Podniková kultura; firemní etika; etický kodex

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Společně bezpečně v Evropské unii EU – Hodnocení rizik u malých firem a mikrofirem 2012.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Mobbing a Bossing Marková. M obbing C o je M obbing  je druh rafinované šikany na pracovišti  nejrůznější formy znepříjemňování života na pracovišti.
MUDr. Milan Kubek Prezident ČLK. Smysl a cíl Hledání pokud možno spravedlivého kompromisu mezi „neomezenými“ možnostmi lékařské vědy a omezenými finančními.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
2 Marketingové koncepce
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
Základy automatického řízení 1
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Sexual harassement, mobbing
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Pojem přeměna obchodní společnosti
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Výrobní faktory v organizaci
Společenská odpovědnost ve školství
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Zákon o sociálním podnikání
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Základní informace o poskytovateli
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
RIZIKO.
Gymnasium Jižní Město Praha
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
RIZIKO.
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
zpracovaný v rámci projektu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Život bez střeva , Praha.
Sociální podnikání Sociální firma.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Podniková kultura; firemní etika; etický kodex Podnikatelská etika 5 Podniková kultura; firemní etika; etický kodex

Kultura podnikání x podniková kultura U podnikatelských subjektů rozlišujeme dvě kultury Kultura podnikání Podniková kultura

Kultura podnikání Širší pojem, vytváří ji všechny subjekty trhu Psané i nepsané obecné zásady: čestnost podnikání, kultura prodeje, prezentace zboží i firmy, funkčnost, estetičnost, nezávadnost a kvalita produktů

Podniková kultura Podniková kultura Komplex vlastních názorů, hodnot, norem chování a jednání (psaných i nepsaných), způsobů podnikání, jedinečných pro konkrétní firmu Má velkou setrvačnost, která může být překážkou rozvoje

Podniková kultura Zahrnuje: prvky materiální (osobitý vzhled podnikových budov, kanceláří, provozoven, výrobků, reklamních předmětů, uniformy personálu, automobily) prvky nemateriální (vlastní způsoby řízení, organizační struktura, způsob prezentace výrobků a služeb, vztah ke klientům, podnikové klima, vnitropodniková komunikace, rituály, zvyky, hrdinové, legendy aj.)

4 bariéry rozvoje etiky v podniku Zažité postupy práce a striktně vymezené role (strong role model) Vysoká skupinová soudržnost - koheze (task group kohesion); psychologie vozové hradby – tým neventiluje problémy, mezi týmy předimenzována konkurence; Nejasné priority (ambiguity about priorities) „víme co, ale nevíme jak” Izolace před vnějšími vlivy (špatná komunikace a informovanost)

Osvojování si podnikové kultury zaměstnanci Podniková kultura je: - osvojována - sdílena To by nebylo možné bez procesu socializace 3 základní fáze socializačního procesu 1. Porozumění zákl. hodnotám, zásadám, principům 2. Přijetí (interiorizace) 3. Použití (konání a jednání v intencích podnikové kultury)

Psychologická smlouva Každá firma má vůči zaměstnancům určité požadavky a očekávání, jejich součástí jsou i požadavky etické Také zaměstnanci mají určité požadavky a očekávání vůči firmě (např. etické jednání ze strany firmy, spravedlivé hodnocení, nediskriminační praktiky aj.) Tato oboustranná očekávání jsou součástí nepsané psychologické smlouvy (dohody) Neobsahuje jen etické požadavky, ty však jsou základem vytváření morálního chování ve firmě

Psychologická smlouva 2 Uzavřena neformálně už přijetím zaměstnance Má svoji dynamiku – vyvíjí se v čase Optimální stav: vyváženost vzájemných očekávání, integrace do všech stupňů řízení= vyšší stupeň institucionalizace podnikové etiky do podnikové strategie Nevyváženost smlouvy=konflikty zaměstnanci vs. firma Jednostranné porušení smlouvy: důsledky vážná překážka spolupráce, brzdí vzájemnou komunikaci, snižuje produktivitu, snižuje spokojenost zaměstnanců, zvyšuje fluktuaci

