D ĚJINY ÚSTAVNOSTI Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.01.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Legislativní proces.
Advertisements

DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE  BACHŮV ABSOLUTISMUS  VZNIK RAKOUSKA- UHERSKA  FORMOVÁNÍ ČESKÉ MODERNÍ OBČANSKÉ SPOLEČNOSTI.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Ú STAVNÍ SOUD Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.20 2.Číslo.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Jana Volková Název: VY_32_INOVACE_01_OV9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Ústava ČR Anotace:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
VY_32_INOVACE_08/3/8 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Právo v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Č ESKÁ NÁRODNÍ BANKA Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.17.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Naplňuje přitom pravomoci dané Ústavou ČR a některými běžnými zákony.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Vznik mezinárodní smlouvy
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
TEST 7. POLITOLOGIE
Název vzdělávacího materiálu
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické.
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Historické milníky EU Monika Matysová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zákonodárná moc Klepněte a vložte poznámky. PRÁVO.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název vzdělávacího materiálu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název projektu: Moderní škola
Moc ve státě VY_32_INOVACE_03-44 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
Organizace veřejné správy blok č. 1
DUM - Digitální Učební Materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Revoluce ve Francii
Klasifikace normativních právních aktů
Identifikátor materiálu ICT – 9 - 1
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Dějiny slovenského práva II. Ladislav Vojáček
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Anotace Vysvětlit rozdělení státní moci v ČR, objasnit moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní. Výukový materiál.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název: Základní lidská práva Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Věcné učení Vláda, parlament, politické strany
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
VY_32_INOVACE_4/01_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
České a československé právní dějiny Ladislav Vojáček
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
Transkript prezentace:

D ĚJINY ÚSTAVNOSTI Mgr. Vladimír Velešík

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.01 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vytvořeno: září Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborObčanský a společenskovědní základ Tematický okruhObčan ve státě Materiál slouží ke stručnému seznámení žáků s problematikou vývoje ústavnosti na území České republiky. Jsou zde zachyceny základní vývojové etapy ústavního práva, a to vždy s ohledem na současnost. Pomůcky: interaktivní tabule, učebnice.

Dějiny ústavnosti ČR

Ústava (konstituce – hlava státu je vázána spolupůsobením voleného zastupitelstva =parlamentu)  základní zákon státu; právní akt nejvyšší právní síly ostatní zákony s ní musí být v souladu  nesmějí jí odporovat); dokument, který by měl mít dlouhodobou platnost Obsah ústavy: postavení občanů (např. kdo je občan státu) postavení občanů (např. kdo je občan státu) charakter státu (např. konstituční monarchie, republika) charakter státu (např. konstituční monarchie, republika) státoprávní uspořádání (např. federace, unitární stát) státoprávní uspořádání (např. federace, unitární stát) soustavu nejvyšších orgánů a jejich pravomoci soustavu nejvyšších orgánů a jejich pravomoci státní symboly, hlavní město státní symboly, hlavní město procedury navrhování a schvalování zákonů i samotné ústavy procedury navrhování a schvalování zákonů i samotné ústavy kontrolu ústavnosti kontrolu ústavnosti

Dějiny ústavnosti ČR základem každé demokratické ústavy je princip dělby moci  státní moc musí být rozdělena na tři složky, jejichž pravomoci musejí být navzájem odděleny základem každé demokratické ústavy je princip dělby moci  státní moc musí být rozdělena na tři složky, jejichž pravomoci musejí být navzájem odděleny 1. zákonodárná (legislativní) moc = parlament 2. výkonná moc (exekutiva) = vláda 3. soudní moc (jurisdikce) = soustava soudů princip brzd a rovnovah = jednotlivé složky státní moci se svými pravomocemi navzájem vyvažují a omezují (tj. rozhodnutí každého jednoho ze tří základních ústavních orgánů mohou být ostatními orgány korigována, popřípadě zcela zrušena) princip brzd a rovnovah = jednotlivé složky státní moci se svými pravomocemi navzájem vyvažují a omezují (tj. rozhodnutí každého jednoho ze tří základních ústavních orgánů mohou být ostatními orgány korigována, popřípadě zcela zrušena)

