Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLNÍ ZPRÁVY O PŘEDBĚŽNÝCH VÝSLEDCÍCH MZ V ROCE 2011 PRVNÍ Z KROKŮ VYUŽITÍ STÁTNÍ MATURITY PRO ZVÝŠENÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ NA SŠ.
Advertisements

Evaluace v mateřské škole
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Konference Asociace aktivních škol
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Vlastní hodnocení školy
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Autoevaluace školy a zřizovatel Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli?
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Hodnocení škol a školských zařízení
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Mechanismy evaluace kulturních služeb
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Vlastní hodnocení školy
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
„ VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY “ Základní škola, Liberec, Lesní 575/12
Konference projektu Cesta ke kvalitě
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Autoevaluační nástroje na naší škole
Autoevaluace Vlastní hodnocení školy ve Střední škole Horní Bříza.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
vlastní hodnocení školy
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
PhDr. Veronika Girglová
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Bakalářská práce Vedoucí práce: Autor práce: Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Významn é faktory v hodnocen í osobnosti.
ÚVOD Legislativní vymezení činnosti ČŠI § 173 – 176 Zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Kurikulum G Mgr. Lucie Hučínová-Slejšková, PhDr. Stanislava Krčková.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Projekt ESF Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava, Michal Uhlař 1Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. 3. září 2015, Opava.
Kraslice, – Úvod – několik slov o projektu … – Naladíme se … – Nadané děti – Ing. Petr Čavojský / Mgr.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Evaluace v mateřských školách
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Katedra řízení podniku
Centrum kolegiální podpory CKP
Model intenzivní podpory
Intenzivní podpora škol
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava

Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě Metodika hodnocení kvality inkluzivní školy PhDr. Petr Adamus, Ph.D. 3. září 2015, Opava

Teoretická východiska … » Současným trendem ve školství je vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím proudu a vytváření inkluzivního prostředí na základních školách v místě jejich bydliště » Zjišťování toho, do jaké míry může být konkrétní škola označena jako škola inkluzivní, je velmi obtížné. » Není k dispozici jednoduchý a univerzálně použitelný nástroj (dotazník, anketa…), po jehož využití bychom takovýto jednoznačný soud mohli vynést, zvláště v souvislosti s vnímáním inkluze jako jakéhosi ideálu, jako nikdy nekončícího procesu zkvalitňování výuky a zapojování všech žáků (Booth, Ainscow, 2007). » Dostupné nástroje (např. Booth, Ainscow, 2007) jsou poměrně náročné na čas, komunikaci ve školách, ochotu celého sboru se nad problematikou inkluze zamýšlet a nakonec například i na pochopení významu některých indikátorů inkluze.

Teoretická východiska … » Předkládaný nástroj k hodnocení kvality inkluzivní školy představuje návrh na orientační posouzení některých možných atributů, které by inkluzivní škola měla (mohla) mít. » Nástroj vznikl analýzou již publikovaných evaluačních nástrojů a odborné literatury zabývající se tématem inkluze ve vzdělávání a je primárně určen pro potřeby základních škol v rámci ČR. » Může sloužit jako externí evaluační nástroj, na základě kterého bude možné orientační posouzení stavu inkluze ve vzdělávání na základních školách. » Předložené položky zdaleka nepostihují vše, co lze z hlediska inkluzivního pojetí výuky sledovat. » Závěry získané z evaluačního nástroje mohou být zdrojem podnětů k zamyšlení se nad způsobem práce školy s žáky se SVP a nemohou být definitivním vyhodnocením „stavu inkluze“ na škole.

Zdroje ze kterých metodika vychází: » Ukazatel inkluze (Booth, Ainscow, 2007) » Připravenost školy k inkluzivnímu vzdělávání (Lukas, 2012) » Dobrá škola (Pol, Lazarová, 2011) » Klima školy - soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče (Grecmanová, Dopita, Poláchová-Vašťatková, Skopalová, 2012) » Rámec pro vlastní hodnocení školy (Kekule, 2011) » Anketa pro učitele. Anketa škole na míru (Kohoutek, Mareš, 2012) » Klima školní třídy. Dotazník pro žáky (Mareš, Ježek 2012) » Inkluze v základní škole: vývoj a ověřování evaluačního nástroje (Tannenbergerová, 2013)

O metodice… » Nástroj je určen především pro základní školy hlavního vzdělávacího proudu » Metodika je členěna do 2 kapitol a četných podkapitol. 1.Teoretická východiska…. Analýza současného stavu Rámec inkluzivního vzdělávání Principy inkluzivního vzdělávání Systém podpory žáků v inkluzivním vzdělávání

O metodice… 2.METODIKA HODNOCENÍ KVALITY INKLUZIVNÍ ŠKOLY Metodický postup Soubor ukazatelů inkluzívní školy Oblasti stanovené pro hodnocení školy v rámci inkluze Aplikační část hodnocení kvality inkluzivní školy Hodnocení a interpretace výsledků hodnocení kvality inkluzivní školy

Metodický postup využití nástroje… » Předmětem je vnitřní hodnocení školy, výstupem je Zpráva o vnitřním hodnocení kvality inkluzivní školy, předložená vedení hodnocené instituce. » Obsahem Zprávy o vnitřním hodnocení kvality inkluzivní školy jsou výsledky (stav), jichž instituce dosahuje (ve kterém se nachází). » Slouží k sebereflexi, k formulování silných a slabých stránek hodnocené vzdělávací instituce a zároveň jako inspirace ke stanovení strategických cílů i postupů vedoucích ke zlepšení stavu inkluzivního vzdělávání.

