Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Fotoaparát Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_11_15 Autor:Jindřich Bielčik Datum vytvoření: Vyučovací předmět:Fyzika Ročník:7. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Optika Téma: Optické přístroje Druh učebního materiálu:Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM:15 min prezentace Anotace / Metodický list:Prezentace má sloužit jako digitální pomůcka k výuce o optických přístrojích.
Fotoaparát je optické zařízení sloužící k pořizování fotografií. Obecně jde o světlotěsnou komoru, do které vstupuje světlo objektivem a vykresluje obraz na světlocitlivou záznamovou vrst v u. Johann Heinrich Schulz v roce 1725 objevil, že soli stříbra jsou citlivé na světlo. Teprve až v roce 1826 se podařilo vytvořit první snímek na vyleštěnou cínovou desku s petrolejovým roztokem vynálezcem Nicéphore Niépce.
Otvor pro vstup světla je vybaven clonou, umožňující měnit jeho velikost a tím ovlivňovat množství vnikajícího světla. Tím je ovlivněna i výsledná světlost fotografované scény. Platí, že čím je otvor menší, tím je paprsek užší, a jeho obraz je tudíž na výsledném snímku ostřejší. Se vzrůstajícím „zacloněním“ tedy roste hloubka ostrosti.
Ponecháme-li clonu otevřenou delší dobu, je možné zachytit i noční snímek; pohybující objekty jsou však rozmazané.
Deskové – světlocitlivá chemická vrstva je nanesena na skleněné desce. Tento typ se využíval na počátku fotografování. Filmové – je použit celuloidový pás pokrytý chemikáliemi reagujícími na světlo svoji přeměnou. V laboratoři je pak snímek vyvolán. Instantní - typ fotoaparátu se samovyvolávacím filmem. Nejznámější z nich je Polaroid. Digitální – jako světlocitlivý prvek je v nich senzor CCD nebo CMOS, zachycené informace jsou pak digitálně zpracovány do snímku.
Zdroje: b/b3/Praktica.jpg e/eb/Lereve1904.jpg 5/58/Krizovatka_dlouhy_cas.jpg