1 Novelizace zákonů o územních samosprávných celcích Porada ODK Praha 1. března 2016 JUDr. Adam Furek Ministerstvo vnitra, odbor veřejné správy, dozoru.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 1 Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra Informace o metodické činnosti odboru.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Legislativní proces.
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015 Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu prosinec 2014.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Pravomoci orgánů obcí dle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy.
1 Novela zákona o vysokých školách Zákon č. 137/2016 S., kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a některé další zákony Ministerstvo školství,
Návrh věcného záměru zákona o stavebních úřadech - co by bylo, kdyby… Ing. Jiří Štochel, VITA software s.r.o. 1.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Struktura územní samosprávy a jiná územní členění (kraje, pověřené obce, obce, mikroregiony a regiony soudržnosti)
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Daň z nabytí nemovitých věcí
BYTOVÉ SPOLUVLASTNICTVÍ vznik a zánik
Nebezpečné pronásledování - je strach z pachatele měřítkem nebezpečnosti stalkingu? Jak zlepšit pomoc obětem stalkingu?
Ochrana ZPF v územních plánech
Pravidla udělování autorizace podle zákona č. 179/2006 Sb.
Územní plánování aneb jak na to Porada pro ÚÚP na KÚ LK dne
Proces majetkoprávního vypořádání ZK s obcemi na území kraje
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Modelový příklad smlouvy o spolupráci - zajištění ÚSVP ORP pro Obec
Pojem přeměna obchodní společnosti
Odpisové plány Inventarizační zpráva
Zákon o sociálním podnikání
OBECNÍ ÚŘAD VO 9, s. 9 n..
Zpráva o uplatňování ÚP
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Stavební uzávěra základní informace
Občanské soudní řízení I.
Licenční smlouva autorská JUDr. E. Kadlecová ZS 2011/12
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Monitorování realizace projektu, věcná část monitorovací zprávy
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Pozemkové úpravy.
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů
STAVEBNÍ ZÁKON.
Zvláštní odborná způsobilost
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Aktuálně o stavu příprav na účinnost GDPR
DOBROVOLNÉ SVAZKY OBCÍ
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
ANALYTICKÁ ČINNOST V OBLASTI VEŘEJNÉ SPRÁVY
SPRÁVNÍ ODBOR MĚSTSKÉHO ÚŘADU NOVÝ BOR
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Občanské soudní řízení I.
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
Občanské soudní řízení I.
Porada KÚPK s ÚÚP a pořizovateli ÚPD
Další subjekty působící v oblasti zaměstnanosti
Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
Územní plán s prvky regulačního plánu
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Trendy geologických prací ložiskového průzkumu v letech
Zákon o statusu veřejné prospěšnosti.
Transkript prezentace:

1 Novelizace zákonů o územních samosprávných celcích Porada ODK Praha 1. března 2016 JUDr. Adam Furek Ministerstvo vnitra, odbor veřejné správy, dozoru a kontroly

Důvod předložení návrhu a jeho obsah „Impulsem“ zpracování návrhu byl požadavek ČÚZK na řešení územních anomálií („obec v obci“) Návrh byl následně obsahově doplněn o odstranění aplikačních problémů spojených s vazbou zákonů na NOZ V konečném návrhu bylo doplněno výslovné zákonné oprávnění k využívání údajů z evidence obyvatel a registrů k oceňování významných událostí občanů obce a změny při zřizování výborů pro národnostní menšiny

Aktuální stav návrhu Návrh je veden jako sněmovní tisk č Aktuálně po třetím čtení, dne 18. února 2016 doručen k projednání do Senátu (senátní tisk 203) V Senátních výborech (ústavněprávním a pro veřejnou správu) bude návrh projednáván 9.března 2016, na plénum je zařazen na schůzi od 16. března 2016 Účinnost: „Prvním dnem třetího kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení“ (odhad červen 2016)

Co pozitivního návrh přináší? (1) 1. Umožní čerpat údaje z evidence obyvatel a cizinců pro účely oceňování významných životních jubileí a událostí („vítání občánků“) Až dosud bylo třeba souhlasu osob, nově bude možné tyto údaje získávat pro dané účely i bez jejich souhlasu pro účely individuálních gratulací. Pro zveřejňování (např. v obecních novinách) bude i nadále nutný souhlas dotčené osoby

Co pozitivního návrh přináší? (2) 2. Usnadní aplikaci zákona o obcích při nakládání s majetkem zlepšením provazby na nový občanský zákoník  Východiskem těchto změn je, že nedojde k obsahovému rozšíření povinností obcí oproti právnímu stavu před účinností nového občanského zákoníku (před ), s výjimkou rozhodování o právu stavby  Co konkrétního návrh přináší:

