Legenda o Karlových Varech JAZYK, ŘEČ, VNÍMÁNÍ
Král Karel IV., král český, císař římský, vládl českým zemím roku
Při svém pobytu na hradě Loket často lovil v lesích královské obory.
Při jednom z lovů král zahlédl divou zvěř a vydal se za ní hlubokým lesem. V zápalu lovu se ztratil své družině…
Najednou jelen velkým skokem zmizel královi z očí. ps. Na tomto místě je dodnes známá karlovarská vyhlídka „Jelení skok“
Jeden ze psů, při pronásledování zvěře spadl do tůně z níž tryskala horká voda. Začal hlasitě výt.
Král Karel IV. usoudil, že tato voda může zahnat mnohé nemoci (sám vodu použil při léčbě zraněné nohy) a založil na tomto místě město, které nazval: Teplé lázně u Lokte. Nynější pojmenování Karlovy Vary jsou výrazem úcty ke svému objeviteli.
KARLOVY VARY Založeny kolem roku 1350
KARLOVY VARY
Použité odkazy Vlastní ilustrace
Metodický pokyn Integrovaný blok: Sociální informovanost Popis Děti se pomoci příběhu seznamují se založením města Karlovy Vary Očekávání a cíle Podpora a rozvoj sociální imformovanosti, rozvoj jazykových dovedností PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.11
Studijní materiály Povinné materiály, pomůcky a technické vybavení zdroj: Dotyková obrazovka, připojená k PC Nepovinné materiály Didaktický kufřík - KUMUČ PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.12
Práce s interaktivním výukovým materiálem Na snímku č. 2 – 7 se děti seznamují s legendou o založení královského města Karlovy Vary. Snímek č.8 na kliknutí celý příběh propojí – objeví se logo města s datem založení Na snímku č. 9 mají děti za úkol dle obrázků převyprávět celou legendu svými slovy PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.13
Práce s didaktickým kufříkem KUMUČ Děti mají obrázky také v papírové (zalaminované) podobě. Po vyprávění se snaží poskládat obrázky dle vyslechnutého příběhu. Obrázky připevňují na magnetickou tabulku Obrázky v A4 podobě je možno nastříhat na dílky a děti tyto skládají v jeden celek. Z vyslechnutého příběhu dětí kreslí svůj obrázek dle fantazie. K DUM je možno vytvořit i černobílou variantu – vhodnou jako omalovánka Závěrem je vhodným doplňkem dramatizace celé legendy PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.14
Prvky polytechnické výchovy Zvládat výtvarné činnosti, provádět jednoduché úkony s výtvarnými a technickými pomůckami (např. tužkou, pastelem, štětcem, nůžkami) Sledovat a zachytit hlavní myšlenku příběhu, vyslechnutý příběh převyprávět samostatně, věcně správně Vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) Zacházet s předměty digitální technologie, využívat nejzákladnější funkce počítače (zapnout-vypnout, práce s myší, jednoduchou klávesnicí) PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.15
PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.16 Vnímat vliv techniky na společnost a přírodu Směrovat děti k získávání základních pracovních dovedností a návyků Chápat postavení techniky a technických oborů v životě lidstva jako devízu Učit děti základním poznatkům o technice Vést děti ke kooperativnímu hodnocení a sebehodnocení Podpořit rozvoj myšlenkového potenciálu dětí Cíle polytechnické výchovy