5.1 Zjevení - konstitutivní moment

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

1. Láska, kterou Ježíš dává do srdcí věrným svým, láska je, jež neustává, láska k dobrým i zlým, láska, kterou žádná bouře nemůže uhasit, láska mocná jako.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Hodnotová orientace svobodné generace
Žalmy 96:1-7 Zpívejte Hospodinu novou píseň, zpívej Hospodinu, celá zem! Zpívejte Hospodinu, jeho jméno chvalte, jeho spásu zvěstujte den co den. O jeho.
Integrita bezúhonnost
Ježíš – jméno, nad každé jméno!
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
Morální teologie – etika následování. víra – hermeneutický klíč Bůh je zakoušen nikoliv v jevech mimo nás, nýbrž v událostech, tj. v porozumění a interpretaci.
... hojně se syťte Božím slovem (z poselství Benedikta XVI. k SDM)
Fundament a jeho strukturace Fundamentální teologie, Denisa Červenková.
5.2 Zjevení interpretační moment Fundamentální teologie,
5.1 Zjevení - konstitutivní moment Fundamentální teologie
Je jméno důležité? Jméno - bylo výrazem buď nějaké význačné vlastnosti osoby, jíž bylo dáno, nebo nějakých zvláštních okolností, za nichž se ona osoba.
PROROCI Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Čím lze charakterizovat Boha – Hospodina?. Láska, pravda, milost, moudrost, … POKOJ… Láska, pravda, milost, moudrost, … POKOJ…
Svatý syn, přišel na svět, provázel lid, třicet tři let ač ještě mlád, ač plný sil, kříž smrti mé zakusil, zakusil. Ref.: němý jak Beránek šel vstříc smrti.
V ODA A JEJÍ ŽEHNÁNÍ Voda má pro život člověka mnoho významů, především umožňuje život a očišťuje.
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
Ve společenství s Matkou Boží
2. neděle adventní/část 2: Modlitba proroků a obrácení srdce.
ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu 1. neděle adventní/část 1.
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Boží Zjevení Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k otcům ústy proroků; v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu. (Žid 1,1n)
Každý člověk se někdy v životě ocitne jakoby na pokraji propasti… K vrcholným dovednostem křesťanského života patří porozumění tomu, jak se kříž, na kterém.
Judaismus Petr Machala.
Nic v životě křesťana nepůsobí takový nepokoj, jako odbývaná modlitba. (Jan XXIII.)
Řád mše svaté.
Řád mše svaté P. Mariusz Roszewski
Ježíšova velekněžská modlitba I
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Až na samý časový okraj vzniku vesmíru nahlédla americká sonda WMAP. Podle jejího měření se vesmír rozepnul do obrovských rozměrů v triliontině sekundy.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Hledání ztracené pravdy 1.Pravda Boží – zjevená v Písmu...já jsem cesta, PRAVDA i život. 2.Pravda jako skutečný stav věcí (pozemských)
Poselství o spáse Marc Chagall ( ) Fraumünster - vitráže.
Kniha JOB Podněty k meditaci. Charakter knihy Job  Hebrejský TENACH:  Spisy (Ketubím)  Křesťanská BIBLE:  Naučné (sapienciální) knihy: moudrost ocitající.
2. TEOLOGIE BIBLE KLÍČOVÁ BIBLICKÁ TÉMATA Vyškov, BŠ EBED Ježíš říká: Zkoumáte Písma a myslíte si, že v nich máte věčný život; a Písma svědčí.
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
Centrum pro katechezi v Olomouci  Jeho modlitba vede k naprostému sebedarování svému Otci.  V něm je modlitba plně zjevena a plně uskutečněna.
1. Bože náš, Otče náš, do ruky tvé s důvěrou klademe teď štěstí své: | Dítě, jež z lásky své i nám jsi přál, | od tebe život má, veď je i dál, | Dítě,
Kniha přísloví je příručkou úspěšného života.
Jirka Pospíšil, KC Vyškov, Boží představy o Tvém životě Jirka Pospíšil, KC Vyškov,
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
POVOLÁNÍ K MODLITBĚ Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
A Písmo svaté. * Boží Duch se vznášel nad vodami (Gen 1,2) * Oznámení Abrahámovi, že se mu narodí syn (Gen 18,1n) * Příslib narození Samuela (1Sam 1,11n)
1. Slyš, jaká překrásná píseň | rozléhá se po nebi! | Andělů to svaté sbory | Pána Boha velebí. | Je to píseň o radosti | dané všemu stvoření: | Sláva.
Život podle Božího slova Jak si mladík udrží svou stezku čistou? Musí se vždy držet tvého slova. Žalm
5.1 Zjevení - konstitutivní moment Fundamentální teologie
Letnice Jóel 3:1 I stane se potom: Vyleji svého ducha na každé tělo. Vaši synové i vaše dcery budou prorokovat, vaši starci budou mít sny, vaši jinoši.
VĚROUKA JUDAISMU ŽIDOVSKÝ MONOTEISMUS ZÁKON PROROCI MESIANISMUS BIBLE
1.Paralipomenon.
Galatským. Autor a datum vzniku Pavel - po Jeruzalemském sněmu - v roce 49 po Kr. - jeden z nejstarších listů NZ.
MOJŽÍŠ-DAVID-UČEDNÍCI
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
_____________________________________ FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE Teologické nauky 2009/2010 ThLic. Mgr. Denisa Červenková.
Buďme světlem zářícím OPRAVDOVĚ Bohumír Novotný, , AC Ivanovice n/H.
2. List Korintským. Autor a datum vzniku Pavel - na své 3. misijní cestě - v roce po Kr. - pravděpodobně z Filip.
Vyznání víry - OTEC Křesťanské vyznání víry
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
BIBLE = KNIHY STARÝ ZÁKON NOVÝ ZÁKON
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
Řád mše svaté.
Fundamentální teologie
Ježíš.
Fundament a jeho strukturace
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
Karmelitánský Řád.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

