K. H. Kramberg: Povstání loutek. V našich zeměpisných šířkách historicky pravděpodobně nejpropracovanější typ loutky. Provázky, někdy drátem je spojena.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_16 Název materiáluPráce plynu.
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Notebook, tablet Číslo DUM: III/2/VT/2/1/20 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Jaro na statku FARMÁŘ A JEHO PRÁCE. Čtyři roční období.
VY_52_INOVACE_02_Práce, výkon, energie Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Správné držení těla Správný postoj Správný posed Správná chůze VY_32_INOVACE_04_36.
Stříhání malých a velkých dětí. Technika stříhání dětských vlasů. Bezpečnost práce a ochrana zdraví. EU-3-3.
VY_32_INOVACE_Vac_I_04 Orientujeme se na planetě Zemi - 2 Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Grónsko –země věčného ledu
Hmyzí hotel Kde kdo bydlí?.
Technika obsluhy – Pěstování kávy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
SŠ-COPT Uherský Brod Bc. Martin Bártek 9. Výroba petlice
HUDEBNÍ VÝCHOVA ORFFOVY HUDEBNÍ NÁSTROJE
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_FAZE_MESICE Název materiálu:
KTERÝCH HRAČEK NA PÍSKOVIŠTI JE STEJNÝ POČET JAKO PUNTÍKŮ VE ČTVERCI?
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Filmová animace Rostliny Mgr. Jiří Mlnařík VY_32_INOVACE_Mul4a0210.
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
VYBARVI SI NOVÉ KAMARÁDY…
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/01 
VY_32_INOVACE_Lul_II_09 Malá pevnost- Vnitřní pracovní komanda
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
VY_32_INOVACE_43A_STÁTNÍ SVÁTKY A VÝZNAMNÉ DNY V ČESKÉM KALENDÁŘI
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_15_VĚTA, SLOVO, SLABIKA, HLÁSKA, PÍSMENO
Jsem děvče - čím budu? Povolání.
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_19_ Divadlo Alfa
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Saturn Sluneční soustava Název školy
Goethe-Institut Praha S knížkou do života (Bookstart) 23. října 2017
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_16 poměr stupňovací
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Věta se skládá ze slov Název školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Autor: Mgr. Hana Klomínská Datum: říjen 2012
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Česká hymna a její tvůrci
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.1.Bal.15_Popis Datum: 13.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Člověk a jeho zdraví TÉMA:
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Orientujeme se v prostoru
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Rovnice HRA.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Speciální základní škola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_17_IV_Z9_Světová_nej…
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
EU- „Učíme se ze života pro život“ Registrační číslo: CZ /0
VÁNOCE Jak pomáháme mamince?.
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Transkript prezentace:

K. H. Kramberg: Povstání loutek

V našich zeměpisných šířkách historicky pravděpodobně nejpropracovanější typ loutky. Provázky, někdy drátem je spojena s vahadlem, jehož prostřednictvím vodič loutku ovládá.

Stínové loutky jsou v Asii poměrně časté. Jedná se o plošné loutky vedené příčně, jakoby „do zad“, méně často zespodu. Tzv. stínohra se maximálně rozvinula v divadle tureckém a čínském, v Evropě byla oblíbena v době rokoka a romantismu.

Plošná loutka trochu jinak. Tato je připravena k filmové nebo fotografické animaci, pokud by byla vedena na spodní tyči a ruce s ohebnými klouby upevněny na pomocných drátech, hovořili bychom o javajce…

Tento typ původně plošné loutky pochází opět z Indonésie. Originální, a tedy správný název zní wayang. Šlo o plošnou loutku vedenou spodní tyčí, ruce, ohebné v kloubech, vedly pomocné dráty. Pohyb působí ladně, jemně. Dnes jsou javajky nejen plošné, ale i reliéfní či zcela plastické.

Maňásek ve své původní roli: v jižní Evropě se v minulosti pod vlivem jistého druhu komedie vyvinulo maňáskové divadlo pro dospělé. Hry byly plné vulgárního humoru, drsných gagů a násilí. Zespodu vedený nervní a „uhopsaný“ maňásek skvěle vyhovoval. U nás se maňásek užívá s oblibou v práci s dětmi, zřejmě proto, že nejvíce připomíná plyšovou hračku.

V současném divadle se často objevují varianty původního maňáska. Někdy jde o kombinaci maňáska a javajky, jindy o loutku na tyči s volně vlajícími tlapkami. U některých maňásků se do trupu nasouvají obě ruce, palce ovládají hlavičku a zbývající prsty hrají maňáskovy ruce…

Současné loutkové divadlo je velmi výtvarné. Kombinuje materiály i základní typy loutek, ponechává vodiče na scéně, hraje si s technikou loutky. Tato fotografie pochází z představení Zlatá husa loutkového souboru Buchty a loutky.

Ještě jednou Buchty a loutky…

A ještě jednou loutka úplně, ale úplně jinak…