Sociálně odpovědné zadávání veřejných zakázek Sdružení příjemců evropských dotací, z.s.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_05.
Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek Alena Zieglerová Zlínský kraj, Seminář „Společensky odpovědné zadávání – inovativní trendy úspor“
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
1. PCP (pre-commercial procurement) Zkušenosti s PCP v České republice Pavel Slípek.
Předpoklady poskytnutí dotace Společný technický sekretariát Drážďany.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
Žadatel je povinen při výběru dodavatele projektu postupovat dle závazných podmínek v kapitole 9. Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace před podpisem.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP obecná část Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Jan Jež Problematika veřejné podpory v oblasti podpory 3.2 OP VK ORR, Krajský úřad kraje Vysočina.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
05/10/2010 Mnichovo Hradiště Mgr. Jaroslav Gramel Veřejné zakázky spolufinancované z ROP Střední Čechy Jak předejít chybám?
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Pojem přeměna obchodní společnosti
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Podpora v nezaměstnanosti
NEZAMĚSTNANOST Úřad práce.
Zákon o sociálním podnikání
Josef Středula, předseda ČMKOS
Členská schůze MAS Nepomuk,
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Regionální seminář „sociální podnikání“ v Pardubicích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Zákon o sociálním podnikání
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Odměňování zaměstnanců
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
Řízení rizik podvodu a korupce při zadávání veřejných zakázek
Statistické údaje Úřad práce ČR, Krajská pobočka v Ústí nad Labem, Kontaktní pracoviště Most.
Průmysl možnosti podpory
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Život bez střeva , Praha.
- ČESKY SEVER Sociální podnik a OPZ •.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Sociálně odpovědné zadávání veřejných zakázek Sdružení příjemců evropských dotací, z.s.

Sociálně odpovědné zadávání Proč zadávat zakázky sociálně odpovědným způsobem? Výhody Nevýhody Konkrétní možnosti sociálně odpovědného zadávání v rámci stávající legislativy a výhled do budoucnosti

Výhody sociálně odpovědného zadávání veřejných zakázek  Efektivní využívání veřejných prostředků  Vytváření přidané hodnoty v sociální oblasti - kromě samotné realizace zakázky rovněž dopad do oblasti ochrany životného prostředí, fair-trade, zaměstnanosti nebo rozvoje regionu.  Podpora zaměstnanosti obtížně zaměstnatelných osob  dlouhodobě nezaměstnaní  osoby se zdravotním postižením  osoby ze sociálně vyloučených prostředí  jinak sociálně znevýhodněné osoby

Výhody sociálně odpovědného zadávání veřejných zakázek  Podpora malých a středných podniků  umožnění lepšího přístupu k veřejným zakázkám  Podpora rozvoje lokálních dodavatelů  zaměstnávání osob z regionu např. z místně příslušného úřadu práce  Snížení dopadů na životné prostředí  uplatnění environmentálních požadavků v rámci realizace veřejné zakázky  Podpora fair-trade obchodu

Nevýhody sociálně odpovědného zadávání veřejných zakázek  Zvýšené požadavky na zadavatele v rámci  přípravy zadávacích podmínek pro konkrétní zakázku  Nastavení požadavků na uchazeče nediskriminačním způsobem, ale s ohledem na sledování cílů sociálně odpovědného zadávání  Stanovení kvalifikačních předpokladů, kterých splnění uchazeči musejí prokázat  Kontroly dodržování požadavků a zásad sociálně odpovědného zadávání v nabídkách uchazečů  Kontroly realizace zakázky

Možnosti sociálně odpovědného zadávání v rámci stávající legislativy  zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách  §44 odst. 10 – možnost uplatnit v rámci zadávacích podmínek požadavky zejména v sociální oblasti, v oblasti zaměstnanosti nebo v oblasti životního prostředí  §101 odst. 4 - zvýhodnění pro dodavatele, kteří zaměstnávají více než 50% OZP

§101 odst. 4 ZVZ  Vyhrazení plnění veřejné zakázky dodavatelům, kteří zaměstnávají víc než 50% OZP  zadavatel musí zakázku vymezit v zadávacích podmínkách  zužuje okruh potenciálních uchazečů  Zvýhodnění dodavatelů, kteří zaměstnávají více než 50% OZP v rámci hodnocení nabídek  uplatní se automaticky, ze zákona  pro účely hodnocení se nabídková cena sníží o 15%

