Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK"— Transkript prezentace:

1 ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM3- Variace bez opakování – příklady. NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR PaedDr.Alena Chalupová TÉMATICKÝ CELEK Kombinatorika ROČNÍK 2.-nástavbové studium, 4.-HŠ DATUM TVORBY Listopad 2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice

2 Anotace: Prezentace Metodické pokyny:
obsahuje ukázkově řešené příklady k procvičení učiva o variacích bez opakování Metodické pokyny: materiál slouží k procvičení a opakování učiva o variacích bez opakování

3 Variace bez opakování-příklady.
Kombinatorika Variace bez opakování-příklady.

4 Variace bez opakování. V(k,n) = n.(n-1).(n-2).(n-3)….(n-k+1)
Variace k-té třídy z n prvků bez opakování jsou takové uspořádané k-tice z n prvků, v nichž se každý prvek vyskytuje nejvýše jednou ( k n). značíme V(k,n) nebo Vk(n) Počet takových variací počítáme ze vzorce V(k,n) = n.(n-1).(n-2).(n-3)….(n-k+1)

5 Příklad 1-zadání: Kolik existuje 6-místných telefonních
čísel s různými číslicemi? Kolik z nich začíná „7“ ? Kolik z nich je dělitelných „25“ ? Kolik z nich je dělitelných „25“ a začíná „7“ ?

6 Příklad 1-řešení a),b): a) n =10 …..počet číslic k = 6 …..záleží na pořadí, neopakují se, 0 nesmí být na začátku V(6,10) - V(5,9) = = = telefonních čísel b) k 7 přidáme uspořádanou pětici vytvořenou z 9 číslic V(5,9) = =

7 Příklad 1-řešení c),d): c) Číslo je dělitelné 25, když končí na dvojčíslí 00, 25, 50 nebo 75. Dvojčíslí 00 nevyhovuje (číslice se opakuje) před každé zbývající dvojčíslí vložíme uspořádanou čtveřici vytvořenou z 8 číslic 3 . V(4,8) = = 5040 d) 7 na začátku, na konci dvojčíslí 25 nebo 50 (75 už nelze) V(3,7) = = 420

8 Příklad 2-zadání: Kolik přirozených čísel s různými číslicemi menších než 500 lze zapsat pomocí číslic 4, 5, 6 a 7 ?

9 Příklad 2-řešení: Čísla jednociferná ..… V(1,4) = 4
Čísla dvojciferná….. V(2,4) = 4.3 =12 Čísla trojciferná, ale pouze se 4 na začátku… V(2,3) = 3.2 = 6 Celkem je = 22 čísel

10 Příklad 3-zadání: Zvětšíme-li počet prvků o jeden, zvětší se počet variací 2. třídy bez opakování o 16. Určete původní počet prvků.

11 Příklad 3-řešení: Původní počet prvků….n V(2,n) Nový počet prvků…. n+1 V(2,n+1) o 16 víc V(2,n) + 16 = V(2,n+1) n.(n-1) + 16 = (n+1).n n2 - n + 16 = n2 + n 16 = 2n n = 8 Původní počet prvků byl 8.

12 Příklad 4-zadání: Určete počet všech nejvýše čtyřciferných čísel, v jejichž zápisu se každá číslice vyskytuje nejvýše jednou.

13 Příklad 4-řešení: Nejvýše čtyřciferná jsou čísla, kde n =10;
k = 1, 2, 3 nebo 4, ale musíme odečíst čísla začínající 0 V(1,10) + V(2,10) - V(1,9) +V(3,10) -V(2,9) +V(4,10) -V(3,9) = = 5275

14 Příklad 5-zadání: Ve třídě se vyučuje 12 předmětů, denně je na rozvrhu 6 hodin, každý předmět pouze 1x. a) Kolik rozvrhů lze sestavit na 1 den? b) V kolika z nich je matematika 1.hodinu? c) V kolika z nich je matematika ?

15 Příklad 5-řešení: a) V(6,12) = 12.11.10.9.8.7 = 665 280
b) 1. hod je MAT, tzn. sestavujeme rozvrh na zbývajících 5 hodin z 11 předmětů V(5,11) = = c) MAT může být 1. až 6. hodinu, tj = různých rozvrhů

16 Příklad 6-zadání: Ve výboru sportovního klubu je 6 mužů a 4 ženy.
a) Kolika způsoby si mohou rozdělit 4 funkce (předseda, místopředseda, jednatel, pokladník)? Kolika způsoby to mohou udělat, pokud předseda má být muž a místopředseda žena nebo naopak? c) Kolika způsoby to mohou udělat, pokud žena má zastávat pouze 1z funkcí?

17 Příklad 6-řešení: Ve výboru sportovního klubu je 6 mužů a 4 ženy (celkem 10 lidí) a) V(4,10) = = 5 040 b) ( ) . 2 = = 2 688 m ž nebo naopak c) ( ) . 4 = = 1 920 ž m m m 4 různé funkce

18 Příklad 7-zadání: Z kolika lze vytvořit 240 dvojčlenných variací bez opakování?

19 Příklad 7-řešení: V(2,n) = 240 n.(n-1) = 240 n2 - n = 0…řešíme kvadratickou rovnici D = 1 – 4.(-240) = 961 n1 = 16 n2 = -15N Hledané číslo je n = 16.

20 Příklad 8-zadání: Kolik prvků musí mít množina, aby počet čtyřčlenných variací bez opakování byl 2x větší než počet tříčlenných variací bez opakování ?

21 Příklad 8-řešení: V(3,n) .2 = V(4,n) n.(n-1).(n-2) .2 = n.(n-1).(n-2).(n-3) 2 = n-3 n = 5 Množina musí mít 5 prvků.

22 Příklad 9-zadání: Množina M = a, b, c, d . Určete počet všech variací 3. třídy bez opakování a vypište je.

23 Příklad 9-řešení: M = a, b, c, d  V(3,4) = = 24 abc abd acd bcd acb adb adc bdc bac bad dac dbc bca bda dca dcb cab dab cad cbd cba dba cda cdb

24 Použitá literatura: Vlastní archiv autora
CALDA, Emil. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 251 s. ISBN JIRÁSEK, František. Sbírka úloh z matematiky: pro SOŠ a studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 479 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN

25 Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK"

Podobné prezentace


Reklamy Google