Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Profesní vzdělávání sociálních kurátorů Praha

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Profesní vzdělávání sociálních kurátorů Praha"— Transkript prezentace:

1 Profesní vzdělávání sociálních kurátorů Praha 23.11.2009
Mgr. Marta Styborová Prezentace k průběžnému vzdělávání pracovníků sociálních odborů

2 správní řád v zákoně o hmotné nouzi
Aplikace správního řádu v řízení o nároku na dávky pomoci v hmotné nouzi Aplikace zákona 500/2004 Sb., správní řád v zákoně o hmotné nouzi

3 Úvod Správní řízení ve věci dávek pomoci v hmotné nouzi
Subsidiarita správního řádu Lex specialis Aplikace správního řádu v zákoně o hmotné nouzi Odlišnosti v řízení obecné a specializované úpravě zákona Aktuální problémy správního řízení

4 Správní řízení Správní řízení – proces Vstupem je žádost či podání
Výstupem je rozhodnutí Rozhodnutí deklaratorní Rozhodnutí konstitutivní Usnesení – druh rozhodnutí sloužící procesním účelům

5 Zásady správního řízení
Zásada subsidiarity: Ve správním právu znamená podpůrné(subsidiární) užití správního řádu tam, kde není stanoveno jinak speciálním zákonem ( lex specialis). Obecné zásady správního řízení jsou dány paragrafovým zněním správního řádu Text

6 Obecné zásady správního řízení
zásada zákonnosti - § 2 odst 1, 2 zásada ochrany práv nabytých v dobré víře (bona fide) § 2 odst. 3 zásada materiální pravdy (správní orgán zjišťuje stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti) § 3 zásada preference smíru § § 5 zásada hospodárnosti a rychlosti řízení § 6 odst. 1 a 2 zásada rovnosti účastníků řízení § 7 zásada součinnosti správních orgánů s účastníky a součinnosti správních orgánů navzájem § 8 .

7 Zákon 111/2006 Sb., Hlava III Vyjmenované paragrafy zákona o hmotné nouzi upravují správní řízení ve věcech dávek v hmotné nouzi. Tam, kde zákon 111/2006 Sb., nestanoví jinak, je třeba v řízení podstupovat dle ustanovení příslušných paragrafů zákona 500/2004 Sb., správní řád. Správní řízení o dávkách v hmotné nouzi je v zákoně popsáno v hlavě III., v §§ 66 – 79. Je třeba si pamatovat, že speciální úprava jedné části řízení neznamená automaticky změnu v postupu v ostatních aspektech – (př. § 74 zákona 111/2006 Sb., vyjádření se k podkladům pro rozhodnutí ) jedná se o speciální úpravu, avšak při splnění podmínky dané zákonem. V ostatních případech institut vyjádření podléhá správnímu řádu.

8 § 66 Použití správního řádu
Použití správního řádu V řízení podle tohoto zákona se postupuje podle správního řádu, pokud tento zákon nestanoví jinak.

9 § 67 Místní příslušnost Zákon o HN přímo vymezuje faktory, jimiž se řídí místní příslušnost pověřeného úřadu. Odst. 1) písm. a) – d) Posuzování neodůvodnitelné zátěže soc. systému u občanů členského státu EU – posuzování se řídí místem pobytu osoby uvedené v § 61 odst. 1 písm. c). Odst. 3) MOP – místem trvalého pobytu žadatele, ale také pokud došlo k události mimo správní obvod trvalého bydliště žadatele, místem, kde k události došlo. Srov. ve správním řádu místní příslušnost § 11 písm. a) – e).

10 Nezaměňovat pojmy společně posuzovaná osoba a účastník řízení.
§ 68 Účastníci řízení V zákoně o HN – vymezení pouze ve vztahu ke společně posuzovaným osobám v řízení o přeplatku. Toto ustanovení taxativně vymezuje postavení osob společně posuzovaných (§ 8, zákona 111/2006 Sb.) v řízení o přeplatku, nikoliv v řízení o nároku na dávku. Nezaměňovat pojmy společně posuzovaná osoba a účastník řízení. Jinak postup dle správního řádu, § 27, a – b), odst. 2 a odst. 3 ).

11 § 69 Zahájení řízení Na základě písemné žádosti osoby, není-li uvedeno jinak, (§70 zastupování). Žádost musí být na předepsaném tiskopisu MPSV – pokud tento tiskopis existuje. Řízení o změně výše – na návrh příjemce, zvláštního příjemce (§ 40 odst. 2),OSP, z moci úřední

12 (§ 31, 32, 33, 34, 35 zák. č. 500/2004 Sb. – aplikujeme.)
§ Zastupování 1) Svěření nezletilého dítěte do péče jiné fyzické osoby zakládá na fakt, že tato dítě v tomto případě zastupuje v řízení jako zákonný zástupce ta osoba, jíž bylo svěřeno do péče. 2) Nečinný zákonný zástupce, a dítě je svěřeno do ústavní péče – koná funkci zástupce ústav. (§ 31, 32, 33, 34, 35 zák. č. 500/2004 Sb. – aplikujeme.)

