Zákaz diskriminace v judikatuře ESLP a ÚS ČR David Kosař, PrF MU 19. 5. 2015 Brno, PrF MU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Advertisements

Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Obchodní společnosti Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Koordinace rodinných dávek, pohřebné
Pojem přeměna obchodní společnosti
Zákon o sociálním podnikání
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
31 Základní typy zdravotnických systémů
Sekundární právo v oblasti sociální politiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Občanské soudní řízení I.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Systém práva, jednota práva, kritéria členění práva na právní odvětví, právní instituty
Všeobecná deklarace lidských práv (výtah)
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání
RIZIKO.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Obecné výklady o důkazech
Název projektu: Moderní škola
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Základy práva I Program: I. Pojem ústavního práva
RIZIKO.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Čím vším se řídí reklama pro odborníky
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název: Základní lidská práva Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Občanské soudní řízení I.
Právní základy ochrany osobnosti fyzické osoby v občanském právu
Občanské soudní řízení I.
Další subjekty působící v oblasti zaměstnanosti
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Podpora rovnosti osob LGBTI v Evropské unii
Transkript prezentace:

Zákaz diskriminace v judikatuře ESLP a ÚS ČR David Kosař, PrF MU Brno, PrF MU

Struktura přednášky Úvod Zákaz diskriminace v EÚLP a judikatuře ESLP –Čl. 14 EÚLP a čl. 1 Protokolu č. 12 –Judikatura ESLP Zákaz diskriminace v LZPS a judikatuře ÚS ČR –Čl. 1(1) & 3(1) LZPS + Hlava Třetí + atd. –Judikatura ESLP Shrnutí

Úvod

Zakotvení v MSLP a dalších dokumentech 1.čl. 2. a 7 Všeobecné deklarace lidských práv 2.čl. 26 MPOPP66 (č.120/1976 Sb.) 3.čl. 2 MPHSKP66 (č. 120/1976 Sb.) 4.čl. 2 ÚODŽ (č. 13/1987 Sb.) 5.čl. 2 ÚPD (č. 104/1991 Sb.) 6.čl. 2 UORD (č. 17/1974 Sb.) 7.Úmluva o diskriminaci v zaměstnání a povolání č. 111 (MOP, 1958, č. 465/1990 Sb.) 8.čl. 14 EÚLP + čl. 1 Protokolu č čl. 4 Rámcové úmluvy o ochraně nár. menšin 10.směrnice 2000/43/ES & 2000/78/ES 11.čl. 21 LZPEU

Přímá diskriminace I. Čl. 2 ÚODŽ „Jakékoliv rozlišování, vylučování, omezování nebo zvýhodňování založené na rase, barvě pleti, rodovém nebo na národnostním nebo etnickém původu, jehož cílem nebo následkem je znemožnění nebo omezení uznání, užívání nebo uskutečňování lidských práv a základních svobod na základě rovnosti v politické, hospodářské, sociální, kulturní nebo v kterékoliv jiné oblasti veřejného života“

Přímá diskriminace II. Čl. 2(2)(a) směrnice 2000/43/ES „Přímou diskriminací [se] rozumí případ, kdy je s jednou osobou zacházeno z důvodu rasy nebo etnického původu méně příznivým způsobem, než je, bylo nebo by bylo s jinou osobou ve srovnatelné situaci“

Nepřímá diskriminace I. Čl. 2(2)(b) směrnice 2000/43/ES „Nepřímou diskriminací [se] rozumí případ, kdy by v důsledku navenek neutrálního předpisu, kritéria nebo zvyklosti byla znevýhodněna osoba určité rasy nebo etnického původu v porovnání s jinými osobami, ledaže uvedený předpis, kritérium nebo zvyklost je objektivně odůvodněn legitimním cílem a ledaže prostředky k dosažení tohoto cíle jsou přiměřené a nezbytné.“

