Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Advertisements

SPECIACE = vznik nových druhů (obrázek z
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_19_SPRAVNI_PRAVO.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_62_INOVACE_ , daň z nemovitých věcí - pozemků
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sčítání desetinných čísel
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Poměr v základním tvaru.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Věcné učení Ochrana přírody
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GENETIKA Vazba genů.
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_27-01
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ostrovní biogeografie
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
13. Růst lidské populace, demografie
Procenta - úvod Název : VY_32_inovace_01 Matematika – procenta úvod
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Poměr v základním tvaru.
Závislost elektrického odporu
Slovesné třídy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Návykové látky Alkohol
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Genetické jevy v malých populacích. (VY_32_INOVACE_ ) Autor RNDr. Helena Trkalova Tematická oblast Genetika Ročník Čtvrtý Datum tvorby Listopad 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku genetiky v hodinách biologie a biologického semináře ve vyšších ročnících gymnázia. Vysvětluje jevy, které nastávají v malých populacích, konkrétně genetický drift, efekt zakladatele a efekt hrdla lahve. Objasňuje dopad inbreedingu na variabilitu populace. Metodický pokyn Tuto šablonu je vhodné zařadit až po probrání základních pojmů z populační genetiky. Studenti by si měli uvědomit, které evoluční jevy nastávají v malých populacích. Rovněž je důležité vyzdvihnout dopad na malé populace např. v ochranářské praxi. Časová dotace 20 minut.

Genetické jevy v malých populacích Genetický drift, inbrední deprese, efekt hrdla lahve

Genetické jevy v malých populacích  Malý počet jedinců – díky malému počtu jedinců se do „schránek“ vejde méně různých alel  Malé populace o svou proměnlivost ještě v průběhu času dál přicházejí

Genetický drift  Genetický drift, genetický posun – v omezeně velké (tedy i malé) populaci se mění náhodně frekvence výskytu jednotlivých alel, frekvence může klesnout až na nulu – taková alela je ztracená (pokud se do populace nedostane s nějakým migrantem nebo nevznikne znovu mutací, ale to je málo pravděpodobné)  V malých populacích dojde k poklesu na nulu mnohem častěji

Genetický drift  Genetický drift funguje v každé populaci, významný je jen v malých populacích  Jen malá část gamet je vždy využita pro rozmnožování, jen jejich alely se dostanou do další generace, tak se mění frekvence v populaci  Čím méně gamet se vybírá, tím je větší šance, že se náhodně změní původní poměry (uvědomte si, jaký podíl má stejná hodnota v procentuálním vyjádření v různě velkých populacích)

Příklad  Určitá alela má zastoupení 50% a do další generace se dostane o 1 gametu s touto alelou více, než by odpovídalo 50%  Ve velké populaci, kde prochází do další generace gamet, je změna o …….% (uvažujeme: je to 501 místo 500)  0,1%  V populaci se 100 gametami představuje tato změna……%  1%  V populaci s 10 gametami je to změna o……%  10%

Efekt hrdla lahve (bottle-neck- effect)  Dojde k prudkému poklesu početnosti populace (z nejrůznějších příčin, epidemie, disturbance,..)  Důsledkem je výrazně snížená genetická variabilita, neboť do další generace je přenesena jen její malá část  I když se pak populace zotaví, počet jedinců se přiblíží původním hodnotám, genetická diverzita zůstává dlouhou dobu nízká, protože ztracené alely se nemají kde objevit

Gepardi po hrdlu lahve  Gepardi po hrdlu lahve – všichni současní gepardi pocházejí z populace několika málo jedinců, před asi lety prošli hrdlem lahve, výrazně se snížila genetická variabilita, dnešní gepardi si jsou tak příbuzní, že lze bez problémů provádět transplantace orgánů. Nízká genetická diverzita způsobuje velké problémy při ochraně populace gepardů (nízká populační hustota, hrozí vyhubení v důsledku rozšíření nějaké smrtelné choroby)

Efekt hrdla lahve (bottle-neck- effect)  Také populace moderních lidí „prošla nejspíš hrdlem lahve“. Pokus se zjistit víc o této skutečnosti.  Jaký to má efekt na genetickou variabilitu v populaci dnešních lidí?  Srovnej třeba s variabilitou u šimpanzů.

Efekt zakladatele  Je důsledkem malé startovní genetické diverzity při založení nové populace omezeným počtem jedinců (populace na tichomořském ostrově Pitcairn je potomstvem námořníků z lodi Bounty a tahitských žen)  Efekt zakladatele je patný hlavně v malých populacích, když nedochází k migracím

Pokles heterozygotnosti  V malých populacích klesá procento heterozygotů jako důsledek příbuzenského křížení – inbreedingu.  (Viz poučení z historie a důsledky příbuzenského křížení na panovnických trůnech v Evropě, např. vysoké zastoupení mentálně postižených Habsburků),  Pozn. U lidí se nemluví o inbreedingu, ale o incestních sňatcích.  Řada rostlin i živočichů trpí různými postiženími, nemocemi, sníženou plodností jako důsledky příbuzenského křížení.  Šlechtění, pokusné chovy, býk – zlepšovatel apod.

Pokles heterozygotnosti  V málo početných populacích se s větší pravděpodobností kříží příbuzní – přibývá homozygotů, dochází k „odmaskování“ škodlivých alel, které se projeví jen v homozygotně recesivním stavu  Inbeeding se často projeví jen sníženou fitness – inbrední deprese (horší porodnost, vyšší náchylnost k nemocem, častější úmrtí třeba u mláďat,..)  Populace se může „ozdravit“, postižení homozygotně recesivní jedinci jsou odstraňováni selekci  V některých populacích inbreeding nevadí, lze se s ním evolučně vyrovnat  Může představovat problém při zásazích člověka

Incest  Zjisti podrobně, jak se staví český právní systém k incestním sňatkům.

Použitá literatura  Studijní materiál pro biologickou olympiádu 2010/2011  Flégr, J.: Evoluční biologie