Monika Matysová.  Volný pohyb osob  Občanský základ  Ekonomický základ  Volný pohyb pracovníků  Svoboda usazování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Advertisements

Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 3. dubna 2014.
Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Kategorizace osob Osoby fyzické právnické člověk korporace fundace ústav spolek obchodní korporace nadace nadační fond § 214 NOZ ZOK § 306 NOZ § 394 NOZ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Odvětví pojištění - přehled Petr Mrkývka. Odvětví pojištění Odvětví životních pojištění Odvětví neživotních pojištění viz příloha zákona o pojišťovnictví.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
VNITŘNÍ TRH Základy evropského práva Martin Matějec Zima 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Společná obchodní politika Mgr. Oldřich Hájek. Obecná charakteristika SOP: Obecná charakteristika SOP: 7% populace, 24% světového produktu, 21% světového.
Daňové ráje Základy finančního práva Olga Sovová.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
1 Koordinace dávek v nezaměstnanosti. Nezaměstnanost jako sociální událost Podle MOP je nezaměstnaná osoba, která se nachází v situaci, kdy práci hledá.
Clo a celní politika. Celní politika je součástí zahraničně-obchodní politiky státu kontroluje a eviduje oběh zboží s cizinou chrání ekonomické zájmy.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Koordinace rodinných dávek, pohřebné
Pojem přeměna obchodní společnosti
Zákon o sociálním podnikání
Správa sociálního zabezpečení
Společné a koordinované politiky EU
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
Úvod do tržní hodnoty a hromadného oceňování
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Příjmy z kapitálového majetku
Legislativní technika EU a úskalí s ní spojená při vnitrostátní implementaci Petr Votava.
Vnitřní trh EU – právní rámec
Historické milníky EU Monika Matysová.
Stavební uzávěra základní informace
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Občanské soudní řízení I.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Soudní dvůr EU Monika Matysová.
Daň z příjmů právnických osob
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
EVROPSKÁ UNIE.
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Transkript prezentace:

Monika Matysová

 Volný pohyb osob  Občanský základ  Ekonomický základ  Volný pohyb pracovníků  Svoboda usazování

 Článek 54 SFEU:  „Se společnostmi založenými podle práva některého členského státu, jež mají své sídlo, svou ústřední správu nebo hlavní provozovnu uvnitř Unie, se pro účely této kapitoly zachází stejně jako s fyzickými osobami, které jsou státními příslušníky členských států.“

 1. leden 1993 jako nástupce společného trhu EHS zavedeného Smlouvou o EHS  90 léta: unijní právo schopné odstranit daňové, hmotné překážky bránící volnému pohybu

 Čl. 26 SFEU „(1) Unie přijímá opatření určená k vytvoření nebo zajištění fungování vnitřního trhu v souladu s příslušnými ustanoveními Smluv.“ „(2) Vnitřní trh zahrnuje prostor bez vnitřních hranic, v němž je zajištěn volný pohyb zboží, osob, služeb a kapitálu v souladu s ustanoveními Smluv.“ „(3) Rada na návrh Komise stanoví obecné zásady a podmínky nezbytné k zajištění vyváženého pokroku ve všech dotyčných odvětvích.“

 4 základní svobody: volný pohyb zboží, osob, služeb a kapitálu  Vnitřní trh odstranil bariery: technické, daňové, obchodní, celní, administrativní  Vnitřní trh: tvoří největší část legislativy EU  Nejedná se o proces dokončený: vytváření vnitřního trhu je dlouhotrvající proces

 ČS EU  + Norsko, Lichtenštejnsko, Island – země EHP

- Představuje volný pohyb zboží, osob, služeb a kapitálu a plateb - 1) Volný pohyb osob: umožňuje cestovat za prací v rámci EU a žít v jiném ČS na jiném než ekonomickém základě atd. - připomeňte si Zambrano - 2) Volný pohyb zboží:  Cíl: aby bylo možné volně se zbožím obchodovat na území ČS  Dochází k technické harmonizaci (velká smršť směrnic v oblasti zboží) – např. označování výrobků, bezpečnost spotřebitelů, požadavky na zdravotnické prostředky, na kosmetiku, chemické výrobky atd.

