EIA novela 2015 STAVEBNÍ ÚŘADY2. 10. 2015. Novela zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, (viz zákon č. 39/2015 Sb.,), účinná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - cz.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 3. dubna 2014.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Voda jak ji neznáme Povolení k nakládání s vodami k Ing. Jana Zmeškalová.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Metodická porada zpracovatelů přestupkové agendy
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Strana 1 INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE Adéla Švachulová Ministerstvo životního prostředí Oddělení IPPC Integrated and Planned Enforcement of.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Povolovací řízení a ohlášení
Příprava novely stavebního zákona
Zahájení a průběh správního řízení
Územní plánování aneb jak na to Porada pro ÚÚP na KÚ LK dne
Modelový příklad smlouvy o spolupráci - zajištění ÚSVP ORP pro Obec
Zákon o sociálním podnikání
Mgr. Michal Matouš Katedra správní vědy a správního práva, PrF MU
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky 2018 – Mgr. Hana Bodnarová.
Regionální environmentální centrum ČR
Stipendijní řád MU Jiří Nantl 17. května 2006.
Zpráva o uplatňování ÚP
Obecné zásady při aplikaci ZÚR JMK
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Stavební uzávěra základní informace
Občanské soudní řízení I.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Roční seminář pro vodoprávní úřady
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí
Řádné opravné prostředky
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Zpráva o uplatňování územního plánu
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Novinky v legislativě EIA a možné dopady na těžební průmysl
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Poznatky z kontrolní činnosti - rok 2018
Malotřídní škola a některé specifické momenty personální agendy
Profesní vzdělávání sociálních kurátorů Praha
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rodinné právo – vybrané otázky
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
Občanské soudní řízení II.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Legislativní otázky (část 1)
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
Občanské soudní řízení I.
Řádné opravné prostředky
Občanské soudní řízení I.
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
ÚŘEDNÍ DESKA.
Moravské dopravní fórum
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
JARNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ Mikulov, března 2018
Transkript prezentace:

EIA novela 2015 STAVEBNÍ ÚŘADY

Novela zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, (viz zákon č. 39/2015 Sb.,), účinná od , přináší významné změny:  v právní úpravě samotného procesu EIA  výrazně zasahuje do navazujících řízení, které na proces EIA navazují

Příloha č. 1 zákona 100/2001 Sb.  Kategorie I  Záměry VŽDY podléhají celému procesu posuzování vlivů na životní prostředí  Kategorie II  Záměry podléhají ZJIŠŤOVACÍMU ŘÍZENÍ

Novela zavádí nové pojmy a definice: Navazující řízení (§ 3 písm. g) zákona) Veřejnost (§ 3 písm. h) zákona) Dotčená veřejnost (§ 3 písm. i) zákona) Podporující podpisová listina (§ 3 písm. j) zákona)

Navazující řízení Řízení, ve kterém se vydává rozhodnutí podle zvláštních právních předpisů, které povoluje umístění nebo provedení záměru posuzovaného podle tohoto zákona Navazující řízení podle SZ je:  Územní řízení,  Stavební řízení,  Řízení o změně stavby před dokončením Je-li vedeno u záměru posuzovaného podle z. 100/2001 Sb. Změna příslušnosti SÚ u posuzovaných záměrů – obce III (§ 13 odst. 8 SZ) SÚ, který vedl řízení, bezodkladně postoupí celý spis příslušnému SÚ Veřejnost Jedna nebo více osob

Dotčená veřejnost Buď osoba, která může být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení dotčena ve svých právech nebo povinnostech, nebo právnická osoba soukromého práva, jejímž předmětem činnosti je ochrana ŽP nebo veřejného zdraví, a jejíž hlavní činností není podnikání nebo jiná výdělečná činnost, která vznikla alespoň 3 roky před dnem zveřejnění informací o navazujícím řízení, případně přede dnem vydání rozhodnutí podle § 7 odst. 6 zákona nebo kterou podporuje svými podpisy více než 200 osob Podporující podpisová listina Listina s podpisy nejméně 200 osob

§ 7 Zjišťovací řízení – změny Negativní závěr zjišťovacího řízení - Rozhodnutí Záměr nebude posuzován v procesu EIA Pozitivní závěr zjišťovacího řízení Záměr bude posuzován v procesu EIA

§ 7 Zjišťovací řízení – změny Negativní závěr zjišťovacího řízení - Rozhodnutí Neobsahuje žádné podmínky Nově se vydává formou správního rozhodnutí podle § 67 správního řádu. Právo podat odvolání proti rozhodnutí má oznamovatel a dotčená veřejnost.

§ 7 Zjišťovací řízení – změny Pozitivní závěr zjišťovacího řízení Záměr bude posuzován v procesu EIA. Výsledkem procesu EIA je závazné stanovisko se všemi důsledky z toho vyplývajícími (§ 149 správního řádu).

Nový § 9a zákona - Závazné stanovisko Ustanovení § 10 původního zákona bylo zrušeno a nahrazeno tímto ustanovením. Toto závazné stanovisko a podmínky v něm uvedeny jsou závazné. V případě negativního závazného stanoviska EIA nelze žádosti v navazujícím řízení vyhovět. Toto závazné stanovisko je přezkoumatelné u nadřízeného orgánu. Lze se odvolat i proti rozhodnutí vydaného v navazujícím řízení, které převzalo podmínky ze závazného stanoviska.

§ 9a - Závazné stanovisko Toto závazné stanovisko předkládá oznamovatel v žádosti jako jeden z podkladů pro navazující řízení. Platnost stanoviska je 5 let ode dne jeho vydání. Platnost stanoviska může být na žádost oznamovatele prodloužena o 5 let, a to i opakovaně.

