„Právní záruky zákonnosti“ v oblasti přístupu k informacím Mgr. Lukáš Rothanzl ( )www.akkvb.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
Advertisements

PRACOVNÍ PRÁVO ZÁKONÍK PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb., účinný od
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů Krajský úřad Zlínského kraje odbor.
Odpovědnost za škodu ve VS
Prostředky občanskoprávní ochrany všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Vedení správního řízení
DOVOLÁNÍ.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Kárná odpovědnost advokátů a advokátních koncipientů
Ochrana práv ve veřejné správě
15. Moc soudní a výklad práva
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Ochrana práv ve veřejné správě
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
Právo pro podnikatele II
Pravomoc správních soudů, řízení před správními soudy NSS v Brně, Právnická fakulta MU v Brně Petr Průcha listopad 2013.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řízení o přestupcích.
Výkon rozhodnutí – obecná část II
Právo na informace Tereza Danielisová,
Výkon rozhodnutí – obecná část I.
Kontrola veřejné správy I.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
IFA Česká republika 1 Aktuální judikatura NSS 8. prosince 2009 Václav Pátek.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
DOVOLÁNÍ jako mimořádný opravný prostředek (§§ 236 – 243d)
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Správní řízení M. Horáková Přednáška Správní řízení 5.
PRÁVNÍ ÚPRAVA SOUDNÍ KONTROLY ROZHODNUTÍ ORGÁNŮ VEŘEJNÉ SPRÁVY
činnosti správních orgánů a typy žalobních řízení
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
UZNÁNÍ A VÝKON CIZÍCH ROZHODČÍCH NÁLEZŮ PŘEDNÁŠKA Č. 6.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
1 Exekuční právo-modelové řízení II. část JUDr. Ing. Radovan Dávid, Ph.D.
Správní soudnictví Veřejná správa.
Evropský exekuční titul pro nesporné nároky
Exekuce Výkon rozhodnutí.
Výkon rozhodnutí – obecná část
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
ŘÍZENÍ PŘED SOUDNÍ DVOREM PŘEHLED NEJVÝZNAČNĚJŠÍCH ŽALOB
Správní řád -vybrané instituty
2. Správní trestání a správní delikty
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_05.
Odpovědnost za škodu ve veřejné správě. Historický exkurz posun od jednostranně mocenského pojetí VS k jejímu pojetí jako služby veřejnosti 19. století.
Bezplatná právní pomoc Podporováno:. Průběh bloku  Lidské příhody a potřebnost právní pomoci  Bezplatná právní pomoc (BPP)  Dnešní právní úprava BPP.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_18_OBCANSKE_SOUDNI_RIZENI.
Právo nekalé soutěže: Právní prostředky ochrany
Uznání a výkon cizího rozhodnutí JUDr. Tereza Kyselovská.
Uznání a výkon cizího rozhodnutí JUDr. Tereza Kyselovská.
Odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci (z.č.82/1998 Sb., v platném znění) Vybrané otázky správního práva a veřejné správy III
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
JEDENÁCT LET APLIKACE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEHO PROMĚNY ADMINISTRATIVNÍ A JUSTIČNÍ PRAXÍ K VYBRANÝM INSTITUTŮM SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEJICH.
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Ochrana osoby dotčené požadovanou informací
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Rozhodčí řízení Přednáška 10 VŠFS 2016.
Zákon o svobodném přístupu k informacím II. část
Procesní prostředky regulace správního řízení
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Zákon o svobodném přístupu k informacím
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

„Právní záruky zákonnosti“ v oblasti přístupu k informacím Mgr. Lukáš Rothanzl ( )

Obsah 1. Soudní „příkaz“ poskytnout informace (§ 16 odst. 4 InfZ) 2. Exekuční vykonatelnost 3. Náhrada (nemajetkové) újmy

Soudní „příkaz“ § 16 odst. 4 InfZ: „Při soudním přezkumu rozhodnutí o odvolání na základě žaloby podle zvláštního právního předpisu soud přezkoumá, zda jsou dány důvody pro odmítnutí žádosti. Nejsou-li žádné důvody pro odmítnutí žádosti, soud zruší rozhodnutí o odvolání a rozhodnutí povinného subjektu o odmítnutí žádosti a povinnému subjektu nařídí požadované informace poskytnout.“

Rozsah soudního přezkumu  „Ostrůvek apelace“ v (zásadně) kasačním správním soudnictví  V jakém rozsahu má soud napadené rozhodnutí přezkoumávat? soudy spíše odmítají být „třetí instancí“ (srov. 2128/2010 Sb. NSS aj.) pouze je-li zřejmá neexistence (jakéhokoliv) důvodu odmítnutí žádosti  Co když povinný subjekt „neposlechne“? stížnost dle § 16a InfZ exekuční výkon rozsudku

Využitelnost v případě „ping pongu“  správní žaloba proti zrušujícímu rozhodnutí odvolacího orgánu  Judikatura připustila ve dvou případech: cílená obstrukce povinného subjektu a nadřízeného orgánu (NSS č. j. 6 AS 113/ ) žaloba osoby dotčené požadovanou informací (NSS č. j. 7 As 4/ )  A co zjevné nerespektování názoru nadřízeného orgánu???

