Vytvoření a podpora regionálního systému dalšího vzdělávání v oblasti moderních technologií využitelných ve výrobě (DV TECH) Ipn - Individuální projekt národní MŠMT, partneři HKČR, AKČR
prezentace Obsah prezentace o Identifikace projektu o Partneři o Východiska projektu o Obsah projektu o Cíle projektu o Cílová skupina o Klíčové aktivity o Výstupy projektu o Rozpočet projektu o Přínosy projektu 2
„Již neplatí, že čemu se člověk naučil do svých 21 let, to mu stačilo jako „základ“ po celý život. to mu stačilo jako „základ“ po celý život. Z tohoto předpokladu vycházel tradiční učňovský systém i ostatní systémy školství. Ovšem dnes se jednotlivci se budou muset i v odborných a vysokoškolských profesích učit novým věcem ještě dlouho poté, co dosáhnou dospělosti. A k tomu jsou potřeba jiné učební osnovy, než ony ze 17. století inovované ve století 19. Potřebujeme proto společnost, kde inovace a podnikavost budou normálním, kde inovace a podnikavost budou normálním, trvalým a nepřetržitým jevem.“ Peter. F. Drucker, Inovace a podnikavost (1993) 3
Identifikace projektu o Žádost o finanční podporu z OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost – IPn o Prioritní osa: 3 Další vzdělávání o Oblast podpory: 3.2 Podpora nabídky dalšího vzdělávání o Žadatel: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) o Partneři projektu: Hospodářská komora ČR (HK ČR), Asociace krajů ČR (AK ČR) o Předpokládané datum zahájení a ukončení projektu: o Celkové způsobilé náklady projektu: Kč 4
Partneři projektu Asociace krajů České republiky o Spolupráce s MŠMT v oblasti odborného vzdělávání v regionech o Kraje jako zřizovatelé odborných škol - rozhodující vliv na implementaci nových vzdělávacích modulů o Spolupráce s úřady práce, vzdělávacími institucemi, zaměstnavatelskými svazy na iniciaci RRLZ Hospodářská komora České republiky o Dlouhodobá spolupráce s cílovou skupinou zaměstnavatelů na celorepublikové i regionální úrovni o Spolupráce s centrálními orgány státní správy i veřejnou správou v regionech o Propojení aktivit na potřeby zaměstnavatelů, implementace nových vzdělávacích modulů do praxe o Propojení na Národní soustavu kvalifikací (NSK) 5
Východiska projektu o Hyperkonkurence národních ekonomik na globalizovaném trhu o Cílem je dlouhodobě konkurenceschopná národní ekonomika založená na znalostech a dovednostech jednotlivců a jejich uplatnitelnosti na trhu práce v průběhu celé jejich životní dráhy o Nutnost výrazného posílení kvality, flexibility a adaptability lidských zdrojů o Potřeba rozvoje dalšího vzdělávání v technických oborech na straně nabídky i poptávky o Rozvoj kompetencí pracovní síly v technických profesích v oblasti přírodních věd, moderních technologií i rozvoje podnikatelských dovedností o Návaznosti – Evropa 2020, Strategie konkurenceschopnosti ČR, Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy 6
Cíle projektu o Posílení kvality lidských zdrojů v technických profesích z pohledu kompetencí pracovní síly v oblasti aplikace přírodních věd, moderních technologií i rozvoje podnikatelských dovedností nutných pro udržení konkurenceschopné ekonomiky v prostředí globálního trhu o Rozvoj priorit a kompetencí pro vzdělávací pracovníky a určené pracovníky institucí veřejné správy a samosprávy o Implementace nutných změn potřeb rozvoje pracovní síly, vzdělávacích metod a systémů rozvoje lidských zdrojů na regionální úrovni v návaznosti na Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR ( ) o Přenos praktických poznatků směrem projektu k laické a odborné veřejnosti v rámci vzdělávání formou výukových seminářů zaměřených na rozvoj podnikatelských dovedností, přírodních věd a moderních technologií 7
