ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 8 – Mocniny s celočíselným exponentem – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 7 – Lineární rovnice – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Další operace s vektory
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
VY_32_INOVACE_67.
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
1.1 – 1.7 Množiny, číselné obory, intervaly, slovní úlohy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná rovnice přímky - procvičování
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Aritmetická posloupnost
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Druhá mocnina dvojčlenu a rozdíl druhých mocnin
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Matematika Koule.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Matematika Směrnicový tvar přímky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
Mocniny s přirozeným mocnitelem
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_66.
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
VY_32_INOVACE_90.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Matematika Operace s vektory
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Parametrická rovnice přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Krčková Název materiálu:
Matematika Elipsa.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Ing. Gabriela Bendová Karpytová
Početní operace se složenými zlomky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4.
MATEMATIKA Goniometrické funkce Příklady 2.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK CZ.1.07/1.5.00/34.0423 ČÍSLO MATERIÁLU DUM9-vlastnosti kombinačních čísel-výklad, příklady NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 AUTOR PaedDr.Alena Chalupová TÉMATICKÝ CELEK Kombinatorika ROČNÍK 2.-nástavbové studium, 4.-HŠ DATUM TVORBY Prosinec 2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01

Anotace: Prezentace seznámí žáky s pojmem doplňková kombinace seznámí žáky s vlastnostmi kombinačních čísel obsahuje ukázkově řešené příklady k procvičení a opakování daného učiva Metodické pokyny: výukový materiál

Vlastnosti kombinačních čísel. Kombinatorika Vlastnosti kombinačních čísel.

1.vlastnost: Doplňková kombinace: Příklad: M=a,b,c,d,e,f ke každé 2-prvkové kombinaci ze 6 prvků existuje kombinace zbývajících 4 prvků ab ….. cdef ac ….. bdef C(2,6) = C(4,6) cd ….. abef atd. ke každé 1-prvkové kombinaci ze 6 prvků existuje kombinace zbývajících 5 prvků a …..bcdef C(1,6) = C(5,6)

1.vlastnost: Doplňková kombinace: Analogicky: ke každé k-prvkové kombinaci z n prvků existuje kombinace zbývajících (n-k) prvků, tzv. doplňková kombinace a platí: C(k,n) = C(n-k,n) Věta 1. Pro k,n Z0+; kn platí:

Příklad 1-zadání: Určete doplňkovou kombinaci a vypočítejte ji:

Příklad 1-řešení:

2.vlastnost: Součet kombinačních čísel: Příklad: M=Adam,Boris,Cyril,Dušan,Emil,Filip Určete počet všech trojic chlapců Určete počet všech trojic, v nichž je Adam: tj. vyloučíme Adama, utvoříme dvojice a ke každé přidáme Adama Určete počet všech trojic, v nichž není Adam: tj. vyloučíme Adama a ze zbývajících 5 chlapců utvoříme trojice

2.vlastnost: Součet kombinačních čísel: Pokračování příkladu: Součet všech trojic, v nichž Adam je a všech trojic, v nichž Adam není je roven počtu všech trojic chlapců, tj.

2.vlastnost: Součet kombinačních čísel: Analogicky: Součet k-prvkových a (k+1)-prvkových kombinací z n prvků je roven počtu (k+1)-prvkových kombinací z (n+1) prvků, tj. Věta 2. Pro k,n Z0+; kn platí:

Příklad 2-zadání: Vyjádřete jedním kombinačním číslem: a) b) c) d)

Příklad 2-řešení: Podle věty 2 (s využitím věty 1): a) b) c) d)

Příklad 3-zadání: Vyjádřete jedním kombinačním číslem:

Příklad 3-řešení: Podle věty 2 postupně vyjádříme: Závěr:

3.vlastnost: Součet více kombinačních čísel. Výsledek příkladu a využití vět 1 a 2 se dá zobecnit: Věta 3. Pro k,jZ0+ platí:

Příklad 4-zadání: Vyjádřete jedním kombinačním číslem:

Příklad 4-řešení: Podle věty 3 a viz předchozí příklad:

Použitá literatura: Vlastní archiv autora CALDA, Emil. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 251 s. ISBN 80-719-6109-4. JIRÁSEK, František. Sbírka úloh z matematiky: pro SOŠ a studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 479 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-042-1341-3.

Děkuji za pozornost.