 Volný pohyb služeb:  Volný pohyb kapitálu a plateb:

 Čl. 28 SFEU odst. 1 „Unie zahrnuje celní unii, která pokrývá veškerý obchod zbožím a která zahrnuje jak zákaz vývozních a dovozních cel a všech poplatků s rovnocenným účinkem mezi členskými státy, tak i přijetí společného celního sazebníku ve vztahu ke třetím zemím.“

 Vnitřní zóna volného obchodu: se zbožím se obchoduje bez překážek v rámci vnitřních hranic EU  Celní unie:  Společný celní sazebník vůči třetím státům  Vztahuje se i na zboží ze třetího státu: jakmile vstoupí zboží na území EU po zaplacení všech cel, platí pro něj stejné podmínky jako pro zboží z EU  TARIC: kategorizace zboží při importu do EU (záleží na zemi původu)  Např. ng=cs&SimDate= &Area=DO&LangDescr=cs

 Vymezuje judikatura  C– 7/68 Komise v. Itálie „umělecké podklady“ ◦ výrobky, jejichž hodnota je vyjádřitelná v penězích a jež jsou schopny stát se předmětem obchodní transakce

 C- 2/90 Komise v. Belgie „valonský odpad“ SDEU upustil od definice zboží jako „ocenitelného v penězích protože v daném případě se jednalo o odpad  Navíc nerecyklovatelný odpad, které nebylo možné znovu použít

◦ …Postupně judikatura mezi zboží zahrnuje:  umělecká díla  Předměty duševního vlastnictví  Počítačové programy  suroviny, jiné druhy energie, elektřina, voda  Odpadky ! Podmínkou je, že se mohou stát předmětem obchodní transakce

 Co tedy je a není zbožím?  Např. mince: pokud platidlem – volný pohyb plateb, pokud sbírka mincí – volný pohyb zboží

 1) Cla a opatření s rovnocenným účinkem  2) Kvantitativní překážky – množstevní překážky

 Čl. 30 SFEU:  „Dovozní nebo vývozní cla a poplatky s rovnocenným účinkem jsou mezi členskými státy zakázány. Tento zákaz se vztahuje také na cla fiskální povahy.“  Absolutní zákaz cel a poplatků s rovnocenným účinkem (dávky, které jsou clu podobné)

 C- 7/68 Komise v. Itálie ◦ Itálie uložila clo na vývoz uměleckých předmětů. Komise podala žalobu a Itálie se bránila tím, že umělecká díla nejsou zbožím, a že příjem ze cla jde na ochranu historického bohatství Itálie. Soudní dvůr rozhodl ve prospěch Komise. Zboží je cokoli, co může být způsobilé k peněžnímu ohodnocení a co může být předmětem obchodní transakce. Neexistují žádné výjimky pro ukládání cel, byť by šlo o veřejný zájem. Itálie mohla použít kvantitativní omezení spadající pod výjimku čl. 30.

 C-3/1969 Diamantarbeiters: ◦ dávka s rovnocenným (obdobným) účinkem jako má clo ◦ jakákoli peněžní dávka, byť méně významná, uložená na základě toho, že zboží přechází státní hranice ◦ dávka přitom nemusí být vybírána na hranici, rozhodující je její vazba na dovoz zboží ◦ při dovozu diamantů do Belgie a plynula do sociálního fondu pracovníků zaměstnaných v diamantovém průmyslu ◦ Rozhodnutí: tato dávka je rovněž nepřípustná

 ČS nepodrobí přímo ani nepřímo výrobky jiných členských států jakémukoli vyššímu vnitrostátnímu zdanění než je to, jemuž jsou přímo nebo nepřímo podrobeny podobné výrobky domácí.  Členské státy nepodrobí dále výrobky jiných členských států vnitrostátnímu zdanění, které by poskytovalo nepřímou ochranu jiným výrobkům.

 Kvantitativní překážky = množstevní překážky  Čl. 34 SFEU: DOVOZ  „Množstevní omezení dovozu, jakož i veškerá opatření s rovnocenným účinkem, jsou mezi členskými státy zakázána.“  Čl. 35 SFEU: VÝVOZ  „Množstevní omezení vývozu, jakož i veškerá opatření s rovnocenným účinkem, jsou mezi členskými státy zakázána.“

 C-2/73 Riseria Luigi Geddo proti Ente Nazionale Risi ◦ "opatření, s charakterem úplného nebo částečného zákazu, podle okolností, dovozu, vývozu nebo tranzitu zboží."

 ORUKO: opatření s rovnocenným účinkem kvantitativnímu omezení  C- 8/74 Dassonville :  belgický dovozce skotské whisky  belgické právo porušuje článek 30 SES (nyní 34 SFEU) tím, že ztěžuje dovoz whisky z jiného místa než je stát původu  Předběžná otázka k SDEU

 Klauzule Dassonville:  „Všechna obchodní pravidla upravená právem členských států, která přímo nebo nepřímo, skutečně nebo potenciálně brání obchodu mezi členskými státy, je nutné považovat za opatření mající rovnocenný účinek jako kvantitativní omezení."

 Čl. 36 SFEU:  „Články 34 a 35 nevylučují zákazy nebo omezení dovozu, vývozu nebo tranzitu odůvodněné veřejnou mravností, veřejným pořádkem, veřejnou bezpečností, ochranou zdraví a života lidí a zvířat, ochranou rostlin, ochranou národního kulturního pokladu, jenž má uměleckou, historickou nebo archeologickou hodnotu, nebo ochranou průmyslového a obchodního vlastnictví. Tyto zákazy nebo omezení však nesmějí sloužit jako prostředky svévolné diskriminace nebo zastřeného omezování obchodu mezi členskými státy.“

 1) Veřejný pořádek  2) Veřejná bezpečnost  3) Veřejné zdraví

 C-120/78 ◦ společnost zabývající se dovozem alkoholických nápojů do SRN měla zájem dovážet z Francie ovocný likér s názvem „Cassis de Dijon“ ◦ obrátila na Spolkovou správu lihovarnického monopolu ◦ nedostatečný obsah alkoholu ◦ Podle německého práva likéry musely mít obsah alkoholu minimáně 25 % a Cassis měl mezi %.  výrobek legálně vyrobený a uvedený na trh v jednom členském státě musí být povolen k prodeji v jiném členském státě, s možným omezením důležitými vnitrostátními opatřeními na ochranu zdraví a bezpečnosti a ochrany spotřebitelů  Vzájemné uznávání je povinné pro všechny výrobky, za předpokladu, že jsou splněny důležité požadavky

 tzv. pravidlo rozumu (rule of reason,): „Překážky pohybu uvnitř Společenství, jež vyplývají z rozdílnosti mezi národními právními předpisy vztahující se k uvedení výrobků na trh, mohou být akceptovány, jen pokud jsou tato ustanovení uznaná jako nezbytná pro uspokojení kategorických požadavků týkajících se zejména efektivity fiskálního dohledu, ochrany veřejného zdraví, poctivosti obchodních transakcí a ochrany spotřebitele.“ (bod 2 rozhodnutí).

 C-267/91 a C-258/91 Keck a Mithouard  Ne každé opatření je SDEU vyhodnoceno jako diskriminační  „skutečnost, že podniky zabývající se prodejem v různých členských státech podléhají různým právním předpisům, z nichž některé další prodej se ztrátou zakazují a jiné jej naopak povolují, nezakládá diskriminaci ve smyslu čl. 7 Smlouvy (dnešní čl. 18 SFEU), jelikož se vnitrostátní právní předpisy použijí na jakýkoli prodej na vnitrostátním území bez ohledu na státní příslušnost provozujících osob.“

 Není diskriminací na základě státní příslušnosti: když vnitrostátní pravidla státu stanoví určitá omezení, která jsou přísnější než vnitrostátní pravidla jiných členských států.  Je však třeba pečlivě zkoumat, zda není dané opatření „zástěrkou“ pro nepřímou diskriminaci

 „V rámci použití Smluv, aniž jsou dotčena jejich zvláštní ustanovení, je zakázána jakákoli diskriminace na základě státní příslušnosti.“

 SFEU – čl. 57: obsahuje negativní definici, tj. že ustanovení o volném pohybu služeb se použijí, pokud se nemohou použít jiná ustanovení ze zbývajících svobod  Jedná se o demonstrativní výčet  Aktivní ochrana  Pasivní ochrana

 Negativní vymezení služeb v čl. 57 SFEU  Volný pohyb služeb X svoboda usazení: u volného pohybu služeb chybí znak TRVALOSTI  U volného pohybu služeb si poskytovatel nezřizuje sídlo na území jiného ČS X Svoboda usazování  Volnému pohybu služeb, ale nebrání např. zřízení kanceláře