Obsah projektu o Tvorba prostředí pro rozvoj dalšího vzdělávání v odborných kvalifikacích v chybějících oblastech moderních technologií o Příprava vzdělávacích programů zaměřených na zvýšení kvality dalšího vzdělávání a řízeného rozvoje lidských zdrojů v regionech o Iniciace a rozvoj koordinovaného systému RLZ na celostátní úrovni se zohlednění specifických potřeb regionů o Zvýšení úrovně odborných znalostí cílové skupiny s cílem zlepšit profesionalitu, dostupnost a aktuálnost vzdělávání v aplikovaných přírodovědných a technických oborech o Propojení teoretických znalostí do praxe prostřednictvím praktických ukázek, exkurzí a stáží na spičkových odborných pracovištích 8
Cílová skupina o Lektoři o Pracovníci vzdělávacích institucí včetně řídících a organizačních pracovníků škol a dalších vzdělávacích a poradenských institucí o Účastníci dalšího vzdělávání o Pracovníci institucí veřejné správy a samosprávy působící v oblasti školství, vzdělávání a rozvoje pracovních a sociálních kompetencí o Pracovníci, kteří se orientují na vzdělávání v technických oborech a oblasti vědy, výzkumu a inovací 9
SŠ s technickým zaměřením v ČR (zdroj NÚV 2012) kraj celkový počet středních škol počet SŠ s technickým zaměřením 1 hl. m. Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj kraj Vysočina Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj156neuvedeno 13 Ústecký kraj Zlínský kraj
Klíčové aktivity o KA01 Příprava, vytvoření, a podpora nabídky vzdělávacích programů ve vytipovaných prioritních technických a přírodovědných oborech o KA02 Vybudování, zavedení a provoz specializovaných učeben a modelových pracovišť (v případě povolení křížového financování ŘO) o KA03 Řízený rozvoj pracovní síly v regionech. Iniciování a aktivizace činnosti rad pro rozvoj lidských zdrojů (RRLZ), aktivizace a koordinace činností regionálních rad pro rozvoj lidských zdrojů o KA04 Pilotní ověření, implementace a podpora nové nabídky vzdělávacích programů s důrazem na praktické dopady na rozvoj lidských zdrojů v regionech 11
KA 01 - Příprava, vytvoření a podpora vzdělávacích programů v prioritních a přírodovědných oborech a) Příprava, tvorba, testování vzdělávacích modulů o Inovace stávajících vzdělávacích modulů o Tvorba nových modulů b) Příprava, vytvoření, aktualizace učebních materiálů, metodických pomůcek, prezentací, testů, pracovních sešitů, multimediálních pomůcek, modelů ke všem modulům c) Vytvoření obsahu a metodik e-learningových výukových a zkušebních modulů 12
KA 01 – KA 01 – Tematické okruhy o Aplikační možnosti hi-tech výroby o Energetika o Design o Ochrana životního prostředí o GMES - monitoring povrchu země – využití dat pro regionální rozvoj a průmyslové aplikace o Environmentální přiměřenost výrobních technologií, využívání a nároky na přírodní zdroje o Management kvality ve výrobě, výrobní dokumentace o Hygiena a bezpečnost práce 13
KA 01 – Výstupy Výstupy o 60 nově vytvořených/inovovaných vzdělávacích modulů v oblasti DV o 300 nových I inovovaných učebních materiálů o 60 e-learningových modulů o Materiály ve fyzické i elektronické formě pro prezenční, distanční i kombinované studium o Výukové materiály budou k dispozici na portálu MŠMT, v síti HKČR a v krajích ČR o Veškeré materiály včetně překladů a vypořádání autorských práv, případných licencí apod. o Odborné lokalizace do specifického prostředí českého průmyslu a vzdělávací soustavy. 14
KA 02 - KA 02 - Vybudování, zavedení a provoz specializovaných učeben sloužících k výuce o Vybudování 20 specializovaných učeben, modelových dílen s respektováním regionální specifičnosti a možností rozvoje lidských zdrojů - specifický účel a vybavení učebny o Učebny budou vybaveny jako vzorová pracoviště - praktické ukázky a demonstrace s cílem vysvětlit problematiku, zatraktivnit učební obor a přiblížit realitu a praxi do teoretické výuky ALTERNATIVA – PŘI NEPOVOLENÍ KŘÍŽOVÉHO FINANCOVÁNÍ ALTERNATIVA – PŘI NEPOVOLENÍ KŘÍŽOVÉHO FINANCOVÁNÍ specializovaných učeben - Využití alokace na KA02 na doplnění KA01 o další obory a praktických modely určené pro výuku a KA04 na doplnění praktických zejména částí vzdělávání – stáže a exkurze na pracovištích 15
KA 03 - KA 03 - Řízený rozvoj pracovní síly v regionech. Iniciování, vznik, činnost a koordinace rady pro rozvoj lidských zdrojů (RRLZ) na celostátní a regionální úrovni o Iniciace a aktivizace činnosti rad pro rozvoj lidských zdrojů na regionální úrovni a jejich vzájemná koordinace o Cílený rozvoj lidských zdrojů v souladu s plánem budoucího rozvoje regionů s přihlédnutím na specifické národní a regionální aspekty a možnosti investičního, technologického a technického vývoje výroby a výrobních potřeb o Efektivní rozvoj a udržení konkurenceschopnosti regionů v globální ekonomice pod metodickým vedením MŠMT a ve spolupráci se zástupci státní a veřejné správy spolu se zaměstnavatelskou a zaměstnaneckou samosprávou a sdruženími 16
KA 03 - KA 03 - Řízený rozvoj pracovní síly v regionech. Iniciování, vznik, činnost a koordinace rady pro rozvoj lidských zdrojů (RRLZ) na celostátní a regionální úrovni o Zastřešení a spolupráce všech významných hráčů na poli vzdělávání v regionech – krajské úřady, úřady práce, vzdělávací instituce, zástupci zaměstnavatelských svazů a zaměstnavatelů o Spolupráce, metodické vedení a koordinace MŠMT o Cílem je vznik jednotného systému RLZ v regionech => 13 RRLZ v regionech a centrální RRLZ na úrovni rady vlády 17
KA 04 - KA 04 - Pilotní ověření, implementace a podpora nové nabídky vzdělávacích programů s důrazem na praktické dopady na rozvoj lidských zdrojů v regionech Podpora vzdělávací nabídky v oblasti rozvoje přírodních věd, moderních technologií a podnikatelských dovedností a) Vzdělávací semináře, workshopy, včetně samostudia formou e-learningu b) Stáže a praktické exkurze na špičkových pracovištích v tuzemsku i zahraničí s cílem získávání zkušeností v praxi a ověřování teoretických informací o Provázanost na standardy NSK o Využití specializovaných učeben o Důraz na implementaci znalostí do praxe 18
KA 04 – hlavní cíle o Pochopení potřebnosti vzdělávání v technických oborech ze strany „decision makerů“ o Seznámení cílové skupiny se vzdělávacími moduly a jejich souvislosti s praxí a potřebami zaměstnavatelů o Vzdělávání odborníků v akreditovaných vzdělávacích modulech o Získání praktických znalostí v rámci stáží a exkurzí na specializovaných pracovištích o Podpora rozvoje programů dalšího vzdělávání ve školách, které přispějí k provázanosti počátečního a dalšího vzdělávání 19
Výstupy projektu KA 01 o 60 nově vytvořených/inovovaných vzdělávacích modulů DV o 300 nových I inovovaných učebních materiálů o 60 e-learningových modulů KA 02 o 20 specializovaných učeben o Vybavení pro výuku technických oborů, vzorová pracoviště 20
Výstupy projektu KA 03 o 13 funkčních rad pro řízení a rozvoj lidských zdrojů v regionech KA 04 o 980 výukových seminářů včetně výukových podkladů o 130 kulatých stolů – evaluace a zpětná vazba o 80 stáží o 120 odborných exkurzí o 30 soutěží a podpůrných aktivit o 8000 proškolených účastníků jednotlivých výukových seminářů o 2000 certifikovaných účastníků tematických modulů 21
Rozpočet projektu KA Kč KA Kč KA Kč KA Kč Realizační tým Kč CELKEM Kč 22
Přínosy projektu o Posílení konkurenceschopnosti ČR prostřednictvím dalšího vzdělávání v prioritních přírodovědných a technických oborech o Iniciace zapojení cílové skupiny do zkvalitnění výuky, praktické ukázky praxe, důraz na implementaci zavedení inovativních přístupů na vzdělávacích institucích o Osvojení znalostí nutných pro udržení kvalifikované pracovní síly u cílové skupiny o Zvýšení kvality pracovní síly cílové skupiny, která rozhoduje a určuje vývoj, investiční příležitosti a rozvoj pracovních příležitostí v regionech o Rychlé a dlouhodobé zlepšení investičního, rozvojového a exportního potenciálu jednotlivých regionů ČR 23
„Nejdůležitější jistotou v blízké budoucnosti je skutečnost, že budoucí společnost a ekonomika budou mít absolutně odlišnou sociální tvářnost. Bude to znalostní společnost s pracovníky disponující specializovanými znalostmi, největší a zdaleka nejnákladnější složkou pracovních sil.“ Peter. F. Drucker, Kalifornie (2001) Děkuji Vám za pozornost Radek Pažout 24