Zrak zvířat. Lidé vnímají svět kolem sebe především očima. Zrak, ale i ostatní smysly, ovšem můžeme některým zvířatům jen závidět. Příroda vytvořila mnoho.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zrak zvířat.
Advertisements

Polární pás.
ŘÁD: DRAVCI Sokol stěhovavý. Dravci -predátoři, přizpůsobeni k lovu kořisti.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 4. ročník Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
KOČKY A PSI ANOTACE Prezentace seznámí žáky s rozdíly mezi kočkovitými a psovitými šelmami. Význam psů a koček pro člověka DATUM AUTORTereza.
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
Řád: SOVY = noční ptáci. Znaky velmi jemné peří  neslyšný let nohy porostlé peřím prsty s ostrými drápy vratiprst (4. prst) – otáčí se dopředu i dozadu.
Mezi hlavonožce řadíme: krakaticesépiechobotnice loděnka.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Preget, Matějka a Grulich. - vnímání okolí tímto druhem oka je výrazně odlišné, než je tomu u lidí - výhodou složených očí je schopnost vnímat velký zorný.
DELFÍN Martina Malárová a Veronika Vachůnková. POPIS DELFÍNA -Živí se rybami a dalšímy mořskými živočichy, např. korýši a hlavonožci. Spotřebuje jich.
Oko Barbora Davidová Tereza Broušková Ha An Nguyen Kateřina Onderková.
VY_32_INOVACE_06- Kachna divoká Přírodověda - 5. ročník
Podnebné pásy – tropický pás
Hlavonožci (třída měkkýšů).
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
MĚKKÝŠI PLŽI, MLŽI, HLAVONOŽCI
Živočichové v lesích Jan Pavlik.
Libor Hubl Papoušci.
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZRAK ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_17_28_Zrak.
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
BEZOBRATLÍ VY_32_INOVACE_06-57 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_10_HK ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH POLÍ
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Ekosystém pole Savci Přírodověda 4. ročník
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
VESMÍR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Jméno autora výukového materiálu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
MĚKKÝŠI 15. října 2013 VY_52_INOVACE_210213
Autor: Mgr. Jana Burdzová
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Biomy.
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Les v průběhu roku 2 Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
KRAJINA VYSOKÝCH HOR. KRAJINA VYSOKÝCH HOR Ve vysokých horách mrzne a sníh zde padá po celý rok. Sněžná čára je hranice, nad níž v horách již sníh.
Ekosystém louka Živočichové
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES. TROPICKÝ DEŠTNÝ LES V rovníkových oblastech Země se rozkládají tropické deštné lesy (tropické pralesy, džungle). Kterými světadíly.
Autor: Mgr. Hana Klomínská Datum: říjen 2012
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Ptáci.
PRO ZÁJEMCE O FOTOGRAFOVÁNÍ
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Hlavonožci (Ďáblové hlubin).
Obojživelníci. AUTOR: Eliška Jurčicová
SAVCI VY_32_INOVACE_06-52 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Světelné jevy -shrnutí
Základní skupiny živočichů
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.1.Bal.08_Lidské_tělo Datum:
PLOŠTICE.
ZOOPARK GLOWACKÉHO Klára Kovaříková, Alžběta Mikulíková, Eliška Havelková, Tereza Bláhová.
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová)
PTÁCI – LETCI (SOVY) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Randáková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
1. 1.
Transkript prezentace:

Zrak zvířat

Lidé vnímají svět kolem sebe především očima. Zrak, ale i ostatní smysly, ovšem můžeme některým zvířatům jen závidět. Příroda vytvořila mnoho typů a tvarů zrakových orgánů. Některá zvířata například vidí světlo, které je pro nás neviditelné. Jiná zase mají stereoskopické vidění, kterým zaměřují svojí kořist. Další mají široké zorné pole…

Krokodýl Živočichové, kteří obývají vodu i souš, se musejí přizpůsobit tak, aby viděli v obou prostředích. Krokodýl se většinou skrývá pod hladinou, vyhlíží však často suchozemskou kořist. Proto mají oči umístěné na vyvýšených místech hlavy. Může být proto celý ponořený a přesto pozorovat břehy, kde zvířata chodí pít.

