Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková"— Transkript prezentace:

1 Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková
Didaktika tělesné výchovy Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková

2 TV v RVP Výchova ke zdraví Tělesná výchova
základní poznání o člověku v souvislosti s preventivní ochranou jeho zdraví propojena s průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova Tělesná výchova poznání vlastních pohybových mož̧ností a zájmů poznání účinků konkrétních pohybových činností na tělesnou zdatnost, duševní i sociální pohodu Prož̧itek z pohybu a z komunikace při pohybu = vzdělávací oblast Člověk a zdraví

3 Obsah TV učivo rozpracováno pro Oblast zdraví, Oblast pohybových dovedností a Oblast pohybového učení učivo není děleno na základní učivo a učivo rozšiřující nejsou vymezena cvičení doporučená pouze pro chlapce nebo dívky výběr učiva je v pravomoci učitele (tvůrce ŠVP)

4 Očekávané výstupy vymezují úroveň, které mají žáci posledního ročníku (ZŠ, SŠ) dosáhnout ověřitelné prakticky zaměřené využ̧itelné v běž̧ném ž̧ivotě

5 TV v základním vzdělávání
Činnosti ovlivňující zdraví Žák: aktivní, iniciativní, odmítá návykové látky, uplatňuje vhodné chování v neznámém prostředí Učivo: význam pohybu pro zdraví zdravotně orientovaná zdatnost prevence a korekce jednostranného zatížení a svalových dysbalancí hygiena a bezpečnost při pohybových činnostech

6 Činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností
Žák: zvládá – aplikuje – opravuje Učivo: pohybové hry gymnastika estetické a kondiční formy cvičení s hudbou a rytmickým doprovodem úpoly atletika sportovní hry turistika a pobyt v přírodě plavání lyžování, snowboarding, bruslení další (I netradiční) pohybové činnosti

7 Činnosti podporující pohybové učení
Žák: používá názvosloví, je čestný, spolupracuje, zná svá práva a povinnosti v různých rolích.. Učivo : komunikace v TV organizace prostoru a pohybových činností historie a současnost sportu pravidla osvojovaných pohybových zásady jednání a chování v různém prostředí a při různých činnostech měření výkonů a posuzování pohybových dovedností

8 TV v gymnaziálním vzdělávání
Činnosti ovlivňující zdraví Žák: organizuje – ověří zdr.zdatnost a sval.nerovnováhu – zná a umí využít vyrovnávací cvičení – uplatňuje bezpečné chování při PA – poskytne první pomoc Učivo: Zdravotně orientovaná zdatnost Svalová nerovnováha – příčiny, testy Zdravotně zaměřená cvičení Organismus a pohybová zátěž Individuální pohybový režim Hygiena pohybových činností a cvičebního prostředí Rizikové faktory ovlivňující bezpoečnost pohybových činností První pomoc při sportovních úrazech

9 Činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností
Žák: zvládá postupy rozvoje – posoudí kvalitu – označí příčiny nedostatků – respektuje rozdíly Učivo: pohybové dovednosti a pohybový výkon pohybové odlišnosti a handicapy průpravná, kondiční, koordinační, tvořivá, estetická a jinak zaměřená cvičení pohybové hry různého zaměření gymnastika kondiční a estetické formy cvičení s hudbou a rytmickým doprovodem úpoly atletika sportovní hry turistika a pobyt v přírodě plavání lyžování další moderní a netradiční pohybové činnosti

10 Činnosti ovlivňující pohybové učení
Žák: užívá názvosloví – volí a používá výstroj a výzbroj – pořádá a rozhoduje školní soutěže – respektuje pravidla, práva a povinnosti – sleduje sportovní dění Učivo: vzájemná komunikace a spolupráce přI pohybových činnostech sportovní výzbroj a výstroj pohybové činnostní, sportovní a turistické akce pravidla osvojovaných pohybových činností sportovní role měřitelné a hodnotitelné údaje související s TV a sportem olympismus v současném světě: jednání fair play úspěchy našeho sportu na pozadí nejdůleţitějších historických sportovních událostí (RVP G, 2007)

11 Organizace TV minimální týdenní časová dotace pro vzdělávací oblast Člověk a zdraví 2. stupeň ZŠ 10 hodin 4leté G 8 hodin

12 od 6. ročníku ZŠ TV odděleně, lze i koedukovaně
disponibilní časová dotace

13 Učivo TV a jeho výběr Učivo chápeme jako výběr poznatků a činností k dosažení vyučovací cíle.

14 tematické okruhy prostředek k dosažení očekávaných výstupů učivo v RVP doporučené k rozpracování do ročníků nebo časových období na úrovni ŠVP závazné

15 Významné činitele výběru učiva:
tělesné, pohybové a psychické předpoklady žáků jejich potřeby a zájmy jako vnitřní podmínky společenské, organizační, materiální podmínky, jako vnější podmínky.

16 Strukturace učiva Návaznost – propojení – cíle
Kmenové učivo – základní Rozšiřující Orientační Výběrové (specializované) Speciální

17 Osnování učiva Cyklické - opakování
Postupné – kontrola, zkouška, již se nevracíme Spirálovité - propojení předchozích

18 Díky za pozornost 


Stáhnout ppt "Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková"

Podobné prezentace


Reklamy Google