OPTIMALIZACE VOJENSKÝCH ÚJEZDŮ AČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Systém hospodářských opatření pro krizové stavy
Advertisements

Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Zákon č. 184/2006 o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) Zákon upravuje podmínky a)odnětí nebo omezení.
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Nástroje územního plánování
1. Ochrana kulturního dědictví Obnova a rozvoj vesnic Občanské vybavení a služby Investice do lesů 2.
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Veletrh IDET 2007 Motto prezentace: „Armáda České republiky - profesionální, moderní, připravená“ Obsahová náplň prezentace: a) Vycvičenost, odbornost,
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Výpočet výše újmy nebo škody způsobené na lesích
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
7 Praha, 29. listopadu 2005 Ministerstvo obrany České republiky TISKOVÁ KONFERENCE ministra obrany České republiky Karla KÜHNLA.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Organizace zdravotnické služby v armádě
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
1 Vyhodnocení splnění hlavních úkolů Armádou České republiky v roce 2007 Generální štáb Armády České republiky.
OPTIMALIZACE POČTU A ROZLOHY VOJENSKÝCH ÚJEZDŮ AČR
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Místo a úloha AZ ve struktuře AČR ( možná varianta) Seminář k aktivním zálohám – brigádní generál Ing. Miroslav Žižka.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
1 Aktuální hrozby pro 21.století a ochrana obyvatelstva.
Zajišťování majetku v trestním řízení v roce 2012 POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ ÚSTECKÉHO KRAJE.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT Policie Radka Smetanová VY_32_INOVACE_policie_20.
Technologie, lidé, prostředí Portál krizového řízení Ústeckého kraje Venuše Kindlová Bezpečnostní tajemník Ústeckého kaje.
Jednání řídícího výboru - Modernizace KNL
PYROTECHNIKA. NV č. 208/2010 Sb., o technických požadavcích na pyrotechnické výrobky a jejich uvádění na trh druhy a kategorie pyrotechnických výrobků.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
1 Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Třídimenzionální radary Základní takticko-technické údaje radarů:
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Je kybernetická bezpečnost dostačující?
Kybernetická obrana české republiky
Akademie Hasičského záchranného sboru České republiky
Česká republika Členění státního území ČR.
Pozemkové úpravy v okrese Opava role SPÚ
Výbory a pracovní skupiny
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Plochy a pozemky veřejných prostranství
Ing. Roman Vodný, Ph.D. ředitel odboru územního plánování MMR
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Podnikání na venkově.
18. Zasedání Zastupitelstva obce Nezvěstice
Právní problematika břehových porostů
Česká republika Členění státního území ČR.
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Příprava občanů k obraně státu …
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Transkript prezentace:

OPTIMALIZACE VOJENSKÝCH ÚJEZDŮ AČR

OSNOVA Úvod Vojenské hledisko Ekonomické hledisko Závěr

VOJENSKÉ HLEDISKO

AČR využívá 5 vojenských újezdů: SOUČASNÝ STAV AČR využívá 5 vojenských újezdů: Boletice, Hradiště a Libavá - umožňují výcvik všech druhů vojsk Brdy – určeny zejména pro výcvik dělostřelectva a částečně letectva Březina – výcvik žáků vojenských škol a základní výcvik profesionálů Vojenské újezdy, jako zvlášť vyčleněná území pro potřeby obrany státu podle zákona č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky ,který ve své šesté části podává základní ustanovení o vojenských újezdech. Přílohy č. 2 – 6 zákona vymezují hranice vojenských újezdů. Využíváním všech vojenských újezdů je zabezpečena rovnováha mezi intenzitou vojenského využívání, hospodářskou činností a dodržováním zásad ochrany přírody a krajiny. Potřebná šířka a hloubka (velikost) vojenských újezdů zabezpečuje kvalitní výcvik ozbrojených sil včetně provádění bojových (ostrých) střeleb. Velikost není dána jen účinným dostřelem zbraní, ale i velikostí prostorů ohrožených střelbou, ve kterých nelze vyloučit dopad munice. Velmi důležitým kritériem připravenosti vojsk je jejich schopnost plnit úkoly v neznámém a různorodém terénu. Z těchto důvodů jednotky neprovádějí výcvik ve stejných prostorech. V armádách NATO je dokonce obvyklé, že k tomuto účelu využívají i výcvikové prostory sousedních a spřátelených armád. 4

SOUČASNÝ STAV Vojenský újezd Rozloha (ha) Počet obyvatel Založen Hradiště 33 161 593 1953 Libavá 32 724 1 121 1950 Boletice 21 953 308 1947 Brdy 26 009 35 1926 Březina 15 817 4 1935 Celkem 129 664 2 061 Pro výcvik ozbrojených sil jsou na území vojenských újezdů zřízeny vojenské výcvikové prostory (VVP) a výcviková zařízení (VZ). VVP a VZ tvoří soubory střelnic, cvičišť, cest pro pásová vozidla, ubytovacích objektů cvičících vojsk, síť pozemních komunikací a ostatní vojenská účelová zařízení, včetně vodních ploch a pozemků určených k výcviku ozbrojených sil. Každý VVP je odlišný stupněm vybudování učební a výcvikové základny a tím i svým určením. Současný počet a rozloha vojenských újezdů umožňuje provádět výcvik se všemi druhy zbraní, kromě střeleb letectva na vzdušné cíle a střeleb protiletadlových raketových kompletů s účinným dostřelem větším než 5,5 km

VYTÍŽITELNOST VOJENSKÝCH ÚJEZDŮ Vojenské újezdy jsou využívány v průměru 85 % pracovních dnů v roce. Kapacita jednotlivých výcvikových zařízení (střelnic a cvičišť) není plně využita. Po vyhodnocení jednotlivých kritérií a hledisek lze navrhnout jeden vojenský újezd ke zrušení. Na základě výše uvedeného lze konstatovat, že současný počet a rozloha plně zabezpečují výcvik ozbrojených sil. Kapacita jednotlivých výcvikových zařízení (střelnic a cvičišť) není plně využita a při zkvalitnění plánování výcviku lze zvýšit počet současně cvičících vojsk v každém z vojenských újezdů. Po vyhodnocení jednotlivých kritérií, hledisek a souvisejících problémů s existencí jednotlivých újezdů, lze navrhnout jeden vojenský újezd k útlumu výcviku, případně jeho zrušení.