Metodický postup využití nástroje… » Hodnocení kvality inkluzivní školy může být svěřeno nezávislým odborníkům. Jejich úkolem je provést za pomoci evaluačního nástroje hodnocení sledovaných oblastí a formulovat výsledný posudek. » Hodnocení však mohou rovněž provádět osoby nebo skupiny osob, jež se na činnosti školy přímo podílejí (např. tým složený z pedagogických pracovníků a žáků), nebo osoby, které jsou činností školy bezprostředně ovlivněny (např. rodiče či příslušníci místní komunity).

Soubor ukazatelů inkluzívní školy… » Úroveň dosažení žádoucího stavu pomáhají určit indikátory kvality, které bývají popisovány přesně definovanými dílčími deskriptory. Mají povahu výčtu a vymezení charakteristických znaků. » Samotný systém indikátorů by pak měl vždy vycházet z kontextu daného prostředí. Proto evaluační nástroje nejsou zcela a do důsledků přenositelné z hlediska kulturních i organizačních odlišností hodnocených zařízení a jejich podmínek.

Soubor ukazatelů inkluzívní školy…  Budování kultury školy v rámci inkluzívního vzdělávání  Škola pro všechny  Podmínky ke vzdělávání v inkluzivní škole  Průběh vzdělávání v inkluzivní škole  Hodnocení v inkluzivní škole  Spolupráce v inkluzivní škole » Ukazatel (výběr): » Škola má vytvořený soubor hodnot, které považuje za důležité, ve škole převažuje optimismus a důvěra v úspěch, žáci pozitivně oceňují úspěch ostatních; » Škola prostřednictvím učitelů podporuje sebedůvěru, otevřenost a sebereflexi žáků, žáci vnímají úspěch jako pozitivní motivaci, napomáhá jim při seberealizaci a dalším uplatnění; » V rámci výchovných opatření převažují pochvaly a odměny nad tresty škola dokáže předcházet konfliktům, dovede je úspěšně řešit; » Škola nabízí příjemné a podnětné prostředí pro žáky i učitele, mezi pedagogy a ostatními pracovníky převažuje vzájemný respekt a spolupráce;

Oblasti stanovené pro hodnocení školy v rámci inkluze… » Evaluační nástroj k hodnocení kvality inkluzivní školy definuje jednotlivé oblasti a podoblasti a v ještě jemnějším rozlišení jednotlivé ukazatele. » Otázky v jednotlivých stanovených oblastech a podoblastech vychází z popsaných zdrojů a byly upraveny pro potřeby tohoto nástroje. » Celkový počet otázek je 150, jsou rozloženy do šesti oblastí a podoblastí.

Pro ohodnocení míry splnění jednotlivých kritérií byla doporučena následující stupnice :  ANO – jednoznačná pozitivní odpověď na danou otázku  SPÍŠE ANO – váhavá spíše pozitivní odpověď na danou otázku (např. ano, ale ne vždy či ve všech případech, …)  SPÍŠE NE – váhavá spíše negativní odpověď na danou otázku (např. občas, či v málo případech, …)  NE – jednoznačná negativní odpověď na danou otázku Přiřazení bodů jednotlivým škálovým stupňům:  ANO – 3 body  SPÍŠE ANO – 2 body  SPÍŠE NE – 1 bod  NE – 0 bodů

Ukázka evaluačního nástroje…

Celkové hodnocení všech sledovaných oblastí » Na základě předchozího detailního bodového zhodnocení oblastí i jednotlivých podoblastí jsou jednotlivá bodová hodnocení přenesena do tabulky „Celkové hodnocení všech sledovaných oblastí“ (viz. níže). Součet bodů ze sledovaných oblastí pak slouží k orientačnímu určení (posouzení) kvality inkluzivní školy.

» Ze závěrečné „Zprávy o vlastním hodnocení kvality inkluzivního vzdělávání“ se škola dozví, jak je připravena k inkluzivnímu vzdělávání. » Zpráva je členěna podle stanovených oblastí, kdy u každé z oblastí jsou nejprve zmíněny ty charakteristiky, které lze v dané škole považovat za podporující inkluzi. » Následuje výčet charakteristik, ve kterých má škola podle výsledků určité rezervy. » Tím, jak jsou položky bodovány, je možné zjistit tzv. index inkluze, který nabývá hodnot od 0 do 450 bodů. » Čím vyšší má škola tento index, tím více se v základních rysech blíží k inkluzivnímu pojetí výchovně-vzdělávacího procesu.

» Závěry získané z evaluačního nástroje nemají být ani tak definitivním vyhodnocením „stavu inkluze“ na příslušné škole, ale mnohem více by mohly být zdrojem podnětů k zamyšlení se nad způsobem práce školy se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří se určitým způsobem odlišují.