Ekonomický liberalismus - základní východiska

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Advertisements

Nová doba a ekonomika £ Jaký ekonomický systém je typický pro středověk? £ Proč už nyní nestačí? £ V čem se doba změnila? £ Nová doba si žádá nová řešení,
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_20.
N EZISKOVÉ ORGANIZACE Základní termíny a pojmy. N EZISKOVÉ ORGANIZACE JAKO SOUČÁST OS Sektor, občanský, jeden ze sektorů národního hospodářství; řadíme.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Dějiny daňových teorií
Josef Středula, předseda ČMKOS
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Svoboda a Právo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Správa sociálního zabezpečení
Rakouská škola TNH 1 (DET-6)
Společné a koordinované politiky EU
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Informace a informační zdroje
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Formativní období Klasické politické ekonomie TNH 1 (DET-3)
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Ekonomika– národní hospodářství
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Datum: 29. prosince 2012 Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Filozofické disciplíny
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Název projektu: Moderní škola
Katedra veřejné ekonomie
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Správa sociálního zabezpečení
psychologie a společenské výchovy
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Úvod do etiky v podnikání (1) - morálka, etika, mravnost EvP (P-1)
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Profesní zákon o sociálních pracovnících
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Ekonomický liberalismus - základní východiska Pavel Seknička TNH 1 – (2.) seminář Doplněk ke stručnému přehledu ekonomických teorií

Obsah Bernard de Mandeville a jeho dílo, Fyziokraté, Fr. Quesnay Adam Smith a jeho dílo, Základní východiska a souvztažnosti ekonomického liberalismu

Bernard de Mandeville (1670 – 1733) Nizozemský filozof a politický ekonom, který prožil velkou část svého života v Anglii. Základním dílem je Bajka o včelách s podtitulem soukromé neřesti – veřejné blaho z roku 1714 (Mandeville, B.: The Fable of the Bees: or Private Vices, Publick Benefits. Oxford, Clarendon Press, 1924) Uvedené dílo navázalo na politický taktát (esej) Bzučící úl z roku 1705, které mělo název Grumbling Hive, or Knaves Turn‘d Honest.

Bernard de Mandeville E svém díle Bajka o včelách použil Mandeville pojem „neviditelná ruka“ (trhu), který později převzal a hlouběji vysvětlil Adam Smith. Používá však i další pojmy např. dělba práce. Podle J. M. Keynese však Mandeville v bajce definoval i základní pravidlo keynesiánské ekonomie: tzv. paradox spořivosti

Bernard de Mandeville Další díla Mandevilla byla: Esej o původu morální ctnosti (An Enquiry into the Origin of Moral Virtue) Esej o dobročinnosti a školách pro chudé (Essay on Charity and Charity School) Esej o podstatě společnosti (Search into the Nature of Society) Mandeville se zabývá kritikou altruistické morálky a charity, ale zároveň interpretuje sebeúctu (jako vlastní hodnotu) a důstojnost jež souvisí s uznáním okolí. Poukazuje též na nedostatek realismu konceptu „mravních citů“.

Fyziokraté Fr. Quesnay (1694 – 1774) Významný představitel fyziokratů, lékař madame Pomadour i krále Ludvíka XV, po roce 1750 se začíná zajímat o ekonomii a začíná používat kvantitativní metody. Hlavní dílo: Ekonomická tabulka (1758) Fr. Quesnay kladl důraz na konkurenci, hospodářskou svobodu a uskutečňování principu „laisses faire – laisses paseer“. Hlavní dílo bylo prvním pokusem o interpretaci ekonomického koloběhu, rozdělování hodnot mezi všechny třídy (vrstvy) společnosti v podmínkách svobodné konkurence, která odpovídala systému přirozeného, resp. přírodního pořádku, přirozený odpor proti monopolům, jelikož omezuje konkurenci a iniciativu lidí.