Varovné signály o stavu etiky od zaměstnanců Nepříznivou situaci v oblasti podnikové etiky signalizují: Výpovědi (často bez udání důvodů) Bezmyšlenkovitá poslušnost, strach přijmout zodpovědnost (reakce na centralizaci a autoritativní styl řízení) Úspěšnost za každou cenu (vítěze nikdo nesoudí) Zaměstnanci komunikují o problémech anonymně

Pojem hodnota Hodnota v ekonomii: užitná, směnná ve filozofii: morální kategorie, která určuje normy lidského chování Podstata hodnot: základem jsou lidské potřeby (materiální nebo duševní) V čase se hodnoty mění, situace je může relativizovat, např. Richard III: Království za koně! Trvalé hodnoty např. humanismus, láska, pravda, spravedlnost, solidarita, udržitelný rozvoj.

Hodnoty v ekonomické činnosti Ekonomická činnost je založena na uspokojování lidských potřeb, které tedy představují hodnoty Jsou to jednak hodnoty, kterými operuje ekonomická teorie, tedy hodnoty ekonomické Vedle toho se všechny podnikatelské aktivity pohybují v širokém poli mravních hodnot

Hodnoty v ekonomické činnosti 2 Mravní hodnoty spojené s podnikáním by měly přispívat ke zkvalitnění života celé společnosti Podnikatelské subjekty by měly zveřejnit svoje hodnotové priority a způsoby, jak budou uspokojovat zákazníky, akcionáře, jak se budou chovat k zaměstnancům a ke konkurenci

Jaké funkce plní klíčové etické hodnoty? Definiční funkce (kdo jsme a oč usilujeme?) Mission Strategická funkce (jak toho dosáhneme) Vision + Strategy Kontrolní funkce (aby mohli hodnotit činnost podniku – vedoucí podniku, management, i řadoví pracovníci a veřejnost)

Jaké funkce plní klíčové etické hodnoty? Požadavky na klíčové hodnoty Nadčasovost Přiměřenost Garance

Princip zlatého pravidla Jste-li na pochybách, jak se zachovat vůči klientovi, dodavateli, a pod. použijte zlaté pravidlo: zájmy druhých máme poměřovat zájmy vlastními Např.: K zákazníkovi se chovej tak, jak by sis přál, aby se se ostatní chovali k tobě jako k zákazníkovi! Produkuj zboží a služby v takové kvalitě, abys je kdykoliv mohl s čistým svědomím nabídnout vlastní rodině! K přírodě se chovej tak, jako by byla tvojí zahradou, kterou jsi pracně vybudoval!

Priority v hodnotách Hodnoty se odvíjejí od lidských potřeb, které jsou základním motivačním faktorem každého jedince. Základní řazení (hierarchii) hodnot můžeme proto odvozovat od priorit jednotlivých potřeb, které tyto hodnoty uspokojují Problém – tyto priority nejsou u všech lidí stejné a navíc se u každého mění – s věkem, výchovou, vzděláním, zdravotním stavem, sociálním postavením, ekonomickou situací Nejznámější hierarchie: pyramida podle Maslowa

Maslow: pyramida potřeb Lidské potřeby lze rozdělit do 5ti skupin, od nejnižších (fyziologické potřeby) do nejvyšších (duchovního charakteru) V určitém smyslu jsou nižší potřeby silnější než vyšší. Uspokojení nižší p. lze považovat za podmínku pro zájem či touhu po dosažení vyšší potřeby Toto je zjednodušená teorie.