Exekuční vykonatelnost  Rozsudek podle § 16 odst. 4 NE při soudním přezkumu rozhodnutí o stížnosti  Výkon rozhodnutí na splnění povinnosti nepeněžité povahy  Konkrétní formulace výroku rozsudku jaké informace lhůta pro poskytnutí informace  Exekuční vykonatelnost rozhodnutí o stížnosti dle § 16a InfZ? (usnesení NS sp. zn. 20 Cdo 3922/2009)

Náhrada újmy  Poskytování informací je výkonem veřejné moci  Odpovědnostní režim dle zákona č. 82/1998 Sb. nezákonné rozhodnutí nesprávný úřední postup - nerespektování zákonných lhůt - nerespektování závazného názoru nadřízeného orgánu

Náhrada nemateriální újmy Právní úprava  § 13 odst. 1 OdpŠk: „Stát odpovídá za škodu způsobenou nesprávným úředním postupem. Nesprávným úředním postupem je také porušení povinnosti učinit úkon nebo vydat rozhodnutí v zákonem stanovené lhůtě. Nestanoví-li zákon pro provedení úkonu nebo vydání rozhodnutí žádnou lhůtu, považuje se za nesprávný úřední postup rovněž porušení povinnosti učinit úkon nebo vydat rozhodnutí v přiměřené lhůtě.“ (obdobně § 22 ve vztahu k ÚSC)  § 31a OdpŠk: „Bez ohledu na to, zda byla nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem způsobena škoda, poskytuje se podle tohoto zákona též přiměřené zadostiučinění za vzniklou nemajetkovou újmu.“ Judikatura  OS ve Zlíně, č. j. 19 C 36/ , OS pro Prahu 7, č. j. 14 C 65/

Východiska judikatury  Stanovisko občanskoprávního a obchodního kolegia NS zn. Cpjn 206/2010: k výkladu § 13 odst. 1 a § 31a OdpŠk „Nemajetkovou újmu způsobenou nesprávným úředním postupem ve smyslu §13 odst. 1 věty třetí a § 22 odst. 1 věty třetí zákona je třeba tvrdit a není-li úspěšně popřena anebo nepostačuje-li konstatování porušení práva, přizná se za ni zadostiučinění v penězích.“ „Při úvaze o poskytnutí přiměřeného zadostiučinění je třeba přihlížet k celkové době, po kterou řízení trvalo, nikoliv tedy jen k době, po kterou docházelo k průtahům ve smyslu nečinnosti.“ „…pro poměry České republiky je přiměřené, jestliže se základní částka, z níž se při určování výše přiměřeného zadostiučinění vychází, pohybuje v rozmezí mezi ,- Kč až ,- Kč (cca 600 až 800 EUR) za jeden rok řízení, tj ,- Kč až 1.667,- Kč (cca 50 až 67 EUR) za jeden měsíc řízení.“

Otazníky nad judikaturou  Požadavek přiměřenosti odvozován z Ústavy a Úmluvy  Čl. 6 odst. 1 Úmluvy: „Každý má právo na to, aby jeho záležitost byla spravedlivě, veřejně a v přiměřené lhůtě projednána nezávislým a nestranným soudem, zřízeným zákonem, který rozhodne o jeho občanských právech nebo závazcích nebo o oprávněnosti jakéhokoli trestního obvinění proti němu.“  Jsou tedy tato východiska aplikovatelná na poskytování informací??? Nejde o trestní záležitost ani občanskoprávní závazek Na druhou stranu je dán nesprávný úřední postup i právní rámec odškodňování (§ 31a OdpŠk)

Otazníky nad judikaturou - pokračování  rozsudek Nejvyššího soudu sp. zn. 30 Cdo 344/2014: Závěr, že nepřiměřená délka správního řízení způsobila účastníkům řízení nemajetkovou újmu, je dán, jestliže v posuzovaném správním řízení jde o spor o právo nebo závazek, který je opravdový a vážný a jehož rozhodnutí má přímý vliv na existenci, rozsah nebo způsob výkonu daného práva nebo závazku, jestliže má toto právo nebo závazek svůj základ ve vnitrostátním právu a jestliže je právo nebo závazek, o které se v daném případě jedná, soukromoprávní povahy. Nejsou-li splněny tyto předpoklady, pak na dané správní řízení čl. 6 odst. 1 Úmluvy nedopadá, a tudíž nelze aplikovat ani stanovisko Nejvyššího soudu ze dne , sp. zn. Cpjn 206/2010, uveřejněné pod číslem 58/2011 Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek. Ve správním řízení může dojít ve smyslu § 13 odst. 1 zák. č. 82/1998 Sb. k nesprávnému úřednímu postupu, jestliže správní orgán porušil svou povinnost učinit úkon nebo vydat rozhodnutí v zákonem stanovené lhůtě. Jelikož na tento nesprávný úřední postup nedopadají závěry uvedeného stanoviska, neuplatní se ani vyvratitelná domněnka vzniku újmy.

Děkuji Vám za pozornost.