Oprava hřbitovní zdi v ochranném pásmu kulturní památky poznatky veřejného ochránce práv Kancelář veřejného ochránce práv JUDr. Marek Hanák.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_07.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Ochrana urbanistických a architektonických hodnot zástavby poznatky veřejného ochránce práv Kancelář veřejného ochránce práv JUDr. Marek Hanák, Mgr. Jan.
Ochrana urbanistických a architektonických hodnot zástavby poznatky veřejného ochránce práv Kancelář veřejného ochránce práv JUDr. Marek Hanák, JUDr. Jana.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
EIA novela 2015 STAVEBNÍ ÚŘADY Novela zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, (viz zákon č. 39/2015 Sb.,), účinná.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Budování cyklostezek z pohledu správce vodních toků Mladá Boleslav Ing. Růžena Divecká Povodí Labe, státní podnik.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Příprava novely stavebního zákona
Vnější služba – výsledky v oblasti trestního řízení
Zahájení a průběh správního řízení
Pravidla udělování autorizace podle zákona č. 179/2006 Sb.
VY_62_INOVACE_ , daň z nemovitých věcí - pozemků
Územní plánování aneb jak na to Porada pro ÚÚP na KÚ LK dne
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Odpisové plány Inventarizační zpráva
KVALITA – BEZPEČNOST - EFEKTIVITA
Mgr. Michal Matouš Katedra správní vědy a správního práva, PrF MU
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Název vzdělávacího materiálu
STARÁ HLUKOVÁ ZÁTĚŽ dle novely NV 272/2011 Sb
VYŽIVOVACÍ POVINNOST DĚTÍ K RODIČŮM
Zpráva o uplatňování ÚP
Obecné zásady při aplikaci ZÚR JMK
Stavební uzávěra základní informace
Občanské soudní řízení I.
Pobyt dítěte v zařízení - vybrané možnosti a limity orgánu sociálně-právní ochrany dětí z pohledu veřejného ochránce práv konference „Rodina ohrožená.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Roční seminář pro vodoprávní úřady
Místní poplatky (kontrolní činnost KÚZK za období )
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Právo sociálního zabezpečení
Obecné výklady o důkazech
Zpráva o uplatňování územního plánu
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Seminář SoMoPro III. - Právní část Mgr. Klára Benišová/1258
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_19-07
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
Právo sociálního zabezpečení
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Průběh trestního řízení část první – Přípravné řízení trestní
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Územní plán s prvky regulačního plánu
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
Zákon o statusu veřejné prospěšnosti.
Transkript prezentace:

Oprava hřbitovní zdi v ochranném pásmu kulturní památky poznatky veřejného ochránce práv Kancelář veřejného ochránce práv JUDr. Marek Hanák

2 Oprava hřbitovní zdi Na Svatém Kopečku roste nová zeď kolem tamního hřbitova z konce 18 století. Původní staré cihly nahradily běžné tvárnice. | foto: Tomáš Frait, MF DNESMF DNES

3 Oprava hřbitovní zdi V praxi někdy způsobuje problém vymezit, co ještě může být za údržbu stavby považováno. Vlastník má právo a povinnost udržovat svou stavbu v dobrém stavu, aniž by k tomu potřeboval povolení stavebního úřadu. Údržbou stavby však není, pokud vlastník původní stavbu zcela zbourá a poté na jejím místě postaví stejnou stavbu znovu. V takovém případě provádí novou stavbu, k níž musí ještě před jejím zahájením získat odpovídající povolení stavebního úřadu. Pokud jde o udržovací práce, ty jsou v ustanovení § 3 odst. 4 stavebního zákona definovány jako práce, jimiž se zabezpečuje její dobrý stavební stav tak, aby nedocházelo k znehodnocení stavby a co nejdéle se prodloužila její uživatelnost.

4 Oprava hřbitovní zdi Z povahy věci tedy vůbec nepřipadá v úvahu odstranění stavby jako takové, ani její podstatné části, jelikož v obecné rovině nesmí při udržovacích pracích dojít ani k odchylce od ověřené projektové dokumentace, potažmo od dokumentace skutečného provedení stavby. ●

5 NSS ze dne , č. j. 1 As 35/2009 – 69, Smyslem udržovacích prací je zachovat stavbu ve stavu, který odpovídá projektové dokumentaci ověřené ve stavebním řízení, ve zkráceném stavebním řízení či dokumentaci přiložené k ohlášení, popřípadě dokumentaci skutečného provedení stavby (Hegenbart, M. - Sakař, B. a kol. Stavební zákon. Komentář, C. H. Beck, Praha 2008, s. 15; ve vztahu ke starému stavebnímu zákonu viz rozsudek NSS ze dne , čj. 8 As 3/ ). Judikatura

6 Judikatura V podstatě se jedná o běžně prováděné opravy, kterými se nemění právní poměry stavby (na rozdíl od nástavby, přístavby, změny účelu užívání), neboť udržovací práce musí být v souladu s existujícím právním stavem stavby (Hegenbart, M. - Sakař, B. a kol. op. cit.,s. 386). Jelikož se jedná o udržování stavby ve stavu odpovídajícímu ověřené projektové dokumentaci (resp. dokumentaci skutečného provedení stavby), nelze hovořit o udržovacích pracích, jestliže by vedly ke změně stavby oproti dokumentaci. Ke stejným závěrům dospěl i Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne , č.j. 2 As 191/2015 – 63, v němž uvedl, že není možné za údržbu stavby považovat činnost, při níž stavba zanikla a byla nahrazena stavbou novou.

7 Stavební úřad nesprávně vyhodnotil povahu prací na předmětné hřbitovní zdi, kdy její obnova spočívala de facto v demolici původní zdi a výstavbě zdi zcela nové, a to včetně základů. Stavební úřad pochybil, když stavebníkovi sdělil, že jím navržené práce nevyžadují územní rozhodnutí ani územní souhlas. Postup stavebního úřadu

8 Postup orgánu státní památkové péče Orgán státní památkové péče svou úvahu v dané věci dostatečně zdůvodnil, když odkázal na podmínky regulace výstavby na území ochranného památkového pásma. Jak vyplývá z vyjádření orgánu státní památkové péče, nelze z těchto podmínek dovodit žádnou striktní regulaci oplocení v dotčené lokalitě. Ochránce konstatoval, že z hlediska použitého stavebního materiálu i barevnosti jde o zástavbu různorodou. U rodinných domů se betonové oplocení typu Face Blocks v různém provedení vícekrát objevuje, přičemž na části oplocení hřbitova realizovaného v roce 2000 se tento typ stavebního výrobku rovněž uplatňuje.

9 Závěr ochránce – sp.zn. 3828/2016/VOP/MH K postupu stavebního úřadu: V postupu stavebního úřadu ochránce pochybení shledal. Stavební úřad pochybil, když nesprávně vyhodnotil povahu prací na předmětné hřbitovní zdi, jejíž obnova spočívala v demolici původní zdi (včetně základů) a výstavbě zdi zcela nové.

10 Závěr ochránce – sp.zn. 3828/2016/VOP/MH K postupu orgánu státní památkové péče: V postupu orgánu státní památkové péče ochránce pochybení neshledal. V použití betonových tvárnic nelze s ohledem na zjištěné skutečnosti spatřovat porušení zákona o státní památkové péči, byť se tato obnova může jevit ze subjektivního hlediska jako přinejmenším diskutabilní, což potvrzují následné reakce některých místních obyvatel kritizujících obnovu hřbitovní zdi.

11 Děkuji Vám za pozornost.