanci, dobrovolníci, aj. PRODUKČNÍ KAPACITA = organizace je schopna efektivně uspokojit poptávku po svých službách, produktech nebo programech.

Freiburská škola marketing-managementu (Švýcarsko) tyto poslední dvě zmíněná P nahrazuje: POLITIKA (politics) = lobování, nátlakové skupiny neziskových organizací, LIDÉ (people) = zaměstnanci, dobrovolníci, členové, dárci, klienti, ostatní veřejnost.

Marketing služeb: LIDÉ – zaměstnanci, klienti. MATERIÁLNÍ PROSTŘEDÍ - zařízení, barevnost, čistota, rozmístění, hlučnost, apod. PROCESY – politika, postupy, mechanizace, prostor pro rozhodování podřízených, spolupráce se zákazníky, usměrňování zákazníka, průběh poskytnutí služby.

5. Marketingový plán realizační shrnutí – načrtne nejvýznamnější body, strategické návrhy a jejich důsledky. Poskytuje stručné shrnutí celého návrhu. analýzu současné situace – čerpá se ze SWOT analýzy, cíle - kam se chce organizace dostat. postupy - jak tam dojde, uvedení do praxe - kdo, co a do kdy udělá, !!! ROZPOČET !!! - kolik všechno bude stát.

6. Vypracování marketingové komunikační kampaně = mechanismus, který organizaci spojuje s jejími cílovými skupinami. = zahrnuje všechny způsoby komunikace, kterými organizace vytváří svůj image nebo motivuje lidi k pro ni potřebným směnám.

Techniky/nástroje komunikace: inzeráty, výroční zprávy, billboardy, informační brožury, přímý prodej, podpora prodeje, plakáty, tiskové zprávy, návštěvní hodiny v kanceláři, veletrhy, články v novinách apod.

7. Zhodnocení výsledků a postupů, které organizace v rámci svého marketingového postupu použila. Dosáhla organizace skutečně svých akčních cílů či cílů v oblasti image? Co fungovalo dobře? Co fungovalo špatně? Co by se dalo příště udělat jinak? Co by se mohlo zopakovat?  

Řízení uvědomělá lidská činnost, pomocí níž jsou: poznávány a stanovovány cíle, kterých má být dosaženo; stanovovány a realizovány postupy vedoucí k dosažení těchto cílů; poznávány cíle další.

Teorie řízení samostatná vědní disciplína, zabývající se zkoumáním a formulováním obecných poznatků o řízení těch systémů, které člověk sám cíleně vytváří a současně je jejich součástí, resp. v nich hraje určující úlohu (tj. systémy sociálně-ekonomické, nikoliv přírodní či věcné systémy).

Management konkrétní aplikace obecných poznatků při praktickém řízení; soustřeďuje se tedy spíše na konkrétní činnost řídícího pracovníka, tzn. na řídící práce.

Management means to have things done by other people.

2 dimenze managementu: Všeobecná - formálně přesahující. Obsahová - materiálně operativní.

Všeobecná dimenze tzv. formálně přesahující - jde vlastně o nauku o úlohách a funkcích managementu, jako je: rozhodování plánování organizace/organizační struktury koordinace motivování, aj.

Obsahová dimenze tzv. materiálně operativní - jde vlastně o nauku o funkcích podniku jako je: zásobování, administrativa, informatika, marketing, účetnictví, apod.

Aplikace na veřejný sektor

Řízení v podmínkách veřejného sektoru obecná teorie řízení, resp. poznatky praktického management v prostředí veřejného sektoru

Rozdíl je jen ve: vymezení cílů schopnosti brát v potaz specifika řízeného subjektu, tj. veřejného sektoru

Předpoklady pro efektivní řízení ve VS: sama podstata definice veřejného sektoru v řízení VS lze využít poznatky obecné teorie řízení a poznatky praktického managementu z tržního prostředí úspěšnost využití výše zmíněných poznatků závisí na schopnosti brát v potaz specifika institucí veřejného sektoru

Jaká jsou specifika institucí veřejného sektoru?

Specifika veřejného sektoru nalézáme v následujících oblastech: vlastnictví financování vymezení pojmů “veřejnost” a “veřejný zájem” produkce - poskytování služeb úroveň řízení politická dimenze vzdělanost pracovníků.

Konkretizace vlivu specifik VS, a to na: formy řízení rozhodovací cyklus nástroje řízení metody řízení výstavbu organizačních struktur řídícího pracovníka

1. Formy řízení: přímá direktivní –autoritativní řízení přímá nedirektivní – centrum rozhodne o zásadních otázkách nepřímá nedirektivní – volí ji takový subjekt, který nemá statutární řídící kompetence vůči řízeným subjektům

2. Rozhodování – etapy: definice problému a stanovení kritérií pro nalezení optimálního řešení soustředění a vyhodnocení informací, potřebných k řešení zpracování variant řešení realizace rozhodnutí kontrola výsledku a průběhu rozhodnutí

3. Nástroje řízení Prognóza – předpověď pravděpodobného vývoje Koncepce – určuje základní cíle a způsoby jejich dosažení Plán – určuje kdo, co , do kdy a za kolik udělá Organizační normy – dělba výkonné a řídící činnosti (st. správa versus samospráva) Motivační systémy – hmotné a morální Kontrolní systémy – odborná a laická

4. Metody řízení – např.: prognostické m. tvorby koncepcí m. plánování marketingové metody m. hodnotové analýzy m. oceňování nákladů a užitků

5. Výstavba organizačních struktur – veřejná volba politická volba (volební proces) na různých stupních veřejné správy.

6. Řídící pracovníci Profesionální aparát samosprávy Řídící funkce ve státní správě Řídící funkce v organizacích veřejného sektoru

Jaká jsou specifika organizazcí neziskového sektoru?

Specifika řízení NNO I přes různost organizací lze stanovit společné vlastnosti ziskového a neziskového podnikání, resp. aktivit , které jsou důvodem pro uplatňování managementu.

Společné vlastnosti a problémy ziskového i neziskového podnikání Na cíl orientované systémy Produktivní systémy Sociální systémy Cíl Zdroje Dělba práce Orientace na budoucnost Procesy Spolupráce Efektivita Struktury Motivace Efektivnost Produkce výkonu Schopnost výkonu

Zvláštní strukturální aspekty NNO účelově orientovaná produkce výkonu, resp. služby – důležitost komunikace členská struktura a systém dobrovolníků - mohou plnit roli poskytovatelů, klientů, plátců, dodavatelů, spolupracovníku, vedoucích i podřízených profesionálové jako dokončení, resp. pokračování systémů dobrovolníků - odbornost versus nedostatek času, zkušeností a informací komplexnost struktur - jednotnost vystupování, jednání i působení navenek. chybějící trhy – tržní rozhodování nahrazeno politickým

Nedostatky managementu NNO se konkretizují v : chtění managementu (mng. je pro ziskové firmy) znalosti managementu (proto ho neznáme) vykonávání managementu (odvání nás od hlavní činnosti, poslání)

Organizační struktury v NS Funkcionální Maticová Projektová obr. viz učebnice Rektořík, J. a kol. Organizace neziskového sektoru. Základy ekonomiky, teorie a řízení. Praha: Ekopress, 2004