5.1 Zjevení - konstitutivní moment Fundamentální teologie 19.3.2016

Obsah 5.1 KONSTITUTIVNÍ MOMENT 5.2. INTERPRETAČNÍ MOMENT A. Zjevení v SZ B. Zjevení v NZ 5.2. INTERPRETAČNÍ MOMENT Otcové církve První zmínky o zjevení v dokumentech magisteria První vatikánský koncil (konstituce Dei Filius) Druhý vatikánský koncil (konstituce Dei Verbum) Pokoncilní teologie (modely zjevení podle A. Dullese)

Literatura M. Ryšková: Doba Ježíše Nazaretského, 208-226 (255); 261-271 Vyznání víry církve. Jihočeská univerzita, České Budějovice 1999, 112-128; 141-164. Dei Verbum 1-6 (úvod, povaha a předmět zjevení, příprava NZ zjevení, přijetí vírou, vztah k lidskému poznání) A. DULLES, Víra a zjevení in Fiorenza, 105-145. K. RAHNER – H. VORGRIMLER, Teologický slovník 412-416. H. WALDENFELS, Kontextová fundamentální teologie, 207-230. O. PESCH, Existuje? Poznání Boha dnes, 24-31.

Zjevení Boha v Písmu Starého a Nového zákona Norma každé další zkušenosti víry (konstitutivní pramen poznání Boha) Co základního zjevuje: Bůh, který se dává poznat Vystupuje ze své skrytosti, odhaluje svá tajemství Je živým Bohem a Bohem živých Je Bohem dialogu s člověkem Sebe-sděluje se člověku

5.1.1. Boží zjevení ve Starém zákoně A) Zjevení ve slovech Zákona Teologie Božího jména (srov. Ex 3,14-15) Smlouva a Zákon (Ex 20; Dt 5) Úvaha o počátcích B) Zjevení Boha ve slovech proroků Zjevení jako slovo soudu Zjevení „nové smlouvy“ C) Zjevení skrze Moudrost Moudrost je zdrojem poznání Boha Kritická moudrost (Job, Kaz) Personifikovaná moudrost D) Dovršení dějin zjevení: apokalyptika E) Další typy zkušenosti izraelského lidu se zjevujícím se Bohem Bůh jako soudce Bůh, který navrací život a naději Bůh, který žehná všemu, co stvořil Boží přítomnost jako šechíná a kabod

čtyři typy prezentace zjevení v SZ: jako prvotní struktura Božího zjevení: ZÁKON (Tóra) jako dějinná dynamika: zjevení není jen původní událost, ale neustálé Boží vycházení vstříc svému lidu – PROROCI jako životní zkušenost – obě předchozí pak vstupují do života člověka (MUDROSLOVNÁ LITERATURA) Jako pohled na dějiny s výhledem na jejich dovršení (APOKALYPTIKA)

A) Zjevení Boha ve slovech Zákona Teologie Božího jména (srov. Ex 3,14-15) Smlouva a Zákon (Ex 20; Dt 5) Úvaha o počátcích

Teologie Božího jména - srov. Ex 3,14-15 Bůh řekl Mojžíšovi: „Jsem, který jsem.“ A pokračoval: „Řekni Izraelcům toto: Jsem posílá mě k vám.“ Bůh dále Mojžíšovi poručil: „Řekni Izraelcům toto: »Posílá mě k vám Hospodin, Bůh vašich otců, Bůh Abrahamův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův.« To je navěky mé jméno, jím si mě budou připomínat od pokolení do pokolení.“

interpretace textu Ex 3,14-15: Jméno sděluje obsah Božího zjevení „Bůh byl a bude s námi“ – jedná v náš prospěch Zjevení ve specifické dějinné chvíli Zjevuje se Bůh Mojžíšovi, nikoliv odkrytí Boží přítomnosti člověkem Dějiny jako místo Božího zjevení + Bůh zjevuje význam dějin