§44 odst. 10 ZVZ pracovněprávní oblast  Zajištění minimální mzdy zaměstnanců dodavatele, podílejících se na realizaci veřejné zakázky  Možnost zadavatelů ovlivnit pracovněprávní podmínky zaměstnanců podílejících se na realizace veřejné zakázky  Ovlivněním pracovních podmínek je ovlivněna i samotná realizace veřejné zakázky  Příkladem můžou být minimální mzdy řidičů autobusů  Vysoce odpovědná práce, existuje zájem zadavatele, aby řidiči byli spokojeni a řádně zabezpečovali plnění veřejné zakázky -> stanovení minimální mzdy, jakou může řidič, podílející se na realizaci zakázky pobírat  Příklad dobré praxe: Zakázka Moravskoslezského kraje s názvem „Zajištění dopravní obslužnosti Moravskoslezského kraje – oblast Českotěšínsko“

§44 odst. 10 ZVZ ochrana životního prostředí  V rámci technické specifikace poptávaného plnění má zadavatel možnost zohlednit dopad zakázky na životní prostředí.  nelze stanovit konkrétní výrobky, značky, výrobce  lze stanovit vlastnosti, materiály, požadavky na recyklovatelnost, splnění technických norem, množství emisí  Lze využít podrobných specifikací nebo jejich částí jak jsou vymezeny evropskými, národními, nadnárodními nebo jinými systémy pro udělování ekoznaček (např. nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1980/2000 ze dne 17. července 2000, o revidovaném systému Společenství pro udělování ekoznačky).

§44 odst. 10 ZVZ oblast zaměstnanosti  V rámci zadávacích podmínek veřejné zakázky  Požadavek na uchazeče, aby v případě získání VZ zaměstnali určitý počet např. dlouhodobě nezaměstnaných  Zaměstnané osoby se musejí podílet na realizaci zakázky  Nelze požadovat před získáním VZ  Uchazeč se zaváže požadavek splnit v případě získání VZ  Zajištěno sankci v rámci smluvních podmínek  Podpora zaměstnanosti v regionu – určení konkrétního úřadu práce, na kterém musejí být budoucí zaměstnaní vedeni před nástupem do zaměstnání

Zvýhodnění sociálních podniků  Sociální podnik není upraven zákonem  Neexistuje zákonná definice  Definiční znaky sociálních podniků lze nalézt např. v pravidlech evropských dotačních programů  Filozoficky vycházejí myšlenky sociálního podnikání z knih Muhammada Yunuse

Zvýhodnění sociálních podniků  Nelze zvýhodnit „sociální podnik“ jako institut  Lze zvýhodnit uchazeče, kteří splňují určité konkrétní znaky typické pro sociální podnikání  Principy sociálního podnikání jsou zakotveny již v zakládacích dokumentech společností  Typické znaky:  Zaměstnávání určitého počtu/podílu osob ze skupin znevýhodněných na trhu práce  Závazek reinvestice zisku (celého nebo podílu) zpátky do rozvoje společnosti  Spolurozhodování zaměstnanců o směřování společnosti  Závazek spolupráce s lokálními dodavateli  Ochrana životného prostředí  Zlepšování pracovních podmínek zaměstanců

Zvýhodnění sociálních podniků  Zvýhodnění pro sociální podniky lze provádět v rámci přípravy zadávacích podmínek, zejména v požadavcích na kvalifikační předpoklady, technické specifikace a další požadavky kladené na uchazeče  Vhodné začlenění požadavků do návrhu smlouvy a zajištění plnění povinností např. institutem smluvní pokuty  Kontrola plnění požadavků po celou dobu realizace zakázky  Existence „sociálního podniku“ neznamená automaticky dodržování principů sociálního podnikání

Překážky sociálně odpovědného zadávání veřejných zakázek  Strach zadavatelů z porušení zákona o veřejných zakázkách  Pokuty od ÚOHS  Krácení dotací  Vyšetřování netransparentního hospodaření a diskriminace  Složitější příprava zadávacích podmínek  Nutnost odborného vzdělávání veřejných zadavatelů  Nedostatečná podpora ze strany státu (chybějící legislativa)  Neznalost možností  nedostatek průběžného vzdělávání

Sdružení příjemců evropských dotací, z. s. třída Tomáše Bati 5146, Zlín IČ: Kontaktní osoba: Samuel Kohoutek tel.: prijemcidotaci.cz

Děkuji za Vaši pozornost.