13 Je-li předepsán tiskopis, lze podání nebo jiný úkon učinit též:
§ Podání a jiné úkony Je-li předepsán tiskopis, lze podání nebo jiný úkon učinit též: Se souhlasem OPHN na počítačové sestavě, která má shodné údaje, obsah i uspořádání údajů s předepsaným tiskopisem. V elektronické podobě elektronicky podepsané, pokud ministerstvo zveřejnilo příslušný tiskopis v elektronické podobě. (Srov.§ 37 odst. 4, zák. 500/2004 Sb. )

14 Písm. a) – d) – náležitosti žádosti
Společně posuzované osoby písm. a) – c) dle § 41 souhlas SPO Doklady k žádosti – a) – f) Doklady k žádosti o doplatek na bydlení písm. a) – f) na konci textu písmene a) doplňují slova "a doklad o podlahové ploše bytu". Žádost o MOP – stručný popis události, účel použití – jde-li o osoby uvedené v § 2 odst. 4, popis životní situace, jde-li o osoby v § 2 odst. 6. Lze-li skutečnosti uvedené v odst. 1 – 4 ověřit z rozhodnutí jiných orgánů, nebo jiných dokladů, nevyžaduje se potvrzení. Je-li žadatelem osoba bez R.Č., uvede tato osoba číslo dokladu opravňujícího tuto osobu k pobytu na území ČR.

15 § 73 Důkazní prostředky Srov. § 51 – 57 zák. 500/2004 Sb.
V zákoně 111/2006 Sb. je výčet důkazních prostředků dán exaktně a uvozen slovem „též“, což znamená mimo to, co je uvedeno v zákoně 500/2004 Sb.

16 § 74 Vyjádření se k podkladům pro rozhodnutí
Aplikujeme § 36 zákona 500/2004 Sb. Výjimka – platí při splnění podmínky dané § 74 zákona č. 111/2006 Sb.

17 Taxativní výčet situací, kdy SO vydá rozhodnutí písm. a) – i)
§ Vydávání rozhodnutí Taxativní výčet situací, kdy SO vydá rozhodnutí písm. a) – i) a) dávka nebyla přiznána b) dávka byla odejmuta c) dávka byla snížena d) výplata dávky byla zastavena e) jde o přeplatek na dávce f) jde o rozhodnutí dle § 16 odst. 6 g) jde o rozhodnutí podle § 76 odst 3 h) jde o rozhodnutí o ustanovení zvláštního příjemce § 40 odst. 2 i) jde o rozhodnutí dle § 54 odst. 1 Srov. zák. 500/2004 Sb. platí lhůty, oznamování, náležitosti, opravy, atd. (díl 6 zák. 500/2004 Sb. – Rozhodnutí ) Vydání R. § 71 zák. 500/2004 Sb.

18 Vymezení situací, v nichž se nevydává rozhodnutí
§ Oznámení a námitky Vymezení situací, v nichž se nevydává rozhodnutí Podání námitky do15 dnů ode dne výplaty první splátky dávky po jejím přiznání, nebo 15 dnů ode dne výplaty. Námitky –písemně, u příslušného orgánu, který oznámení vydal. Orgán, kterému námitka směřuje, vydá do 30 dnů ode dne, kdy mu námitky došly, rozhodnutí.

19 Přezkoumávání rozhodnutí :
§ Opravné prostředky Přezkoumávání rozhodnutí : Rozhodnutí vydaná dle tohoto zákona přezkoumává v odvolacím řízení krajský úřad. Rozhodnutí vydané podle zákona 111/2006 Sb., o hmotné nouzi nemá odkladný účinek. (Srov. s § 85 zák. 500/2004 Sb). Aplikace zákona 500/2004 Sb. : Tato skutečnost musí být uvedena v poučení. (§ 68 správního řádu, odst. 6 odst.).

20 § Výkon rozhodnutí Správní rozhodnutí vydaná OPHN vykonávají ty orgány, které rozhodnutí vydaly, není-li podán návrh na soudní výkon rozhodnutí. Výkon rozhodnutí provádí ten orgán pomoci v hmotné nouzi, který vydal rozhodnutí v prvním stupni.

21 § 79 Náklady řízení Srov. § 79 odst.1, 2, 3 – 8, zák. 500/2004 Sb.
PNŽ, MOP, DopB – nese stát Orgány pomoci v hmotné nouzi nemají nárok na náhradu nákladů vzniklých v řízení o dávkách.


Stáhnout ppt "Profesní vzdělávání sociálních kurátorů Praha"

Podobné prezentace


Reklamy Google