Dějiny ústavnosti ČR Funkce ústav  celá řada funkcí, kterými ovlivňuje chod celé společnosti právní funkce právní funkce organizační funkce organizační funkce ideová a kulturní funkce ideová a kulturní funkce integrační funkce integrační funkce

Dějiny ústavnosti ČR Třídění ústav: a, psané a nepsané b, normativní, nominální, sémantické c, flexibilní (pružné) a rigidní (tuhé) d, oktrojované, dohodnuté, revoluční e, původní a přenesené

Dějiny ústavnosti ČR Přijímání ústavy  vyžaduje se mnohem větší společenský souhlas a, reprezentativním orgánem (např. ústavodárné shromáždění = parlament)  vyžaduje se tzv. kvalifikovaná většina (u nás 3/5 většina) b, přímým hlasováním obyvatelstva = referendum

Dějiny ústavnosti ČR a, Ústavní vývoj do roku „dubnová“ ústava z roku 1848  byla první rakouskou ústavou; byla oktrojovaná (nařízená, tj. vyhlášena rozhodnutím císaře bez souhlasu říšského sněmu, tj. parlamentu); nikdy nevstoupila v platnost 2. „březnová“ ústava z roku 1849  druhá rakouská ústava; oktrojovaná; zrušena tzv. silvestrovskými patenty z  obnoven absolutismus 3. „únorová“ ústava z roku 1861  třetí rakouská ústava; jejímu vydání předcházelo vydání tzv. Říjnového diplomu v roce 1860 – císař se vzdal absolutismu; opět oktrojovaná; upravovala vznik nové říšské rady (panská a poslanecká sněmovna)  postupný vznik konstituční monarchie 4. „prosincová“ ústava z roku 1867  platila pouze v Předlitavsku, a to do roku 1918; uzákonila dualismus

Dějiny ústavnosti ČR uzákonila Říšskou radu  skládala se z poslanecké (dolní) a panské (horní) sněmovny  do horní sněmovny se nevolilo; členy jmenoval císař; tzv. virilisté = tj. nevolení členové s osobním hlasem, členství vázáno na určitou hodnost či úřad (arcibiskup pražský, rektor pražské univerzity); do poslanecké sněmovny postupně zavedeny přímé volby; voliči s volebním právem rozděleni do volebních kurií (nakonec 5), a to podle volebního (majetkový = daňového) censu  omezení volebního práva podle výše majetku uzákonila Říšskou radu  skládala se z poslanecké (dolní) a panské (horní) sněmovny  do horní sněmovny se nevolilo; členy jmenoval císař; tzv. virilisté = tj. nevolení členové s osobním hlasem, členství vázáno na určitou hodnost či úřad (arcibiskup pražský, rektor pražské univerzity); do poslanecké sněmovny postupně zavedeny přímé volby; voliči s volebním právem rozděleni do volebních kurií (nakonec 5), a to podle volebního (majetkový = daňového) censu  omezení volebního práva podle výše majetku stanovila všeobecná práva občanů – duševní svoboda, svoboda hospodářská, svoboda národnosti stanovila všeobecná práva občanů – duševní svoboda, svoboda hospodářská, svoboda národnosti upravovala nezávislost soudní moci upravovala nezávislost soudní moci roku 1897 zavedeno všeobecné volební právo roku 1897 zavedeno všeobecné volební právo roku 1907 zavedeno rovné volební právo roku 1907 zavedeno rovné volební právo

Dějiny ústavnosti ČR b, Ústavní vývoj v letech 1918 – tzv. „Prozatímní“ ústava  přijata ihned po vzniku ČSR, upravovala činnost Revolučního národního shromáždění; nejdříve přijata tzv. „recepční“ norma (zákon) 2. Ústavní listina ČSR  přijata ; vycházela z ústavy Francouzské republiky; skládala se z preambule a šesti hlav; platila do roku 1938, poté opět

