Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK"— Transkript prezentace:

1 ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM2- Variace bez opakování –výklad, příklady. NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR PaedDr.Alena Chalupová TÉMATICKÝ CELEK Kombinatorika ROČNÍK 2.-nástavbové studium, 4.-HŠ DATUM TVORBY Listopad 2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice

2 Anotace: Prezentace seznámí žáky s pojmem variace bez opakování
obsahuje ukázkově řešené příklady k procvičení daného učiva Metodické pokyny: výukový materiál

3 Kombinatorika Variace bez opakování.

4 Variace x kombinace-rozdíl:
Mějme množinu M o n prvcích. Z nich můžeme vybírat k-prvkové skupiny prvků, v nichž a) záleží na pořadí prvků variace (permutace) bez opakování nebo s opakováním b) nezáleží na pořadí kombinace bez opakování nebo s opakováním

5 Variace bez opakování V(k,n) = n.(n-1).(n-2).(n-3)….(n-k+1)
Variace k-té třídy z n prvků bez opakování jsou takové uspořádané k-tice z n prvků, v nichž se každý prvek vyskytuje nejvýše jednou. značíme V(k,n) nebo Vk(n) Počet takových variací počítáme ze vzorce V(k,n) = n.(n-1).(n-2).(n-3)….(n-k+1)

6 Odvození vzorce: Počet možností výběru jednotlivých členů: 1.člen 2.člen 3.člen …..(k-1)člen k-tý člen n n-1 n-2 n-(k-2) n-(k-1) Podle kombinatorického pravidla součinu V(k,n) = n.(n-1).(n-2).(n-3)….(n-k+1)

7 Příklad 1-zadání: Kolika způsoby si může 8 finalistů ve sprintu na 100 metrů rozdělit medaile?

8 Příklad 1-řešení: n = 8 …..počet finalistů k = 3 …..trojice medailistů- záleží na pořadí, nemohou se opakovat V(3,8) = = 336 možností, jak si rozdělí medaile

9 Příklad 2-zadání: Vlajka-trikolora-je tvořena 3 různobarevnými vodorovnými pruhy. Na její výrobu jsou k dispozici červený,modrý, zelený, bílý a žlutý pruh. Kolik takových vlajek lze sestavit? Kolik má modrý pruh uprostřed? Kolik z nich má modrý pruh? Kolik jich nemá červený pruh uprostřed?

10 Příklad 2-řešení: a) V(3,5) = 5.4.3 = 60 různých vlajek
b) Modrý pruh uprostřed je určen, k němu vybíráme dvojici ze 4 zbývajících barev, tj, V(2,4) = 4.3 =12 možností c) Modrý pruh může být na 3 různých místech, tj V(2,4) = 3.12 = 36 vlajek d) Červený pruh není uprostřed: =48

11 Příklad 3-zadání: Určete počet všech přirozených pěticiferných čísel, v jejichž zápisu se každá číslice vyskytuje nejvýše jednou.

12 Příklad 3-řešení: počet všech číslic…..10 tvoříme pěticiferná čísla, číslice se neopakují, ale musíme odečíst čísla začínající 0 V(5,10) - V(4,9) = = = – 3024 = (pomocí kombin. prav. součinu: = )

13 Použitá literatura: Vlastní archiv autora
CALDA, Emil. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 251 s. ISBN JIRÁSEK, František. Sbírka úloh z matematiky: pro SOŠ a studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 479 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN

14 Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK"

Podobné prezentace


Reklamy Google