Mgr. Michal Matouš Právnická fakulta Masarykovy univerzity

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Zásady vztahů orgánů Jihomoravského kraje k řízení neškolských příspěvkových organizací Pracovně právní oblast, oblast odměňování, organizační záležitosti.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Pracovní právo. Pohovor
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Nový občanský zákoník - co přinese NNO JUDr. Hynek Pečinka XIV. krajský sněm Unie nestátních neziskových organizací Olomouckého kraje Olomouc /
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Pravomoci orgánů obcí dle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Kontinuita akreditačního procesu: přechod od stávajícího k novému systému JIŘÍ SMRČKA TAJEMNÍK AKREDITAČNÍ KOMISE.
1 Koordinace dávek v nezaměstnanosti. Nezaměstnanost jako sociální událost Podle MOP je nezaměstnaná osoba, která se nachází v situaci, kdy práci hledá.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_VÝCHOVA K OBČANSTVÍ _18.MOC SOUDNÍ TEMA: MOC SOUDNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Struktura územní samosprávy a jiná územní členění (kraje, pověřené obce, obce, mikroregiony a regiony soudržnosti)
Bezpečnostní systém ČR
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Pojem přeměna obchodní společnosti
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Místní rozpočtové jednotky
Státní organizace.
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
OBECNÍ ÚŘAD VO 9, s. 9 n..
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA blok č
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název projektu: Moderní škola
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Organizace veřejné správy blok č. 1
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Veřejný majetek Majetek ÚSC
Pozemkové úpravy.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Zvláštní odborná způsobilost
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výchova k občanství Státní správa a samospráva
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výkon přenesené působnosti úředníky územních samosprávných celků v kontextu jejich financování Mgr. Martin Stark tajemník městského úřadu v Horním Slavkově.
Obsah veřejných rozpočtů III
DOBROVOLNÉ SVAZKY OBCÍ
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Komunální politika: teorie a praxe. Rada a starosta
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
SPRÁVNÍ ODBOR MĚSTSKÉHO ÚŘADU NOVÝ BOR
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
Komunální politika: teorie a praxe. Rada a starosta
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
BEP302Zk Veřejná správa v ČR a v Evropě Správní právo – pojem, zařazení, úloha, předmět, systém, prameny. Ústavní základy a právní regulace veřejné správy.
Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor právní a legislativní
SPRÁVNÍ PRÁVO.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Mgr. Michal Matouš Právnická fakulta Masarykovy univerzity Orgány obce Mgr. Michal Matouš Právnická fakulta Masarykovy univerzity

Úvod Stát - monopol mocenského donucení - nerovnost a mocenské postavení x soukromoprávní postavení - výkon moci prostřednictvím subjektů, resp. odvození pravomocí od státu -> výkon veřejné moci

Veřejná moc Nejvýznamnější je moc státní Další druhy veřejné moci – např. odvozené od mezinárodních smluv, které ČR uzavřela, resp. ratifikovala Pojem veřejná moc obsahuje mj. i veřejnou správu

Veřejná správa v širším kontextu definována jako správa veřejných záležitostí ve veřejném zájmu sloužící občanům k realizaci práv na správě veřejných záležitostí. Základní členění na státní správu a samosprávu Odlišné principy

Státní správa Výkon napřímo orgány nebo správními úřady jako jeho organizačními složkami -> nemají právní subjektivitu Na centrální úrovni -> Ústředními orgány státní správy Na nižších stupních -> Územně dekoncentrovanými (specializovanými) orgány státní správy + doplnění od orgánů územní samosprávy = Místní správa Územní dekoncentráty odvozují svojí moc od ústředních orgánů státní správy - > správa ve specifických územních obvodech a specializace pouze na některé oblasti státní správy nebo na zvláštní funkce státní správy. Omezená autonomie rozhodování, vztahy nadřízenosti a podřízenosti, princip jmenovací Na nejnižší úrovni je státní moc vykonávána zpravidla obecními úřady Dělení obecních úřadů podle míry přenesené působnosti

Územní samospráva Tvořena obcemi a kraji Dříve i okresy -> reforma v roce 1997 Pravomoci okresů přesunuty částečně na kraje a částečně na obce Veřejná správa realizována jiným subjektem než státem -> veřejnoprávními korporacemi Není zde vertikální a hierarchické dělení Kolektivní rozhodování a volební princip Dohled státu nad činností orgánů územní samosprávy a omezená míra možnosti zasahovat do jejich činnosti Politická samospráva = správa vykonávána laickou veřejností za spoluúčasti občanů a dalších subjektů Právní samospráva = výkon veřejné správy subjekty odlišnými od státu a relativně nezávislých na státu

Právní vymezení obce Je dáno Ústavou ČR Podrobná úprava v zákonu č. 128/2000 Sb., o obcích Obec je základním územním samosprávným společenstvím občanů, které mají právo na samosprávu Územní základ = území obce tvořené jedním či několika katastrálními územími Osobní základ = občané obce, vlastníci nemovitostí a cizinci s trvalým pobytem na území obce Ekonomický základ = právo vlastnit majetek a hospodařit podle vlastního rozpočtu

Právní vymezení obce Veřejnoprávní korporace Právnická osoba, která má vlastní majetek se kterým hospodaří Vystupuje v právních vztazích vlastním jménem Odpovědnost z těchto vztahů Péče o všestranný rozvoj svého území a potřeby svých občanů

Samostatná působnost obce Vydávání obecně závazných vyhlášek Hospodaření s majetkem dle rozpočtu obce Schvalování programu rozvoje obce Zakládání a rušení právnických osob Stanovení druhů a sazeb místních poplatků Zřizování obecní policie Zabezpečení čistoty obce

Přenesená působnost Výkon státní správy orgány obcí Stát deleguje jednotlivá oprávnění na orgány obce ->znalost místních podmínek Orgány obce jsou vázány obecně závaznými právními předpisy, směrnicemi ústředních správních úřadů a opatřeními x samospráva pouze zákony a právními předpisy vyšší právní síly.

