Systém krizového řízení Školení starostů 2015. S y s t é m hospodářských opatření pro krizové stavy v působnosti obcí (ORP)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_252_TÉMA_Daň z přidané hodnoty Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Integrovaný záchranný systém a jeho složky
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
1 Seminář - Koordinace řízení českých a rakouských zásahových složek při řešení mimořádných událostí - metodiky, taktické postupy, legislativa – České.
BEZPEČNOST JEŘÁBOVÉ DOPRAVY Při konstrukci a provozu jeřábů musí být přísně dbáno na zásady bezpečnosti, aby nebyl ohrožen život a zdraví osob a zabránilo.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví Ústí nad Labem 2/2008 Ing. Jaromír Vachta.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Bezpečnostní systém ČR
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Finanční účetnictví RADNICE
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Místní rozpočtové jednotky
Úřad práce České republiky
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
Plánování ve školní tělesné výchově
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Zpráva o uplatňování ÚP
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
eRecept – komunikace se základními registry
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Název projektu: Moderní škola
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Správa sociálního zabezpečení
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Krizové řízení školení starostů obcí v Českých Budějovicích
Zvládání sucha a stavu nedostatku vody
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Organizace práce na prodejně
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
SPRÁVNÍ PRÁVO.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Transkript prezentace:

Systém krizového řízení Školení starostů 2015

S y s t é m hospodářských opatření pro krizové stavy v působnosti obcí (ORP)

Východiska, literatura: ◦ zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, ◦ vyhláška Správy státních hmotných rezerv č. 498/2000 Sb., o plánování a provádění hospodářských opatření pro krizové stavy, ve znění pozdějších předpisů (např. vyhlášky č. 542/2002 Sb.), ◦ zákon č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy, o řešení stavů ropné nouze a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nouzových zásobách ropy) a prováděcí vyhláška č. 452/2002 Sb. ◦ zákon č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, ◦ Metodické pokyny pro přípravu a realizaci regulačních opatření v systému HOPKS ◦ Metodiky činnosti při plánování a zajišťování nezbytných dodávek v systému hospodářských opatření pro krizové stavy pro ÚSÚ, KÚ, HZS krajů, OÚ ORP, OÚ OU a právnické a podnikající fyzické osoby ◦ usnesení vlády ze dne č. 345 o Metodice pro vyžadovaní věcných zdrojů za krizové situace a o Systému koordinace využívání dostupných věcných zdrojů potřebných k řešení krizové situace ◦ Uvedená literatura v posledním znění je uveřejněna na - 3

Jaká je působnost SSHR? Základní působností Správy je: zajištění věcných zdrojů pro řešení krizových situací K zajištění této své základní působnosti Správa: 1.Vytváří celostátní systém pro zajištění nezbytných dodávek výrobků, prací nebo služeb bez níž nelze zajistit překonání krizových stavů (dále jen ND) – Hospodářská opatření pro krizové stavy (zákon č.241/2000 Sb.) 2.Vytváří celostátní systém řešení krizové situace typu nedostatek ropy a ropných produktů velkého rozsahu – Ropná bezpečnost ČR (zákon č.189/1999 Sb.) 3.Zajišťuje logistiku státních hmotných rezerv (SHR), která tvoří jeden ze základních pilířů systému HOPKS 4

Co je to systém HOPKS?  HOPKS jsou organizační, materiální nebo finanční opatření přijímaná správním úřadem v krizových stavech pro zabezpečení nezbytné dodávky výrobků, prací a služeb, bez níž nelze zajistit překonání krizových stavů  Jsou přijímána po vyhlášení krizových stavů a jsou určena: −k uspokojení základních potřeb fyzických osob na území ČR umožňující přežití krizových stavů bez těžké újmy na zdraví −pro podporu činnosti ozbrojených sil, ozbrojených bezpečnostních sborů, hasičských záchranných sborů a havarijních služeb – systém hospodářské mobilizace −pro podporu výkonu státní správy 5

Jaké je místo a úloha orgánů ÚSC v HOPKS? U orgánů územní samosprávy připravují a přijímají HOPKS krajské úřady a obecní úřady ORP, přitom je jejich úlohou: uspokojení základních životních potřeb fyzických osob umožňující přežití KS bez těžké újmy na zdraví, podpora výkonu státní správy.  Obecní úřady nižší úrovně nemají zákonem vymezenou žádnou působnost k HOPKS. 6

