Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov"— Transkript prezentace:

1 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._7.PTÁCI TÉMA: PTÁCI ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ANOTACE: Cílem prezentace je seznámení žáků s charakteristickými znaky ptáků a jejich významem.

2 Ptáci Páv korunkatý Sýkora modřinka Sova pálená

3 Charakteristické znaky ptáků
- stálá tělesná teplota - přední končetiny přeměněny v křídla - peří: • obrysové krycí (hlava, krk, tělo) letky (křídla) ocasní = rýdovací • prachové - pod obrysovým peřím - je jemnější - tepelná izolace - výměna peří = přepeřování neboli pelichání

4 - lehká kostra – dlouhé kosti duté
- hrudní kost s vysokým hřebenem (pro úpon létacích svalů) - plíce + vzdušné vaky - v srdci pravá síň a komora a levá síň a komora odděleny - prodloužené čelisti přeměněny v zobák - kloaka Připomeň si, co je kloaka. - bílá, kašovitá moč Kloaka je vakovitá rozšířenina konečníku, do které ústí vývod pohlavní, trávicí a vylučovací soustavy.

5 - ze smyslů nejdokonalejší zrak - většinou velké oči
po stranách hlavy (mžurka = 3.víčko, ochranná funkce) - odděleného pohlaví – vnitřní oplození - tokání: zvláštní chování spojené s výběrem partnera a pářením - rozmnožovací doba = hnízdění - snáší vejce – pečují o ně

6 - z hlediska stupně vývinu při líhnutí rozdělujeme ptáky
na: • krmivé - mláďata holá, slepá – rodiče je krmí (př. vrabec) • nekrmivé - mláďata vidí, mají peří, shání si potravu sama (př. kur – slepice) • polokrmivé - mláďata opeřená v okolí hnízda - rodiče je krmí (př. racek) - rozšířeni po celém světě

7 Uveď příklad alespoň 1 tažného ptáka.
- stěhování ptáků = tah - z hlediska tahu rozlišujeme ptáky: • stálé - celý rok v oblasti hnízdiště a jeho okolí (př. straka) • přelétavé (potulné) - kromě doby hnízdění konají přelety až km daleko, přičemž přelety nemají určitý směr (př. sýkora) • stěhovavé (tažné) - 2x do roka dlouze putují určitým směrem po stálých trasách (př. čáp) Uveď příklad alespoň 1 tažného ptáka.

8 Význam ptactva - součástí potravních řetězců
- někteří rozšiřují semena rostlin - někteří opylují rostliny - domácí mazlíčci - relaxace (poslech ptačího zpěvu)

9 Opakování 1) Jaký typ tělesné teploty mají ptáci?
2) Jmenuj 2 základní typy peří ptáků. 3) Vysvětli, co je mžurka a uveď její funkci. 4) Objasni pojem tokání. 5) Na které 3 skupiny rozdělujeme ptáky z hlediska stupně vývinu při líhnutí? 6) Jaký je rozdíl mezi ptáky přelétavými a stěhovavými? 7) Jmenuj alespoň 2 významy ptactva.

10 Použité zdroje - použité obrázky – kliparty galerie MS Office 2010


Stáhnout ppt "NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov"

Podobné prezentace


Reklamy Google