Přenesená působnost Působnost stavebního úřadu Vedení matrik Rozhodování o některých dávkách sociální péče Vydávání občanských průkazů a cestovních dokladů Projednávání přestupků

Orgán obce Zákon o obcích neobsahuje žádnou definici tohoto pojmu. Stejně to je v zákoně 367/1990 Sb. ani v zákoně 69/1967 Sb., o národních výborech, na které zákon o obcích navazuje. Ani zákon č. 129/2000 Sb., o krajského zřízení, ve znění pozdějších předpisů, neobsahuje definici tohoto pojmu. Jelikož je obec veřejnoprávní korporací a právnickou osobou veřejného práva, je možné nalézt jistou indicii v Ústavě ČR. - čl. 2 odst. 1 Ústavy: „ Lid je zdrojem veškeré státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní“. = charakteristika orgánu obce -> jedná se o specifického prostředníka mezi do jisté míry abstraktní státní mocí a jejím výkonem. Bez orgánu, který vykonává abstraktní státní moc, by nebylo možné státní moc vykonávat

Orgán obce Teoretické definice Dle Průchy: „ Působnost obce, jak samostatnou, tak i přenesenou, realizují, s výjimkou případů samostatné působnosti řešených místním referendem, orgány obce“ Dle Hendrycha: „Územní samosprávné celky mohou, v závislosti na právní úpravě v tom kterém státě, vykonávat svou působnost buď bezprostředně občany anebo prostřednictvím svých orgánů“ Dle Knapové (soukromoprávní rozměr): „Osobním jednáním právnické osoby se rozumí jednání jejich statutárních orgánů jejím jménem“ Shrnutí -> orgán obce je prostředníkem mezi abstraktní státní mocí a jejím reálním výkonem, který byl zřízen na základě zákona a čerpá legitimitu z výsledků demokratických voleb. Orgán vykonává veřejnou moc, kterou je nadána obec. Orgán rovněž jedná a reprezentuje obec navenek.

Orgán obce Výkon pravomocí obce prostřednictvím orgánů obce nebo bezprostředně občany -> projev práva na územní samosprávu Obce mohou ustanovovat orgány a jmenovat úřední osoby bez zásahu státní správy Obce jednají navenek svými orgány Zastupitelstvo, rada, starosta a obecní úřad Zvláštní orgány obce -> např. komise rady obce nebo obecní policie Důraz na systém vzájemných kontrol orgánů obce Orgány zřizované v rámci zastupitelstva a rady -> výbory s iniciativní a kontrolní funkcí Dělba moci relativně popřena na úrovni obcí x dělba činností trvá

Zastupitelstvo Nejvyšší samosprávný orgán obce Přímo volený zastupitelský orgán Zastupitelé jsou voleni v komunálních volbách 5- 55 členů zastupitelstva- podle počtu obyvatel Schází se podle nejméně jednou za 3 měsíce Zasedání jsou veřejná

Zastupitelstvo Rozhoduje usnesením, musí být přijato nadpoloviční většinou Zřizuje výbory jako své iniciativní a kontrolní orgány Povinnost zřídit výbor finanční a kontrolní Předsedou výboru je člen zastupitelstva obce schvaluje rozpočet obce či schvaluje územní plán obce. Vydávání obecně závazných vyhlášek, které však nesmějí odporovat zákonu či právnímu předpisu stejné či vyšší právní síly.

Rada Výkonný orgán pro oblast samostatné působnosti Nepřísluší jí rozhodovat v oblasti přenesení působnosti, pokud zákon nestanoví jinak -> např. vydávání nařízení rady obce. Má 5-11 členů + počet nesmí být vyšší než 1/3 počtu zastupitelů V obcích kde má zastupitelstvo méně než 15 členů, se rada nevolí Starosta, místostarosta(vé) a další radní Radu volí zastupitelstvo z řad svých členů Zasedání neveřejné Rozhoduje nadpoloviční většinou usnesením

Rada Vyhrazené úkoly rady směřujících k zajištění samosprávného chodu a rozvoje obce -> vymezené výslovně zákonem o obcích Další úkoly stanovené zákony -> zejména nevyhrazené úkoly, které nenáleží zastupitelstvu obce či jinému orgánu obce. Jednací řád rady obce

Starosta Monokratický orgán obce Volený zastupitelstvem obce z řad členů zastupitelstva. Odpovědný zastupitelstvu obce Pouze občan České republiky Orgán, který reprezentuje a zastupuje obci navenek. Mezi jeho úkoly patří zejména ty upravené přímo zákonem o obcích. Na některé úkony je nutný souhlas zastupitelstva obce, případně rady obce. Pokud jsou tyto úkony provedeny bez předchozího souhlasu, jsou absolutně neplatné ex tunc. Přímá volba?

Starosta Svolává a řídí zasedání zastupitelstva a rady obce Spolu s dalšími radními podepisuje obecně závazné vyhlášky či jiná usnesení zastupitelstva a rady obce Dále podepisování úkonů za obec -> odpovědnost, často trestněprávní -> dotace ze strukturálních fondů EU. V obcích, ve kterých nebyla zřízena funkce tajemníka, vykonává jeho funkce právě starosta.

Obecní úřad Plní úkoly, které mu uložilo zastupitelstvo nebo rada obce Vykonává státní správu ve věcech přenesené působnosti Starosta, místostarosta(vé), popřípadě tajemník, další zaměstnanci obce, začlenění v odborech a odděleních