KALAMAJKA MIK, MIK, MIK POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ
KALAMAJKA Co je to kalamajka? Znáš i jiné tance? VALČÍKPOLKA MAZURKA
OŽENIL SE Co znamená oženit se? Kdo se žení a kdo se vdává? Co dělá kominík? Říká se, že kominík nosí ……
ELIŠKA Jaké znáš jiná jména? Proč si lidé dávají jména?
KOŽÍŠKU K čemu slouží kožíšek ? Kdy nosíme kožíšek?
ZIMA - TEPLO Vysvětli tyto opaky slov. Znáš i jiné opaky slov? VESELÝTEPLÝ MALÝ VYSOKÝ HODNÝ HUBENÝŠIROKÝSVĚTLÝ KRÁSNÝ Říkej se slovy – veselý šašek – smutná princezna
PEC K čemu sloužila pec? V dnešní době také doma pečeme, ale netopíme dřevem. V čem pečeme koláče a čím topíme? TEPLO VAŘENÍ SPANÍ
ŠUP DOLŮ Co je opakem dolů? Co znamená slovo šup? Najdi podobná krátká slova, která vyjadřují děj. PRÁSKPČÍKCHACHA HOP AU
TANCUJU Proč lidé tancují? Jakou jinou zábavu mají lidé v dnešní době? SPORTUJÍČTOU KNIHY SLEDUJÍ TELEVIZI TURISTIKA HRAJÍ NA POČÍTAČI HRY Který druh zábavy nesmí přehánět?
PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.10
PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.11PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.11
PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.12 CO UMÍME NOVÉHO: -KALAMAJKA JE STARÝ LIDOVÝ TANEC -KDYŽ SE KLUK A HOLKA MILUJÍ, MAJÍ SVATBU - KLUK SE ŽENÍ, HOLKA VDÁVÁ -KOMINÍK ČISTÍ KOMÍNY, KAMNA A NOSÍ ŠTĚSTÍ -LIDÉ MAJÍ RŮZNÁ JMÉNA, ABYCHOM POZNALI, KDO JE KDO -KOŽÍŠEK SE NOSÍ DO ZIMY A HŘEJE -NĚKTERÁ SLOVA MAJÍ SVÉ OPAKY - NAHORU - DOLŮ, ZIMA – TEPLO APOD. V PECI SE TOPÍ, ABY V MÍSTNOSTI BYLO TEPLO, A TAKÉ SE NA PECI VAŘILO, DŘÍVE SE I SPALO, V SOUČASNÉ DOBĚ PEČEME KOLÁČE V TROUBĚ, KTEROU ZAHŘÍVÁ ELEKTRIKA NEBO PLYN TANEC SLOUŽÍ PRO ZÁBAVU - LIDÉ PRACUJÍ, ALE TAKÉ SE MUSÍ ČAS OD ČASU POBAVIT
Použité odkazy Vlastní obrázky Vlastní nahrávka písně
Metodický pokyn Integrovaný blok: DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA DÍTĚ A JEHO SVĚT Popis Znát většinu slov a výrazů používaných v prostředí dítěte Soustředěně poslouchat Rozumět běžným okolnostem a dějům, jevům a situacím, s nimiž se dítě setkává Očekávání a cíle Porozumět slyšenému – slova a výrazy méně známé Záměrně se soustředit a udržet pozornost, naučit se nazpaměť krátké texty Mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí i jeho dění PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.14
Studijní materiály Povinné materiály, pomůcky a technické vybavení zdroj: Dotyková obrazovka, připojená k PC Nepovinné materiály Didaktický kufřík - KUMUČ PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.15
Práce s interaktivním výukovým materiálem Strana č. 1 - zní předehra k písni Kalamajka Strana č. 2 – zní 1.část písně – vysvětlujeme slovo kalamajka Strana č. 3 – zní 2. část písně – vysvětlujeme slovo oženit se Strana č. 4 – zní 3. část písně - povídání o jménech Strana č. 5 – zní 4. část písně – vysvětlení slova kožíšek Strana č. 6 – zní 5. část písně - hra s opaky slov – hledání správných výrazů Strana č. 7 - zní 6. část písně – vysvětlení slova pec, k čemu sloužila, porovnávání pečení dříve a nyní, využívání elektriky Strana č. 8 - zní 7. část písně – vysvětlení opaku dolů, hledání citoslovců Strana č. 9 - zní 8. část písně – povídání o zábavě lidí, jak mohou trávit volný čas Strana č. 10 – opakován í celé písně se zpěvem dětí – k lepšímu zapamatování děj na obrázcích Strana č opakování celé písně pouze s hudebním doprovodem– k lepšímu zapamatování děj na obrázcích Strana č. 12 – na závěr – shrnutí poznatků PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.16
Práce s didaktickým kufříkem KUMUČ Hra s obrázky – pojmenovávat, řadit na tabuli Naučit se lidovou píseň Kalamajka PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.17
Prvky polytechnické výchovy Pomocí písně vysvětlit pojmy, které v dnešní době nejsou obvyklé, správně určovat a pojmenovávat věci a jevy ve svém okolí Chápat význam slov, tvořit opaky, slovesa, citoslovce, slova podobná Naučit se lidovou píseň Kalamajka - rozlišit některé jednoduché obrazné symboly, piktogramy a značky, umět je používat (např. číst piktogramy, pochopit obrázkové čtení ), vyjadřovat se zpěvem, hrou na jednoduché rytmické či hudební nástroje, hudebně pohybovou činností Informace vyhledat v encyklopediích Zacházet s předměty digitální technologie, využívat nejzákladnější funkce počítače (zapnout-vypnout, práce s myší, jednoduchou klávesnicí) Mít poznatky z nejrůznějších oblastí života a poznání v rozsahu podle toho, s čím se v praxi setkává, co kolem sebe vidí, co prožívá, co mu bylo zprostředkováno či vysvětleno o lidech a jejich životě, o kultuře PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.18
PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.19 Vnímat vliv techniky na společnost a přírodu Směrovat děti k získávání základních pracovních dovedností a návyků Chápat postavení techniky a technických oborů v životě lidstva jako devízu Učit děti základním poznatkům o technice Vést děti ke kooperativnímu hodnocení a sebehodnocení Podpořit rozvoj myšlenkového potenciálu dětí Cíle polytechnické výchovy