Lidská práva Tato prezentace je doplněním výkladu učitele k tématu lidských práv a Listiny základních práv a svobod. Předpokládá se, že žáci mají přístup.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_01_VEŘEJNÝ.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Pracovní smlouva Vypracoval: Lukáš Karlík.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Ú STAVNÍ SOUD Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.20 2.Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_VÝCHOVA K OBČANSTVÍ _18.MOC SOUDNÍ TEMA: MOC SOUDNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Soudy a soudní řízení VY_32_INOVACE_03-56 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_20.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Pojem přeměna obchodní společnosti
Svoboda a Právo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Správa sociálního zabezpečení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-19
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní porada Pracovní list.
Název projektu: Moderní škola
Mlčenlivost a nezávislost národního preventivního mechanismu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Další zákony
Občanské soudní řízení I.
Pracovní porada Pracovní list.
Název vzdělávacího materiálu
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Lidská práva Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Správa sociálního zabezpečení
Název projektu: Moderní škola
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
EVRPOPSKÝ SOUD PRO LIDSKÁ PRÁVA
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Systém soudnictví Právní ochrana.
Název: Základní lidská práva Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Občanské soudní řízení I.
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
Právní základy ochrany osobnosti fyzické osoby v občanském právu
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Občanské soudní řízení I.
Konkrétní návrh ochránce práv dítěte
Další subjekty působící v oblasti zaměstnanosti
Průběh trestního řízení část první – Přípravné řízení trestní
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Základní zásady trestního práva procesního a trestního řízení
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
Transkript prezentace:

Lidská práva Tato prezentace je doplněním výkladu učitele k tématu lidských práv a Listiny základních práv a svobod. Předpokládá se, že žáci mají přístup ke kompletní verzi Listiny a současně s výkladem s ní pracují. Prezentace zahrnuje teoretický výklad a výňatky z Listiny. S těmito slidy lze dle schopností a zájmu žáků pracovat ve volné i řízené diskuzi.

Lidská práva Lidská práva jsou základní práva a svobody, která náleží všem lidem. Všeobecná deklarace lidských práv byla sestavena v roce 1948. V ČR jsou lidská práva zakotvena v Listině základních práv a svobod přijaté v roce 1991. Listina má stejnou váhu jako Ústava ČR. Listina chrání nejen české občany, ale i příslušníky jiných států.

Kdo dohlíží na dodržování lidských práv Na dodržování lidských práv dozírají soudy. Od roku 2000 působí v ČR veřejný ochránce práv (ombudsman). Je volen na 6 let Poslaneckou sněmovnou z kandidátů, které navrhuje prezident a Senát. Ombudsman nemůže sám rozhodovat, ale apeluje na státní orgány, aby zjednaly nápravu. Na lidská práva dozírají také nevládní organizace. Ty monitorují situaci, upozorňují na problémy a hledají pomoc občanům.

Na koho se obrátit? V případě porušení lidských práv se občané mohou obrátit na: Ústavní soud Ombudsman – JUDr. Pavel Varvařovský Evropský soud pro lidská práva se sídlem ve Štrasburku Nevládní organizace, např. Amnesty International Poznámka: Stav v září 2012. Zdroj obrázku: ŠEFL, Igor. Veřejný ochránce práv [online]. [cit. 25.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://www.ochrance.cz/>.

Listina základních práv a svobod Co říká Listina? Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech. Základní práva a svobody jsou nezadatelné, nezcizitelné, nepromlčitelné a nezrušitelné. Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá.

Přiřaďte k pojmům jejich význam: Nezadatelnost nikdo nemůže nikoho o jeho práva připravit Nezcizitelnost nikomu nemůžou být jeho práva odebrána Nepromlčitelnost nikdo se nemůže svých práv vzdát ve prospěch druhého Nezrušitelnost nikdo nemůže být o svá práva připraven, i když je nevyužívá

Základní lidská práva a svobody Doplňte chybějící slova: Každý má právo na …………………... Lidský život je hoden ochrany již před …………………... . Nikdo nesmí být …………………... ani podroben krutému, nelidskému nebo ponižujícímu zacházení nebo trestu. Každý má právo, aby byla zachována jeho lidská …………………... , osobní …………………... , dobrá …………………... a chráněno jeho jméno. Každý má právo vlastnit …………………... . …………………... je nedotknutelné. Není dovoleno do něj vstoupit bez souhlasu toho, kdo v něm bydlí. Aktivita: Žáci pracují s úplným zněním Listiny základních práv a svobod (vytištěná nebo online na: http://www.psp.cz/docs/laws/listina.html) a dohledávají chybějící slova textu. Tvrzení jsou vysvětlena a je umožněna diskuze. Řešení: Život Narozením Mučen důstojnost Čest Pověst Majetek obydlí