Nepřímá diskriminace II. Dva typy nepřímé diskriminace 1.Obecná norma působí sice rovně na všechny adresáty, ale je příliš široká, protože na některé adresáty působí nepřípustně přísněji či jinak nepříznivěji než na adresáty jiné. Příkladem budiž povinnost školní uniformy pro všechny žáky veřejných škol, která se nijak zvlášť nedotýká většinové populace, nemající nějaké přísné modely oblékání, avšak může se podstatně dotýkat např. náboženských minorit, které tyto přísné modely oblékání mají. Příkladem z judikatury ÚS je výpovědní důvod nájmu bytu pro jeho neužívání, který je aplikovatelný jak na běžného nájemce (což je v pořádku), tak na nájemce - člena bytového družstva (což může být pochybné a zakládat příliš široký dopad normy).TBA 2.Právní norma upravuje výjimku z obecné regulace, která ovšem dopadá nepřiměřeně na určitou skupinu lidí. Příkladem budiž odlišná ochrana zaměstnanců na zkrácený pracovní úvazek, která je činí vůči zaměstnavateli méně chráněnými než zaměstnance na plný pracovní úvazek. Vezmeme-li v potaz to, že většina takovýchto zaměstnanců ve zkráceném pracovním poměru jsou ženy, naskýtá se možnost aplikovat koncepci nepřímé diskriminace

Obtěžování. Čl. 2(3) směrnice 2000/43/ES „Obtěžování se považuje za diskriminaci ve smyslu odstavce 1, pokud dojde k nežádoucímu chování souvisejícímu s rasou nebo etnickým původem, které má za účel nebo za následek narušení důstojnosti osoby a vytvoření zastrašující, nepřátelské, zahanbující, ponižující nebo urážející atmosféry. V této souvislosti může být výraz obtěžování vymezen v souladu s vnitrostátními právními předpisy a zvyklostmi členských států. “ Viz nález „Baseballová pálka“ (II. ÚS 1174/09) či rozsudek NSS „Měl jsem se líp učit“ ( 1 As 46/2013 )

Zákaz diskriminace v EÚLP a judikatuře ESLP

Čl. 14 EÚLP vs. čl. 1 Protokolu č. 12 „ Užívání práv a svobod přiznaných touto Úmluvou musí být zajištěno bez diskriminace založené na jakémkoli důvodu, jako je pohlaví, rasa, barva pleti, jazyk, náboženství [čl. 9], politické nebo jiné smýšlení [čl. 10], národnostní nebo sociální původ, příslušnost k národnostní menšině, majetek [P1-1], rod [=narození] nebo jiné postavení.” x „Užívání práv a svobod přiznaných zákonem musí musí být zajištěno bez diskriminace založené na jakémkoli důvodu, jako je pohlaví, rasa, barva pleti, jazyk, náboženství, politické nebo jiné smýšlení, národnostní nebo sociální původ, příslušnost k národnostní menšině, majetek, rod nebo jiné postavení.”

Čl. 8 a 10 EÚLP Čl. 8 1.Každý má právo na respektování svého soukromého a rodinného života, obydlí a korespondence. 2.Státní orgán nemůže do výkonu tohoto práva zasahovat kromě případů, kdy je to v souladu se zákonem a nezbytné v demokratické společnosti v zájmu národní bezpečnosti, veřejné bezpečnosti, hospodářského blahobytu země, předcházení nepokojům a zločinnosti, ochrany zdraví nebo morálky nebo ochrany práv a svobod jiných. Čl. 10 (1) Svoboda projevu –„Každý má právo na svobodu projevu. Toto právo zahrnuje svobodu zastávat názory a přijímat a rozšiřovat informace nebo myšlenky bez zasahování státních orgánů a bez ohledu na hranice. Tento článek nebrání státům, aby vyžadovaly udělování povolení rozhlasovým, televizním nebo filmovým společnostem.”

Povaha čl. 14 EÚLP Akcesorita x  čl. 14 jako subsidiární ustanovení  čl. 14 jako autonomní ustanovení  čl. 14 jako samostatné plnohodnotné ustanovení (x čl. 26 MPOPP)

Co plyne z akcesorické povahy čl. 14 EÚLP? obrovská diskrece ESLP možné výsledky [subst. čl./čl. 14] 1.N/N (Evans) 2.N/A (Sahin) 3.A/N (Velikova) 4.A/A (Paulik)... ale mnoho cest, jak k nim dospět 1.Čím se začnu zabývat dřív? 2.Budu se zabývat i zbývajícím aspektem?

Co plyne z akcesorické povahy čl. 14 EÚLP II. 1.N 1 /N 2 (Evans; Oršuš) 2.N 2 /N 1 3.N 1 /A 2 (Sahin; Sommerfeld) 4.N 2 /A 1 5.A 1 /N 2 (Georgian LP; Velikova; Moustaquim) 6.A 2 /N 1 7.A 1 /A 2 (Paulik; Šečič; Marckx) 8.A 2 /A 1 9.N/- (Leyla Sahin) 10.A/- (Dudgeon) 11.-/N (Stec) 12.-/A (D. H.; Sidabras; Burghartz)

Diskriminační test ESLP 1.Došlo k porušení jiného práva EÚLP? 2.Spadá namítané porušení čl. 14 do sféry (ambit test) některého z dalších práv, které EÚLP zaručuje? Nachází se dotčené subjekty ve srovnatelném postavení? 4.Došlo k rozdílnému zacházení? 5.Sledovalo toto zacházení legitimní cíl? 6.Byla užitá opatření vzhledem k legitimnímu cíli přiměřená? margin of appreciation => různá intenzita přezkumu?