Maslow: pyramida potřeb

Maslow: pyramida potřeb Po dosažení určité úrovně osobnosti se vyšší potřeby mohou stát dominantními a v zájmu jejich dosažení může člověk odsunovat uspokojení potřeb hierarchicky nižších Příklady: dobrovolně hladovějící vynálezci, umělci, zdraví riskující cestovatelé a sportovci. Pro seberealizaci a uspokojení svého ega, tj. vyšší potřeby, zanedbávají potřeby fyziologické, bezpečí, sociální, tj. potřeby nižší

Firemní hodnoty Měly by respektovat hodnoty lidí (člověka) a měly by umožňovat aplikovat je na produkci nebo služby podniku. Produkty a služby firmy by neměly být vydávány za záruky naplnění těch nejvyšších potřeb člověka. Např. je neetické užívat reklamu stylu „s naším novým modelem auta naleznete nový smysl života“ „Zde jsem člověkem, zde nakupuji“

Institucionalizace firemní etiky Co to je institucionalizace? 1. krok: Stanovení firemních hodnot (viz předchozí) 2. krok: Shrnutí zásad morálního jednání v eticky náročných situacích do podoby oficiálního dokumentu, často nazývaného etický kodex.

Etický kodex firmy (profese) Kodex: je systematicky zpracovaný soubor norem a předpisů, upravuje vztahy mezi členy určité komunity Na rozdíl od zákonů, které jsou velmi úzce zaměřené a vztahují se na přesně vymezenou činnost, jsou široce pojaté (mají universální charakter) etické kodexy vymezují požadavky na mravnost jednání člověka v nějaké situaci, roli

Etický kodex firmy (profese) kodex konkretizuje použití morálních zásad v praktické činnosti firmy, protože jen seznam firemních hodnot pro potřeby praxe nestačí Příklady: Hippokratova přísaha v lékařství etický kodex České bankovní asociace etický kodex pracovníka České spořitelny

Mafiánský kodex ctihodných mužů Budeš loajální k členům rodiny a nikdy je nezradíš. Mysli racionálně a nezapojuj se do boje, který nemůžeš vyhrát. Budeš jednat čestně, respektovat ženy a starší. Budeš rovný chlap s očima a ušima otevřenýma, ale s ústy zavřenými. Nebudeš si stýskat na nepřízeň osudu, týká se i trestu. Jestliže nedokážeš zaplatit za chyby, nehraj! Měj svou úroveň, buď nezávislý.

V čem může etický kodex pomoci vedení firmy Eliminovat nežádoucí praktiky, vyvolávající nespokojenost zákazníků, zaměstnanců, investorů, veřejnosti a regulátorů. Objasnit politiku firmy v morálně problematických otázkách spojených s činnosti firmy Posílit vnitropodnikovou disciplínu, snížit potřebu donucovacích a restriktivních opatření pro potírání neetického jednání

V čem může etický kodex pomoci vedení firmy 2 Zamezit zneužívání postavení nadřízeného vůči ostatním zaměstnancům nebo klientům Být vodítkem pro etické jednání při rozhodování všech článků řízení

V čem může etický kodex pomoci manažerům firmy Řešit morální problémy a dilemata v práci manažerů Čelit neetickým požadavkům zákazníků, dodavatelů, nadřízených i podřízených Obhajovat etičnost svých rozhodnutí jak uvnitř, tak vně podniku Urychlit identifikaci problémových praktik a odhalení případných porušení etických pravidel Zdůvodňovat návrhy na disciplinární opatření při porušení etických zásad ze strany zaměstnanců

V čem může etický kodex pomoci zaměstnancům Pozitivně motivuje zaměstnance vědomím, že pracují v etickém prostředí, s jasnými pravidly platnými pro všechny Aktivní účast zaměstnanců na tvorbě etického kodexu zvyšuje jejich zainteresovanost na jeho dodržování (skandinávský model)

Zásady tvorby etických kodexů Vychází z detailně propracované politiky firmy a osvědčených precedentů. Nejsou-li, pak vychází z firemních hodnot. Má být vnitřně konzistentní a související s posláním, cíli, strategií a politikou firmy Má být přiměřený. Nezahrnovat vše, nebýt příliš detailní ani příliš obecný (vágní) Musí obsahovat mechanismus řešení etických konfliktů Musí řešit i výjimky