Hospodářská opatření pro krizové stavy Věcné zdroje pro řešení všech typů krizových situací jsou zajišťovány systémem HOPKS, který zahrnuje: Systém nouzového hospodářství Systém hospodářské mobilizace Použití státních hmotných rezerv Výstavba a údržba infrastruktury Systém regulačních opatření 7

Jak funguje systém HOPKS?  hlavním dodavatelem ND jsou právnické a podnikající fyzické osoby, které je používají ke své běžné podnikatelské činnosti  pouze v případech, kdy tito dodavatelé ND nemohou poskytnout ji zajišťuje stát v systému SHR  opatření k řešení krizové situace, jsou SÚ povinny předem připravovat - zpracování KP, jehož součástí je plán nezbytných dodávek 8

Jak KÚ zajišťuje svou roli v HOPKS? Úlohou krajského úřadu v systému HOPKS je zabezpečení ND k uspokojení základních životních potřeb obyvatel na svém území. K tomu konkrétně:  Analyzuje potřebné ND k uspokojení základních životních potřeb obyvatel ◦ 24 typových krizových situací – typové plány – rozpracování do podoby operačních plánů – analýza potřebného materiálního zabezpečení jednotlivých kroků operačních plánů – zpracování PND  Ve spolupráci s HZS kraje hledá dodavatele ND na svém území  Vyžaduje u odborně příslušného ministerstva ty ND, které není schopen zajistit na svém území  Vyhlašuje předem připravená regulační opatření 9

Jaká je role ORP? plní úkoly uložené jim KÚ k zajištění ND zpracování plánu nezbytných dodávek v IS Argis, analýza sil a prostředků ve svém správním obvodu, příprava a vyhlašování regulačních opatření (cestou hejtmana kraje), kontrola plnění jím vyhlášených regulačních opatření, odpovědnost za přidělování jím vyžádaných humanitárních zásob postiženým osobám. 10

Role ORP? K tomu konkrétně: Na základě oslovení krajským úřadem ORP definují své potřeby ND. Přitom vycházejí z dokumentů zpracovaných v rámci rozpracování úkolů krizového plánu kraje, svých zkušeností a místních znalostí. V souladu s úkoly uloženými krajským úřadem, na základě § 8 zákona, ORP navrhují vhodné dodavatele ND ze svého správního obvodu. Přitom se neomezují pouze na dodavatele k pokrytí (co do druhu nebo množství) vlastních potřeb, ale vyhledávají a navrhují všechny vhodné dodavatele ND pro danou potřebu na svém správním území. Připravují podklady pro vyhlášení regulačních opatření. 11

Jak spolupracuje Správa s orgány ÚSC?  V době mimo krizi ◦ Zaměření HOPKS pro KÚ na daný kalendářní rok ◦ Kontrola přípravy systému HOPKS u KÚ, ORP ◦ Společná zaměstnání s KÚ ke koordinaci společného postupu při realizaci systému HOPKS ◦ Účast pracovníků Správy na zaměstnáních organizovaných KÚ s ORP ◦ Organizace ukázek pohotovostních zásob ◦ Organizace vzdělávání  systém kurzů u VŠE Praha  kurzy ZOS HOPKS – IMS Benešov  kurzy pro uživatele nástrojů informační podpory systému HOPKS (Argis, Krizkom, Krizdata) 12

Jak spolupracuje Správa s ÚSC? po vyhlášení krizových stavů –okamžitý kontakt pracovníků Správy s příslušnými pracovníky KÚ (tajemník BR, pracovník HOPKS) –aktivace stálé služby KŠ Správy k zajištění komunikace s pracovníky KŠ kraje –zajištění usnesení vlády k bezplatnému použití SHR –příjem a řešení požadavků kraje na zajištění ND, které kraj není schopen zajistit u dodavatelů na svém správním území –doručení požadovaných PZ nebo ZHP až do místa použití –vrácení použitých PZ do 15 dnů po skončení krizového stavu resp. řešení jejich dalšího použití - smlouva se Správou 13