Politická práva Každý má právo vyjadřovat své ………………… slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na ………………… státu. ………………… je nepřípustná. Právo pokojně se ………………… je zaručeno. Občané mají právo podílet se na správě ………………… věcí přímo nebo svobodnou ………………… svých zástupců. Občané mají právo postavit se na ………………… proti každému, kdo by odstraňoval demokratický řád lidských práv a základních svobod, jestliže činnost ústavních orgánů a účinné použití zákonných prostředků jsou znemožněny. Řešení: Názory Hranice Cenzura Shromažďovat Veřejných Volbou odpor

Práva národnostních a etnických menšin Příslušnost ke kterékoli národnostní nebo etnické menšině nesmí být nikomu na ……………………. Občanům tvořícím národní nebo etnické menšiny se zaručuje všestranný ……………………., zejména právo společně s jinými příslušníky menšiny rozvíjet vlastní ……………………., právo rozšiřovat a přijímat informace v jejich mateřském jazyku a sdružovat se v národnostních sdruženích. Řešení: Újmu Rozvoj Kulturu

Hospodářská, sociální a kulturní práva Každý má právo na svobodnou volbu …………………….. a přípravu k němu, jakož i právo …………………….. Každý má právo získávat prostředky pro své životní potřeby …………………….. . Právo na …………………….. je zaručeno za podmínek stanovených zákonem; toto právo nepřísluší soudcům, prokurátorům, příslušníkům ozbrojených sil a příslušníkům bezpečnostních sborů. Zaměstnanci mají právo na spravedlivou …………………….. za práci a na uspokojivé pracovní podmínky. Řešení: Povolání Podnikat Prací Stávku Odměnu

Každý má právo na ………………. zdraví. ………………………… Každý má právo na ……………….. zdraví. …………………………. a rodina jsou pod ochranou zákona. Rodiče, kteří pečují o …………………………. , mají právo na pomoc státu. Každý má právo na …………………………. . Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon. Občané mají právo na …………………………. vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách. Každý má právo na příznivé …………………………. prostředí. Řešení: ochranu Rodičovství Děti Vzdělání Bezplatné Životní

Právo na soudní a jinou právní ochranu Každý se může domáhat stanoveným postupem svého práva u ………………….a …………………. soudu. Každý má právo, aby jeho věc byla projednána veřejně, bez zbytečných …………………. a v jeho …………………. a aby se mohl vyjádřit ke všem prováděným důkazům. Jen …………………. stanoví, které jednání je trestným činem a jaký trest, jakož i jaké jiné újmy na právech nebo majetku, lze za jeho spáchání uložit. Jen soud rozhoduje o …………………. a …………………. za trestné činy. Každý, proti němuž je vedeno trestní řízení, je považován za …………………., pokud pravomocným odsuzujícím rozsudkem soudu nebyla jeho vina vyslovena. Řešení: Nezávislého Nestranného Průtahů Přítomnosti Zákon Vině Trestu nevinného

Kvíz 1) Lidská práva jsou svobody, které náleží a) menšinám. b) většinám. c) všem lidem. 2) Lidé jsou podle Listiny základních práv: a) svobodní. b) volní. c) aktivní. 3) Na dodržování lidských práv dohlíží mimo jiné a) Ústava ČR. b) ombudsman. c) starostové obcí. 4) Současný veřejný obhájce práv je a) Petr Vavřín b) Pavel Vavřinka c) Pavel Varvařovský 6) Evropský soud pro lidská práva sídlí ve a) Francii. b) Belgii. c) Nizozemí. Poznámka: Stav v září 2012.

Citace Česká republika. USNESENÍ předsednictva České národní rady ze dne 16. prosince 1992 o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součásti ústavního pořádku České republiky. In: Ústavní zákon č. 2/1993 Sb. ve znění ústavního zákona č. 162/1998 Sb. 1998. Dostupné z: http://www.psp.cz/docs/laws/listina.html DUFEK, Pavel. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2010, 87 s. ISBN 978-807-3581-527. Zdroje obrázků: ŠEFL, Igor. Veřejný ochránce práv [online]. [cit. 25.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://www.ochrance.cz/>.