ŠKOLENÍ OBCHODNÍCH ZÁSTUPCŮ FINANČNÍHO ZPROSTŘEDKOVATELE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zimní semestr 2013 Ing. Arnošt Klesla, Ph.D.
Advertisements

Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Zápisy právních vztahů k nemovitostem
SVNIT Přednáška M. Horáková
Alena Paulová Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu 1.
Právní problematika pitvy
Evropská soukromá společnost s r. o
Obchodní společnosti.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
ÚČETNÍ SYSTÉM PODNIKU.
Ustavení a vznik.
Vkladové služby.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
B ANKOVNICTVÍ. P ASIVNÍ BANKOVNÍ OBCHODY B ANKOVNÍ ÚČET Bankovní ú č et (konto) je základní bankovní produkt, s nimž jsou spojeny (resp. do značné míry.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Právo na informace Tereza Danielisová,
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
VY_62_INOVACE_02_11 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_02_11 Zpracoval:Ing.
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Zdanitelná plnění Již víme, že zdanitelná plnění (§ 2 odst. 1 ZDPH) jsou: Dodání zboží (včetně dovozu a pořízení zboží z JČS), Převod nemovitosti, Poskytnutí.
OBLAST VYDÁVÁNÍ POVOLENÍ. Povolování obchodu s vojenským materiálem upravuje § 6 až 13 zákona č. 38/1994 Sb. § 6 - vydává se právnické osobě se sídlem.
JUDr. Jaroslav Stránský
Obchodní společnosti.
Zdanitelná plnění Již víme, že zdanitelná plnění (§ 2 odst. 3 ZDPH) jsou: Dodání zboží (včetně dovozu a pořízení zboží z JČS), Převod nemovitosti, Poskytnutí.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Jednání podnikatele Fyzická osoba - sama
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují zákonem stanovené údaje o podnikatelích.
Cenný papír Je listina, s níž zákon spojuje určité právo.
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují
Komanditní společnost
Odpovědnost za porušení předpisů v oblasti platebního styku omezení plateb v hotovosti opatření proti „praní špinavých peněz“
Ing. František ŘEZÁČ MASARYKOVA UNIVERZITA T – 4 Ekonomické předpoklady podnikání pojišťovacího podniku.
Právní podmínky podnikání Obchodní firma Obchodní rejstřík.
Korporace – obecná ustanovení zákona Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Zákon o obchodních korporacích. Obchodní korporace 90/2012 Sb., zákon o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích) Kolizní.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - CZ.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Smlouva o obchodním zastoupení Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Přehled subjektů obchodního práva JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D.
Podnikání podle obchodního zákoníku Obchodní zákoník Upravuje vznik a podnikání právnických osob. Podnikání je soustavná činnost prováděná samostatně.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Nová služba – nová kultura?
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Obchodní společnosti I.
Výchova k občanství 9.ročník
Zprostředkovaná identifikace podle § 10 AML zákona v roce 2017
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
Postup při zřizování obchodní společnosti
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Komerční pojišťovna.
Charakteristika veřejné obchodní společnosti
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují
PRÁVA VÝKONNÝCH UMĚLCŮ
Působnost valné hromady
Další vnitrostátní předpisy
Rezervy, podmíněné závazky a podmíněná aktiva
Postup při zřizování obchodní společnosti
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Mezinárodní pronájem pracovní síly
Ověření a udržitelnost malého projektu
Transkript prezentace:

ŠKOLENÍ OBCHODNÍCH ZÁSTUPCŮ FINANČNÍHO ZPROSTŘEDKOVATELE Předmět školení: Opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu Výsledky vnitřní kontroly ve společnosti(investice/pojištění) Aktuální klientská dokumentace (investice/pojištění) Určeno: Vázaným zástupcům a podřízeným pojišťovacím zprostředkovatelům MBI Marketingberatung International spol. s r.o. (tzv. Private brokerům) Školitel: COMPLY F&L s.r.o., osoba pověřená výkonem compliance Mgr. Ondřej Fráňa V Brně, dne 24.8.2016

I/1– Opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti (AML) Základní termíny: Legalizace výnosů z trestné činnosti jednání sledující zakrytí nezákonného původu jakékoliv ekonomické výhody vyplývající z trestné činnosti s cílem vzbudit zdání, že jde o majetkový prospěch nabytý v souladu se zákonem, uvedené jednání spočívá například: v přeměně nebo převodu majetku s vědomím, že pochází z trestné činnosti, za účelem jeho utajení nebo zastření jeho původu nebo za účelem napomáhání osobě, která se účastní páchání takové činnosti, aby unikla právním důsledkům svého jednání; v utajení nebo zastření skutečné povahy, zdroje, umístění, pohybu majetku nebo nakládání s ním nebo změny práv vztahujících se k majetku s vědomím, že tento majetek pochází z trestné činnosti; v nabytí, držení, použití majetku nebo nakládání s ním s vědomím, že pochází z trestné činnosti, nebo; ve zločinném spolčení osob nebo jiné formě součinnosti za účelem jednání uvedeného pod písm. a), b) a c).   Financování terorismu shromažďování nebo poskytnutí peněžních prostředků nebo jiného majetku s vědomím, že bude, byť i jen zčásti, použit ke spáchání trestného činu teroru, teroristického útoku nebo trestného činu, který má umožnit nebo napomoci spáchání takového trestného činu, nebo k podpoře osoby nebo skupiny osob připravujících se ke spáchání takového trestného činu; nebo jednání vedoucí k poskytnutí odměny nebo odškodnění pachatele trestného činu teroru, teroristického útoku nebo trestného činu, který má umožnit nebo napomoci spáchání takového trestného činu, nebo osoby pachateli blízké, nebo sbírání prostředků na takovou odměnu nebo na odškodnění.

I/2 - Opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti (AML) Neprůhledná vlastnická struktura stav, kdy nelze zjistit, kdo je Skutečným majitelem zákazníka z výpisu z obchodního rejstříku, jiné obdobné evidence země sídla zahraniční osoby, která není zapsána do obchodního rejstříku v České republice, a není-li v zemi sídla této zahraniční osoby taková evidence, pak z úředně ověřené společenské smlouvy; nebo z jiné listiny, kterou byla zahraniční osoba založena a která obsahuje všechny její změny, anebo z důvěryhodného zdroje, na který se Společnost důvodně spoléhá. Politicky exponovaná osoba fyzická osoba, která je ve významné veřejné funkci s celostátní působností, jako je například hlava státu nebo předseda vlády, ministr, náměstek nebo asistent ministra, člen parlamentu, člen nejvyššího soudu, ústavního soudu nebo jiného vyššího soudního orgánu, proti jehož rozhodnutí obecně až na výjimky nelze použít opravné prostředky, člen účetního dvora, člen vrcholného orgánu centrální banky, vysoký důstojník v ozbrojených silách nebo sborech, člen správního, řídicího nebo kontrolního orgánu podniku ve vlastnictví státu, velvyslanec nebo chargé d'affaires, nebo fyzická osoba, která obdobné funkce vykonává v orgánech Evropské unie nebo jiných mezinárodních organizací, a to po dobu výkonu této funkce a dále po dobu jednoho roku po ukončení výkonu této funkce, a která má bydliště mimo Českou republiku, nebo takovou významnou veřejnou funkci vykonává mimo Českou republiku, b) fyzická osoba, která je k osobě uvedené v písmenu a) ve vztahu manželském, partnerském anebo v jiném obdobném vztahu nebo ve vztahu rodičovském, je k osobě uvedené v písmenu a) ve vztahu syna nebo dcery nebo je k synovi nebo dceři osoby uvedené v písmenu a) osobou ve vztahu manželském (zeťové, snachy), partnerském nebo v jiném obdobném vztahu, je společníkem nebo Skutečným majitelem stejné právnické osoby, popřípadě svěřenectví nebo jiného obdobného právního uspořádání podle cizího právního řádu, jako osoba uvedená v písmenu a), nebo je o ní povinné osobě známo, že je v jakémkoli jiném blízkém podnikatelském vztahu s osobou uvedenou v písmenu a), nebo je Skutečným majitelem právnické osoby, popřípadě svěřenectví nebo jiného obdobného právního uspořádání podle cizího právního řádu, o kterém je známo, že bylo vytvořeno ve prospěch osoby uvedené v písmenu a).

I/3 – Opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti (AML) Identifikace zákazníka Identifikace fyzické osoby Při uzavírání Obchodního vztahu se Zákazníkem - fyzickou osobou provede pověřený Pracovník Společnosti identifikaci Zákazníka tím způsobem, že zaznamená a ověří z Průkazu totožnosti, pokud jsou v něm uvedeny, Identifikační údaje Zákazníka (tzn. všechna jména a příjmení, rodné číslo, a nebylo-li přiděleno, datum narození, místo narození, pohlaví, trvalý nebo jiný pobyt a státní občanství; jde-li o podnikající fyzickou osobu, též její obchodní firmu, odlišující dodatek nebo další označení, místo podnikání a identifikační číslo) a zaznamená druh, číslo Průkazu totožnosti, stát, popřípadě orgán, který jej vydal a dobu jeho platnosti, současně s tím ověří shodu podoby osoby s vyobrazením v Průkazu totožnosti. Identifikace právnické osoby Při uzavírání Obchodního vztahu se Zákazníkem - právnickou osobou provede pověřený Pracovník Společnosti identifikaci Zákazníka tím způsobem že: zaznamená a ověří z dokladu o existenci právnické osoby Identifikační údaje o právnické osobě (obchodní firma nebo název včetně odlišujícího dodatku nebo dalšího označení, sídlo, identifikační číslo nebo obdobné číslo přidělované v zahraničí); provede identifikaci fyzických osob (např. statutární orgán nebo jeho člen), které v souladu s dokladem o existenci právnické osoby, jednají jménem právnické osoby při uzavírání Obchodního vztahu a/nebo jménem Zákazníka budou realizovat Obchody, tím způsobem, že zaznamená a ověří z Průkazu totožnosti, pokud jsou v něm obsaženy, Identifikační údaje fyzické osoby (tzn. všechna jména a příjmení, rodné číslo, a nebylo-li přiděleno, datum narození, místo narození, pohlaví, trvalý nebo jiný pobyt a státní občanství) a zaznamená druh, číslo Průkazu totožnosti, stát, popřípadě orgán, který jej vydal a dobu jeho platnosti, současně s tím ověří shodu podoby osoby s vyobrazením v Průkazu totožnosti.

I/4 – Opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti (AML) Kontrola zákazníka Zjišťování: informace o účelu a zamýšlené povaze Obchodu nebo Obchodního vztahu; Skutečného majitele Zákazníka - právnické osoby; informace o zdroji peněžních prostředků určených k Obchodům; zda se Zákazník nevyskytuje na seznamu sankcionovaných osob a osob podezřelých ze spolupráce a podpory terorismu další informace potřebné pro provádění průběžného sledování Obchodního vztahu včetně přezkoumávání Obchodů prováděných v průběhu Obchodního vztahu za účelem zjištění, zda uskutečňované Obchody jsou v souladu s tím, co Společnost ví o Zákazníkovi a jeho podnikatelském a rizikovém profilu. Společnost není povinna provádět identifikaci a kontrolu Zákazníka u smlouvy o životním pojištění, jestliže jednorázové pojistné nepřesahuje částku 2 500 EUR, nebo pokud běžné pojistné v jednom kalendářním roce nepřesahuje částku 1 000 EUR. Výjimka se nepoužije u osoby, která je Politicky exponovanou osobou nebo v případech, které naznačují, že by se mohlo jednat o Podezřelý obchod.