 Čl. 56 SFEU: „Podle následujících ustanovení jsou zakázána omezení volného pohybu služeb uvnitř Unie pro státní příslušníky členských států, kteří jsou usazeni v jiném členském státě, než se nachází příjemce služeb.“ „Evropský parlament a Rada mohou řádným legislativním postupem rozšířit použitelnost této kapitoly též na poskytovatele služeb, kteří jsou státními příslušníky třetích zemí a kteří jsou usazeni v Unii.“

 Stejné důvody jako volný pohyb zboží  Veřejný pořádek  Veřejná bezpečnost  Veřejné zdraví

 Vyložena judikaturou  Naléhavé požadavky veřejného zájmu: Pravidlo rozumu  1) nesmí být diskriminační  2) musí projít testem proporcionality

 Pravidlo rozumu: - soudržnost daňových systémů - regulace kapitálových trhů - kulturní politika - sociální politika a boje proti podvodům - finanční rovnováha systému sociálního zabezpečení - účinnost fungování justice

čl. 57 SFEU:  Za služby se podle Smluv pokládají výkony poskytované zpravidla za úplatu, pokud nejsou upraveny ustanoveními o volném pohybu zboží, kapitálu a oso  Služby zahrnují zejména:  a) činnosti průmyslové povahy;  b) činnosti obchodní povahy;  c) řemeslné činnosti;  d) činnosti v oblasti svobodných povolání

 1) poskytovatel služby se přemístí do jiného ČS za účelem poskytnutí služby  Např. právník se přemístí do jiného ČS ke svému klientu  2) příjemce se přemístí do jiného ČS za službou  Např. hotely, lázně, nemocnice  3) služba sama se přemísťuje  Např. televizní programy, služby na internetu  Nepřemísťuje se ani poskytovatel ani příjemce

 Volný pohyb služeb: poskytovatel  C-286/82 a C- 26/83 Luisi a Carbone:  „svoboda poskytování služeb zahrnuje svobodu příjemce služeb cestovat do jiného členského státu, aby tam přijímal služby, a to bez jakýchkoliv omezení také ve vztahu k platbám. Turisty, příjemce lékařského ošetření a osoby cestující ze studijních nebo pracovních důvodů je třeba považovat za příjemce služeb.“

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/123/ES ze dne 12. prosince 2006 o službách na vnitřním trhu

Cíle: zvýšení svobody usídlování a svobody poskytování služeb v rámci EU posílení práv adresátů služeb coby jejich uživatelů podpora kvality služeb navázání účinné administrativní spolupráce mezi členskými státy

 Vztahuje se:  stavební a řemeslná činnost  maloobchod  většina regulovaných povolání (např. advokáti, architekti, inženýři a účetní);  služby vázané na podniky (např. údržba kanceláří, poradenství v oblasti řízení a reklamy)  cestovní ruch  realitní služby  soukromá výuka

 Nevztahuje se:  finanční služby  telekomunikační sítě  doprava  zdravotní služby  herní aktivity  některé sociální služby

 Zjednodušení administrativy  komunikace přímo mezi úřady jednotlivých ČS prostřednictvím elektronického systému výměny informací pro vnitřní trh  IMI systém ◦ snižuje potřebu kontaktovat a administrativně zatěžovat jednotlivé podnikatele ◦ Nařízení Rady EU a EP č. 1024/2012 o správní spolupráci prostřednictvím systému pro výměnu informací o vnitřním trhu

 Zákaz omezení přechodu hodnot z jednoho ČS d o druhého ČS  Pokud nejde o službu nebo zboží  Dva druhy volného pohybu kapitálu:  Volný pohyb plateb a volný pohyb kapitálu v užším smyslu

 volným pohybem kapitálu v užším smyslu je rozuměn přechod hodnot vyjádřených v penězích, cenných papírech nebo právech přes hranice členských států EU za účelem investic  volný pohyb plateb se označuje přechod finančních prostředků hodnot přes hranice členských států za účelem splnění závazku

 Čl. 63 až 66 SFEU

 Zákaz omezovat volný pohyb kapitálu  Z tohoto zákazu existuje řada výjimek, kterými se zabývá čl. 64 a násl. SFEU. Členské státy mají např. právo uplatňovat taková ustanovení svých daňových předpisů, která rozlišují mezi daňovými poplatníky podle místa bydliště nebo podle místa, kde je jejich kapitál investován.