Smlouva a Zákon (Ex 20; Dt 5) Lid vysvobozený z Egypta dostává na cestu dar Zákona: má udržet vztah k Hospodinu Na druhé etapě cesty (k Sinaji) proto uzavřena smlouva Zachování smlouvy = poslušnost jako cesta k naplnění zaslíbení Zákon konkretizuje smlouvu Smlouva ustavuje vztah: ne symetrický, rysy vazalství (Boží věrnost – poslušnost lidu)

Úvaha o počátcích počátky, tj. stvoření světa jako součást smlouvy pokus přivlastnit si Boží identitu, změnit vztah s Bohem = porušení smlouvy a deformace obrazu Boha (nedůvěra: Bůh žárlivý, nepřející) nedůvěra se šíří i do vztahů s druhými lidmi i na obecné společenství (viz Bábel)

Resumé sdělení o Bohu obsažené v Zákoně Zjevení skrze dějiny izraelského lidu (exodus jako prototyp Božího zásahu do dějin) Bůh, který se stará o svůj lid (vyvolení, zaslíbení) Jeho péče má být lidem přijata Zákon ne jako právní norma či uspořádání společnosti, ale jako dar na cestu k naplnění Božího příslibu Smlouva ustanovuje jakou podobu má vztah mezi Bohem a jeho lidem (věrnost-poslušnost, silnější, slabší)

B) ZJEVENÍ BOHA VE SLOVECH PROROKŮ Nová historická situace Skrze proroky k lidu Boží slovo soudu a nabídka nové smlouvy (povzbudit k obrácení) Zjevení ne jako cosi vzdáleně minulého, ale promlouvající do přítomnosti, smlouva musí být oživována

Zjevení jako slovo SOUDU: Prorok není věštec Zájem na obnovení smlouvy-vztahu, ne potrestat Boží slovo apeluje na obrácení S obrácením souvisí poznání Boha: slovo žaloby, obvinění jen proto, aby povzbudilo ke spáse

Slova proroků o „nové smlouvě“ Nové pojetí hříchu počítá s tím, že hluboce zakořeněn v lidském srdci Bůh tuto zásadní slabost partnera smlouvy bere vážně a obnovuje „zevnitř“: uschopňuje k obrácení a k nové poslušnosti Zákona Toto možné díky zkušenosti exilu a krize víry Boží spásné jednání jako účast na osudech svých proroků, zvěstujících novou smlouvu (Jer, Iz) Možnost víry i v situaci všudypřítomného hříchu a zla Boží svatost a zranitelnost: láska je posvátná, protože zranitelná (Ez)

Zjevení skrze Moudrost Moudrost je zdrojem poznání Boha Moudrý nahlíží vlastní zkušenost, dospěje k bázni před Hospodinem Odkrýt řád a smysl života: lze vírou, řádem je věrnost Boha svým zaslíbením Dobrý život vede ke šťastnému životu (naše jednání má hodnotu) Kritická moudrost (Jób, Kazatel) Řád a smysl života nelze definovat, nelze ovládat Neplatí logika odměny/odplaty Negativní životní zkušenost uchovává smysl pro přesažnost Boha Jób: krajní utrpení, kde tradiční víra nestačí k obhájení Boha Kazatel: jaký životní cíl si volím? Neuchopitelnost Boha a iluzornost našich jistot. Prostota života v postoji víry: věřit a nesoudit, co není dovršeno Personifikovaná moudrost Není totožná se Stvořitelem, ale ve vztahu k němu i ke světu: je prostřednicí, umožňuje komunikaci a harmonii Volá k naslouchání, je Božím hlasem ve světě, spojení s ní je pro člověka velmi důležité

Dovršení dějin: apokalyptika Ukazuje celkový horizont, k němuž kráčíme, konec dějin, jejich dovršení (dovršení zjevení) Dějiny jsou v Božích rukou: sekvence událostí, které se odvíjí podle jeho plánu, zlo bude růst, ale na konci Bůh zasáhne Dějiny jsou vedlejší: hlavní je Boží jednání Všechna zaslíbení v sobě soustředí „Syn člověka“

Další typy zkušenosti Izraele se zjevujícím se Bohem: Zjevení patriarchům Zaslíbení a uctívání Nesamozřejmost monoteismu: Bůh patriarchů se stopami klanových božstev kočovných kmenů Bůh jako příbuzný, stará se o svou „rodinu“ Ne patření, ale slyšení Boha Bůh – soudce Je na straně utlačovaných: na konci bude proces s dějinami. Není neutrální pozorovatel, bude se ptát po spravedlnosti a pravdě. Bůh, který navrací život a naději Odpouští a má soucit se svými tvory, trest vždy mnohem menší než jeho péče, nabídnout čas k obrácení Bůh, který žehná všemu, co stvořil Je Pánem bez konkurence: i smrt je na něm závislá Udržuje stvoření při životě tím, že mu žehná Stvoření je od počátku tob = dobré, krásné Boží přítomnost jako šéchíná nebo kabod Boží příbytek mezi lidmi (vyvážení transcendence) Boží sláva, moc, která se projevuje v dějinách a stvoření