Rámcový vzdělávací program (RVP) školní vzdělávací program (ŠVP) Zpracoval: Bc. Hromčík Adam Fakulta sportovních studii.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
PT – obecná charakteristika
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Týmová práce v družstvech v Projektu Já, občan
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Systém kurikulárních dokumentů
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
1. TVORBA STUDIJNÍHO ZAMĚŘENÍ Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího zaměření popsaného v RVP ZUV Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek Studijní.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Taneční a pohybová výchova
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Studijní zaměření Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího obsahu popsaného v RVP ZUV. Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek. Studijní zaměření.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Zdravá škola.
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Průřezová témata.
2. přednáška Klíčové kompetence. RVP ZV normativně stanovuje pouze obecný rámec základního vzdělávání a umožňuje školám profi1ovat se pomocí školních.
Průřezová témata klíčových kompetencí
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
U ČÍME SE UČIT Zavádění klíčové kompetence k učení do škol Jan Jersák.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
aktuální problémy současného světa
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Didaktika přírodopisu 2
Reforma školství v ČR.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
KOMPETENCE PRO ŽIVOT versus KLÍČOVÉ KOMPETENCE. Kompetence pro život Soubor vědomostí, dovedností a postojů. To co chce zaměstnavatel od zaměstnance (tedy.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
9. Tvorba individuálního plánu
Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Reforma školství v ČR.
1. Vyhledej na internetu loga různých firem, zhodnoť je a porovnej
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
9. Tvorba individuálního plánu
Didaktika TV; Martina Matúšková
Konflikt, koření života
Teorie a metodika výchovy seminář 1
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Transkript prezentace:

Rámcový vzdělávací program (RVP) školní vzdělávací program (ŠVP) Zpracoval: Bc. Hromčík Adam Fakulta sportovních studii

Rámcový vzdělávací program (RVP)  Kurikulární dokument státní úrovně  Stanovuje obecný rámec závazných požadavků pro jednotlivé stupně a obory vzdělání  Formuluje pravidla pro tvorbu ŠVP  Zaváděn na ZŠ, SŠ a G postupně od  Získání klíčových kompetencí:  naučit se poznávat, zvládnout metody, jak se učit  využívat nové informační a komunikační technologie  informace zpracovávat, měnit je ve znalosti a aplikovat  umět kriticky myslet a hodnotit

Klíčové kompetence v základním vzdělávání  Změna pohledu na požadované cíle vzdělávání  Zaváděno po celé Evropě  Moderní pedagogika posledních let má za cíl přechod od předávání informací a znalostí k získání dovedností, které by žáci udrželi natrvalo a měly by jim umožnit celoživotní vzdělávání – kompetence  Různě se prolínají (multifunkční a vždy jen jako výsledek celkového procesu vzdělávání  K utváření a rozvíjení klíčových kompetencí směřují všechny předměty  Mít určitou kompetenci znamená: dokázat se v určité přirozené situaci přiměřeně orientovat, provádět vhodné činnosti, zaujmout přínosný postoj  Nahrazen obecný pojem profil absolventa a zpřesnění požadavků na výstupy školního vzdělávání.

Rámcový vzdělávací program ZŠ

Kompetence k učení  na konci ZŠ vzdělání žák vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, ochota věnovat se dalšímu studiu  Vyhledává,třídí informace - na základě pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě,  práce s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvedení věci do souvislostí → vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy,  pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti  poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posouzení vlastního pokroku, určení překážek → své učení zdokonalit, kriticky zhodnotit výsledky svého učení a diskutuje o nich.

Kompetence k řešení problémů  vnímá problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, promyslí a naplánuje způsob řešení  vyhledá informace vhodné k řešení nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využití získaných vědomosti a dovednosti  samostatně řeší problém, volí vhodné způsoby řešení (logické, matematické a empirické postupy)  ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje, sleduje přitom vlastní pokrok  kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit,  uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a činy

Kompetence komunikativní  formuluje a vyjadřuje své myšlenky v logickém sledu,výstižně,kultivovaně  naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně reaguje, zapojuje se  rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů užívaných gest informačních a komunikačních prostředků  využívá informační a komunikační prostředky a technologie  využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití s lidmi

Kompetence sociální a personální  spolupracuje ve skupině, s pedagogy vytváří pravidel práce v týmu  utváří příjemnou atmosféru v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými  přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, efektivní spolupráce s druhými  vytváří si pozitivní představu o sobě samém

Kompetence občanské  respektuje přesvědčení lidí,váží si jejich vnitřních hodnot, schopen vcítit se do situací ostatních, odmítá hrubé násilí  základní principy, zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností  rozhoduje se zodpovědně v dané situaci, poskytne účinnou pomoc,zodpovědný v krizových situacích  respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní i historické dědictví, projevuje smysl pro kulturu  základní ekologické souvislosti, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí

Kompetence pracovní  používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje pravidla, plní povinnosti  přistupuje k výsledkům práce z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, a ochrany zdraví  využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje  orientuje se v základních aktivitách potřebných k uskutečnění podnikatelského záměru a k jeho realizaci U gymnaziálního vzdělávání chybí kompetence pracovní a objevuje se kompetence k podnikavosti.

nový školský zákon dává možnost mnohem větší integrace obsahů jednotlivých předmětů. spojování předmětů do takzvaných vzdělávacích oblastí → snížení počtu případů, kdy obsahy řady předmětů se vzájemně překrývají, a k žákům se tak často dostávají dvakrát i vícekrát, odděleně v rámci samostatných předmětů