Co od SSHR můžete očekávat?  Nejvíc používané druhy SHR –náhradní přemostění –protipovodňové pytle včetně plničů –protipovodňové stěny –mobilní čerpací soupravy –prostředky pro náhradní zásobování pitnou vodou –elektrocentrály –vyprošťovací automobily –pohonné hmoty pro potřeby složek integrovaného záchranného systému a Armády České republiky při zásazích na postiženém území a pro přímou humanitární pomoc včetně výdeje pohonných hmot –vysoušeče  Co je dále k dispozici –zásoby pro humanitární pomoc –prostředky pro likvidaci nebezpečných nákaz zvířat a rostlin –prostředky pro rozšíření lůžkového fondu zdrav. zařízení  Co k dispozici nemáme –prostředky pro úklid a dezinfekci –u většiny nasazených SHR nejsme schopni zajistit jejich obsluhu – tu musí zajistit uživatel 14

Zásoby pro humanitární pomoc Zásoby pro humanitární pomoc (ZHP) jsou součástí SHR. Slouží pro první období po vyhlášení krizového stavu k zajištění nezbytných životních potřeb fyzických osob (cca pro 1500 osob na 3 dny), které vlivem krizové situace zůstaly bez potřebných věcných prostředků nutných k přežití, nebyly evakuovány a zůstaly v zasaženém místě k ochraně osobního a společného majetku nebo k zamezení vzniku dalších škod na něm. Jejich pořízení, skladování, ochraňování a přepravu k vyžadujícímu krajskému resp. obecnímu úřadu zabezpečuje Správa. Postiženým osobám se poskytují bezplatně. Oprávněným žadatelem je KÚ, nebo obecní úřad ORP. Úlohou orgánů územních samosprávných celků je převzetí ZHP a přidělení postiženým osobám včetně zamezení jejich zneužití! 15

Zásoby pro humanitární pomoc Aktuální složení ZHP  ks humanitárních balíčků (návrh na jejich zrušení)  ks konzervovaných dávek  ks přikrývek  ks spacích pytlů  ks pracovních oděvů  l balené pitné vody 16

Lehátko skládací - 50 ks, lůžko skládací ks Deky ks Karimatka dvouvrstvá ks Pláštěnky – ks Osobní hygienická sada – ks Izotermické folie – ks Stan rodinný ks Balená pitná voda – lt Potravinový balíček – ks Smluvní zabezpečení Realizaci provést do konce roku 2017 Spací pytel – ks Spací pytel-mumie ks

Pravomoci a rozsah jsou vymezeny zákonem (§ 21 zákona č. 241/2000 Sb.) Za stavu nebezpečí – KrH a StORP uložení povinnosti dodávat výrobky, práce nebo služby, a to v přiměřeném množství, skladovat materiál určený pro překonání stavu nebezpečí a odstranění jeho následků, nebo přemístit dopravní a mechanizační prostředky, výrobní či provozní prostředky a zásoby na určené místo. Za stavu nebezpečí - KrH regulace prodávaného zboží v obchodní síti změny způsobu řízení a organizace dopravy 18 Jak vyžadovat věcné zdroje za krizové situace?

Obecné zásady pro vyžadování ND za KS jsou zahrnuty v metodice schválené usnesením vlády č. 345 ze 7. dubna Základním nástrojem pro vyžadování ND za krizové situace je informační systém KRIZKOM, který je zaveden až do úrovně ORP a příslušní pracovníci KŘ byli pro jeho ovládání Správou vyškoleni. Požadavky uplatňují výhradně orgány KŘ! 19

plánované zajištění nezbytných dodávek nebude možné v důsledku nepříznivého vývoje krizové situace uskutečnit (např. tyto prostředky budou zničeny nebo přístup k nim bude omezen), nezbytné dodávky mají být podle PND zajišťovány orgánem krizového řízení vyššího stupně, a nebo řešení krizové situace vyžaduje prostředky, které nebyly plánovány a nelze je dodatečně zajistit ve vlastním správním obvodu, Ve kterých případech uplatňovat požadavky na VZ u orgánu krizového řízení vyššího stupně? 20

KŠ ORP KŠ ORP KŠ kraje KŠ ÚSÚ ÚKŠ OPS ÚKŠ OPS KŠ SSHR KŠ ÚSÚ Požadavek mimo IS Požadavek cestou IS KRIZKOM Schéma uplatňování požadavků na věcné zdroje za krizové situace Dodavatelé nezbytných dodávek 21

