Marketing obchodní firmy
Obsah 1. Volba lokality 2. Volba vhodných forem prodeje 3. Analýza chování zákazníka ve vztahu k prodejně
Volba lokality Úkolem distribuce je zajistit, aby se výrobek dostal ke spotřebiteli (respektive kupujícímu). Distribuce obsahuje veškeré činnosti, které jsou s přemístěním výrobku z místa výrobku do místa prodeje spojené. Rozhodování o lokalizaci Maloobchodní provozní jednotka má oproti výrobnímu podniku omezený akční rádius, neboli lokální působnost. Výběr správné lokality má proto zásadní význam pro budoucí úspěšnost investice.
Marketingová rozhodnutí o volbě lokality Základní kroky: 1. Rozhodnutí o volbě trhu (oblast, stát) 2. Rozhodnutí o lokalitě (městě) v rámci státu 3. Rozhodnutí o konkrétním místě ve městě (centrum, předměstí atd.). Cíl územní analýzy: 1. Určit ekonomický potenciál lokality (koupěschopná poptávka) 2. Zhodnotit oblast z hlediska přitažlivosti a obsazenosti konkurencí vzhledem k velikosti koupěschopné poptávky 3. Rozhodnout o kapacitě maloobchodní prodejny
Základní ukazatele územní analýzy Ekonomický potenciál oblasti Index kupní síly vypovídá o tom, jaká je schopnost dané lokality nakupovat. Vychází z údajů o demografické úrovni, ekonomické úrovni a úrovni maloobchodního prodeje v lokalitě. Analýza spádových poměrů se zabývá určením zájmového území, na kterém bode MO působit. Kruhová metoda – pracuje s docházkovou, nebo dojezdovou vzdáleností Metoda časových vzdáleností – zohledňuje čas, který je třeba vynaložit na přesun do zájmové oblasti
Základní ukazatele územní analýzy Zhodnocení celkových maloobchodních kapacit lokality Obratová metoda (metoda průměrného prodeje) vychází z velikosti předpokládané hodnoty prodeje na obyvatele oblasti. Zohledňuje hodnoty produktivity plochy měřeno tržbami v Kč/m2 Metoda plošného standardu se opírá o stanovený rozsah prodejních ploch v m2 pro vymezenou oblast.
Kupní síla obyvatel ČR
Rozhodnutí o umístění MJ Obchodní vybavenost je soubor maloobchodních jednotek v sídelních útvarech. Pro zajištění efektivního fungování MJ je třeba: Dosažení určité výše obratu Zajištění vhodné frekvence poptávky Občasná poptávka (zájmová oblast většího rozsahu) Denní poptávka (zájmová oblast menšího rozsahu) Další otázky k řešení: Půjde o samostatné, nebo skupinové řešení umístění MJ v neobchodním bytovém objektu MJ v samostatném provozním objektu
Tabulka plošných standardů v ČR
Analýza chování spotřebitelů ve vztahu k prodejně Cílem MOJ je, aby zákazníci prodejnu nejen navštívili, ale aby ji navštívili opakovaně! MOJ po její výstavbě čeká získat co největší okruh svých stálých zákazníků. Na to mají vliv zejména tyto faktory: MOJ dokáže upoutat pozornost (atraktivní vchod, průčelí, vývěsní štít) Otevírací doba je určena správně s hledem na pracovní dobu zákazníků Sortimentní nabídka je přizpůsobena požadavkům zákazníků Zboží je prezentováno vhodným způsobem (encherdising) Forma prodeje odpovídá zvyklostem a požadavkům zákazníků Vyhovuje plocha prodejny Vhodně se využívá podpory prodeje Atmosféra prodejny odpovídá očekávání zákazníků Personál prodejny je vstřícný o odborně zdatný
pokračování Forma prodeje odpovídá zvyklostem a požadavkům zákazníků Vyhovuje plocha prodejny Vhodně se využívá podpory prodeje Atmosféra prodejny odpovídá očekávání zákazníků Personál prodejny je vstřícný o odborně zdatný
Faktory ovlivňující výběr prodejny tabulka dle preferencí zákazníků FaktorVýznamnost Cena zboží Široký sortiment zboží Lokalita (dobrá dostupnost prodejny) Předchozí zkušenost Ochota prodavačů3 -5 Možnost parkování3 - 5 Kvalita zboží3 -5 Služby zákazníkům0 -1 Věrnostní karty0 -1