Vzdělávací obsah základního vzdělávání Na ZŠ do 9 a Gymnázií do 8 vzdělávacích oblastí Jazyk a jazyková komunikace (Čj a literatura, Cizí jazyk) Matematika a její aplikace Informační a komunikační technologie Člověk a jeho svět – pouze 1. stupeň ZŠ Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) Člověk a svět práce

 jeden nebo více vzdělávacích oborů → jeden i více vyučovacích předmětů, integrací více oborů → integrovaný vyučovací předmět  učební plán souhrnný (2. stupeň, gymnázium)  min. týdenní časová dotace pro vzdělávací oblasti 10 hodin pro ZŠ a 8 hodin pro G  celková maximální týdenní časová dotace pro 8 vzdělávacích oblastí včetně DČD (24 h), průřezových témat (časová dotace je čerpána z DČD) - 2. stupni ZŠ 122 h  Gymnázia 132 h (26 h tvoří DČD)

Disponibilní časová dotace  další cizí jazyk, každá škola povinnost nabídnout od roku 2011 nejpozději od 8. ročníku  volitelných vzdělávacích obsahů  posílení časové dotace jednotlivých vzdělávacích oblastí a oborů nad rámec minimální časové dotace  průřezová témata  doplňující vzdělávací obory  vzdělávací obsahy podporující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

 maximální týdenní časová dotace pro 6. a 7. ročník 30 h. a pro 8. a 9. ročník 32 h.  minimální časová dotace pro 6. a 7. ročník 28 h. a pro 8. a 9. ročník 30 h.  časová dotace u gymnázia min. 27 h. max. 35 h.  různé zájmy a předpoklady žáků zohledněny pomocí volitelných předmětů (od 7. roč. - rozhoduje ředitel)  nad rámec TČD možnost nepovinných předměty dle podmínek školy a zájmů žáků (pohybové a sportovní aktivity a zdravotní tělesná výchova)

Průřezová témata  jako součást rámcového učebního plánu povinná součást základního vzdělávání a reprezentující okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se nedílnou součástí základního vzdělání, umožňující individuální uplatnění žáků, jejich vzájemnou spolupráci a pomoc rozvíjet osobnostní (oblast vědomostí, dovedností a schopnostní), postojovou a hodnotovou stránku jedince. Nejsou koncipována jako vyučovací předměty, ale jako témata prolínající se celým obsahem vzdělávání, procházejí napříč vzdělávacími oblastmi. Témata mohou být integrována do vyučovacích předmětů nebo mohou být vyučována prostřednictvím projektů. Základní a gymnaziální vzdělávání - vymezena průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana (u gymnaziálního vzdělávání chybí) Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Environmentální výchova Mediální výchova

 Tematické okruhy průřezových témat prochází napříč vzdělávacími oblastmi,propojují vzdělávací obsahy oborů  Využití témat jako samostatných předmětů, projektů, seminářů, kurzů apod.  Komplexnější vzdělávání, rozvoj klíčových kompetencí  Podmínkou účinnosti je jejich propojenost s obsahem předmětů a činností žáků ve škole i mimo školu.

Učební osnovy  každá oblast charakterizována → cílové zaměření a obsah vzdělávacích oborů  cílové zaměření vzdělávací oblasti → k čemu je žák veden, aby dosahoval postupně klíčových kompetencí  škola zajišťuje propojenost vzdělávacího obsahu s klíčovými kompetencemi → výchovné a vzdělávací strategie předmětů  vzdělávací obsah oborů tvořen očekávanými výstupy a učivem Očekávané výstupy - využití osvojeného učiva v praktických situacích aběžném životě - výstupy v RVP ZV na konci 9. ročníku jsou závazné - výstupy u RVP G jsou závazné pro 4. ročník  učivo v tematických okruzích → prostředek k dosažení očekávaných výstupů  RVP je doporučeno k rozpracování → na úrovni ŠVP závazné

Školní vzdělávací program - ŠVP  Kurikulární dokumenty školní úrovně,zpracované podle RVP.  Škola podle možností vytváří svůj vlastní ŠVP,  vymezuje své vzdělávací záměry, sestavuje konečný učební plán  učební osnovy a stanovuje pravidla pro hodnocení žáků  učitelé se společně radí, hledají nové možnosti efektivního vzdělávání  vyřazuje se nepodstatné, nevyhovující  možnost ovlivnit co se na škole bude učit, jak se to bude učit, jaké výsledky od žáků očekávat a jak hodnotit.

 vypracování ŠVP → ředitel školy, řídí práci na tvorbě  zpracování jednotlivých částí ŠVP → podílejí všichni učitelé  možnost vytvářet povinné a volitelné předměty  využití projektů a jiných forem vzdělávání  umožňuje učitelům rozvíjet tvořivý styl práce  posiluje autonomii a profesionální odpovědnost učitelů (volnější volba obsahu učiva podle potřeb - odpovědnost za výsledky vzdělávání v souladu s RVP ZV

Použité zdroje  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k Prah a: Výzkumný ústav pedagogický, [online]. [cit ]. Dostupné z WWW:.  MAŇÁK, J.; JANÍK, T.; ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. 1. vyd. Brno: Paido, s. ISBN  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k Prah a: Výzkumný ústav pedagogický, [online]. [cit ]. Dostupné z WWW:.

Díky za pozornost