Kritéria pro margin of appreciation obecně 1.Společný konsensus a)Právní konsensus b)Expertní konsensus c)Evropský veřejný konsensus 2.Povaha dotčeného práva 3.Závažnost zásahu 4.Jaký cíl veřejná moc sleduje? 5.Politický kontext sporu 6.Jedná se o pozitivní závazek státu? 7.Dotýká se spor samotné povahy demokratické společnosti?

Kritéria pro margin of appreciation u čl. 14 EÚLP „podezřelé” diskriminační důvody => velmi závažná potřeba („very weighty reasons”) ostatní diskriminační důvody => test rozumnosti („reasonable relationship of proportionality“) někdy (kdy?) => test zjevné nepřiměřenosti („manifestly unreasonable “)

Různá intenzita přezkumu: ESLP vs. USSC Pohlaví Narození Náboženství Rasa Sexuální orientace Národnost VWR = very weighty reasons IS = intermediate scrutiny ESLP vs. USSC VWR x IS VWR x RBT VWR x SS VWR x super-SS VWR x RBT+ VWR x RBT SS = strict scrutiny RBT = rational basis test

Další aspekty čl. 14 EÚLP 1.Procedurální vs. Hmotněprávní aspekt (Nachova) 2.Přímá vs. Nepřímá diskriminace (Thlimmenos) 3.Statistika věda je... (Zarb Adami; D. H.) 4.Standard důkazního břemene... (Nachova; Zarb Adami ; D. H.) 5.Vztah k ESD – pochlebování, respekt, rivalita?

Příklady 1.Rasmussen 2.Botta 3.Gaygusuz 4.Petrovič 5.Thlimmenos 6.Frette 7.E.B. 8.D. H. x Oršuš 9.Baczkowski

Proč je diskriminačních kauz před ESLP tak málo? 1.Pokud je shledáno porušení jiného čl. EÚLP, ESLP se již čl. 14 nezabývá... 2.Těžké důkazní břemeno (beyond reasonable doubt) 3.Komunitární a ústavní právo je efektivnější...

Otázky k diskusi 1.Test proporcionality vs. Diskriminační test 2.Různá intenzita přezkumu? –vyloučení extrémní disproporcionality x příkaz k optimalizaci (Holländer, Filosofie Práva,170-73) –zakomponovat doktrínu self-restraint a deference? 3.Rozsah substantivního čl. EÚLP vs. „ambit test” 4.Rozsah „jiného postavení” (Thomassen in Sidabras) 5.ESLP jako nejvyšší daňový soud?

Test proporcionality x diskriminační test? proporcionalita Rozsah ZP Zásah Účel zákona Přiměřenost (proporcionalita) –Test vhodnosti –Test nezbytnosti –Test poměřování diskriminace 1.Spadá namítané porušení čl. 14 do sféry některého z dalších práv, které EÚLP zaručuje? 2.Došlo k porušení jiného práva EÚLP? 3.Nachází se dotčené subjekty ve srovnatelném postavení? 4.Došlo k rozdílnému zacházení? 5.Sledovalo toto zacházení legitimní cíl? 6.Byla užitá opatření vzhledem k legitimnímu cíli přiměřená? Margin of appreciation  Rozumnost?  Nezbytnost?

Zákaz diskriminace v LZPS a judikatuře ÚS ČR

Relevantní ustanovení LZPS a Ústavy I. Klíčová ustanovení Čl. 1(1) LZPS –„Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech. Základní práva a svobody jsou nezadatelné, nezcizitelné, nepromlčitelné a nezrušitelné “ Čl. 3(1) LZPS –„Základní práva a svobody se zaručují všem bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení“.