Nový § 9a odst. 4 a 5 zákona – verifikační závazné stanovisko (coherence stamp) k ověření změn záměru § 9a odst. 4 = před podáním žádosti o zahájení navazujícího řízení (např. ÚŘ)  Coherence stamp je vydáván pro záměry, pro které již bylo vydáno stanovisko EIA nebo závazné stanovisko EIA (vydané dle § 9a odst.1, § 10 odst.1 nebo dle zákona č. 244/1992 Sb. ZPV) a to před zahájením navazujícího řízení.  Prostřednictvím coherence stamp příslušný úřad ověří změny záměru, které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí.  Došlo k významným změnám – příslušný úřad vydá NESOUHLASNÉ ZS  Nedošlo ke změnám - příslušný úřad ZS nevydá § 9a odst. 5 = navazujícím řízením je stavební řízení a řízení o změně stavby před jejím dokončením  Příslušný úřad vydá ZS vždy (souhlasné x nesouhlasné)

Nový § 9a odst. 4 a 5 zákona – verifikační závazné stanovisko k ověření změn (coherence stamp) Investor nejméně 30 dní před podáním žádosti o zahájení navazujícího řízení předloží dokumentaci pro navazující řízení včetně úplného popisu změn záměru, kterými se nynější záměr liší od záměru posuzovaného v procesu EIA. Pokud investor nedodrží 30 dní nebo popis změn není úplný, může příslušný úřad vydat nesouhlasné závazné stanovisko.

Závazné stanovisko k ověření souladu s požadavky právních předpisů, které zapracovávají směrnici Evropského parlamentu a Rady 2011/92/EU  Čl. II zákona č. 39/2015 Sb. Přechodná ustanovení  Stanoviska vydaná přede dnem nabytí účinnosti novely ZPV se tímto zezávazní.  Příslušný úřad v závazném stanovisku k ověření souladu stanoví, které z podmínek uvedených v původním stanovisku, jsou správní úřady příslušné k vedení navazujících řízení povinny zahrnout do svých rozhodnutí.  Nelze-li vydat souhlasné závazné stanovisko, musí být záměr předmětem nového posuzování podle § 4 ZPV.  Závazné stanovisko k ověření souladu a k ověření změn záměru lze vydat jedním závazným stanoviskem.

§ 9b zákona – navazující řízení  Správní orgán příslušný k vedení navazujícího řízení zveřejňuje podle § 25 SŘ spolu s oznámením o zahájení řízení a) Žádost + upozornění, že se jedná o záměr posuzovaný podle ZPV + informace, kde lze nahlédnout do příslušné dokumentace pro navazující řízení b) Informace o předmětu a povaze rozhodnutí, které má být v navazujícím řízení vydáno c) Informace o tom, kde se lze seznámit s dokumenty pořízenými v průběhu posuzování, které byly zveřejněny podle § 16 ZPV (IS CENIA) d) Informace o podmínkách zapojení veřejnosti do řízení § 9c ZPV (možnost podávat připomínky) + informace o místě a čase konání případného veřejného ústního jednání + o lhůtě pro uplatnění připomínek veřejnosti k záměru a o důsledcích zmeškání lhůty + informace o tom zda a případně v jaké lhůtě může veřejnost nahlížet do podkladů rozhodnutí + informace o dotčených orgánech + informace o možnostech dotčené veřejnosti účastnit se navazujícího řízení Informace se považuje za zveřejněnou vyvěšením na úřední desce správního orgánu, který navazující řízení vede. Informace musí být vyvěšena po dobu 30 dnů. Navazující řízení se vždy považuje za řízení s velkým počtem účastníků podle SŘ. Správní orgán při svém rozhodování v navazujícím řízení, pokud jde o podklady pro rozhodnutí, vychází také z dokumentace EIA, popřípadě oznámení EIA, připomínek veřejnosti a výsledků veřejného ústního jednání, bylo-li konáno.

§ 9c zákona – Veřejnost připomínky  Veřejnost může v navazujícím řízení uplatňovat připomínky k záměru. Připomínky lze uplatnit ve lhůtě 30 dnů od zveřejnění informací podle § 9b odst. 1 na úřední desce, nestanoví-li zvláštní právní předpis či správní orgán příslušný k vedení navazujícího řízení lhůtu delší.  Správní orgán v odůvodnění svého rozhodnutí uvede i vypořádání připomínek veřejnosti.  Pokud se podáním písemného oznámení přihlásí správnímu orgánu, který navazující řízení vede, do 30 dnů ode dne zveřejnění informací dle § 9b odst. 1, stává se účastníkem navazujícího řízení také: a) Obec dotčená záměrem, nebo b) Dotčená veřejnost uvedená v § 3 písm. i) bodě 2  Odvolání proti rozhodnutí vydané v navazujícím řízení může podat také dotčená veřejnost uvedená v § 3 písm. i) bodě 2, a to i v případě, že nebyla účastníkem řízení v prvním stupni.

§ 9d zákona – soudní ochrana Dotčená veřejnost se může žalobou domáhat zrušení rozhodnutí vydaného v navazujícím řízení a napadat hmotnou nebo procesní zákonnost tohoto rozhodnutí. O žalobách proti rozhodnutí vydaným v navazujícím řízení rozhodne soud do 90 dnů. Soud i bez návrhu rozhodne o přiznání odkladného účinku žalobě nebo o předběžném opatření podle soudního řádu správního.

Děkuji za pozornost Okres Zlín:Okres Kroměříž + Vsetín: Ing. Miroslava JanáčkováIng. Eva Gregušová Okres Uherské Hradiště + ORP Bystřice pod Hostýnem: Ing. Vlasta Urbánková