Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Advertisements

N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala: Mgr. Dominika Valešková.
Téma: Úvod do předmětu Odborné kreslení Vypracoval: Mgr. Jan Ruml.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Věta se skládá ze slov Název školy
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název projektu: Moderní škola
Název projektu: Moderní škola
Hrátky s čerty čert, anděl a Mikuláš.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Ticháček s nimi hledá cestičky…
Poznávání zvuků kolem nás
Zvuky hudebních nástrojů
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Grafomotorika - geometrické tvary
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
Druhy vět – jejich rozdělení
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Logopedie P - L JAZYK A ŘEČ.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_108_M6
Matematika pro stavební obory 19. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
Autor: Kouglová Rita Název : VY_32_INOVACE 14C_07 Téma Zimní příroda
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
PRSTOVÉ POČÍTÁNÍ.
Hrajeme si na fotografa
Práva a povinnosti členů rodiny
Malujeme vodovkami vnímání.
Orientujeme se v prostoru
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Autor: Mgr. Monika Hřavová Název : VY_32_INOVACE_2A16Čj4_Slovesa
SCHOPNOSTI ČLOVĚKA Psychologie 4. S.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
Slovesné třídy.
JAZYK, ŘEČ, ZPĚV A VNÍMÁNÍ
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Barevné korálky vnímání.
Vztah k životnímu prostředí
Umím si umýt ruce Samostatně používám ručník Nepoužívám v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny Umím používat WC (nepoužívám nočník!) Umím se vysmrkat,
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Děti mladšího školního věku a přirozený pohyb
VÁNOCE Jak pomáháme mamince?.
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Hudební nástroje vnímání.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část

Informatorium školy mateřské - učebnice pro matky, která by dle ní vychovávala děti ve věku do 6 let v rodině - J. A. Komenský je první, kdo odůvodnil nutnost systematické předškolní výchovy - klade důraz na výchovu – rozumovou mravní tělesnou - poukazuje význam her a smyslů - dílo obsahuje 12 kapitol

Péče o tělesný a duševní vývoj dítěte - J. A. Komenský zde dává rady budoucím matkám co činit, aby svému plodu neškodily (péče o dítě v prenatálním vývoji) - je nutno se věnovat nejen obecné péči o dítě (jídlo, pití, ošacení), ale je nutné věnovat se i výchově duše (psychiky) - poukazuje na pokrmy, které jsou pro dítě vhodné - zdůrazňuje důležitost pohybu, protože čím více dítě běhá, pracuje, tím lépe spí, zažívá atd.

Počátky rozumové výchovy - procvičovat smyslové vnímání a rozvíjet je - poznávat věci a vzájemné vztahy mezi nimi - číst dětem bajky, básně, kde je mravní ponaučení

Výchova manuálních činností – manipulace s rozličným materiálem – hlína, písek, kamínky - jestliže nám chce dítě pomáhat, napodobovat naši činnost – umožnit mu to - pozor musíme dávat, jestliže chce manipulovat s nebezpečnými předměty (např. nůž)

Výcvik řeči – dbát na správnou výslovnost, jakou slyší – takovou se naučí - zpočátku učíme dítě jednoduchá slova – máma, táta, papá - postupně složitější slova - J. A. Komenský poukazuje i na neverbální komunikaci – dítě má poznat, kdy se rodič zlobí, má radost, hrozí prstem atd. - učení básniček i zpěv jsou rovněž důležité

Mravní výchova - je důležité být dítěti příkladem – to co vidí, slyší pak napodobuje - rozmazlováním a přílišnou shovívavostí se moc nezmůže - jestliže napomenutí, potrestání slovy ani zahanbení nepomáhá, je někdy i „metličky“ třeba

Titulní stránka Informatoria

Použitá literatura a zdroje: Komenský, Jan, Amos. Informatorium školy mateřské. 6.vyd. Praha: SPN, 1983. 52 s. Váňa, Josef. Dějiny pedagogiky. 3.vyd. Praha: SPN, 1961. 379 s. Vlastní fotografie autorky http://www.cuni.cz/IFORUM-10682.html