Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Fresnelova čočka Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_11_13 Autor:Jindřich Bielčik Datum vytvoření: Vyučovací předmět:Fyzika Ročník:7. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Optika Téma: Optické čočky Druh učebního materiálu:Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM:10 min. prezentace Anotace / Metodický list:Prezentace má sloužit jako digitální pomůcka k výuce o optických čočkách.
Fresnelova čočka má při podobných parametrech a stejném materiálu podstatně nižší hmotnost než běžná čočka Jsou z ní odstraněny ty části, které se nepodílejí přímo na lomu paprsků. Díky své n i žší hmotnosti je vhodná nejen pro zobrazování (kde se však projeví její vady), ale zejména pro aplikaci v osvětlovací a signalizační technice. Fresnelova čočka v porovnání s běžnou čočkou
Fresnelova čočka byla původně vyvinuta pro námořní majáky. Až do 18. století byl "maják" klasická olejová lampa s velmi nízkou účinností, avšak koncem 18. století účinnost zlepšilo kovové parabolické Otáčivé soustavy Fresnelových čoček a zrcadel navíc vysílají charakteristickou frekvenci záblesků různých barev, což vede k ještě lepší viditelnosti.
majáky divadelní, filmové i vojenské světlomety světla ("reflektory") motorových vozidel majáčky policejních a jiných pohotovostních vozidel semafory, návěstidla a signalizační světla sběrače slunečních kolektorů Na základě principu Fresnelových čoček se v současné době vyrábějí také 3D displeje k mobilním telefonům.
Zdroje: e/e8/Fresnel_lens.svg 5/51/Cape_Willoughby_Lighthouse_Fresnel_le ns.jpg