22 (1) Regulační opatření slouží ke snížení spotřeby nedostatkových surovin a výrobků a dodávek služeb nebo k usměrnění spotřeby a dodávek v souladu s krizovými plány v případech, kdy krizová situace nabývá takového rozsahu, že běžné ekonomické nástroje nejsou při zajišťování nezbytných dodávek dostatečně účinné. (2) Regulační opatření mohou být nařízena jen v případě, že účinku s nimi spojeného nelze dosáhnout jinak. Mohou být nařízena jen na nezbytně nutnou dobu. K jejich zrušení musí dojít nejpozději při zrušení krizových stavů. Regulační opatření

(3) Pokud na vyhlášený krizový stav bezprostředně navazuje vyhlášení jiného krizového stavu, může orgán oprávněný k vyhlášení krizového stavu rozhodnout o ponechání některých dříve nařízených regulačních opatření v platnosti. 23 Regulační opatření

24

Určená provozovna AdresaSpojení Obast zásobování (obec - části obce) Počet bytů Počet obyvatel s TP Počet obyvatel s OP Logo Název dle stavu SLBD Smíšené zboží - Marcela Průchová Bulovka Bulovka Potraviny - Ivana Hamtilová Dětřichov Dětřichov, Heřmanice, Albrechtice u Frýdlantu Smíšené zboží - Vladimíra Vágaiová Dolní Řasnice Dolní Řasnice LIDL LIDL - supermarket Frýdlant, Zahradní Frýdlant - část západně od silnice č.I/13, TESCO záložní -> TESCO - supermarket Frýdlant, Hejnická Kunratice ENAPO záložní -> Deltax Plus Frýdlant, Sídlištní parc.č.182/84 PENNY PENNY Market Frýdlant, Hejnická Frýdlant - část východně od silnice č.I/13, ENAPO záložní -> ROSA Market Frýdlant, nám. T.G.Masaryka 1385 Krásný Les 04 POMI Potraviny Habartice , Habartice, Černousy, Pertoltice JEDNOTA JEDNOTA Liberec Hejnice, Jizerská Hejnice, Bílý Potok, Lázně Libverda ENAPO záložní -> Potraviny Petříček Hejnice, Nádražní Smíšené zboží - Martin Vít Horní Řasnice Horní Řasnice Smíšené zboží - Vinh Nguyen Van Jindřichovice pod Smrkem Jindřichovice pod Smrkem Potraviny - Václav Mlejnek Nové Město pod Smrkem, Nové Město pod Smrkem Frýdlantská Potraviny - Václav Pacholík Raspenava, Fučíkova , Raspenava ENAPO záložní -> Koloniál u Šubrtů Raspenava, Fučíkova , , Smíšené zboží - The Sao Ho Višňová 180 Višňová ŠÍPEK Nápoje Šípek Frýdlant, Žitavská , , prodej nápojů ORP Frýdlant

Příloha č. 3 VZOR PŘÍDĚLOVÉHO LÍSTKU I.IV. ČESKÁ REPUBLIKA Série: Číslo: X.VII. II.V. Přídělový lístek XI.VIII. Jméno a příjmení: III.VI. Datum narození: XII.IX. Bydliště: Razítko a podpis: VT SPMKJHEC BA VT SPMKJHEC BA VT SPMKJHEC BA VT SPMKJHEC BA VT SPMKJHEC BA 26

Přídělový systém Forma přídělového systému  karetní systém – karta SSHR o orgány veřejné správy o vybrané složky IZS o vybrané subjekty infrastruktury  lístkový systém – přídělový lístek o fyzické osoby a právnické podnikající osoby - ostatní

 Karetní systém – karta SSHR subjekty, jejichž činnost má závažný dopad na bezpečnost správního obvodu kraje, zabezpečení základních životních potřeb obyvatelstva, zdraví osob nebo ekonomiku kraje, včetně stanovení počtu Karet SSHR o krajský úřad o jednotky sboru dobrovolných hasičů o zdravotnická záchranná služba o vybrané ostatní složky IZS (např. obecní policie) o přímo řízené a podřízené organizace v působnosti kraje o ORP, obce o vybranou infrastrukturu mající vliv na zabezpečení nezbytné činnosti pro zajištění chodu kraje, ORP a obce  Přídělový lístek o právnické a fyzické osoby Karta SSHR

Děkujeme za pozornost Místo pro Vaše dotazy Krajský úřad Libereckého kraje Oddělení krizového řízení Spojení Ing. Miloslava Volfová , mail: Miloslav Starý , mail: 29