JUDr. Klára Drličková, Ph.D Veřejné listiny
JUDr. Klára Drličková, Ph.D2 Veřejná listina Národní právo Mezinárodní právo Právo EU Vlastní definice Omezení pouze na určité veřejné listiny
JUDr. Klára Drličková, Ph.D3 Specifické postavení veřejných listin Specifické vlastnosti a účinky Listina nadané veřejnou vírou v pravost a správnost listiny Důkazní síla
JUDr. Klára Drličková, Ph.D4 Veřejná listina v českém právu Není obecná definice §134 OSŘ Listiny vydané soudy České republiky nebo jinými státními orgány v mezích jejich pravomoci, jakož i listiny, které jsou zvláštními předpisy prohlášeny za veřejné, potvrzují, že jde o nařízení nebo prohlášení orgánu, který listinu vydal, a není-li dokázán opak, i pravdivost toho, co je v nich osvědčeno nebo potvrzeno. §53 odst. 3 SŘ Listiny vydané soudy České republiky nebo jinými státními orgány nebo orgány územních samosprávných celků v mezích jejich pravomoci, jakož i listiny, které jsou zvláštními zákony prohlášeny za veřejné, potvrzují, že jde o prohlášení orgánu, který listinu vydal, a není-li dokázán opak, potvrzují i pravdivost toho, co je v nich osvědčeno nebo potvrzeno.
JUDr. Klára Drličková, Ph.D5 Původ veřejné listiny Státní orgány Orgány moci zákonodárné, výkonné i soudní OSŘ i SŘ Orgány územní samosprávy Jen SŘ Absolutně veřejné x relativně veřejné listiny Veřejné listiny v širším slova smyslu Listiny vydané orgánem moci veřejné (např. Advokátní komora – podle zákona o advokacii vykonává veřejnou správu na úseku advokacie) Užší skupina – OSŘ a SŘ – účinky tam vymezené
JUDr. Klára Drličková, Ph.D6 Další požadavky Nejedná se o jakoukoli listinu vydanou v rámci činnosti státních orgánů Materiální a formální požadavky Nařízení nebo prohlášení orgánu Razítko a podpis (autenticita) Musí být patrné, že jde o listinu vydanou určitým orgánem Orgán musel jednat v mezích své pravomoci
JUDr. Klára Drličková, Ph.D7 Listiny za veřejné prohlášené Zvláštní zákon Např. občanský průkaz, cestovní doklad, vysokoškolský diplom, notářský zápis, exekutorský zápis, matriční doklady, … Prohlášení nemusí být výslovné (rozhodčí nález, doručenka)
JUDr. Klára Drličková, Ph.D8 Kopie a ověřená kopie veřejné listiny Veřejnou vírou je nadán pouze originál Ověřovací doložka – prohlášení státní orgánu a shodě kopie s listinou => veřejná listina se stane součástí kopie v podobě doložky
JUDr. Klára Drličková, Ph.D9 Účinky veřejné listiny Vyvratitelná domněnka pravosti a správnosti Pravost – listina skutečně pochází od svého vystavitele Správnost – obsah
JUDr. Klára Drličková, Ph.D10 Použití veřejné listiny v jiném státě Účinky veřejné listiny platí bez dalšího pouze na území státu, kde byly vydány Je právem každého státu, aby se ověřil, zda byla listina skutečně vydána orgánem cizího státu Postupy Superlegalizace Apostilace podle Haagské úmluvy Evropská úmluva Dvoustranné smlouvy
JUDr. Klára Drličková, Ph.D11 Superlegalizace Cizí listiny v ČR (§52 ZMPS) Vyšší ověření MZV ve státě, který listinu vydal (zastupitelský úřad může ověřit razítko či podpis pouze jednoho orgánu, zpravidla MZV; pokud MZV nedisponuje podpisovými vzory všech tuzemských orgánů, může předcházet řada dalších ověření) Superlegalizace zastupitelským orgánem v ČR České listiny v cizině Orgán státní správy nadřízený orgánu, který listinu vydal MZV ČR (referát legalizace konzulárního odboru) Zastupitelský úřad příslušné země
JUDr. Klára Drličková, Ph.D12 Haagská úmluva o apostile Jediný formální úkon = ověřovací doložky (apostila) Reciprocita Veřejná listina (článek 1 úmluvy) Soudní orgány (v nejširším slova smyslu) Správní úřady Notářské listiny Úřední potvrzení soukromých listin Nevztahuje se na litiny vydané diplomatickými či konzulárními zástupci