Relevantní ustanovení LZPS a Ústavy II. Ostatní ustanovení Hlava třetí LZPS –Práva národnostních a etnických menšin čl. 29 LZPS –Pozitivní diskriminace čl. 32(3) LZPS –„Děti narozené v manželství i mimo ně mají stejná práva.“ čl. 37(3) LZPS & 96(1) Ústavy –„Všichni účastníci jsou si v řízení rovni.“

Povaha čl. 3(1) LZPS a jeho vztah k čl. 1(1) LZPS I. Klíčová otázka = Je čl. 3(1) LZPS akcesorický? Některá rozhodnutí označují čl. 1 za "všeobecný zákaz diskriminace", zatímco čl. 3 odst. 1 za "zvláštní zákaz diskriminace".čl. 1čl. 3 odst. 1 V jiných je čl. 1 nazván "obecně vyjádřenou zásadou" rovnosti, zatímco čl. 3 odst. 1 její "konkretizací". Konečně jiná (anebo někdy i ta samá) rozhodnutí pak mluví s ohledem na čl. 1 o "neakcesorické" rovnosti, zatímco čl. 3 odst. 1 vnímají pouze jako ustanovení zakotvující rovnost "akcesorickou".čl. 1čl. 3 odst. 1čl. 1čl. 3 odst. 1

Povaha čl. 3(1) LZPS a jeho vztah k čl. 1(1) LZPS II. Klíčová otázka = Je čl. 3(1) LZPS akcesorický? K této pojmové různosti pak přistupuje také jakýsi odlišný test, který je z obou ustanovení dovozován. Zatímco při aplikaci čl. 1 Listiny se Ústavní soud údajně zaměřuje pouze na absenci svévole, tedy aby rozlišování v rámci neakcesorické rovnosti činěné nebylo "projevem libovůle", pak s ohledem na aplikaci čl. 3 odst. 1 Listiny se zaměřuje (naopak?) na to, aby rozlišování práv určitých skupin subjektů nebylo činěno na základě některého ze zakázaných důvodů, které jsou tam vyjmenovány (pohlaví, rasy, barvy pleti aj.).čl. 1 Listinyčl. 3 odst. 1 Listiny Bobek: „Výše naznačené kategorie, především tedy průběžně opakovaná "akcesorita a neakcesorita", jsou v kontextu aplikace české Listiny obtížně zdůvodnitelné.“Listiny Reakce ÚS ČR: ???

Judikatura ÚS Velmi rozkolísaná => nejednotné testy Test přímé diskriminace (Pl. ÚS 49/10) –„34. Test přímé diskriminace se skládá z následujících kroků, které lze vyjádřit formou otázek: (1) jde o srovnatelného jednotlivce nebo skupiny?; (2) je s nimi nakládáno odlišně na základě některého ze zakázaných důvodů?; (3) je odlišné zacházení stěžovateli k tíži (uložením břemene nebo odepřením dobra)?; (4) je toto odlišné zacházení ospravedlnitelné, tj. (a) sleduje legitimní zájem a (b) je přiměřené?“

Shrnutí

Test přímé diskriminace (Bobek) O přímou diskriminaci se jedná, pokud dochází: 1) k vyčlenění srovnatelného jednotlivce nebo skupiny; 2) ze zakázaného ("neospravedlnitelného, podezřelého") důvodu; 3) které mu je k tíži (uložením břemene nebo odepřením dobra); a 4) vyčleňování není možné ospravedlnit, tedy: a)nesleduje žádný legitimní či akceptovatelný důvod (veřejného, legitimního zájmu) b)opatření je nepřiměřené (disproporční).

Test přímé diskriminace (Pl. ÚS 49/10) „34. Test přímé diskriminace se skládá z následujících kroků, které lze vyjádřit formou otázek: (1) jde o srovnatelného jednotlivce nebo skupiny?; (2) je s nimi nakládáno odlišně na základě některého ze zakázaných důvodů?; (3) je odlišné zacházení stěžovateli k tíži (uložením břemene nebo odepřením dobra)?; (4) je toto odlišné zacházení ospravedlnitelné, tj. (a) sleduje legitimní zájem a (b) je přiměřené?“

Test nepřímé diskriminace 1.stěžovatel musí za pomoci statistiky či jinak prokázat, že na první pohled neutrální kritérium dopadá o poznání silněji na chráněnou skupinu (definovanou podle etnických, rasových, pohlavních či jiných znaků); 2.stěžovatel je zároveň členem takové chráněné skupiny. => důkazní břemeno se přesouvá na žalovaného, který 3.se může snažit popřít kterékoliv ze dvou výše dokázaných tvrzení; 4.musí prokázat, že pro nepřiměřené znevýhodnění chráněné skupiny existuje objektivní a rozumné zdůvodnění.

Děkuji za pozornost a přeji příjemný zbytek dne! David Kosař, PrF MU