pod prizmatem pracovní migrace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Krajská správa ČSÚ v Plzni | Slovanská alej 36, Plzeň | Miloslav Chlad CIZINCI V ČR A PLZEŇSKÉM KRAJI Tisková konference, Plzeň,
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Ukrajinci v ČR Adaptace II. Historie přítomnosti v ČR Pojem Ukrajinec – Malorus, Rusín.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Sekce pro zaměstnanost Ministerstvo práce a sociálních věcí 1.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
Personální a mzdová agenda ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Monika Deutschová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Kristina Kabourková Vysoká škola.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Centrum na podporu integrace cizinců
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Úřad práce České republiky
Zákon o sociálním podnikání
Josef Středula, předseda ČMKOS
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Správa sociálního zabezpečení
Pracovní motivace a její naplnění u zaměstnanců ve vybraném kraji
Společné a koordinované politiky EU
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE DIPLOMOVÁ PRÁCE
Integrace cizinců v Brně
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Hlavní město praha a integrace cizinců
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Zákon o sociálním podnikání
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Makroekonomie E 7 - otázky.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Společnost a její typologie
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Správa sociálního zabezpečení
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Život bez střeva , Praha.
Sociální podnikání Sociální firma.
Cizinci na trhu práce v JMK
Transkript prezentace:

pod prizmatem pracovní migrace Integrace pod prizmatem pracovní migrace cizinců z třetích zemí

Sociologie Integrace proces sjednocování množství různorodých elementů společenské struktury a procesů, jež se v ní odehrávají ve vyvážený funkční celek

Ministerstvo vnitra proces postupného začleňování imigrantů do struktur a vazeb společnosti domácího obyvatelstva, jde o komplexní jev, který je přirozeným důsledkem migrace a který má své politické, právní, ekonomické, sociální, kulturní, psychologické a náboženské aspekty

Výzkumy: a) Integrace a její bariéry Zaměstnávání cizinců v České republice – empirické šetření 2001 Nelegální zaměstnávání cizinců jako překážka v jejich žádoucí integraci na trhu práce – šetření na úřadech práce 2001 Bariéry integračního procesu reflexí cizinců z třetích zemí (EIF 2010 – 26), realizace 2011 - 2012 Kontinuální sledování bariér integrace cizinců ze třetích zemí (CTZ) se zřetelem na činnost asistenčních služeb (EIF 2011 – 07), realizace 2012 – 2013

b) Specifická témata související s integrací Jak slouží centra pro integraci cizinců z třetích zemí? Výzkumná sonda (EIF 2012 – 05), realizace 2013 – 2014 Migrant Men’s Well-being in Diversity (Životní situace mladých mužů cizinců) 2015 Průzkum veřejného mínění cizinců z třetích zemí o otázkách integrace a jejich náhledů na majoritní společnost a život v ní (EIF 2013 – 02), realizace 2014 – 2015

Spolupráce Úřadu práce České republiky se zaměstnavateli při umísťování cizinců ze třetích zemí na trh práce České republiky s možností dalšího využití pro průběžný monitoring 2016 Role žen – migrantek v procesu integrace rodin migrantů do majoritní společnosti ČR s ohledem na jejich socio-kulturní specifika 2016 Specifika integrace nezletilých dětí cizinců na území České republiky 2017

Imigrace v ČR je převážně pracovní - cizinci do naší země přicházejí zejména s cílem získání výdělečné činnosti, ať už jako zaměstnanci či formou podnikání. Převažují tendence ke stabilnímu, trvalému usídlování celých rodin cizinců v rámci podporovaného procesu slučování rodin, s možným očekáváním jejich postupné úspěšné integrace do majoritní společnosti ČR.

Negativní specifika ZZ ovlivňující úspěšný proces integrace cizinců přetrvávající výrazná koncentrace cizinců v nekvalifikovaných zaměstnáních, zvýšená zaměstnanost cizinců ve službách a prodeji, nerovnosti zahraniční zaměstnanosti na trhu práce postihují výrazněji ženy, závažnou bariérou integrace cizinců (nejenom) na trhu práce je přetrvávající nedostatečná znalost českého jazyka cizinců i s uděleným trvalým pobytem, v určitých případech i u cizinců s uděleným občanstvím ČR, nekoncepční nastavení procesu výuky českého jazyka a přetrvávající laxní přístup k řešení této otázky, a to jak ze strany státní správy, tak ze strany cizinců samotných

nízká konkurenceschopnost podstatné části cizinců na trhu práce ČR problém řešení otázky dalšího vzdělávání cizinců, a to obzvláště v podmínkách přetrvávající nižší úrovně rozvinutosti oblasti dalšího vzdělávání v ČR obecně spíše neefektivní proces rekvalifikací cizinců na trhu práce nižší orientace ve společnosti nevyvážená informovanost o jejich právech a povinnostech na území ČR nelegální zaměstnávání krácení daní rizika spojená s nedodržováním bezpečnosti práce

Budoucnost ZZ krátkodobé požadavky dlouhodobé efekty budoucí socio-ekonomický vývoj – nejenom ve světle nadcházejícího období zvýšené automatizace, digitalizace a robotizace (Průmysl 4.0) krátkodobé požadavky dlouhodobé efekty

Hodnocení vybraných skutečností vztahujících se k české společnosti a životu v ČR dle jejich důležitosti

Integrace lidí odlišného etnického a kulturního původu do hostitelské společnosti – tři základní problémy společenské klima v zemi původu společenské klima v hostitelské společnosti společenské klima v okolních zemích

společenské klima politika ekonomika veřejné mínění média přírodní podmínky sociální sítě sousedící státy

mediátory společenského vlivu rodina práce média veřejné mínění majority veřejné mínění krajanů integrační služby sociální sítě

CZ - ISCO hlavní třída VŠPS zkoumaný soubor Ukrajina Vietnam Rusko zákonodárci a řídící pracovníci 1 5,4 1,2 0,5 1,7 2,9 specialisté 2 15,1 4,2 3,7 2,2 8,8 techničtí a odborní pracovníci 3 11,0 7,7 7,9 15,3 úředníci 4 9,2 3,4 2,7 7,6 pracovníci ve službách a prodeji 5 15,4 41,0 29,6 78,4 30,0 kvalifikovaní dělníci v zemědělství 6 2,5 3,0 1,3 2,4 řemeslníci a opraváři 7 17,2 14,6 20,0 11,2 obsluha strojů a zařízení 8 13,6 10,0 12,6 4,7 8,2 pomocní a nekvalifikovaní pracovníci 9 5,6 15,2 4,3 13,5 nezjištěno   . - zaměstnanci v ozbrojených silách 0,3 celkem 100,0

Srovnání změny struktury zaměstnání a vybraných kategorií ekonomického postavení respondentů v zemi původu a v době výzkumu (v p. b.)

Srovnání struktury příjmu domácností dle státní příslušnosti, v % N=908

Srovnání příjmu domácností v Praze a ostatních krajích ČR, v % (N=908)

Děkujeme Vám za pozornost Na shledanou Mgr. Danica Schebelle danica.schebelle@vupsv.cz Mgr. Jan Kubát jan.kubat@vupsv.cz