Co pozitivního návrh přináší? (3) (pokračování) 1. Řešení nejasností při zveřejňování záměrů pachtovních smluv (výslovně tuto povinnost vztahuje i na pachtovní smlouvy) 2. Povinnost zveřejňovat záměry a povinnost rozhodovat v zastupitelstvu omezuje jen na tzv. hmotné nemovité věci (pozemky, některé stavby) a z nehmotných nemovitých věcí jen na právo stavby 3. Řešení nejasností při rozhodování o nehmotných nemovitých věcech, zejména o zřizování věcných břemen: Z novely jednoznačně vyplývá, že nebude podmíněno zveřejněním záměru a bude svěřeno do nevyhrazené pravomoci rady (=zjednodušení zřizování věcných břemen pro sítě, přípojky apod.)

Co pozitivního návrh přináší? (4) (pokračování) 4. Rozhodování o nájmech a pachtech převádí z vyhrazené pravomoci rady do nevyhrazené pravomoci 5. Řešení problémů spojených s nabýváním nemovitých věcí obcemi v dražbách a veřejných soutěžích Půjde o vyhrazenou pravomoc zastupitelstva obce S možností svěřit ji zcela nebo zčásti radě obce nebo starostovi obce Bude výslovně doplněna ochrana schvalovacího usnesení do ukončení dražby, soutěže či jiného postupu

8 Upozornění na důležitou povinnost při odůvodňování odchylky od obvyklé ceny V § 41 odst. 3 zákona o obcích se mezi důvody absolutní neplatnosti právního jednání (uzavřené smlouvy) výslovně uvádí neodůvodnění odchylky od obvyklé ceny při úplatném převodu obecního majetku Ani tímto opatřením nedochází ke změně právního stavu se stavem před , neboť dle Nejvyššího soudu (28 Cdo 3950/2010) bylo neodůvodnění odchylky od obvyklé ceny důvodem absolutní neplatnosti právního jednání. Pro posílení právního vědomí obcí a vyřešení provazby na nový občanský zákoník se tento judikatorní závěr výslovně odrazí v platném znění zákona… Nejde nicméně o novou sankci, kterou by zákon dosud neznal!

9 Poslanecké pozměňovací návrhy (vybrané) 1. Poslanec Kolovratník  Návrh na povinné zveřejňování zápisů ze zasedání zastupitelstva a usnesení ze schůzí rady obce a povinné zaznamenávání výsledků hlasování „po jménech“  Ve třetím čtení pozměňovací návrh nebyl přijat 2. Poslanec Vodnráček  Úprava slibu zastupitele městské části nebo obvodu územně členěného statutárního města a hlavního města Prahy  Technická změna v oblasti poskytování dotací městskými částmi hlavního města Prahy  Ve třetím čtení pozměňovací návrhy byly přijaty 3. Poslanec Hovorka  Úprava pravomocí kontrolního výboru  Ve třetím čtení návrh nebyl přijat (odmítlo jej i MV jako nedostatečně provázaný na ostatní ustanovení)

DODATEK Ostatní změny zákona o obcích (územní anomálie a výbory pro národnostní menšiny)

Územní anomálie Legislativní řešení nedostatků při oddělování obcí v devadesátých letech minulého století Právní úprava neomezovala vznik nových obcí existencí samostatného katastrálního území. V některých případech nedošlo se vznikem nové obce ke vzniku samostatného katastrálního území – dnes existují obce, které mají vlastní území, to je však součástí katastrálního území jiné obce (tzv. „obec v obci“) Právní úprava předpokládá (§ 26a) řešení problému dohodou dotčených obcí. Pokud k dohodě nedojde, rozhodne o řešení anomálie MV (přikázáním území, rozdělením území apod.)

Změny v oblasti výborů pro národnostní menšiny Na základě usnesení vlády č. 455/2014, vycházející z usnesení vlády č. 845/2009 Modifikace při ustavování výboru (§ 117):  Dosud je výbor zřizován povinně, pokud v obci žije dle posledního sčítání 10% občanů hlásících se k jiné než české národnosti.  Nově bude povinnost zřídit výbor v této situaci podmíněna žádostí spolku zastupujícího zájmy národnostní menšiny Označování ulic v jazyce nár. menšiny (§ 29/2):  Dosud je povinné označení tam, kde podle posledního sčítání lidu v obci žilo alespoň 10% občanů jiné než české národnosti a návrh výboru pro národnostní menšiny  Nově bude dána podmínka 10% po dvě poslední sčítání lidu a alternativně buď návrh výboru pro národnostní menšiny nebo spolku zastupujícího zájmy národnostní menšiny na území obce (podle stanov) a fakticky působícího v obci alespoň 5 let