Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Legislativní otázky (část 1)

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Legislativní otázky (část 1)"— Transkript prezentace:

1 Legislativní otázky (část 1)
Mgr. Hana Nenutilová Ministerstvo životního prostředí Odbor legislativní Jednání pracovní skupiny „KÚ a IPPC“ - Jihlava

2 Obsah Některé dopady nového občanského zákoníku
- vztah stavby a pozemku - občanská sdružení Forma stanovení lhůty pro vyjádření účastníků řízení u tzv. nepodstatné změny integrovaného povolení Nahrazování závazného stanoviska podle stavebního zákona v integrovaném povolení Neposkytnutí součinnosti povolujícímu úřadu ze strany insolvenčního správce zařízení v režimu IPPC

3 Některé dopady nového občanského zákoníku – vztah stavby a pozemku
Návrat k zásadě „stavba je součástí pozemku“ („superficies solo cedit“) Nutnost řešení otázky již realizovaných staveb, u nichž je vlastník stavby odlišný od vlastníka pozemku Stavba spojená se zemí pevným základem, která není podle dosavadních právních předpisů součástí pozemku, na němž je zřízena, a je ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona ve vlastnictví osoby odlišné od vlastníka pozemku, se dnem nabytí účinnosti tohoto zákona nestává součástí pozemku a je nemovitou věcí (§ 3055 odst. 1) Totéž platí o stavbě ve spoluvlastnictví, je-li některý ze spoluvlastníků i vlastníkem pozemku nebo jsou-li jen někteří spoluvlastníci stavby spoluvlastníky pozemku

4 Některé dopady nového občanského zákoníku – vztah stavby a pozemku
Vlastník pozemku, na němž je zřízena stavba, která není podle dosavadních právních předpisů součástí pozemku ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona, má ke stavbě předkupní právo a vlastník stavby má předkupní právo k pozemku. (§ 3056 odst. 1) Předkupní právo vlastníka pozemku se vztahuje i na podzemní stavbu na stejném pozemku, která je příslušenstvím nadzemní stavby. K ujednáním vylučujícím nebo omezujícím předkupní právo se nepřihlíží Ve chvíli, kdy se vlastníkem pozemku i stavby stane jedna a táž osoba, se stavba stává součástí pozemku a pro tyto nemovitosti potom již superficiální zásada trvale platí Oblast ŽP – průmyslové stavby – ty nově postavené již budou vždy součástí pozemku

5 Některé dopady nového občanského zákoníku – vztah stavby a pozemku
Vodní díla Specifická kategorie v aplikaci superficiální zásady Podle § 55 odst. 1 vodního zákona jsou všechna vodní díla stavbami – veřejnoprávní definice , která nemá žádné dopady do soukromoprávní sféry Tato definice neznamená, že jsou všechna vodní díla také stavbami a samostatnými nemovitými věcmi v občanskoprávním smyslu (podle NOZ) Samostatná problematika vodních děl „nespojených se zemí pevným základem (např. některé vodní nádrže, hráze, náhony, úpravy koryt vodních toků) - tato vodní díla nejsou stavbami a samostatnými věcmi ve smyslu NOZ (a nebyly ani podle OZ – též viz judikatura) - pro tato vodní díla vždy platí zásada „stavba je součástí pozemku“ od , pokud byl vlastník pozemku a vlastník vodního díla odlišný, vlastník pozemku se stává vlastníkem vodního díla

6 Některé dopady nového občanského zákoníku – občanská sdružení
Zrušení zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů Tedy zrušení formy „občanské sdružení“ Do konce roku 2013 mohla občanská sdružení změnit formu na obecně prospěšnou společnost, souhlasili-li všichni členové Pokud občanská sdružení formu nezměnila, na základě NOZ nastala automatická přeměna na „spolek“ od Změna právní formy z občanského sdružení na spolek nemá žádný vliv z hlediska účastenství v řízení o vydání IP podle § 7 odst. 1 písm. e) V případě občanských sdružení přeměněných na spolky i nově zakládaných spolků je jednoznačně dána kontinuita s předchozí právní úpravou Pro účastenství v řízení je rozhodné, zda je předmětem činnosti spolku prosazování a ochrana profesních zájmů nebo veřejných zájmů podle zvláštní právních předpisů

7 Forma stanovení lhůty k vyjádření účastníků řízení u tzv
Forma stanovení lhůty k vyjádření účastníků řízení u tzv. nepodstatných změn integrovaného povolení Zákon o integrované prevenci v tomto ohledu neobsahuje speciální právní úpravu (a neobsahoval ji ani před novelou č. 69/2013 Sb.) Je třeba vycházet ze správního řádu § 39 odst. 1 – usnesení o určení lhůty k provedení úkonu – pokud ji nestanoví zákon a je-li toho zapotřebí § 36 odst. 1 SŘ – usnesení, do kdy mohou účastníci řízení účastníci řízení činit své návrhy § 36 odst. 3 SŘ - právo účastníků mít možnost vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, nestanoví-li zákon jinak Pokud tedy úřad stanoví účastníkům řízení lhůtu k vyjádření, je tak třeba učinit formou usnesení.

8 Nahrazování závazného stanoviska podle stavebního zákona v integrovaném povolení
§ 122 odst. 1 stavebního zákona – pro vydání kolaudačního souhlasu stavebník opatří závazná stanoviska dotčených orgánů vyžadovaná zvláštními právními předpisy (odkaz mj. na vodní zákon, zákon o ochraně ovzduší) § 33 písm. o) zákona o integrované prevenci (doplněno novelou č. 69/2013 Sb.) – KÚ dotčeným orgánem mj. při vydání kolaudačního souhlasu, pokud se vydání správních aktů, které jsou podkladem pro kolaudační souhlas, nahrazuje postupem v řízení o vydání integrovaného povolení KÚ dotčeným orgánem ve smyslu § 136 správního řádu, má oprávnění podle § 136 odst. 2 až 5 (nahlížení do spisu atd.) Úprava kompetencí dotčených orgánů až na výjimky ponechána na zvláštních právních předpisech Z pouhé skutečnosti, že je určitý správní orgán podle zvláštního zákona dotčeným orgánem, nevyplývá jeho kompetence k vydání závazného stanoviska Na KÚ jako dotčený orgán při vydání kolaudačního souhlasu se tedy ustanovení § 122 odst. 1 stavebního zákona nevztahuje.

9 Neposkytnutí součinnosti povolujícímu úřadu ze strany insolvenčního správce zařízení v režimu IPPC
§ 246 odst. 1 insolvenčního zákona – prohlášením konkursu přechází na správce oprávnění nakládat s majetkovou podstatou, jakož i výkon práv a plnění povinností, které přísluší dlužníku, pokud souvisí s majetkovou podstatou V rámci výše uvedených činností správce mj. zajišťuje provoz dlužníkova podniku Lze tedy dovodit, že správce je v souvislosti s provozem dlužníkova podniku povinen poskytnout potřebnou součinnost orgánům veřejné správy, včetně správních orgánů na úseku ochrany životního prostředí § 36 odst. 1 insolvenčního zákona – povinnost insolvenčního správce postupovat při výkonu funkce svědomitě a s odbornou péčí S případnou stížností na insolvenčního správce je třeba obrátit se na příslušný insolvenční soud Sankcí za neplnění povinností insolvenčního správce může být až zproštění funkce

10 Děkuji Vám za pozornost.


Stáhnout ppt "Legislativní otázky (část 1)"

Podobné prezentace


Reklamy Google