1993 – jeden voják na 1,1 ha vojenského újezdu POROVNÁNÍ 1993 – jeden voják na 1,1 ha vojenského újezdu 2011 – jeden voják na 5,5 ha vojenského újezdu

POROVNÁNÍ SE ZAHRANIČÍM ČR – 1,7 % území státu Německo – 0,5 % Polsko – 0,5 % Rakousko – 0,4 % Slovensko – 1,1 %

HLAVNÍ PROBLÉMY VOJENSKÝCH ÚJEZDŮ Ve vojenských újezdech žije více než 2 000 obyvatel – nemohou volit obecní zastupitelstvo Existencí vojenských újezdů jsou omezovány okolní obce Na území újezdů se nachází pro AČR nepotřebný majetek, doposud nejsou dořešeny restituční nároky, majetek jiných subjektů Na území vojenských újezdů se nachází státem evidované památky

Řešení problematiky života obyvatel Čeho dosáhneme Řešení problematiky života obyvatel Odstranění problému omezení občanských práv Řešení restitučních nároků Přímým vyčleněním nebo směnou Snížení výdajů na provoz Možnost odprodeje nebo převodu nepotřebného majetku 10

Řešení problematiky památek Možno převést na jiné subjekty Čeho dosáhneme Řešení problematiky památek Možno převést na jiné subjekty Řešení požadavků okolních obcí Požadavky budou řešeny zpřístupněním okrajových částí pro civilní veřejnost 11

ZMENŠENÍ ÚJEZDŮ Vojenský újezd Velikost zmenšené plochy (ha) Hradiště 7 440 22,4 Libavá 7 915 24,2 Boletice 2 778 12,7 Brdy 26 009 100,0 (zrušení celého újezdu) Březina 3 490 22,1 Celkem 47 632 (z celkových 129 664 ha) 36,7 12

POSÁDKA JINCE 13. dělostřelecká brigáda v Jincích zůstává nepočítá se s jejím zrušením či stěhováním Část vojenského újezdu bude nadále využívána jako posádkové cvičiště Bojové střelby dělostřelectva budou prováděny ve vojenských újezdech Libavá a Hradiště

PYROTECHNICKÁ OČISTA PROSTORU Na území újezdů lze s vysokou pravděpodobností počítat s pyrotechnickou zátěží, zejména v závislosti na činnosti vojsk v minulosti – újezd založen v roce 1926. Zrušením újezdu dojde k volnému zpřístupnění území civilnímu obyvatelstvu. Před tímto krokem je nutné provést opatření k zajištění bezpečnosti života a ochrany zdraví osob. Na území újezdů lze s vysokou pravděpodobností počítat s pyrotechnickou zátěží nejen v prostorech určených k výcviku, ale i v prostorech, kde se provádí hospodářská činnost VLS ČR, s.p. Tyto prostory jsou často určeny jako bezpečnostní zóny (ohrožené prostory), ve kterých se nachází životu nebezpečné zbytky střel a další munice (letecké pumy, rakety apod.), zejména v závislosti na činnosti vojsk v minulosti. Změnou hranic nebo zrušením újezdu dojde k volnému zpřístupnění území civilnímu obyvatelstvu. Před tímto krokem je nutné provést opatření k zajištění bezpečnosti života a ochrany zdraví osob. Asanaci je nutné provést zejména na cílových (dopadových plochách) Brda, Tok, Jordán, Bahna a Kolvín – více než - cca 3000 ha

EKONOMICKÉ HLEDISKO

EKONOMIKA PROVOZU VOJENSKÝCH ÚJEZDŮ Náklady závislé na vojenském vybavení újezdů a obsluze Vybavení závisí na účelu užití Ekonomika provozu je doplňkovým hodnotícím kritériem 16

EKONOMICKÁ NÁROČNOST PROVOZU Vojenský újezd Průměrné provozní náklady infrastruktury 2008 – 2010 Libavá 157 mil. Kč Hradiště 90 mil. Kč Brdy 88 mil. Kč Boletice 60 mil. Kč Březina 36 mil. Kč 17

SPECIFICKÉ EKONOMICKÉ PROBLÉMY JEDNOTLIVÝCH ÚJEZDŮ Libavá – restituce Bores Část pozemků v oblasti dopadových ploch byla restituována Nájemní smlouva V současné době v řešení Návrh směny pozemků či odkup VLS Vyřazení VU by nevyřešilo problém Hradiště – ekonomika lesního provozu 18

Brdy by měly podléhat ochraně Jednání s MŽP BUDOUCNOST Brdy by měly podléhat ochraně Jednání s MŽP Příprava projektu ochrany bude nedílnou součástí procesu opouštění Právo hospodaření zachovat Ostatní oblasti Jednání s místními samosprávami a krajem Specifické místní podmínky 19

ZÁVĚR

ZÁVĚR Zrušení VÚ Brdy a zmenšení plochy ostatních újezdů musí schválit vláda a Parlament ČR Případné další využití těchto území bude předmětem budoucích jednání s představiteli složek státu a územních samospráv

www.army.cz