Obecné funkce etického kodexu firmy

Jak zformulovat etický kodex firmy Úvod: Závazek firmy k etickému chování, výčet, které mravní hodnoty chce naplňovat Mravní závazky vůči zainteresovaným subjektům (zákazníkům, zaměstnancům, dodavatelům, konkurenci, akcionářům, regionům, státu, prostředí) Dlouhodobé zájmy a cíle podniku a způsoby jejich dosahování Požadavky na jednání řadových pracovníků, manažerů a vedení podniku. (Kriteriální forma, aby každý akt bylo možno posoudit) Návod, jak postupovat při rozhodování etických problémů

Implementace etického kodexu 1 Integrace – zajistěte, aby kodex reagoval na současné otázky v organizaci. Schválení - etický kodex musí schválit a podepsat výkonný ředitel organizace. Distribuce - zašlete kodex všem zaměstnancům v přehledné a přenosné formě i všem, kdo s organizací spolupracují. Překážky - pořádejte krátké porady, na kterých vysvětlujete, jak by zaměstnanci měli jednat, když se objeví překážky při realizaci zásad kodexu nebo pochybnosti, jak jednat v souladu s kodexem.

Implementace etického kodexu 2 Osobní odpovědnost - dejte všem zaměstnancům příležitost, aby jednali v souladu se zásadami kodexu. Z jednání v rozporu se zásadami kodexu je nutno vyvodit osobní odpovědnost. Potvrzení - zajistěte, aby manažeři všech řídících úrovní veřejně prohlásili, že oni a jejich spolupracovníci souhlasí s kodexem a budou jednat v souladu s jeho zásadami.

Implementace etického kodexu 3 Pravidelné vyhodnocování - kontrolujte, zda kodex odpovídá současné situaci. Smluvní ujednání - dodržování kodexu je povinné (mělo by být smluvně zakotveno) a jeho nedodržování je důvodem k disciplinárnímu řízení.

Příklady neetického jednání Pojem mobbing je odvozen z anglického slova „to mob“ (obtěžovat, dotírat, hromadně napadnout). Používá se většinou ve Skandinávii, v anglicky mluvících zemích se používá termín bullying.

Způsoby mobbingu 1 Bránění možnosti vyjádřit se, popřípadě svěřit se (člověk je neustále přerušován, je mu ústně nebo písemně vyhrožováno atd.) Působení na sociální vztahy („nemluví se“ s dotyčným, kolegům je „zakázáno“ s dotyčným mluvit…) Útoky na pověst, úctu a vážnost (rozšiřují se pomluvy, dotyčný je zesměšňován, je nucen vykonávat práce, které zraňují jeho sebevědomí atd.)

Způsoby mobbingu 2 Působení na kvalitu pracovního života (nesmyslné pracovní úkoly, obtížně splnitelné úkoly…) Útoky na zdraví a tělesnou integritu (vyhrožování násilím, tělesné zneužívání atd.).

Nejčastější příčiny – spouštěče - mobbingu nedostatečná kvalifikace pro vedení lidí – autoritářský styl vedení, nízká schopnost vypořádat se s konfliktem, permanentní tlak na zvyšování výkonu a snižování nákladů, organizační kultura s nízkou úrovní etiky, nedostatky ve vnitropodnikových strukturách, strach ze ztráty zaměstnání, závist a konkurenční vztahy, struktura osobnosti atakované osoby.

Jak se vůči mobbingu bránit 1 Je nutné prolomit bariéru mlčení a více o něm v organizaci hovořit – o jeho projevech, příčinách a jejich odstraňování Vytvořit systém dokumentace mobbingu v organizaci. Organizační pomoc by měly převzít odbory Zaměstnavatel musí zaměstnancům vytvořit optimální podmínky pro nejlepší výkon, včetně přijatelných mezilidských vztahů

Jak se vůči mobbingu bránit 2 Zejména manažeři nesmí používat žádné formy mobbingu a nesmí ani být vůči němu lhostejní, ale naopak aktivně, důsledně a veřejně proti němu musí vystupovat zákoník práce zakotvuje zásadu vylučující jakoukoliv diskriminaci zaměstnanců v pracovněprávních vztazích nebo ponižování lidské důstojnosti Zásady boje s mobbingem by měly být rozpracování v etickém kodexu firmy