Dějiny ústavnosti ČR zákonodárnou moc představovalo dvoukomorové Národní shromáždění  skládalo se z poslanecké sněmovny (300 poslanců volených na 6 let, aktivní volební právo od 21 let, pasivní od 30 let) a senátu (150 senátorů volených na 8 let, aktivní volební právo od 26 a pasivní od 45 let); obě komory voleny poměrným volebním systémem zákonodárnou moc představovalo dvoukomorové Národní shromáždění  skládalo se z poslanecké sněmovny (300 poslanců volených na 6 let, aktivní volební právo od 21 let, pasivní od 30 let) a senátu (150 senátorů volených na 8 let, aktivní volební právo od 26 a pasivní od 45 let); obě komory voleny poměrným volebním systémem  aktivní volební právo = právo volit  pasivní volební právo = právo být volen prezident volen na sedm let; mohl být zvolen pouze dvakrát; výjimka byla udělena T. G. Masarykovi (zvolen 4x – 1918, 1920, 1927, 1934); jakýkoliv prezidentův úkon vyžadoval ke své platnosti spolupodpis (kontrasignaci) odpovědného člena vlády prezident volen na sedm let; mohl být zvolen pouze dvakrát; výjimka byla udělena T. G. Masarykovi (zvolen 4x – 1918, 1920, 1927, 1934); jakýkoliv prezidentův úkon vyžadoval ke své platnosti spolupodpis (kontrasignaci) odpovědného člena vlády již v roce 1918 zrušeny šlechtické tituly, zavedeno volební právo žen již v roce 1918 zrušeny šlechtické tituly, zavedeno volební právo žen

Dějiny ústavnosti ČR Mnichovská dohoda  faktický konec suverenity; porušení mezinárodního práva, porušení československé ústavnosti Mnichovská dohoda  faktický konec suverenity; porušení mezinárodního práva, porušení československé ústavnosti autonomie Slovenska; Česko-Slovensko autonomie Slovenska; Česko-Slovensko v prosinci 1938 schválen zmocňovací zákon  dával právo vládě nahradit zákony zákonnými opatřeními v prosinci 1938 schválen zmocňovací zákon  dával právo vládě nahradit zákony zákonnými opatřeními konec republiky  vyhlášením Protektorátu Čechy a Morava 16. března 1939 konec republiky  vyhlášením Protektorátu Čechy a Morava 16. března 1939 v roce 1944 vyhlásil E. Beneš obnovení ústavního pořádku (ústavní restituce)  definoval dobu nesvobody a zákony vydané v této době za neplatné v roce 1944 vyhlásil E. Beneš obnovení ústavního pořádku (ústavní restituce)  definoval dobu nesvobody a zákony vydané v této době za neplatné exilové vedení  státní rada, vláda a prezident  do října 1945 měl prezident právo vydávat dekrety (na návrh vlády a s jejím souhlasem)  všechny dekrety prošly později rehabilitací (byly dodatečně schváleny) Prozatímním shromážděním exilové vedení  státní rada, vláda a prezident  do října 1945 měl prezident právo vydávat dekrety (na návrh vlády a s jejím souhlasem)  všechny dekrety prošly později rehabilitací (byly dodatečně schváleny) Prozatímním shromážděním

Dějiny ústavnosti ČR Ústava 9. května 1948 vznik národních výborů vznik národních výborů omezení soukromého vlastnictví omezení soukromého vlastnictví umožňovala obcházení lidských práv umožňovala obcházení lidských práv zavedeno tzv. lidově demokratické zřízení zavedeno tzv. lidově demokratické zřízení

Dějiny ústavnosti ČR Socialistická ústava – roku 1960 definována vedoucí úloha komunistické strany ve společnosti a ve státě definována vedoucí úloha komunistické strany ve společnosti a ve státě změna názvu státu  ČSSR – byl vybudován socialismus změna názvu státu  ČSSR – byl vybudován socialismus