I/5 – Opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti (AML) Rizikový profil Společnost na základě informací získaných při identifikaci a kontrole Zákazníka provádí kategorizaci Zákazníků z pohledu rizika Legalizace výnosů z trestné činnosti a Financování terorismu a to na základě těchto rizikových faktorů: skutečnost, že některá ze Zemí původu Zákazníka nebo Zemí původu Skutečného majitele Zákazníka, je státem, který nedostatečně nebo vůbec neuplatňuje opatření proti Legalizaci výnosů z trestné činnosti a Financování terorismu, nebo státem, který Společnost na základě svého hodnocení považuje za rizikový; nejasný účel a důvod uzavření Obchodního vztahu; nejasný původ peněžních prostředků Zákazníka (Zákazník deklaruje původ finančních prostředků např. jako výhru hotovosti v kasinu, obdržení daru – hotovosti, získání dědictví, atd.); společnost nevyvíjející ekonomickou činnost; Zákazník je společností sídlící v tzv. off-shore zónách; Zákazník je přímo nebo nepřímo ovládán osobou sídlící v tzv. off-shore zónách; skutečnost vzbuzující podezření, že Zákazník nejedná na svůj účet nebo že zastírá, že plní pokyn třetí osoby; neobvyklé požadavky na realizaci Obchodu, zejména s ohledem na typ Zákazníka, jeho dosavadní obchodní činnost, předmět, výši a způsob vypořádání Obchodu, účel zřízení účtu a předmět činnosti Zákazníka a jiné skutečnosti nasvědčující tomu, že Zákazník uskutečňuje Podezřelý obchod. Zákazník, u něhož byl zjištěn jeden nebo více rizikových faktorů, se pro účely této směrnice považuje za „Rizikového zákazníka“. Při vzniku Obchodního vztahu se Zákazníkem, jakož i v jeho průběhu, Společnost věnuje zvýšenou pozornost Obchodům: při kterých zjistí skutečnosti nasvědčující tomu, že Zákazník uskutečňuje podezřelý obchod, Politicky exponovaných osob.

I/6 – Opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti (AML) Neuzavření Obchodního vztahu Společnost odmítne uzavření Obchodního vztahu v následujících případech: Zákazník se odmítne podrobit identifikaci; Zákazník neposkytne potřebné údaje pro identifikaci a kontrolu (mj. plnou moc pro zastupování); Zákazník v případech, kdy má Pracovník Společnosti při uzavírání Obchodního vztahu, v průběhu jeho trvání nebo při provádění Obchodu podezření, že Zákazník nejedná svým jménem nebo že zastírá, že jedná za třetí osobu, a vyzve Zákazníka, aby doložil plnou moc, nepředloží plnou moc; Zákazník odmítne součinnost při kontrole; z jiného důvodu nelze provést identifikaci nebo kontrolu Zákazníka; Pracovník Společnosti provádějící identifikaci nebo kontrolu má pochybnosti o pravdivosti informací poskytnutých Zákazníkem nebo pravosti předložených dokladů; Zákazníkem nebo Skutečným majitelem Zákazníka je osoba, která je uvedena na seznamu osob a hnutí, vůči nimž jsou uplatňována sankční opatření v souladu s právními předpisy či na seznamu osob podezřelých ze spolupráce a podpory terorismu; Neprůhledná vlastnická struktura Zákazníka; u Politicky exponované osoby bez souhlasu jednatele Společnosti.

I/7 – Opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti (AML) Definice podezřelého obchodu Podezřelým obchodem se rozumí Obchod uskutečněný za okolností vyvolávajících podezření ze snahy o Legalizaci výnosů z trestné činnosti nebo podezření, že v Obchodu užité prostředky jsou určeny k Financování terorismu, tzn. Obchod, u kterého lze na základě některých příznaků i s nižším stupněm pravděpodobnosti předpokládat, že prostředky v něm použité pocházejí z nějakého spáchaného trestného činu, nebo mají být užity ke spáchání trestného činu, nebo mají být užity ke spáchání teroristického aktu nebo jiných aktivit souvisejících s terorismem (dále jen „Podezřelý obchod“). Společnosti nemusí být známo, o jaký trestný čin by se mělo jednat, ani kdo jej spáchal, ani nemusí znát další skutečnosti, naplňující znaky trestného činu. O Podezřelý obchod se jedná vždy, pokud: Zákazníkem nebo Skutečným majitelem Zákazníka je osoba, vůči níž Česká republika uplatňuje mezinárodní sankce podle zákona o provádění mezinárodních sankcí, předmětem Obchodu je nebo má být zboží nebo služby, vůči nimž Česká republika uplatňuje sankce podle zákona o provádění mezinárodních sankcí; Zákazník se odmítá podrobit kontrole nebo odmítá uvést Identifikační údaje osoby, za kterou jedná.

