Sociálně odpovědné zadávání veřejných zakázek Sdružení příjemců evropských dotací, z.s.
Sociálně odpovědné zadávání Proč zadávat zakázky sociálně odpovědným způsobem? Výhody Nevýhody Konkrétní možnosti sociálně odpovědného zadávání v rámci stávající legislativy a výhled do budoucnosti
Výhody sociálně odpovědného zadávání veřejných zakázek Efektivní využívání veřejných prostředků Vytváření přidané hodnoty v sociální oblasti - kromě samotné realizace zakázky rovněž dopad do oblasti ochrany životného prostředí, fair-trade, zaměstnanosti nebo rozvoje regionu. Podpora zaměstnanosti obtížně zaměstnatelných osob dlouhodobě nezaměstnaní osoby se zdravotním postižením osoby ze sociálně vyloučených prostředí jinak sociálně znevýhodněné osoby
Výhody sociálně odpovědného zadávání veřejných zakázek Podpora malých a středných podniků umožnění lepšího přístupu k veřejným zakázkám Podpora rozvoje lokálních dodavatelů zaměstnávání osob z regionu např. z místně příslušného úřadu práce Snížení dopadů na životné prostředí uplatnění environmentálních požadavků v rámci realizace veřejné zakázky Podpora fair-trade obchodu
Nevýhody sociálně odpovědného zadávání veřejných zakázek Zvýšené požadavky na zadavatele v rámci přípravy zadávacích podmínek pro konkrétní zakázku Nastavení požadavků na uchazeče nediskriminačním způsobem, ale s ohledem na sledování cílů sociálně odpovědného zadávání Stanovení kvalifikačních předpokladů, kterých splnění uchazeči musejí prokázat Kontroly dodržování požadavků a zásad sociálně odpovědného zadávání v nabídkách uchazečů Kontroly realizace zakázky
Možnosti sociálně odpovědného zadávání v rámci stávající legislativy zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách §44 odst. 10 – možnost uplatnit v rámci zadávacích podmínek požadavky zejména v sociální oblasti, v oblasti zaměstnanosti nebo v oblasti životního prostředí §101 odst. 4 - zvýhodnění pro dodavatele, kteří zaměstnávají více než 50% OZP
§101 odst. 4 ZVZ Vyhrazení plnění veřejné zakázky dodavatelům, kteří zaměstnávají víc než 50% OZP zadavatel musí zakázku vymezit v zadávacích podmínkách zužuje okruh potenciálních uchazečů Zvýhodnění dodavatelů, kteří zaměstnávají více než 50% OZP v rámci hodnocení nabídek uplatní se automaticky, ze zákona pro účely hodnocení se nabídková cena sníží o 15%
§44 odst. 10 ZVZ pracovněprávní oblast Zajištění minimální mzdy zaměstnanců dodavatele, podílejících se na realizaci veřejné zakázky Možnost zadavatelů ovlivnit pracovněprávní podmínky zaměstnanců podílejících se na realizace veřejné zakázky Ovlivněním pracovních podmínek je ovlivněna i samotná realizace veřejné zakázky Příkladem můžou být minimální mzdy řidičů autobusů Vysoce odpovědná práce, existuje zájem zadavatele, aby řidiči byli spokojeni a řádně zabezpečovali plnění veřejné zakázky -> stanovení minimální mzdy, jakou může řidič, podílející se na realizaci zakázky pobírat Příklad dobré praxe: Zakázka Moravskoslezského kraje s názvem „Zajištění dopravní obslužnosti Moravskoslezského kraje – oblast Českotěšínsko“
§44 odst. 10 ZVZ ochrana životního prostředí V rámci technické specifikace poptávaného plnění má zadavatel možnost zohlednit dopad zakázky na životní prostředí. nelze stanovit konkrétní výrobky, značky, výrobce lze stanovit vlastnosti, materiály, požadavky na recyklovatelnost, splnění technických norem, množství emisí Lze využít podrobných specifikací nebo jejich částí jak jsou vymezeny evropskými, národními, nadnárodními nebo jinými systémy pro udělování ekoznaček (např. nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1980/2000 ze dne 17. července 2000, o revidovaném systému Společenství pro udělování ekoznačky).
§44 odst. 10 ZVZ oblast zaměstnanosti V rámci zadávacích podmínek veřejné zakázky Požadavek na uchazeče, aby v případě získání VZ zaměstnali určitý počet např. dlouhodobě nezaměstnaných Zaměstnané osoby se musejí podílet na realizaci zakázky Nelze požadovat před získáním VZ Uchazeč se zaváže požadavek splnit v případě získání VZ Zajištěno sankci v rámci smluvních podmínek Podpora zaměstnanosti v regionu – určení konkrétního úřadu práce, na kterém musejí být budoucí zaměstnaní vedeni před nástupem do zaměstnání
Zvýhodnění sociálních podniků Sociální podnik není upraven zákonem Neexistuje zákonná definice Definiční znaky sociálních podniků lze nalézt např. v pravidlech evropských dotačních programů Filozoficky vycházejí myšlenky sociálního podnikání z knih Muhammada Yunuse
Zvýhodnění sociálních podniků Nelze zvýhodnit „sociální podnik“ jako institut Lze zvýhodnit uchazeče, kteří splňují určité konkrétní znaky typické pro sociální podnikání Principy sociálního podnikání jsou zakotveny již v zakládacích dokumentech společností Typické znaky: Zaměstnávání určitého počtu/podílu osob ze skupin znevýhodněných na trhu práce Závazek reinvestice zisku (celého nebo podílu) zpátky do rozvoje společnosti Spolurozhodování zaměstnanců o směřování společnosti Závazek spolupráce s lokálními dodavateli Ochrana životného prostředí Zlepšování pracovních podmínek zaměstanců
Zvýhodnění sociálních podniků Zvýhodnění pro sociální podniky lze provádět v rámci přípravy zadávacích podmínek, zejména v požadavcích na kvalifikační předpoklady, technické specifikace a další požadavky kladené na uchazeče Vhodné začlenění požadavků do návrhu smlouvy a zajištění plnění povinností např. institutem smluvní pokuty Kontrola plnění požadavků po celou dobu realizace zakázky Existence „sociálního podniku“ neznamená automaticky dodržování principů sociálního podnikání
Překážky sociálně odpovědného zadávání veřejných zakázek Strach zadavatelů z porušení zákona o veřejných zakázkách Pokuty od ÚOHS Krácení dotací Vyšetřování netransparentního hospodaření a diskriminace Složitější příprava zadávacích podmínek Nutnost odborného vzdělávání veřejných zadavatelů Nedostatečná podpora ze strany státu (chybějící legislativa) Neznalost možností nedostatek průběžného vzdělávání
Sdružení příjemců evropských dotací, z. s. třída Tomáše Bati 5146, Zlín IČ: Kontaktní osoba: Samuel Kohoutek tel.: prijemcidotaci.cz
Děkuji za Vaši pozornost.