JUDr. Klára Drličková, Ph.D13 Haagská úmluva o apostile Apostilní doložka Oprávněný orgán (volba státu; v ČR MS pro listiny vydané justičními orgány včetně notářů, MZV) Předepsaná forma (čtverec, min. 9 cm, francouzský název Apostille (Convention de La Haye du 5 octobre 1961), přímo na listině nebo v příloze) Obsah Úřady pověřené vydáváním doložek vedou rejstřík
JUDr. Klára Drličková, Ph.D14 Evropská úmluva Evropská úmluva o zrušení ověřování listin vyhotovených diplomatickými zástupci nebo konzulárními úředníky Listiny vdané diplomatickými zástupci nebo konzulárními úředníky smluvního státu, která mají být předloženy na území jiného smluvního státu nebo diplomatickým zástupcům či konzulárním úředníkům jiného smluvního státu Všechny dokumenty Zrušení ověřování
JUDr. Klára Drličková, Ph.D15 Dvoustranné smlouvy Pouze v občanských a obchodních věcech (ne správních) Zrušení ověření Není definice veřejné listiny – záleží na právu státu, kde byla listina vydána
JUDr. Klára Drličková, Ph.D16 Vykonatelnost veřejných listin Specifická vlastnost veřejné listiny, která umožňuje přímé vynucení listinou uložené povinnosti Soudní rozhodnutí („nejvyšší veřejná listina“) x veřejné listiny §274 OSŘ – hovoří kromě soudních rozhodnutí o řadě dalších listiny (notářský či exekutorský zápis, vykonatelná rozhodnutí orgánů veřejné správy, vykonatelné smíry, …)
JUDr. Klára Drličková, Ph.D17 Vykonatelná veřejná listina Formální požadavky Vyplývají z jednotlivých zákonů Materiální požadavky Práva a povinnosti určené jasným a nepochybným způsobem Identifikace oprávněného a povinného Vymezení práv a povinností, jejich obsahu a rozsahu Další náležitosti vyplývající ze zvláštních předpisů
JUDr. Klára Drličková, Ph.D18 Vykonatelnost cizích veřejných listin ZMPS Mezinárodní smlouvy Předpisy práva EU (nařízení Brusel I, nařízení Brusel IIbis, nařízení o EET) Dopadá v zásadě pouze na listiny práva občanského, obchodního, rodinného či pracovního (ne správního)
JUDr. Klára Drličková, Ph.D19 Nařízení Brusel I – článek 57 Veřejná listina vydaná v členském státě, která má být použita v jiném členském státě Není autonomní definice veřejné listiny -> národní právo Požadavky Listina ve věcech občanských a obchodních Vystavena nebo registrována oprávněným orgánem členského státu po datu účinnosti nařízení Splňovat podmínky kladené na veřejnou listinu ve státě původu a musí být vykonatelná
JUDr. Klára Drličková, Ph.D20 Nařízení Brusel I – článek 57 Strana, která žádá o prohlášení vykonatelnosti veřejné listiny předloží: Vyhotovení listiny splňující podmínky pro uznání jeho pravosti (článek 57/4 + článek 53) Osvědčení na formuláři v příloze VI (na žádost strany vydá orgán státu, kde byla listina vydána) – pravost, obsah, vykonatelnost Není vyžadováno žádné ověření (článek 57/4 + článek 56)
JUDr. Klára Drličková, Ph.D21 Nařízení Brusel I – článek 57 Právní moc listiny není rozhodující Rozhodující je vykonatelnost a původ (listina vypracovaná v členském státě = sepsána příslušným orgánem při výkonu jeho veřejné funkce a tímto nadána veřejnou vírou - C-260/97 Unibank) Rozdíl oproti zacházení se soudním rozhodnutím Nelze vést zvláštní řízení o uznání Proti prohlášení vykonatelnosti lze namítat pouze rozpor s veřejným pořádkem
JUDr. Klára Drličková, Ph.D22 Nařízení o EET Úřední listina = dokument, který byl formálně vyhotoven nebo registrován jako úřední listina a jehož ověření souvisí s podpisem a obsahem listiny a provedl je orgán veřejné moci či jiný orgán zmocněný pro tento účel členským státem původu (článek 4 odst. 3) Stejné chápání jako v nařízení Brusel I
JUDr. Klára Drličková, Ph.D23 Nařízení o EET Vykonatelnost úřední listiny Veřejná listina o nesporném nároku Vykonatelná ve státě původu Potvrzení jako EET na žádost oprávněné osoby Nevyžaduje se dodržení minimálních norem