Dějiny ústavnosti ČR Ústavní zákon o Československé federaci z roku 1968  doplňoval ústavu společné Federální shromáždění (skládalo se z Sněmovny lidu – měla 200 poslanců a Sněmovny národů – měla 150 poslanců); platil zde zákaz majorizace, tj. nemohlo dojít k přehlasování zástupců jednoho národa zástupci druhého společné Federální shromáždění (skládalo se z Sněmovny lidu – měla 200 poslanců a Sněmovny národů – měla 150 poslanců); platil zde zákaz majorizace, tj. nemohlo dojít k přehlasování zástupců jednoho národa zástupci druhého v rámci federace dvě rovnoprávné republiky  ČSR (zákonodárným sborem ČNR – Česká národní rada) a SSR (zákonodárným sborem SNR – Slovenská národní rada) v rámci federace dvě rovnoprávné republiky  ČSR (zákonodárným sborem ČNR – Česká národní rada) a SSR (zákonodárným sborem SNR – Slovenská národní rada)

Dějiny ústavnosti ČR Listopad 1989 odstraněn čtvrtý článek ústavy o vedoucím postavení komunistické strany odstraněn čtvrtý článek ústavy o vedoucím postavení komunistické strany zakotveny základní zásady právního státu zakotveny základní zásady právního státu umožněna volná soutěž politických stran umožněna volná soutěž politických stran Pomlčková válka – spory o název státu  Česká a Slovenská Federativní Republika (ČSFR) schválila ČNR novou ústavu; účinnost nabyla , a to společně s Listinou základních práv a svobod schválila ČNR novou ústavu; účinnost nabyla , a to společně s Listinou základních práv a svobod jde o ústavu psanou, přenesenou, dohodnutou, rigidní (3/5 většina členů Parlamentu), v době svého vzniku i nominální jde o ústavu psanou, přenesenou, dohodnutou, rigidní (3/5 většina členů Parlamentu), v době svého vzniku i nominální

Zpětná vazba Ústava České republiky byla schválena Českou národní radou Jedním ze zásadních bodů v nové ústavě představovalo zavedení Senátu a Nejvyššího správního soudu do českého ústavního pořádku. Přesto došlo k ustavení obou orgánů zákonodárné a soudní moci mnohem později, v případě Senátu v roce 1996, Nejvyššího správního soudu ještě o několik let poté. Ústava České republiky byla schválena Českou národní radou Jedním ze zásadních bodů v nové ústavě představovalo zavedení Senátu a Nejvyššího správního soudu do českého ústavního pořádku. Přesto došlo k ustavení obou orgánů zákonodárné a soudní moci mnohem později, v případě Senátu v roce 1996, Nejvyššího správního soudu ještě o několik let poté. Ústava České republiky byla v této době (než došlo k ustavení obou institucí) ústavou: Ústava České republiky byla v této době (než došlo k ustavení obou institucí) ústavou: a, nominální a, nominální b, normativní b, normativní c, sémantickou c, sémantickou

Zpětná vazba Několik prvních ústav v dějinách rakouské a rakousko-uherské ústavnosti bylo přijato panovníkem na základě jeho autority, tedy nikoli z vůle parlamentu. Několik prvních ústav v dějinách rakouské a rakousko-uherské ústavnosti bylo přijato panovníkem na základě jeho autority, tedy nikoli z vůle parlamentu. Takovýmto ústavám říkáme: Takovýmto ústavám říkáme: a, dohodnuté a, dohodnuté b, revoluční b, revoluční c, oktrojované c, oktrojované

Zpětná vazba Ústava z roku 1960 charakterizovala Československo jako stát: a, lidově demokratický b, socialistický c, komunistický

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a literatura 1.DAVID, Roman. Ústava České republiky, Listina základních práv a svobod: úplné znění doplněné poznámkami a úvodem do problematiky. 1. vyd. Olomouc: FIN, 1996, 254 s. ISBN BARTONÍČKOVÁ, Klára. Občanský a společenskovědní základ - přehled středoškolského učiva. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 272 s. Maturity. ISBN DAVID, Roman. Politologie: základy spolec ̌ enských ve ̌ d. 1. vyd. Olomouc: FIN, 1995, 373 p. ISBN