Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Advertisements

Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Lidská společnost digitálního věku
Monopol Stránská Tereza C2A. Co je to monopol ? Monopol je hypotetická situace na trhu, kdy firma nemá žádnou konkurenci, a tak na ni připadá celá poptávka.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Konkurence.
Odkud se berou peníze v rozpočtu
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Moderní škola
Dějiny daňových teorií
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Ekonomika– národní hospodářství
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Odměňování zaměstnanců
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ing. Veronika Dostálková MBA
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Název projektu: ICT ve výuce
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník: 2 Tematická oblast: OV2 Anotace:Tento materiál slouží k výuce a opakování učiva pro žáky, kteří byli v souladu s § 9 vyhlášky číslo 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí,žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, v platném znění, zařazeni do třídy odborného učiliště, kde se vzdělávají dle ŠVP v oborech 65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby, 66-51-E/01 Prodavačské práce a 75-41-E/01 Pečovatelské služby. Autor: Ing. Zdeněk Peška Období vytvoření: Srpen 2013

TRH, FUNGOVÁNÍ TRHU

TRH Trh je oblast ekonomiky, ve které se střetává nabídka a poptávka a kde dochází k výměně statků či výrobních faktorů mezi subjekty ekonomiky. Trh není úplně dokonalý, ale prostřednictvím tržní ceny je schopen řešit problémy CO, JAK, PRO KOHO: CO? - je určováno rozhodováním spotřebitelů koupit si určitou věc. - z peněz od kupujících plynou do firem zisky. - ze zisku se platí mzdy a dividendy spotřebitelům a zaměstnancům. JAK? - určuje konkurence mezi výrobci, snaha po zisku ovlivňuje výrobní postupy provádět tak, aby byly co nejlevnější. PRO KOHO - trhy výrobních faktorů určují mzdové sazby, úrokové sazby, zisky, půdní renty. Po sečtení příjmů z výrobních faktorů se vypočítají důchody obyvatelstva, rozdělení důchodů je určováno množstvím faktorů, které lidé vlastní a cenami faktorů.

OBJEKTY A SUBJEKTY TRHU Objekty trhu To co se nabízí a prodává: · Půda – trh půdy. · Práce – trh práce. · Peníze – trh kapitálu. · Zboží a služby – trh zboží a služeb. Subjekty trhu Domácnosti – na trhu vystupují jako: a) kupující – za účelem uspokojování svých potřeb. b) prodávající – jsou vlastníky výrobních faktorů, které mohou prodat. Firmy – jsou subjekty vyrábějící za účelem prodeje a vystupují na trhu jako: a) prodávající – prodává své produkty s cílem zisku. b) nakupující – nakupují výrobní faktory za účelem zahájit výrobu. Stát – je specifickým subjektem trhu. Vystupuje na trhu s cílem ovlivnit jej a odstranit některé negativní dopady na ekonomiku. Vystupuje na trhu jako: a) prodávající – např. prodává cenné papíry. b) kupující – např. prostřednictvím státních zakázek a státních institucí.

FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ NABÍDKU - cena - náklady výroby (dražší suroviny a energie, zvyšování nominálních mezd) - změny vnějších podmínek podnikání (počasí pro zemědělce) - změny kapitálové výnosnosti – kapitál má přirozenou tendenci směřovat do podnikání s vyšší rentabilitou a tedy i vyššími výnosy z daných vstupů. To je důvodem přelévání kapitálu mezi odvětvími i uvnitř odvětví samotných. Konkurence - je proces, ve kterém se střetávají různé zájmy, různých subjektů trhu. Stav dokonalé konkurence je v praxi téměř nedosažitelný. Výrobci, strana nabídky, se chovají racionálně a tam kde svou konkurenci nemohou porazit, logicky se s ní spojí. Tím ale dochází ke vzniku různých forem monopolu.