I/8 – Opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti (AML) ZNAKY PODEZŘELÝCH OBCHODŮ objevují se problémy při identifikaci a kontrole Zákazníka (Zákazník poskytuje minimální nebo zavádějící informace); existuje pochybnost o pravdivosti informací poskytnutých Zákazníkem nebo pravosti předložených dokladů (zejména jde o případy, kdy Zákazníkem uvedené údaje se neshodují s údaji uvedenými v jím předloženém Průkazu totožnosti, Zákazník odmítne nebo není schopen Průkaz totožnosti k ověření podoby a dalších Identifikačních údajů předložit nebo má jen náhradní průkaz bez fotografie); Zákazník je z neznámých důvodů nervózní při osobním kontaktu se Společností; zjevná snaha Zákazníka o minimální kontakt se Společností a pověřování jiných osob tímto kontaktem na základě plných mocí; Zákazník je doprovázen a sledován; Zákazník provádí převody peněžních prostředků, které zjevně nemají ekonomický důvod; peněžní prostředky, s nimiž Zákazník nakládá, zjevně neodpovídají povaze nebo rozsahu jeho podnikatelské činnosti nebo jeho majetkovým poměrům nebo je neobvyklé pro sjednávaný typ pojištění; případy, kdy Zákazník vyžaduje nestandardní obchodní podmínky; Zákazník vypoví životní pojištění s neobvykle vysokým zaplaceným jednorázovým nebo mimořádným pojistným v krátké lhůtě od uzavření pojistné smlouvy nebo mimořádné pojistné v neobvyklé krátké lhůtě po vložení vyzvedne; Zákazník uzavírá pojistné smlouvy s vysokými pojistnými částkami a během krátkého období vypovídá pojistnou smlouvu, žádá o vrácení splatné částky v hotovosti třetí straně, bez ohledu na případné ztráty v důsledku předčasného ukončení smlouvy; Zákazník přijímá podmínky pojištění zjevně nemající žádný vztah k jeho zdraví či věku, nebo žádá pojistný produkt, který pro něj nemá žádný zřejmý účel; Zákazník uzavírá pojistné smlouvy vysokými pojistnými částkami, které se zdají být v rozporu s potřebami Zákazníka; Zákazník určí obmyšlenou osobou osobu, ke které zřejmě nemá nebo nemůže mít žádný vztah nebo tento vztah odmítá upřesnit; Zákazník vykonává činnosti, které mohou napomáhat zastření jeho totožnosti nebo zastření totožnosti Skutečného majitele; Zákazníkem nebo Skutečným majitelem Zákazníka je osoba ze státu, který nedostatečně nebo vůbec neuplatňuje opatření proti Legalizaci výnosů z trestné činnosti a Financování terorismu; Obchod je uzavírán s Rizikovým zákazníkem.

Ib/9 – Opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti (AML) Pokyn AML – ATLANTIK finanční trhy, a.s. identifikace zákazníka (osobní x Na dálku) kontrola zákazníka Podezřelý obchod a jeho znaky Oznámení podezřelého obchodu

II/Vnitřní kontrola Nedostatky ve složkách VZ V některých případech nebyla řádně pořízena klientská dokumentace. Vzájemný nesoulad jednotlivých odpovědí v investičním dotazníku zákazníka. Některým klientům byly zprostředkovány rizikovější investice, než jaké odpovídají jejich investičnímu profilu. Při jednání se zákazníky není dostatečně zjišťována existence stávajících pojistných smluv a údajů o nich. Uzavírání ŽP pro účely zhodnocování peněžních prostředků Při sjednávání pojištění nejsou v dokumentaci Společnosti dostatečně zaznamenávány požadavky a potřeby klientů a důvody PPZ pro výběr a nastavení daného produktu.

III/Klientská dokumentace Investiční služby Povinné informace Investiční dotazník Záznam z jednání Zprostředkování pojištění Záznam o požadavcích a potřebách

Závěr Děkuji za pozornost ...