Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 22. 4. 2013 Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_19_SKLADBA – Větné členy – Větné členy holé, rozvité, souřadně spojené Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Větné členy – Větné členy holé, rozvité, souřadně spojené Ročník: 9. ročník Klíčová slova: větný člen holý, rozvitý, několikanásobný, souřadné spojení, sloveso způsobové, sloveso fázové
ANOTACE Při jazykových rozborech se žáci seznamují s větnými členy holými, rozvitými a několikanásobnými. Materiál slouží k ucelenému přehledu o těchto větných členech. Pracovní listy používají k procvičování učiva.
Větné členy – Větné členy holé, rozvité, souřadně spojené SKLADBA Větné členy – Větné členy holé, rozvité, souřadně spojené
Větné členy HOLÝ složený slovesný tvar ve funkci přísudku př.: byl bych přišel sloveso zvratné spojení slovesa způsobového nebo fázového a infinitivu plnovýznamového slovesa ve funkci přísudku přísudek jmenný se sponou př.: je veselý, byl by ospalý předložkový pád př.: pro Petra, ze dveří, mimo cestu př.: smějeme se př.: můžete přijít, začali jsme utíkat
ROZVITÝ je spojení členů, z nichž jeden je závislý a zároveň blíže určuje člen řídící vztah mezi oběma členy nelze obrátit závislý člen může být sám dále rozvit mohou tak vznikat řetězce členů př.: Tomáš chytil rybu v tůni Náš vytvořené potůčkem
NĚKOLIKANÁSOBNÝ na základě vztahu souřadnosti mohou vznikat zmnožené větné členy jednotlivé složky mají funkci stejného větného členu mohou být ve vztahu: slučovacím stupňovacím odporovacím vylučovacím příčinném důsledkovém
jednotlivé členy se oddělují čárkami, pokud nejsou spojeny spojkami a, i, ani ve významu slučovacím čárka se také nepíše, jestliže jsou členy spojeny spojkami nebo, či a vyjadřují jen různé možnosti, ne důrazné vyloučení užijeme-li dvojitý význam (ani – ani), členy se také oddělují čárkou
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN 80-85937-87-5. SOUKAL, Josef. Metodická příručka k čítankám pro 6. – 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ, a. s., 2002, ISBN 80-7235-055-2. Pracovní listy – archiv autora.