Chameleón Chameleón loví hmyz vystřelením velmi dlouhého jazyka a k tomu potřebuje ostrý zrak. Zajišťují mu ho zvláštní oči, které se pohybují nezávisle na sobě. Oči jsou celé zakryté kůží kromě malého otvoru uprostřed. Tento ještěr může jedním okem sledovat, co se děje před ním, zatímco druhé hlídá, zda na obloze nekrouží dravý pták.

Papoušek Ara Ara je typický papoušek jihoamerických pralesů. Stejně jako většina ptáků má oči posazené po stranách hlavy, takže poskytují široké zorné pole a má tedy velmi dobrý přehled o dění ve svém okolí. Tento papoušek je kvůli svému krásnému zbarvení často chován v zoologických zahradách nebo v soukromých sbírkách.

Ryby Na rozdíl od suchozemských živočichů mají ryby oční čočku kulovitého tvaru. Ta lépe zachycuje světlo ve vodním prostředí. Tvarem čočky ryb se inspirovali i astronomové a fotografové, protože podobně je řešený i objektiv dalekohledů a fotografický objektiv typu rybí oko, který dokáže zachytit velmi široké zorné pole.

Užovka Oči užovky ostronosé s kruhovou zornicí jasně naznačují, že je aktivní především ve dne. Velikost oka a jejich částečné namíření vpřed dovoluje užovce přesně odhadovat vzdálenosti ve větvích stromů. Zelený had je mezi pralesní vegetací téměř neviditelný. Jejím typickým domovem jsou mangrovové a bambusové houštiny asijských deštných lesů.

Tukan Tukan obrovský má opravdu velký zobák. Ten spolu s pestře zbarvenou hlavou a modrou kůží kolem očí slouží jako občanský průkaz. Protože je v pralese šero, potřebují mít výraznou barevnou identifikaci, aby ostatním tukanům sdělil, že jsou stejného druhu.

Hlemýžď Jamkovité oči hlemýždě se nacházejí na dlouhých zatažitelných stopkách na přední části svalnaté nohy. Oči měkkýšů jsou zajímavé tím, že výběžky zrakových buněk jsou přivrácené ke světelným paprskům na rozdíl od většiny ostatních živočichů.

Bodlok Oči ryb s podivným názvem bodlok vypadají jako nalíčené od profesionálního vizážisty. Bodloci navíc mohou své krásně modré zbarvení i vypnout, protože mění intenzitu svého zabarvení podle nálady. Tyto býložravé ryby jsou velice nesnášenlivé k vlastnímu druhu. Mají na ocasním násadci kostěné lišty ostré jako břitva, kterými mohou svým nepřátelům zasadit citelné rány.

Chobotnice Chobotnice je velmi dobrý lovec a dokáže během vteřiny přizpůsobit zbarvení pokožky podkladu, na kterém odpočívá. Hlavonožcům se vyvinuly dokonalé komorové oči. Rozdíl mezi očima chobotnice a člověka je v tom, že zatímco lidské oči při zaostřování mění tvar čočky, u hlavonožců jsou oči zaostřovány tak, že se čočka posouvá dopředu a dozadu (tedy podobně, jako u fotoaparátu). Vědci dokonce s chobotnicemi dělali pokusy a zjistili, že je chobotnice schopna rozeznat například rozdíl mezi vodorovnými a svislými obdélníky. Hlavonožci ale mají nejen oko velmi dokonale vyvinuté, mají dokonce i oči, které patří mezi největší na světě. Dospělá krakatice, dlouhá 18 metrů, má oči velikosti fotbalového míče.

zvirata/zviratum-z-oci-do-oci-1164/, [cit ], autor fotografií Mgr. Michael Fokt zvirata/zviratum-z-oci-do-oci-1164/ [cit ], fotografie bodloka beloprseho Použité zdroje: