TaxForum2015 Jiří Fojtík Datum: 25.11.2015 Podnadpis: zpracoval Ing. Jiří Fojtík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronický podpis.
Advertisements

Alena Paulová Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu 1.
Novela zákona č. 38/1994 Sb. (zákon č. 220/2009 Sb.)
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Daňová teorie a politika
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Registr dlužníků státu
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Dopady spuštění základních registrů na subjekty územní samosprávy
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Daňové doklady Správnost DPH se prokazuje pomocí daňových dokladů vystavovaných podle § 26 – 35a ZDPH a následně též podle § 45 – 46 ZDPH (opravy), Daňové.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Novela zákona o elektronickém podpisu Předmět úpravy novely zákona Obsah prezentace  Dosažení kompatibility se Směrnicí 1999/93/ES:  uznávání.
Systém kontrolní činnosti SEI
Poplatkové právo Petr Mrkývka © 2011.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Omezení plateb v hotovosti Dana Šramková. Omezení plateb v hotovosti dle zákona č. 254/2004 Sb. povinnost provádět vybrané nadlimitní platby bezhotovostním.
Vracení DPH, zvláštní režimy
Daňové doklady DPH se vyčísluje na daňových dokladech vystavovaných podle § 26 – 35 ZDPH a následně též podle § 42 – 46 ZDPH (opravy), Daňové doklady nejčastěji.
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
Účtování DPH účet 343.
OBLAST VYDÁVÁNÍ POVOLENÍ. Povolování obchodu s vojenským materiálem upravuje § 6 až 13 zákona č. 38/1994 Sb. § 6 - vydává se právnické osobě se sídlem.
Elektronická evidence tržeb: aktuální stav příprav
Daňové doklady DPH se vyčísluje na daňových dokladech vystavovaných podle § 26 – 35 ZDPH a následně též podle § 42 – 46a a 49 – 50 ZDPH (opravy), Daňové.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Daňové doklady DPH se vyčísluje na daňových dokladech vystavovaných podle § 26 – 35 ZDPH a následně též podle § 42 – 46a a 49 – 50 ZDPH (opravy), Daňové.
Odpovědnost za porušení předpisů v oblasti platebního styku omezení plateb v hotovosti opatření proti „praní špinavých peněz“
Vracení DPH, zvláštní režimy. Vracení daně DPH lze vrátit při splnění podmínek ZDPH: –osobám požívajícím výsad a imunit (§ 80), –v rámci zahraniční pomoci.
Ing. Zdeněk Šťastný daňový poradce.  zkušební verze:  ostrá verze:
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.12 Ročník3. ročník.
Elektronická evidence tržeb Martin Šabo Valná hromada Asociace provozovatelů kin Bystřice nad Pernštejnem,
NOVINKY V ZÁKONĚ O PŘESTUPCÍCH Změny k
Daňová soustava v ČR Daně tvoří významnou část příjmů státního rozpočtu a jsou významným nástrojem ovlivňování ekonomiky státem Daně tvoří významnou část.
Celní správa České republiky ZMĚNY V PROVÁDĚCÍCH PŘEDPISECH – CELNÍ HODNOTA (Stručný přehled k IA a DA k UCC)
Informační schůzka k podávání žádostí o finanční podporu z rozpočtu JMK v souladu s ustanovením § 105 zákona č.108/2006 Sb., o sociálních službách
Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Registr smluv JUDr. Vít Šťastný vedoucí oddělení civilně-správní legislativy; odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra Plzeň 26. března.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Elektronická evidence tržeb
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty Subjekt musí zdanit veškerou svou produkci a odváděnou daň může snížit o daň, kterou zaplatil v cenách.
Elektronická evidence tržeb Martin Janeček generální ředitel Generálního finančního ředitelství Konference: Evidence tržeb v praxi Brno
Elektronická evidence tržeb kdo má povinnost od kdy v jakém režimu co k tomu potřebuje kde může systém otestovat.
Zákon 179/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony Změny v oblasti uveřejňování.
Registrační proces. Registrace poplatníka Obecná úprava ZSDP § 33 Speciální úprava – daňové zákony.
Vymezení evidované tržby
Elektronická evidence tržeb
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Měnové právo II 12. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Aplikace zákonů č. 101/2000 Sb. č. 227/2000 Sb.
Novelizace zákona o IRZ Ing. Mgr. Eduard Hlavatý XVII
Správa daní 3. přednáška Michal Radvan
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD (k datu )
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Daň z přidané hodnoty.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD
Evidence tržeb ve světle nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 2616
Účtování DPH účet 343.
23. února 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Zvláštní režim DPH pro obchodníky s použitým zbožím
Transkript prezentace:

TaxForum2015 Jiří Fojtík Datum: Podnadpis: zpracoval Ing. Jiří Fojtík

ELEKTRONICKÁ EVIDENCE TRŽEB Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 2

Evidence tržeb – legislativní stav  Dne předložila vláda poslanecké sněmovně návrh zákona o evidenci tržeb (sněmovní tisk 513/0, 514/0). První čtení bylo zahájeno na 29. schůzi;  Druhé čtení - projednávání návrhu zákona o ET proběhlo na 31. schůzi a bylo přerušeno do ;  Návrh zákona prošel obecnou i podrobnou rozpravou na 33. schůzi a prošel do třetího čtení;  Dne by měl být zákon projednáván na 36. schůzi ve třetím čtení;  Ve znění pozměňovacích návrhů zákon nabývá účinnosti prvním dnem osmého kalendářního měsíce po dni jeho vyhlášení (§ 39).  Některé části zákona nabývají účinnosti prvním dnem pátého kalendářního měsíce po dni jeho vyhlášení. Jedná se především o:  povolovací režim o zjednodušeném režimu,  podání žádosti o autentizační údaje a jejich přidělení,  přidělení certifikátů a jejich správa,  oznamovací povinnost údajů o provozovnách,  závazné posouzení o určení evidované tržby; Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 3

Evidence tržeb – legislativní stav Za předpokladu, že zákon bude vyhlášen v prosinci 2015, bude:  1. fáze – stravovací a ubytovací služby  Začátek evidence  Vydávání autentizačních údajů FS od  2. fáze – maloobchod a velkoobchod  Začátek evidence  3. fáze – ostatní činnosti, které nejsou v 1., 2. nebo 4. fázi (např. svobodná povolání, soukromý dopravci, zemědělci)  Začátek evidence – vychází z pozměňovacího návrhu  4. fáze – vybraná řemesla a výrobní činnosti  Začátek evidence – vychází z pozměňovacího návrhu Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 4

Doprovodný zákon k ZET – sněmovní tisk 514  Změna zákona o daních z příjmů  Nová sleva pro poplatníky evidující tržby (§ 35ba, resp. § 35bc). Jedná se slevu na dani v max. výši Kč;  Změna zákona o dani z přidané hodnoty  Novela přílohy č. 2 - dochází k přeřazení stravovacích služeb ze základní sazby (21%) do první snížené (15%). V základní sazbě nadále zůstává podávání alkoholických nápojů a tabákových výrobků;  Novela § 101a - změna úpravy el. podávání, resp. formulářových podání s cílem dosáhnout větší efektivity zpracování zaslaných údajů;  Změna zákona o správních poplatcích  Doplnění správního poplatku v souvislosti se závazným posouzením v oblasti evidence tržeb ve výši Kč; Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 5

Elektronická evidence tržeb Kdo a co podléhá evidenci  Subjektem evidence tržeb jsou poplatníci daně z příjmů fyzických a právnických osob (§ 3).  Evidovanou tržbou je platba, která splňuje formální náležitosti pro evidovanou tržbu a která zakládá rozhodný příjem, tj. splňuje materiální náležitosti (§ 4). Vždy musí být splněny obě podmínky.  Evidovanou tržbou je také platba (§ 4 ), která splňuje formální náležitosti pro evidovanou tržbu a je:  určena k následnému čerpání nebo zúčtování, které zakládají rozhodný příjem, nebo  následným čerpáním nebo zúčtováním platby, která zakládá rozhodný příjem = uvedené řeší např. elektronické peněženky tj. aby byly evidovány obě transakce tedy nabití a čerpání; Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 6

Elektronická evidence tržeb Jaké tržby se musí evidovat  Formální náležitosti pro evidovanou tržbu splňuje platba poplatníkovi, která je uskutečněna ( § 5)  v hotovosti,  bezhotovostního převodu peněžních prostředků = platební karty,  šekem,  směnkou,  v jiných formách, které mají charakter obdobný předchozím formám (např. dárkové karty, poukázky na zboží a služby - kam patří též stravenky aj.),  započtením kauce nebo obdobné jistoty složené ze způsobů podle předchozích bodů; Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 7

Elektronická evidence tržeb Jaké tržby se musí evidovat  Rozhodným příjmem se pro účely ZET rozumí (§ 6)  U poplatníka daně z příjmů FO příjem ze samostatné činnosti, která je podnikáním.  U poplatníka daně z příjmů PO příjem z činnosti, která je podnikáním.  Jak u FO tak i u PO tvoří výjimku příjem, který  není předmětem daně  je z hlediska obvykle přijímaných tržeb ojedinělý nebo  podléhá dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně.  U PO tvoří výjimku ještě navíc příjem, který  podléhá dani ze samostatného základu daně. Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 8

Elektronická evidence tržeb Jak se bude evidovat Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 9 1.Podnikatel zašle datovou zprávu o transakci ve formátu XML finanční správě 2.Ze systému finanční správy je zasláno potvrzení o přijetí s unikátním kódem účtenky 3.Podnikatel vytiskne účtenku (včetně unikátního kódu) 4.Zákazník si převezme účtenku. 5.Evidenci dané tržby si zákazník může ověřit prostřednictvím webové aplikace finanční správy

Elektronická evidence tržeb Rozsah zasílaných údajů a údaje na účtence  Rozsah zasílaných údajů je uveden v § 19;  Mezi zasílanými údaji, ale v žádném případě není údaj o druhu zboží/služby, za které je platba prováděna;  Mezi údaje např. patří, DIČ, označení provozovny a pokladního místa, BKP, PKP, celková částka tržby, ZD a daň dle sazeb k DPH atd;  Údaje na účtence (§ 20):  DIČ, FIK, označení provozovny a pokladního místa, celková částka tržby, BKP atd.;  Označení o tom, že tržba je evidována ve zjednodušeném režimu; Pozor, když je účtenka vystavována v of-fline režimu není její součástí FIK, ale PKP! Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 10

Elektronická evidence tržeb Co jsou vlastně všechny ty kódy?  BKP = „Bezpečnostní kód poplatníka“  je vytvořený poplatníkem, který prokazuje jednoznačnou vazbu mezi poplatníkem a účtenkou,  je vždy součástí zasílaných údajů,  FIK = „Fiskální identifikační kód“  je jednoznačný identifikátor vytvořený systémem finanční správy na základě obdržené datové zprávy poplatníka,  prokazuje zaevidování tržby v systému EET,  PKP = „Podpisový kód poplatníka“  je pomocným ochranným prvkem, který umožňuje kontrolu integrity a prokazuje odpovědnost povinného subjektu za vystavení tištěné účtenky. PKP bude na účtenku tištěn pouze v případě, kdy bude vydávána v off-line režim; Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 11

Elektronická evidence tržeb Zvláštní režimy - výjimky z evidence Tržby vyloučené z evidence tržeb (taxativní výčet viz § 12)  Jedná se o jednak o tržby subjektů s veřejnoprávním statusem poplatníků, tj. státu, územních samosprávných celků, příspěvkových organizací, České národní banky a držitele poštovní licence;  Dále pak o tržby subjektů, u kterých je tento postup odůvodněn již existujícími mechanismy, které jsou považovány za dostatečné k uskutečnění transparentní kontroly pro účely správy daně i bez uvalení režimu evidence tržeb.  Jedná se o banky, spořitelny, pojišťovny, obchodníky z cennými papíry, penzijní společnosti a další subjekty z tohoto sektoru; Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 12

Elektronická evidence tržeb Zvláštní režimy- výjimky z evidence  Vyloučení z evidence tržeb na základě jiných okolností - důvodem vynětí jsou okolnosti spočívající v samotném uskutečnění tržby, zejména povaha poskytovaných služeb, z nichž jsou tyto tržby získány. Jedná například o tržby:  z osobní drážní přepravy,  na palubách letadel,  z prodejního automatu,  uskutečněné do přidělení DIČ a během 10 dní následujících po jeho přidělení,  aj. Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 13

Elektronická evidence tržeb Zvláštní režimy Co se stane, když pokladna při prodeji není schopna navázat spojení se serverem FS, aby získala FIK?  Prodejce si na pokladním zařízení nastaví parametr, tzv. mezní dobu odezvy po jejíž uplynutí bude vytištěna účtenka bez FIK;  Nejkratší možná mezní doba odezvy je 2s;  Následně má prodejce povinnost nejpozději do 48 hod. údaje o evidované tržbě odeslat správci daně;  Předpokládáme, že pokladna automaticky navážel- li spojení údaje o evidované tržbě odešle; Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 14

Výpadek – překročení mezní doby odezvy Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 15

Elektronická evidence tržeb Zvláštní režimy – zjednodušený režim  Poplatník má možnost požádat správce daně o povolení evidovat tržby ve zjednodušeném režimu (některé tržby lze evidovat v tomto režimu ze zákona – jedná se o tržby z prodeje zboží a služeb na palubě dopravních prostředků při pravidelné hromadné přepravě osob; další pak mohou být za zákonem stanovených podmínek stanoveny nařízením vlády – viz § 10 a 11);  Poplatník nemusí žádat o povolení na celou činnost, ale např. na určité druhy tržeb nebo na tržby jedné ze svých provozoven.  Prodejce pak postupuje obdobně jako v běžném režimu, tj. eviduje tržbu, má povinnost vystavit účtenku, ale nemusí být on-line připojený na internet, aby mohl údaje o transakci odeslat správci daně;  V případě off-line není poplatník povinen na účtence uvádět FIK, ale PKP;  Pozor! – poplatník je povinen údaje o evidované tržbě zaslat datovou zprávou správci daně nejpozději do 5 dnů od uskutečnění evidované tržby; Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 16

Zjednodušený režim Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 17

Co musí všechno povinná osoba udělat? Vycházíme-li z předpokladu, že zákon bude k platný:  Pak poplatník provozující ubytovací nebo stravovací služby musí od :  Požádat osobně jakéhokoliv správce daně o vydání autentizačních údajů, které mu na základě jeho žádosti budou vydány v zapečetěné obálce;  O vydání autentizačních údajů lze též požádat prostřednictvím portálu správce daně, a to v případě, že žadatel disponuje datovou schránkou;  Autentizační údaje slouží k přístupu na portál správce daně umožňující poplatníkovi správu certifikátu pro evidenci tržeb a údajů pro správu evidence tržeb;  Certifikát může mít poplatník jeden nebo více;  Certifikát slouží k vlastní autentizaci zasílaných údajů správci daně; Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 18

Co musí všechno povinná osoba udělat? Od pak dále může poplatník:  Požádat správce daně o vydání rozhodnutí o evidování tržeb ve zjednodušeném režimu. Žádost není zpoplatněna a správce daně ji má povinnost vydat do 15 dnů;  Požádat správce daně i o vydání závazného posouzení: Předmětem závazného posouzení je určení, zda je platba evidovanou tržbou nebo zda platba může být evidována ve zjednodušeném režimu;  V žádosti musí být uvedeno:  popis platby, která má podléhat posouzení,  návrh výroku rozhodnutí.  Žádost je zpoplatněna částkou 1 000Kč; Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 19

Co musí všechno povinná osoba udělat? Od pak poplatník musí:  Zaslat datovou zprávou údaje o evidované tržbě;  Vystavit účtenku tomu od nějž platba plyne;  Mít v provozovně umístěno oznámení o tom, že: "Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“, eviduje-li poplatník v daném pokladním místě tržby v běžném režimu, "Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů.“, eviduje-li poplatník v daném pokladním místě tržby ve zjednodušeném režimu; Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 20

Kontrola dodržování zákona a sankce  Kontrola dodržování povinností uložených zákonem o evidenci tržeb bude vykonávána orgány Finanční správy a orgány Celní správy.  Vyhledávací činnost kontrolních pracovníků bude prováděna dle daňového řádu.  Zákon o evidenci tržeb pak upravuje pravomoc kontrolních pracovníků provádět kontrolní nákup (§ 24 ZET).  Neodporuje-li to povaze kontrolního nákupu (tedy pokud nedojde ke znehodnocení zboží z hlediska jeho kvality či hodnoty) může kontrolor od smlouvy odstoupit, tj. nákup vrátit.  Kontrolovat mohou i samotní zákazníci, kteří si budou moci na portále správce daně ověřit, zda jejich účtenka byla zaevidována u správce daně;  Zjistí-li, že k zaevidování jejich účtenky nedošlo mohou toto oznámit správci daně; Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 21

Kontrola dodržování zákona a sankce  Přestupky § 28 - fyzická osoba, která závažným způsobem úmyslně ztíží nebo zmaří evidenci tržeb, např. hackeři, může za přestupek dostat pokutu až do výše Kč;  Správní delikty právnických a podnikajících fyzických osob (§ 29):  Pokuta do výše Kč se uloží právnické a podnikající fyzické osobě, když nezašle datovou zprávou údaje o evidované tržbě, nevystaví účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne; případně závažným způsobem úmyslně ztíží nebo zmaří evidenci tržeb;  Pokuta do výše Kč se uloží právnické a podnikající fyzické osobě, když neumístí informační oznámení nebo nebude zacházet s autentizačními údaji nebo certifikátem pro evidenci tržeb tak, aby nemohlo dojít k jejich zneužití; Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 22

Kontrola dodržování zákona a sankce Uzavření provozovny a pozastavení výkonu činnosti (§ 31):  Zjistí-li orgán příslušný k prověřování plnění povinností při evidenci tržeb zvlášť závažné porušení povinnosti zasílat údaje o evidované tržbě nebo vydávat účtenky, nařídí okamžité: uzavření provozovny nebo pozastavení výkonu činnosti; Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 23

Kontrola dodržování zákona a postihy  Správní delikt projednává ten orgán, který provádí nebo provedl prověřování plnění povinností podle tohoto zákona ( § 30);  Právnická osoba a podnikající fyzická osoba za správní delikt neodpovídá, prokáže-li, že vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránila (§ 30);  Odpovědnost za správní delikt zaniká, jestliže správní orgán o něm nezahájil řízení do 1 roku ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději však do 3 let ode dne, kdy byl spáchán;  Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí, jímž byla uložena; Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne Strana 24

Dámy a pánové Děkuji za pozornost 25Zpracoval: Ing. Jiří Fojtík dne