Adam Smith (1723 – 1790) Hlavní dílo: Teorie mravních citů (The Theoty of Moral Sentiments) z roku 1759 Pojednání o podstatě a původu bohatství národů (An Inquiry into the Nature and Causes the Wealth of Nations) z roku 1776

Adam Smith - etika Základním pojmem je sympatie, kterou Smith chápe jako soucit a pohnutku pro mravní čin, Sympatie je klíčem pro vysvětlení mravního soudu, mravního souhlasu či nesouhlasu, Sympatie vytváří společenské pouto – pohnutku k činu, základ soucítění, Správnost činu – utilitaristický pohled (podpora všeobecného štěstí),

Adam Smith – hodnocení správného činu Hodnocení mravního činu: Sympatie s pohnutkou jednajícího, Sympatie s věčností toho, komu čin přináší výhodu, Čin je v souladu s obecnými pravidly morálky, Čin může dodatečně získat potvrzení z potěšení, tj. utilitární pohled na užitečnost činu.

Adam Smith - hodnoty V teorii mravních citů je diskutován vztah mezi základními ctnostmi, zejména mezi spravedlností a prospěšností. Spravedlnost je v tomto vztahu chápána jako negativní ctnost – nečinění zla jiným, zatímco prospěšnost byla pozitivní ctností, spočívající v činění dobra. Zabývá se však i prozíravostí a sebeovládáním, což jsou hodnoty spadající spíše do mravní psychologie a vystupují do popředí zájmu později v souvislosti s dílem Bohatství národů.

Adam Smith Koncept mravních citů Sympatie (soucit, pocit sounáležitosti) a pocit spravedlnosti – základ jednání a chování, Dobrovolné podřízení se pravidlům etiky, Stát je pravidlem spravedlnosti, zejména sociální spravedlnosti – sociální zákony, V demokratickém státě vládne ekonomická a politická konkurence – základ demokratického principu.

Adam Smith - zakladatel klasické ekonomie Koncept klasické ekonomie vychází z jeho díla Bohatství národů z roku 1776, v kterém rozpracoval tyto doktríny: Dělba práce, Neviditelná ruka trhu, Ekonomický liberalismus, na základě laissez – faire, Koncept přirozeného řádu, Pracovní teorie hodnoty.

Adam Smith - neviditelná ruka trhu Koncept „neviditelné ruky trhu“ říká, že jednotlivec, který má na zřeteli pouze svůj vlastní prospěch je veden neviditelnou rukou trhu k výsledku, který nebyl součástí jeho záměru. Shora uvedený koncept musíme odlišovat od „konceptu ekonomického liberalismu, doktríny lassez – faire“ , která říká, že ekonomické záležitosti společnosti jsou nejlépe spravovány samotnými jednotlivci a bez zasahování nějaké kolektivní autority.

Koncepce „přirozeného práva“ Adam Smith ve své koncepci přirozeného řádu navazuje na koncept „ přirozeného práva“ a „společenské smlouvy“: Ekonomie jako systém přirozené harmonie, tj. „přirozeného řádu“ Filozofie „společenské smlouvy“, základy se zrodily v éře T. Hobbese a J. Locka, Základní přirozená práva: Právo na život, Právo na svobodu, Právo na vlastnictví.

Vztah etiky a ekonomie Koncept přirozeného práva a společenské smlouvy → koncept přirozeného řádu ↓ Koncept mravních citů Koncept neviditelné ruky trhu Přístup A. Smitha k trhu (k tržnímu systému) je vyvážený

Model „homo economicus“ Na klasickou ekonomii navazuje neoklasická škola, která na bázi „neviditelné ruky trhu“ vytvořila model „homo economicus“, který zahrnuje tyto základní komponenty: Maximalizuje vlastní zájem, Je výsledkem racionálního jednání, Jednání směřuje k maximalizaci zisku, Důležité informace jsou k dispozici (koncept úplné informovanosti), Lidské jednání dokážeme ovládnout a krátkodobě odhadnout.