POPTÁVKA NABÍDKA ZNAKY TRHU je množství zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu ochota kupujících závisí na mnoha faktorech z nichž nejdůležitější je cena zboží množství poptávaného zboží klesá se stoupající cenou a naopak jednotliví spotřebitelé se rozhodnou o tom, kdy a v jakém množství budou kupovat Faktory ovlivňující poptávku - cena - demografické změny - změny velikosti důchodů - změny v preferencích (móda, změny potřeb) - změny cen jiných zboží - substituty – jiné zboží, které může nahradit při spotřebě zboží sledované - komplementy – jiné zboží, které doplňuje při použití zboží sledované - je množství zboží, které výrobci dodají na trh při určité ceně Rozlišujeme: individuální nabídka – jeden výrobce tržní nabídka – součet individuálních nabídek na určitém trhu nabízené množství je přímo závislé na ceně při vyšší ceně výrobci převádějí své výrobní zdroje z jiných výrobků na ten, jehož cena se zvýšila

SELHÁNÍ TRHŮ 1. vznik monopolu - samotný vznik monopolu není trestný, trestné je zneužití tohoto výsadního postavení např. monopolně vysoká cena - na ochranu hospodářské soutěže vydává stát zákony, kde specifikuje co je a není trestné 2. existence tzv. veřejných statků - tedy statků, u kterých není žádoucí, aby jejich pořizování a správu zajišťoval soukromý sektor na základě zákonů trhu - mezi nejdůležitější patří obrana státu, veřejné školství… - tím vzniká nepříjemné rozhárání trhu a ne-trhu 3. externality trhu - mohou být negativní externality – jako typický příklad slouží špatný vliv výrobců na životní prostředí - pozitivní externality – podnikatelskou činností můžeme někomu přinést užitek, aniž se tato třetí osoba o to jakkoliv zaslouží a aniž by za to zaplatila např. přivedením infrastruktury (dálnice, plynofikace, elektřina) do určité lokality výrazně zvýší tržní cenu pozemku zdejších majitelů

OPAKOVÁNÍ 1. Co je to trh? a) Oblast ekonomiky, kde se střetává nabídka a poptávka b) Místo, kde se může prodávat jakékoliv zboží bez omezení 2. Co je hlavním cílem prodejce? a) Prodání zboží za každou cenu b) Vytvoření zisku pro prodejce 3. Co určuje cenu zboží? a) Poptávka b) Co největší zisk za každou cenu 4. Jaké jsou hlavní znaky trhu? a) Jaká je jeho velikost b) Nabídka a poptávka 5. Co monopol nesmí? a) Domluvit si jednotnou cenu zboží b) Zvolit jednotný název monopolu VÝSLEDKY OPAKOVÁNÍ 1 a 2 b 3 4 5

Zdroje (28.08.2013) Zdroje obrázků: Literatura -MS Office Klipart -http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=obchod&ex=1#ai:MP900390090| -http://www.bing.com/images/search?q=sm%C4%9Bna+zbo%C5%BE%C3%AD&qs=n&form=QBIR&pq=sm%C4%9Bna+ zbo%C5%BE%C3%AD&sc=0-2&sp=-1&sk=#view=detail&id=C46C67055FFCDF5D0819C8313B1F1916274347DA &selectedIndex=15 http://www.bing.com/images/search?q=slu%C5%BEby&qs=n&form=QBIR&pq=slu%C5%BEby&sc=0-5&sp=-1&sk=#view=detail&id=2B6F832CA43F3521689DCB493AF0EFD1192E779E&selectedIndex=16 ttp://www.bing.com/images/search?q=slu%C5%BEby&qs=n&form=QBIR&pq=slu%C5%BEby&sc=0-5&sp=-1&sk=#view=detail&id=2B6F832CA43F3521689DCB493AF0EFD1192E779E&selectedIndex=16 http://www.bing.com/images/search?q=pr%C3%A1ce&qs=n&form=QBIR&pq=pr%C3%A1ce&sc=8-5&sp=-1&sk=#view=detail&id=FF14B288B388098EEF0AA9E3095ECADEF3D317AF&selectedIndex=46 http://www.bing.com/images/search?q=konkurence&qs=n&form=QBIR&pq=konkurence&sc=4-10&sp=-1&sk=#view=detail&id=5997A2E85671853BB4BB2F73BA70BD30E1D2DB9A&selectedIndex=35 http://www.bing.com/images/search?q=konkurence&qs=n&form=QBIR&pq=konkurence&sc=4-10&sp=-1&sk=#view=detail&id=93248BCC6529C0A02891FFFFFF2381374D58EA22&selectedIndex=120 -archiv autora Literatura -http://referaty-seminarky.cz/trh/